Ik wil naar alle waarschijnlijkheid geen Rottweiler meer. Sonja is een schat en mijn alles en qua karakter past ze perfect bij mij, maar qua gezondheid zit het niet goed met het ras en daarbij vind ik het merendeel van de Rottweilers die nu rondlopen niet mooi. Daarnaast is Sonja overdreven waaks en beschermend, en dat hoeft van mij ook niet zo meer.
Wat ik wel zoek:
- Een actieve hond, maar niet zo eentje die bij iedere beweging opstaat van: "Wat gaan we doen wat gaan we doen wat gaan we dooen?"
- Mag waaks zijn, maar hoeft niet bij iedere bezoeker in de broekspijp te hangen.
- Hoeft niet allerlei trucjes te kennen, maar wel trainbaar zijn want ik vind het belangrijk dat de hond wel de basiscommando's kent. De hond mag best zelfstandig zijn. Ik hou wel een beetje van een eigen willetje.
- Moet kunnen loslopen.
- Mag best gereserveerd zijn tegenover vreemden tot een zekere hoogte.
- Ik wil geen hond waarbij bij voorbaat al de kans groot is dat hij andere honden wil verscheuren.
Dat was het wel zo'n beetje. Uiteraard ligt het aan de situatie waarin ik over 2 jaar zit wat de uiteindelijke keuze gaat worden. Wat ik in ieder geval zeker kan bieden is minimaal 2 uur wandelen per dag want daar maak ik tijd voor. Verder wil ik ook gaan trainen met de hond zoals gehoorzaamheid en misschien ook een sport zoals Flyball of wat er dan ook het beste bij de hond past.
Mijn oog was zelf gevallen op de Beauceron en de Wetterhoun. Maar ik weet nog niet. Ben benieuwd wat jullie suggesties zijn