Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shelties & apporteren...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Aantal honden: 1

Shelties & apporteren...

Ongelezen bericht door Ri@nne »

kwam net een sheltiemeisje tegen tijdens het wandelen.
Leuk blij ding, waar oma Bonnie uiteraard niks van moest hebben, die was druk met haar balletje.
Het baasje wist me te vertellen dat Shelties echt geen apporteer / speel honden zijn. ( buiten dan.. binnen wel zei ze )
Ik dacht altijd juist van wel.. ( zal ook aan het karakter en de uitdaging liggen denk ik hoor, maar ik dacht altijd dat ze daar wel aanleg voor hadden.. ) Mijn oude buren hadden vroeger altijd een Sheltie en die was echt helemaal bal gek..
Wat is jullie ervaring? Ben nu toch wel nieuwsgierig !
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)

Re: Shelties & apporteren...

Ongelezen bericht door linn »

Ik ken eigenlijk alleen maar redelijk fanatieke shelties, absoluut wel in voor apporteren ed...
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Hier apporteren ze vanalles ...binnen en buiten.Zelfs snoepjes en botjes ;-)
Candy is onze grootste ballengek ;-)
Jentle is van de flostouwen,
en Senna maakt het niet uit,alles is goed ;-)
Afbeelding
Meissie
Actief
Mijn ras(sen): Boomertje, een groenendaeler, 3 mudi's en 2 kruising kroaatjes
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Meissie »

Hero apporteert ook graag. Zowel binnen als buiten. Chayenne dribbelt alleen het eerste stukje met hem mee maar draait dan om om het snoepje alvast te komen halen.
R.I.P Arie 28-01-1998 - 15-01-2013

Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief

Was mijn idee van de sheltie toch redelijk kloppend! haha!
Ik begon aan mezelf te twijfelen!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
**Nancy**
Zeer actief

Princess schreef:Was mijn idee van de sheltie toch redelijk kloppend! haha!
Ik begon aan mezelf te twijfelen!
Hahaha,niet doen ;-)
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief

haha nee, roep al jaren dat ik ooit, als Bonnie er over een hele lange tijd niet meer is, misschien toch wel eens een sheltie zou willen.. begon me al zorgen te maken, heb weinig eisen aan een hond, maar het zou toch wel heel erg leuk zijn als ze graag apporteren en dat soort dingetjes!
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi is een halve sheltie, en telt dus half.... :mrgreen:

Balletjes halen en netje afgeven geen probleem, speeltjes ook niet.
Het apporteerblok heeft heel erg lang geduurd voordat ze dat aan wou nemen en apporteren. Het apporteren deed ze eerder dan het aannemen.

Nu doet ze dat erg netjes en correct. MAAR: een apporteerblok van een andere hond zal ze niet oppakken en brengen. Beetje jammer, vanaf de GG1 mag je niet meer met je eigen bok werken...
Dus daar ben ik nu op aan het trainen, en dat gaat vooruit.

Het correct apporteren van het houten apport heeft me een half jaar gekost, maar dat doet ze nu dan ook uitmuntend. Het metalen apport deed ze daarna feilloos, heb ik niets bijzonders voor hoeven doen. Nu dus aan het trainen met allerlei verschillende blokken, haar eigen blok vastgehouden door een andere hond etc.

Waar het waarschijnlijk aan ligt (Weet je nooit zeker, maar vlgns mij en instructeur bij dit hondje het meest waarschijnlijk) is dat ze nogal onderdanig is. Het aanpakken van een blok van de baas was in het begin lastig, het terugbrengen en afgeven eenvoudiger.
En nu dus een blok dat "van een andere hond is" is lastig.

Komt ongetwijfeld wel goed overigens.

Verder is het een heerlijk werkwillig hondje, dat een hoop van de gg3 oefeningen zelfs al goed beheerst... Maar het apport is dus wel een aandachtspuntje.
Zit de oefening er eenmaal in, dan zit die er ook echt betrouwbaar en zeker in. Dat dan weer wel.

Gewoon rauzen met stokken, ballen etc. vindt ze geweldig overigens.
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

Habibi schreef: Beetje jammer, vanaf de GG1 mag je niet meer met je eigen bok werken...
Daar heb ik nog nooit van gehoord,
maar als dat zo is ben ik blij dat ik met Candy gestopt ben met de GG.
Echt fris vind ik dat niet,dat heel veel andere honden ook het apport vasthebben.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik geloof ook dat het een vrij nieuwe regel is. Ik meen iets van de laatste anderhalf jaar of zo. Er moet gekozen worden uit 1 van de drie formaten blokken, die de organiserende vereniging ter beschikking stelt.

Heb je de mazzel een van de eerste deelnemers te zijn, dan kun je dus een redelijk fris blok gebruiken. Ben je de laatste, dan kan het met pech zo zijn dat al meer dan 10 honden hetzelfde blok gebruikt hebben.

Ik ben er ook niet zo heel blij mee.
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

Ik ben net 1,5/2 jaar geleden gestopt,
dus dan net voor die nieuwe regel.

Je weet nooit wat de honden voor je onder de leden hebben.
Onze Senna bijv. heeft een zwak darmgestel door een zware darmoperatie toen ze 10 weken oud was.
Ik moet er niet aan denken wat voor bacterieen ze dan zou binnen krijgen.
Ze mogen van mij ook nooit uit waterbakken drinken van andere honden,of waar andere honden al uit gedronken hebben.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief

Bah, dat lijkt me ook niet al te fris nee..
Wat is de gedachte daar achter?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

:denken: Weet ik niet.

Misschien iets in de trant van dat een hond, ongeacht het voorwerp, alles terug moet brengen wanneer de baas erom vraagt. Maar dat is giswerk, ik weet het niet.
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

Toch is het raar....

Alle 3 onze hondjes hebben GH1 gedaan.
Op het examen werden ze dus betast door de keurmeester,
na elke hond waste ze haar handen.
Kan iemand mij dan deze logica uitleggen?
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Bal? Mevrouw neemt nog niet eens de moeite om te kijken waar dat ding heen gaat! Voor Salina is spelen alleen leuk als baasje ook mee rent.

Pipra is wel enthousiast met de bal, maar dat komt naar mijn gevoel meer doordat wij haar hebben aangepraat dat het leuk is. Het gebeurt namelijk ook vaak dat ze halverwege de bal vergeet als er een heerlijke pol gras staat. Op het strand gaat het apporteren daarom vele malen beter :lol1:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Is dat g&g in Nederland of in Belgie waarbij je geen eigen blok zou mee mogen nemen? En bij Cyno of bij FHN? Bij FHN haal ik dit van de site:
4.5 Apporteerblokken
Een apporteerblok (“het apport”) is van hout of van kunststof met een gewicht van
minimaal 450 gram voor grote honden, minimaal 175 gram voor kleine honden en
minimaal 85 gram voor dwergrassen. De deelnemers dienen hun eigen apporteerblok
mee te nemen. Bij de oefening apport met richting zijn per hoogteklasse in het GG2 twee
(2) apporteerblokken en in het GG3 drie (3) apporteerblokken van het juiste gewicht
nodig, welke beschikbaar worden gesteld door de instelling
Bij de apporteeroefening, oefening 8 GGB, oefening 10 GG1, oefening 7 GG2 is het
gebruik van een apporteerdummy toegestaan. Deze moet echter wel aan het minimum
gewicht van het apporteerblok voldoen.
Bij de apporteeroefening over de hindernis in het GG3 wordt verwacht, dat de hond een
vreemd voorwerp apporteert. Dit voorwerp is de keuze van de keurmeester. Het
apporteervoorwerp mag niet van ijzer, glas of voedsel zijn, moet apporteerbaar en
tevens dier- en mensvriendelijk zijn. Tevens moet het voldoende massa hebben om over
de vereiste afstand weggegooid te worden. De oefening moet met dit voorwerp zonder
gevaar door alle deelnemende honden uitgevoerd kunnen worden.
Het is niet toegestaan om een apporteerblok of dummy te gebruiken, welke met een
ander materiaal omwikkeld zijn.
Omdat er opgegeven moment ergens twee apporteerblokken nodig zijn, stelt de vereniging ook ter beschikking, maar volgens mij mag je ze ook zelf meenemen. Aangezien dit dus vragen oproept zou ik de fhn hierop aanspreken als ik dit zou willen weten (ik loop geen wedstrijden g&g en vind het dus niet zo van belang)

Maar waarom geen dummie? De collies van mij laat ik een dummy apporteren. Die vonden een hard blok gewoon minder fijn. MEt Norah ben ik nu wel bezig met een blok en bij KAy wilde ik niet eens een dummy omdat hij nogal onrustig is met apporteren en kauwt op het object (nog geen tijd genomen om dat goed af te leren). Kay apporteerd alles, zelfs mijn sleutelbos, dus metaal. Maar de collies zouden dat dan weer niet doen en ik vermoed Norah ook niet (vanwege mankement door ongeluk aan gebit)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn ervaring is wel dat veel herdershonden moeite hebben met het onderdeel apporteren bij GG/obedience. Ik heb met Nilo getraind in een groep herdershonden. Aussies, een Beardie en een Duitse Herder. En als ik hem z'n gang liet gaan apporteerde hij alle blokken want de rest wilde niet :LOL: Daar hadden ze echt heel veel moeite mee en moest in hele kleine stapjes aangeleerd worden.
gyanty
Zeer actief

Maeve schreef:Mijn ervaring is wel dat veel herdershonden moeite hebben met het onderdeel apporteren bij GG/obedience. Ik heb met Nilo getraind in een groep herdershonden. Aussies, een Beardie en een Duitse Herder. En als ik hem z'n gang liet gaan apporteerde hij alle blokken want de rest wilde niet :LOL: Daar hadden ze echt heel veel moeite mee en moest in hele kleine stapjes aangeleerd worden.
Haha hier andersom. De retrievers halen het blok of de dummy op en gaan er trots mee over het veld rennen haha. Ik ken hier eigenlijk volgens mij helemaal geen herders die niet apporteren. Oh ja eentje, maar die heb ik het ook niet eens proberen aan te leren: onze eigen Santos. Maar die speelt ook nog maar sinds kort, dus wie weet....
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

FHN weet ik niet. Ik loop bij Cynophilia.

dit staat bij de gg1:

De steward kondigt de start van de oefening aan en overhandigt een houten apporteerblok aan de geleider. De
geleider werpt het apporteerblok ca. 10 meter in een door de steward aangegeven richting. De hond dient naast de
geleider te blijven zitten totdat deze hem, op aanwijzing van de steward, bevel geeft te apporteren. De hond dient
hieraan vlot, opgewekt en via de kortste weg gevolg te geven. Het is toegestaan dat de hond zich direct voorbij het
blok omdraait alvorens deze op te pakken.
Drie soorten apporteerblokken moeten beschikbaar zijn (max 450 gram), geschikt voor verschillende rassen. De
grootte van het apporteerblok moet in verhouding zijn met de grootte van de hond. Maar de geleider is vrij om de
grootte te kiezen
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Habibi schreef:FHN weet ik niet. Ik loop bij Cynophilia.

dit staat bij de gg1:

De steward kondigt de start van de oefening aan en overhandigt een houten apporteerblok aan de geleider. De
geleider werpt het apporteerblok ca. 10 meter in een door de steward aangegeven richting. De hond dient naast de
geleider te blijven zitten totdat deze hem, op aanwijzing van de steward, bevel geeft te apporteren. De hond dient
hieraan vlot, opgewekt en via de kortste weg gevolg te geven. Het is toegestaan dat de hond zich direct voorbij het
blok omdraait alvorens deze op te pakken.
Drie soorten apporteerblokken moeten beschikbaar zijn (max 450 gram), geschikt voor verschillende rassen. De
grootte van het apporteerblok moet in verhouding zijn met de grootte van de hond. Maar de geleider is vrij om de
grootte te kiezen

Het stukje van mij komt uit algemene regelementen over materiaal. Is er ook niet zo'n stuk bij cyno? Ze moeten beschikbaar zijn, maar ik zie niet staan dat je 1 blok van hen moet kiezen. Mag je bij cyno ook niet met een dummy werken?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Bij wedstrijden liggen er vanaf de gg1 altijd blokken van de organiserende vereniging. En daar moet je er dan 1 van kiezen. Helaas...

In het algemene stuk staat er ongetwijfeld ook wel iets over. Bij de ggb staat specifiek vermeld dat daar wel met een eigen blok gewerkt mag worden.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik heb het stuk gevonden, dat de organiserende vereniging voor de apporten moet zorgen:
13.
Attributen.

De organisator is verplicht zorg te dragen voor aanwezigheid van de navolgende attributen en dit reglement tijdens de
wedstrijd.

- Er moeten voldoende puntenwaaiers beschikbaar zijn.
- Er moet een solide hoogtesprong van 1 meter breed, in hoogte verstelbaar van 10 tot 70 cm met een interval
van 10 cm, aanwezig zijn. (Oefening 9 in de klassen 1 & 2) In tegenstelling tot agility mag de horde geen
zijvleugels hebben.
- Er moeten voldoende markeringen en pylonen beschikbaar zijn om de oefeningen uit te zetten. De markerin-
gen en pylonen moeten goed zichtbaar zijn en de juiste hoogte hebben. Bijvoorbeeld bij klasse 1 (oefening 6)
en in klasse 2 (oefening 5). moeten de pylonen van het vak ca. 15 cm zijn. De markering waar de hond
naartoe gebracht wordt, kan worden gemarkeerd met een kleinere pylon of markering.

Voorgeschreven apporteer voorwerpen:
- 2 gelijke houten apporteervoorwerpen in drie verschillende afmetingen en gewichten, geschikt voor verschil-
lende groottes van honden. Het maximale gewicht bedraagt ca. 450 gram.
- Metaalapporten in drie verschillende afmetingen met een maximaal gewicht van ca. 200 gram voor het
grootste apporteerblok. Het te gebruiken metaalapport dient in verhouding te staan tot de grootte van de
hond. De geleider mag zelf het metaalapport kiezen.
- Houten voorwerpen van 2 X 2 X10 cm. Het totaal benodigd aantal is 6X het aantal deelnemende honden

En wat meer on topic: redelijk veel verschil dus, of shelties goed apporteren of niet. Mijn indruk -ook naar aanleiding van de reacties hier- is dat het voor de meeste shelties niet het favoriete onderdeel is.
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

De vraag van TS had niks te maken met GG,
maar gewoon in het geheel.
Dat sheltie's apporteren.

Die van mijn in ieder geval wel.
Ook een blok van de GG,maar niet als die door tig honden in de bek gehouden is ;-)
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief

was m'n eigen topic een beetje vergeten! haha!

Dankjewel allemaal!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”