Nanna: minstens 40cm schofthoogte is wel een vereiste, maar leuk hondje

Een herplaatser is natuurlijk een optie (al ga ik ws weer voor een pup), maar ik wil ook dán weten welk ras mijn voorkeur heeft. Ik heb ook niks tegen een kruising, maar dan moet het wel een kruising zijn met twee honden die bij mij passen. Vandaar eerst deze verdieping in rashonden.
Over het jachtinstinct: dit is niet een heel belangrijke eis voor mij! Maar om een keuze te kunnen maken uit mijn voorselectie probeer ik voor- en nadelen van die verschillende honden tegen elkaar op te wegen. Dan vind ik bijvoorbeeld jachtinstinct een groter nadeel dan koppigheid.
De honden die ik noemde, die voorkeuren zijn zeker ook op uiterlijk gebaseerd. Maar ook op honden die ik ken of ben tegengekomen (bij de Kooiker dus misleidend

). En rasomschrijving natuurlijk.
Wetterhoun, daar heb ik inderdaad ook over gelezen, daarbij spreekt het uiterlijk mij niet echt aan (hoeveel ze ook op Stabij's mogen lijken). Maar misschien moet ik daar nog eens naar kijken. (Die website had ik trouwens al uit!

)
Als ik los van voorgenoemde voorkeuren een idee zou moeten geven van wat ik met een hond wil (en wat een hond met mij kan): Ik wil graag een energieke hond waar ik vooral lekker mee kan wandelen, spelen en eventueel ook een sport doen. Het zou leuk zijn als hij ook leuk gezelschap is voor het hondje wat ik nu heb. Ik hou wel van knuffelen op de bank, maar wil beslist geen 'schoothondje'. Liefst wil ik een wat grotere hond, vanaf 40-45cm. De hond zal niet veel alleen hoeven zijn, want ik werk thuis en heb veel tijd en aandacht voor de hond.
Edit: Ik weet wel wat het is met de Wetterhoun trouwens, ik vind krullen zo verschrikkelijk! Heel suf van mij. Ik maak mijn eigen krullen ook altijd steil