Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding icm fruit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Xerox
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Re: Voeding icm fruit

Ongelezen bericht door Xerox »

Malinois, van mij hoef je het niet te geloven en ik ga zeker niet met 100 voorbeelden aankomen. Het is namelijk gewoon een feit dat de meeste honden met voedselallergie allergisch zijn voor kip, rund (of lam tegenwoordig) en rijst. Daar kan iedereen zelf conclusies uit trekken lijkt me (overenten is trouwens zeker ook een groot probleem). En dan kun je je ook nog afvragen waar die auto-immuunziekten, als dat de oorzaak zou zijn, de laatste tijd ineens vandaan komen... Ik zoek het dan toch bij de bron.

Dit is ook de reden dat ik zou aanraden zo veel mogelijk diersoorten te voeren: er zijn er genoeg verkrijgbaar, dus waarom zou je die niet voeren om het risico te beperken?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Het wisselen in diersoorten is niet gebaseerd op het voorkomen van allergieën. Een inprenting op een allergie zit er of zit er niet. Daar helpt het afwisselen niet tegen. Wel is het van belang om af te wisselen in die diersoorten die hoog staan in aminozuren. Elke diersoort is uniek in zijn eigen vitamine-, mineralen- en aminozurenpatroon. Een KVV waarin een premix verwerkt zit, zou ik niet vertrouwen op de verdere inhoud. Premixen an sich kunnen ook leiden tot ziektes aan orgaanfuncties. Maar dat afwisselen in diersoorten hoeven er zeer zeker geen 10 per week te zijn. Bioindustrie kip en rund zijn vaak bewerkt om het rijpingsproces te versnellen. Daar kunnen honden op reageren. Ik heb zelf een hond met atopie en allergie voor rund (huid) en 1 die reactie krijgt op kip (diarree). Ik geef het zeer zeker niet geregeld, maar uitsluiten doe ik niet om de trigger erin te houden. Dat levert hem minder problemen op dan volledig uitsluiten en dan ineens weer geven. Op biologische kip en rund hebben beide honden geen reactie.
De oorzaak en gevolg van allergieën is complex. Dat met name vaccinaties en brokvoeding grote triggers zijn, is duidelijk uit diverse (niet wetenschappelijke) onderzoeken die gedaan zijn. Verandering van DNA en celstructuur kan leiden tot degeneratie. Dat kan dan zelfs weer genetisch worden vererft.
Xerox
Vaste gebruiker

Goldendelicious, hoe verklaar je dan dat de meeste honden allergisch zijn voor kip of rund? Dat heeft volgens jou niks te maken met het feit dat juist die diersoorten in brok verwerkt zitten?

Afwisselen in diersoorten heeft zeker wel te maken met het voorkomen van allergieën. Bij een eliminatiedieet moet ook zo snel mogelijk uitgebreid worden om te voorkomen dat er een nieuwe allergie ontstaat.

Bovendien kun je een 'inprenting' van allergie niet zien en kun je de risico's dus niet inschatten. Een hond met aanleg voor voedselallergie heeft een kleinere kans dat die daadwerkelijk tot uiting komt wanneer genoeg variatie in voeding wordt geboden.

Waarom kies je er niet voor jouw hond gewoon helemaal geen rund meer te geven? Waarom zou je die trigger willen opzoeken..?

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xerox schreef:Een hond met aanleg voor voedselallergie heeft een kleinere kans dat die daadwerkelijk tot uiting komt.....
Nu zeg je het dus zelf, wat er niet in zit komt er ook niet uit. Het is bekend dat een aantal rassen gevoeliger zijn voor allergien dan anderen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Xerox
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Xerox schreef:Een hond met aanleg voor voedselallergie heeft een kleinere kans dat die daadwerkelijk tot uiting komt.....
Nu zeg je het dus zelf, wat er niet in zit komt er ook niet uit. Het is bekend dat een aantal rassen gevoeliger zijn voor allergien dan anderen.
Klopt, maar je kunt toch niet ruiken of jouw hond wel of geen aanleg voor allergieën heeft? Daarom zou ik in alle gevallen lekker voor zo veel mogelijk diersoorten gaan. Het aanbod is er, de hond vindt het vast niet erg en je loopt dan minder risico dat een eventuele allergie tot uiting komt.

Bovendien heeft elke diersoort zijn eigen analyses en maak je een menu dus ook vollediger door variatie aan te brengen.

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xerox schreef:
malinois schreef:
Klopt, maar je kunt toch niet ruiken of jouw hond wel of geen aanleg voor allergieën heeft? Daarom zou ik in alle gevallen lekker voor zo veel mogelijk diersoorten gaan. Het aanbod is er, de hond vindt het vast niet erg en je loopt dan minder risico dat een eventuele allergie tot uiting komt.

Bovendien heeft elke diersoort zijn eigen analyses en maak je een menu dus ook vollediger door variatie aan te brengen.
Ik denk dat je als je je een beetje verdiept in je ras daar prima conclusies uit kunt trekken en dat er dan een uitzondering kan zijn, tja dat is het risico van een levend wezen. Bij de mechelaar zie ik het heel weinig, zo goed als nooit dus trek ik daar mijn conclusies uit en ga dus zeker niet om die reden tig soorten vlees voeren. Het is nu omdat het bij Lotgering allemaal even duur is dus neem ik 2 verschillende en de pens/mix. Maar ik ga echt geen 10 euro per krat meer betalen omdat daar een ander beestje in verwerkt zit. Dan zouden ze gewoon 1 soort krijgen. En daar zitten al 3 diersoorten in. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Xerox
Vaste gebruiker

malinois, ik zeg ook niet wat je wel en niet moet doen, ik vertel in dit topic alleen waarom ik de keuze maak wel zo veel mogelijk diersoorten te voeren en waarom ik anderen aanraad dat ook te doen. Dat is wat mij betreft rasonafhankelijk, want alle rassen hebben baat bij variatie in hun voeding. Dat jij toevallig geen mechelaars kent met allergieën, zegt mij trouwens vrij weinig.

Goldendelicious

Xerox schreef:Goldendelicious, hoe verklaar je dan dat de meeste honden allergisch zijn voor kip of rund? Dat heeft volgens jou niks te maken met het feit dat juist die diersoorten in brok verwerkt zitten?
Niet zozeer, nee. Ik ben van mening dat er andere beroerdere elementen in brok verwerkt zitten die kunnen triggeren dan juist toevallig die 10% dierlijk eiwit rund of kip. Zo zijn er honden waarvan wordt gesteld een rund- of kipallergie uit brok te hebben en nergens geen last van hebben bij zelf samengestelde voeding op basis van kip of rund.
Xerox schreef:Afwisselen in diersoorten heeft zeker wel te maken met het voorkomen van allergieën. Bij een eliminatiedieet moet ook zo snel mogelijk uitgebreid worden om te voorkomen dat er een nieuwe allergie ontstaat.
Dat is niet juist. De uitbreiding bij een eliminatiedieet is er niet op gebaseerd om allergieën te voorkomen, maar om tekorten te drukken... Een allergeen heeft zich al gesetteld in het geheugen als het zo'n 3 dagen achtereen is gegeven. Niet te verwarren met intolerantie, waarbij bijv. enzymen ontbreken om de voeding goed te kunnen verwerken en van daaruit meteen heftige klachten kunnen ontstaan.,
Xerox schreef:Bovendien kun je een 'inprenting' van allergie niet zien en kun je de risico's dus niet inschatten. Een hond met aanleg voor voedselallergie heeft een kleinere kans dat die daadwerkelijk tot uiting komt wanneer genoeg variatie in voeding wordt geboden.
Gevarieerde voeding is te allen tijde beter. Maar 10 diersoorten per week is overbodig.
Er zitten 7 dagen in een week. :mrgreen:
Xerox schreef:Waarom kies je er niet voor jouw hond gewoon helemaal geen rund meer te geven? Waarom zou je die trigger willen opzoeken..?
Omdat het voor zijn immuunsysteem beter is om wel af en toe die trigger te geven. Dat is een bewezen feit namelijk. Het lymfeklierstelsel, milt en o.a. de thymus kunnen zich daar zo doorheen vechten dat een individu over bepaalde allergenen heen kan groeien en klachten daardoor verminderen. Een natuurlijke desensibilisatie....het levert uiteindelijk minder klachten op. Voordat je hiermee begint, is het dus wel zaak om eerst te elimineren en uit te sluiten waar zo'n hond wel goed op reageert. Altijd terug gaan naar de basis met die voeding waar het dus wel goed mee gaat. Orgaanversterking kan alleen maar als triggers in eerste instantie worden weggenomen en als die functie weer optimaal is (daarvoor kan ondersteuning van een bepaalde natuurgeneeskunde ook van nut zijn), dan pas voeg je af en toe die triggers toe.

Overigens op andere continenten waar BARF en Raw Feeding al wat jaren langer wordt gegeven, is er niet zoveel sprake van die variatie wat wij Nederlanders er hier op na houden. En ook die honden blijken kerngezond.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 09 mar 2013 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xerox schreef:malinois, ik zeg ook niet wat je wel en niet moet doen, ik vertel in dit topic alleen waarom ik de keuze maak wel zo veel mogelijk diersoorten te voeren en waarom ik anderen aanraad dat ook te doen. Dat is wat mij betreft rasonafhankelijk, want alle rassen hebben baat bij variatie in hun voeding. Dat jij toevallig geen mechelaars kent met allergieën, zegt mij trouwens vrij weinig.
Ik denk dat ik wekelijks meer mechelaars zal zien dan jij miss in een jaar dus ik denk idd dat ik daar wel redelijk mijn conclusie uit kan trekken ;-) naast info van diverse fokkers in nl en europa. Maar nogmaals iedereen moet doen wat hij denkt dat nodig is
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

malinois schreef:Maar nogmaals iedereen moet doen wat hij denkt dat nodig is
Precies en het gaat me niet alleen om wat nodig is in de zin van 'het minimale om het goed te doen'. Ik denk zeker dat afwisseling iets toevoegt ten opzichte van een eenzijdig menu.

Goldendelicious, een allergie bouwt zich op voor die tot uiting komt. Het is toch niet zo dat wanneer een hond de eerste 3 dagen niet reageert op kip en vervolgens 10 jaar lang elke dag kip te eten krijgt, het gegarandeerd is dat daar geen allergie tegen tot uiting komt?

Het uitgangspunt van een zelf samengesteld dieet is in ieder geval veel variatie. Ik zie daar alleen maar voordelen van in en pak het dus ook op die manier aan. Hoe ieder ander dat doet, moet die natuurlijk zelf weten!

Goldendelicious

Xerox schreef:
Precies en het gaat me niet alleen om wat nodig is in de zin van 'het minimale om het goed te doen'. Ik denk zeker dat afwisseling iets toevoegt ten opzichte van een eenzijdig menu.

Goldendelicious, een allergie bouwt zich op voor die tot uiting komt. Het is toch niet zo dat wanneer een hond de eerste 3 dagen niet reageert op kip en vervolgens 10 jaar lang elke dag kip te eten krijgt, het gegarandeerd is dat daar geen allergie tegen tot uiting komt?
Nee, dat is zeker niet gegarandeerd. Het kan zomaar gebeuren dat een voeding nooit tot problemen heeft geleid en ineens kan triggeren en klachten tot uiting gaan komen, zelfs jaren nadien. Dan kun je ook kijken naar bewerking en opfok van het product. De opbouw van allergenen is sterk afhankelijk van weerstand en omgevingsfactoren. Meestal komt een voedingsallergie ook niet alleen voort uit voeding, maar is gecombineerd met een omgevingsfactor die het immuunsysteem verstoort.
Xerox schreef:Het uitgangspunt van een zelf samengesteld dieet is in ieder geval veel variatie. Ik zie daar alleen maar voordelen van in en pak het dus ook op die manier aan. Hoe ieder ander dat doet, moet die natuurlijk zelf weten!
Variatie is altijd goed. Daar ben ik ook voor. Maar 10 diersoorten in een week........nee.... :mrgreen:
Voel jij je daar prima bij, dan is dat OK.
Overigens ben ik niet zo'n voorstander van gemalen prutjes diverse diersoorten op een dag voor mijn honden. Gewoon een mooi item, dan weer konijn, de volgende dag houtduif, etc.etc. Je ziet dan ook veel meer wat triggert en kunt daar sneller een link naar leggen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:
Xerox schreef:

Nee, dat is zeker niet gegarandeerd. Het kan zomaar gebeuren dat een voeding nooit tot problemen heeft geleid en ineens kan triggeren en klachten tot uiting gaan komen, zelfs jaren nadien. Dan kun je ook kijken naar bewerking en opfok van het product. De opbouw van allergenen is sterk afhankelijk van weerstand en omgevingsfactoren. Meestal komt een voedingsallergie ook niet alleen voort uit voeding, maar is gecombineerd met een omgevingsfactor die het immuunsysteem verstoort.
Xerox schreef:Het uitgangspunt van een zelf samengesteld dieet is in ieder geval veel variatie. Ik zie daar alleen maar voordelen van in en pak het dus ook op die manier aan. Hoe ieder ander dat doet, moet die natuurlijk zelf weten!
Variatie is altijd goed. Daar ben ik ook voor. Maar 10 diersoorten in een week........nee.... :mrgreen:
Overigens ben ik niet zo'n voorstander van gemalen prutjes diverse diersoorten op een dag voor mijn honden. Gewoon een mooi item, dan weer konijn, de volgende dag houtduif, etc.etc. Je ziet dan ook veel meer wat triggert en kunt daar sneller een link naar leggen.
En dat wil ik dan weer niet :F: , ik wil gewoon iets makkelijks wat ook gezond is en een beetje natuurlijk... dan kom je al snel op kvv uit. In het weekend vind ik het weleens leuk om een stuk dier te geven maar niet voor door de weeks... veel te lastig, moet je teveel bij nadenken en zeker niet handig met trainingen etc. :wink: Mijn honden moeten het ergens goed op doen, dan ben ik tevreden... en voor de rest zullen alle cijfertjes en weet ik veel me allemaal een beetje een worst zijn :wink:
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Wie heeft het over prutjes diersoorten..? De ene dag voer ik konijn, de andere dag haaskarkas met lamavlees en haasorgaan, de derde dag parelhoenkarkas met ganzenvlees.... Dat noem ik geen prutjes, dat noem ik een doordacht menu. Vleesbot van minstens 3 diersoorten, orgaan van minstens 3 diersoorten en spiervlees van 3 of 4 diersoorten, betekent voor mij een mooi veelzijdig menu en elke dag een ander smaakje (dit geldt trouwens niet voor mijn allergiehond, bij hem staat de teller nu op 4 diersoorten + vis).

Goldendelicious

malinois schreef:
Goldendelicious schreef:
Xerox schreef:

En dat wil ik dan weer niet :F: , ik wil gewoon iets makkelijks wat ook gezond is en een beetje natuurlijk... dan kom je al snel op kvv uit. In het weekend vind ik het weleens leuk om een stuk dier te geven maar niet voor door de weeks... veel te lastig, moet je teveel bij nadenken en zeker niet handig met trainingen etc. :wink: Mijn honden moeten het ergens goed op doen, dan ben ik tevreden... en voor de rest zullen alle cijfertjes en weet ik veel me allemaal een beetje een worst zijn :wink:
Mij interesseren die cijfers dan wel weer, maar ik benader het dan ook vanuit een ander perspectief...dat is vast iets wat jou zeker niet zal interesseren. :mrgreen:
Het feit dat jij toch 'om' bent naar herkenbare barfonderdelen, vind ik overigens wel enorm knap van je. :E:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:
malinois schreef:
Goldendelicious schreef:
Xerox schreef: Precies en het gaat me niet alleen om wat nodig is in de zin van 'het minimale om het goed te doen'. Ik denk zeker dat afwisseling iets toevoegt ten opzichte van een eenzijdig menu.

Mij interesseren die cijfers dan wel weer, maar ik benader het dan ook vanuit een ander perspectief...dat is vast iets wat jou zeker niet zal interesseren. :mrgreen:
Het feit dat jij toch 'om' bent naar herkenbare barfonderdelen, vind ik overigens wel enorm knap van je. :E:
Hahaha tot een paar jaar geleden heb ik altijd gezegd dat ik NOOIT vlees zou voeren als volledige maaltijd... altijd brok en dan af en toe kvv.... :cool2:
Naja dan zie je dat je jongste hond het toch zo enorm goed doet op kvv dat je de rest er ook maar geheel op over zet... en dan vind ik het zelf wel leuk om ze eens per week er iets bij te geven waar ze wat meer werk aan hebben... Vind het ook leuk om te zien, zeker als ze het voor het eerst krijgen... het blijven Belgen natuurlijk dus die kunnen op zn zachts gezegd soms erg apart reageren :8):

Overigens interesseert me dat best wel, maar ik heb er te weinig tijd voor om het dan goed te doen zoals ik het zou willen. Daarnaast is het nu al soms lastig met kvv om mee te nemen naar sommige landen laat staan hele stukken barf en/of prooidieren. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”