Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen met het Vlinderhondje?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Flosta
nieuw lid
Mijn ras(sen): Engelse Setter kruising
Aantal honden: 1

Ervaringen met het Vlinderhondje?

Ongelezen bericht door Flosta »

Hallo!

Ik overweeg om een tweede hond te nemen en was zodoende een beetje aan het rond kijken op internet. Na wat kijken kwam ik opeens het Vlinderhondje tegen. Ik ken het ras omdat mijn vorige buurvrouw er één had. Het was een onwijs leuk hondje, wat wel blafferig was. Nu zocht ik dus wat specifieker op het ras (met name de gezondheid) maar tot mijn verbazing kom ik er niet veel over tegen. Mijn vraag is of mensen hier ervaringen hebben met het Vlinderhondje. Zijn ze gewoon niet bekend? Of is er een reden waarom ze niet zo populair zijn?

Met name door mijn ervaring met het hondje van de buurvrouw (wat volgens de rasomschrijving een typische Papillon moest zijn) lijken het me ontzettend leuke hondjes. Tegenwoordig kan je de straat niet over zonder over de Chihuahua's en ''boomertjes'' en Jack Russel's te struikelen. Wat ik me dan afvraag is waarom die gezelschapshonden zo populair zijn, en de Papillons nagenoeg niet? Moet ik dit als positief zien? (ras is niet bekend, niet populair en dus ook niet doorgefokt?) Of mijden mensen het ras bewust?

Ik zoek namelijk een gezonde actieve kleine hond zonder extreme vacht/korte neus/ korte pootjes. Verder moet het wel een leergierig hondje zijn die prima de baiscommando's kan leren, en het liefst meer. Ik zie mezelf niet hoog in de hondensport lopen, maar ik ben graag met de honden bezig. Baasgericht zijn is dan wel prettig. De papillon die ik kende was dit zeker, maar is dit een rasspecifieke eigenschap?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Ervaringen met het Vlinderhondje?

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ken er een aantal :mrgreen: . Iemand bij mij op hondenschool bezit er 3(ze zit hier ook wel op forum, maar niet superactief, maar zal mogelijk wel op dit topic reageren). Ze heeft er 2 uit een eigen nestje gehouden. Zij doet overigens met die van haar behendigheid. En ik heb laatst nog een allerallerigst vlinderhondje in de gehoorzaamheidslessen gehad. Zijn zeker stuk voor stuk grappige honden, die zeker makkelijk het blaf knopje in kunnen drukken, maar wat ook best redelijk te hanteren is eigenlijk. Ik moet regelmatig lachen en vind ze zeker vertederend. Heb je nog een voorkeur voor bepaalde soort: Epagneul Nain Continental Papillon of de Epagneul Nain Continental Phalène?

Er is overigens gewoon een rasvereniging van, dus daar zou je genoeg moeten kunnen vinden?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ken ze omdat een vriendin ze gefokt heeft. Erg leuke hondjes en heel actief en sportief.
Geen idee waarom ze niet gewild zijn eigenlijk, ik vind ze erg leuk.
Spelen ook woest met balletjes en zo :Q:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Hey Sandra, je hebt het over mij.. :wink: Wij hebben drie Phalene's, waarvan broer en zus bij ons in huis wonen. Omdat wij actief behendigheid met ze doen gaat mijn voorkeur uit naar wat grotere exemplaren. Onze hondjes zitten tussen de 29,5 en 32,5 cm, waar de rasstandaard ongeveer 28 cm voorschrijft. Als je zelf al een wat grotere hond hebt en graag wat met je papillon/phalene wilt ondernemen zou ik in ieder geval niet voor een heel klein hondje gaan. Er zit nogal verschil tussen een hondje van 2 kg en één van 5 kg. Waar je voorkeur naar uit gaat is natuurlijk persoonlijk, maar het is wel handig om rekening mee te houden.

Over het algemeen zijn de papillons en phalene's hele vrolijke en ongecompliceerde hondjes. Er zit echter nogal verschil in de karakters. Zoals Sandra al zei hebben wij twee hondjes uit hetzelfde nest aangehouden. Het zijn broer en zus, maar dat zou je aan de hand van hun karakters niet snel zeggen.. Mijn teefje is een ietwat hysterisch hieperdepiep hondje, wat mij betreft had ze wat stabieler mogen zijn. Het feit dat ze alles met volle overgave doet maakt het een heerlijke uitdaging om met haar aan het werk te zijn. Het reutje is daarentegen een stuk rustiger en stoïcijnser. Hij speelt graag met balletjes en is goed te motiveren, maar over het algemeen is hij gewoon een stuk tammer dan zijn zusje. Dit verschil kon je in het nest al zien, dus dat is iets waar je rekening mee kunt houden als je je keuze maakt. Het klopt dat ze wat blafferig kunnen zijn. Wij hebben meerdere honden en wat dat betreft stoken ze elkaar vrij makkelijk op. Als je het blaffen vanaf het begin indamt is het wel in goede banen te leiden.

Wat gezondheid betreft is het met name belangrijk om rekening te houden met PRA (oogafwijking) en PL (knieafwijking). Het is aan te raden om te vragen naar de testuitslagen van de ouders (er mag gefokt worden met honden die PL graad 1 hebben, je moet voor jezelf na gaan of je dat een bezwaar vindt of liever een pup uit vrije ouders neemt). Daarnaast hoor je af en toe berichten over hondjes met epilepsie of een voedselallergie.

Zoals bij elke rashond zou ik wel rekening houden met inteelt. Je komt dan wel niet zoveel vlinderhondjes tegen, het blijft belangrijk om je goed te verdiepen in de afkomst van je toekomstige hondje. Sommige mensen hebben geen problemen met inteelt, maar in verband met het afnemen van de algemene gezondheid zou ik er niet snel voor kiezen om een hondje te nemen uit bv. een neef x nicht combinatie.

Ik verbaas me ook wel eens over het feit dat je de vlinderhondjes niet zo heel vaak tegenkomt. Wij hebben natuurlijk phalene's (met hangende oortjes) en die zie je helemaal nauwelijks. Dat terwijl de markiesjes en kooikerhondjes (hetzelfde type hondjes) wel een stuk bekender zijn.
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Agility addict schreef:Hey Sandra, je hebt het over mij.. :wink: .
:lol1: :E:
Afbeelding
Flosta
nieuw lid
Mijn ras(sen): Engelse Setter kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Flosta »

Bedankt voor jullie reacties! Vooralsnog dus gelukkig geen negatieve verhalen. Ik had de website van de rasvereniging al gevonden, maar wilde graag ervaringen horen.

@ Agility addict:ik had er zelf niet bij stil gestaan dat binnen het ras er zo'n verschil was in hoogtes. Voor een klein ras vind ik het verschil tussen 2 en 5 kg best veel. Dit is voor mij indd iets om op te letten. Ik ken eigenlijk alleen de ''grotere'' exemplaren. Ik ben weleens hele kleintjes tegen gekomen, maar dacht eigenlijk dat dat kruisingen waren met iets anders kleins er in. Bedankt verder voor de tips. Ik ga maar eens even alle puntjes serieus op een rij zetten.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Mijn vriendin heeft een klein vlinderhondje (3 kg) Echt een schat van een beest.
Ze doet er ook behendigheid mee. Balletjes is hij helemaal gek op en is ook een
enorme kroeldoos. Wel blaft hij veel. Enige jammere vindt ik dat hij flink verhaard,
anders was onze tweede hond zeker een vlinderhondje geworden.
Ben helemaal verlieft :I: op die enorme oren, zoooo lief
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”