Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke moet ik kiezen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

nadine-lea
Actief

Welke moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door nadine-lea »

Nou ook weer eens de vraag, welke hond past bij mij?
zelf kom ik er niet uit, ik heb een zwak voor bijna iedere goed luisterende werkwillige hond,
of het nou een rotweiller of een terrier is.

de dingen die ik al uit had gezocht:
- Uiterlijk van de hond maakt niet uit, qua verzorging enzo maakt ook niet uit
- Redelijk makkelijk trainbaar
- Baasgericht, dus echt goed baasgericht niet zomaar naar andere toelopen
- Moet los kunnen lopen
- Actief, maar niet zenuwachtig
- wel sociaal naar dieren, mensen weet ik zo nog niet. de hond mag best even afwachtend zijn of laten weten dat hij je niet moet. ik heb liever een hond waar je toestemming aan moet vragen voordat je hem aait dan een hond die zich door jan en alleman aan laat halen.
- een geduldige hond, zelf heb ik soms moeite met mijn geduld bewaren en dan geef ik toe, vandaar dat ik geen super koppige hond wil
- Wil er wel actief mee gaan trainen/sporten, maar ik kan niet garanderen dat er iedere dag 3 a 4 uur met de hond gelopen word. liefst een hond die genoegen neemt met 2 a 3x per week het bos in en voor de rest een "gewone ronde"

mijn eigen voorkeuren:
Grootte (witte)poedel
berner sennen
Australian Sheppard
duitse herder
Zwitserse herder

ook nog voor mij onbekende rassen wil ik best eens naar kijken ;)
ik ben bereid om van alles te overwegen, uit te zoeken en te lezen,
dus als je goede info pagina's weet is het natuurlijk welkom.
dagmar88
Zeer actief

Re: Welke moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

nadine-lea schreef:Nou ook weer eens de vraag, welke hond past bij mij?
zelf kom ik er niet uit, ik heb een zwak voor bijna iedere goed luisterende werkwillige hond,

- Moet los kunnen lopen
- wel sociaal naar dieren, mensen weet ik zo nog niet. de hond mag best even afwachtend zijn of laten weten dat hij je niet moet. ik heb liever een hond waar je toestemming aan moet vragen voordat je hem aait dan een hond die zich door jan en alleman aan laat halen.
- een geduldige hond, zelf heb ik soms moeite met mijn geduld bewaren en dan geef ik toe, vandaar dat ik geen super koppige hond wil
- Wil er wel actief mee gaan trainen/sporten, maar ik kan niet garanderen dat er iedere dag 3 a 4 uur met de hond gelopen word. liefst een hond die genoegen neemt met 2 a 3x per week het bos in en voor de rest een "gewone ronde"

mijn eigen voorkeuren:
Grootte (witte)poedel
berner sennen
Australian Sheppard
duitse herder
Zwitserse herder

Dan zou ik de laatste drie van je lijstje schrappen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

dagmar88 schreef:
nadine-lea schreef:Nou ook weer eens de vraag, welke hond past bij mij?

- Moet los kunnen lopen

mijn eigen voorkeuren:
Grootte (witte)poedel
berner sennen
Australian Sheppard
duitse herder
Zwitserse herder

Dan zou ik de laatste drie van je lijstje schrappen.
Want?
Afbeelding
nadine-lea
Actief

dat vroeg ik mij ook af, aangezien ik een aantal van die honden ken die best makkelijk zijn.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Wat is een 'gewone ronde' ? Mijn duitse herder was in haar jonge jaren echt niet tevreden met alleen maar het bos in, die wilde werken, daar ging ik dagelijks een ronde bos mee (van 5-8km) en dagelijks minimaal een half uur 1 op 1 iets doen én 3 x per week naar training. Toen ze 3-4 jaar was, werd ze wat rustiger in het koppie en kon er wel eens een dagje overgeslagen worden.
dagmar88
Zeer actief

alm@ schreef: Want?
:wink: Omdat het 'toegeven'/onduidelijkheid daar bij vervelender kan uitpakken.
En met een aussie zou ik er niet direct van uit gaan dat die genoeg heeft aan de gestelde wandelingen.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Kom ik weer met mijn lagotto ;-)

Makkelijk trainbaar, gereserveerd naar echte vreemde mensen, dus visite wordt niet bestormd zoals mijn grands dat doen en leggen zich makkelijk neer bij een baas die een keer geen zin heeft in 3 uur wandelen. Zijn wel gek op werken, zoals speuren/apporteren en behendigheid en zwemmen.
De mijnen vermaken zichzelf ook enorm goed met speelgoed zoals een kong en een bal en dergelijke.
Andere honden zijn leuk maar worden ook niet meteen enthousiast 'aangevallen' er wordt eerst elkaars lichaamstaal bekeken.
Sommige lagotto's kunnen echter een beetje te veel gereserveerd zijn waardoor ze bijna angstig lijken !
Sandra
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Aussie zou ik zeer zeker schrappen, die kunnen heel vervelend worden als je er niet genoeg mee doet wat zich dan uit in zenuwachtig gedrag. Daarnaast vind ik ze ook niet altijd even sociaal tegen andere honden.

Verder zie ik veel dingen op je lijstje die je zelf in de hand hebt. Dat gedrag naar vreemden, hoe belangrijk is dat? Je wil een hond die niet aangehaald wil worden door vreemden..maar wel een hond die los kan lopen. Ik zou dan toch voor een socialer exemplaar gaan. Er zijn nou eenmaal heel veel mensen die de behoefte hebben andermans hond aan te halen, hoe irritant ook. Als je veel waarde hecht aan dat loslopen zou ik daar dus iets milder in zijn. Kijk, mijn honden gaan ook niet vanzelf naar een wildvreemde om die te begroeten als een long-lost-friend hoor, maar ik kan er ook op vertrouwen dat ze niets verkeerd doen als die vreemde contact maakt met hen :wink:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Als ik jou omschrijving lees en dan het lijstje rassen zie zou ik voor de poedel gaan.
Hebben (voor zover ik weet, ken het ras verder niet) een karakter die best wel bij je past denk ik en het zijn geen echte werkhonden dus geen kwestie van perse moeten.
Maar je kan wel alles met een poedel, het zijn volgens mij best leuke honden om ook mee te werken/sporten enzo.

Herders hebben denk ik toch wel meer uitdaging nodig (mijn mechel wel in elk geval) en een berner zie ik nou niet meteen in combi met hondensport. Alhoewel er natuurlijk best exemplaren tussen zitten die dat wel kunnen en willen, maar behendigheid of flyball of zo.. tja, daar zijn ze niet echt voor gebouwd....
Gehoorzaamheid op sportniveau zie ik ze eigenlijk ook niet doen, 't is natuurlijk wel een leuke uitdaging.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

dagmar88 schreef:
En met een aussie zou ik er niet direct van uit gaan dat die genoeg heeft aan de gestelde wandelingen.
Fijn. Uitleg is altijd prettig. Dan kan je gefundeerd schrappen :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

alm@ schreef:
dagmar88 schreef:
Fijn. Uitleg is altijd prettig. Dan kan je gefundeerd schrappen :wink:

:mrgreen: Je hebt gelijk; was weer eens tig dingen tegelijk aan het doen.

:ok: Golden van nanna kwam ook meteen bij mij op.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Aussies vind ik van nature al wat meer zenuwachtige, zeer vocale honden. Ken ook vrij veel aussies die niet sociaal zijn naar andere honden toe (en daardoor dus ook niet altijd los kunnen).

Berner Sennen zijn voor veel sporten niet zo geschikt, niet zozeer vanwege een gebrek aan werklust maar fysiek is dit niet een heel erg gezond ras. Weet niet welke sport je in gedachten hebt, maar voor sporten als behendigheid of flyball vind ik ze niet zo geschikt.

Grote poedels ken ik als zeer intelligente honden met absoluut werklust maar niet echt het moeten van bijvoorbeeld een border collie of een aussie. Over het algemeen sociaal, weet niet hoe ze naar vreemde mensen zijn (maar volgens mij is dit wel trainbaar).

Zwitserse en Duitse herder ken ik niet zo goed, dus kan ik je niet mee helpen.

Heb je al gedacht aan:
- Golden Retriever
- Toller
- Wetterhoun (alhoewel ik geen idee heb hoe die qua koppigheid zijn)
- Rottweiler
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
dagmar88
Zeer actief

nadine-lea schreef:dat vroeg ik mij ook af, aangezien ik een aantal van die honden ken die best makkelijk zijn.

Veel honden zijn makkelijk; bij de juiste baas.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

een Puli.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Eilfy schreef:Aussies vind ik van nature al wat meer zenuwachtige, zeer vocale honden. Ken ook vrij veel aussies die niet sociaal zijn naar andere honden toe (en daardoor dus ook niet altijd los kunnen).

Berner Sennen zijn voor veel sporten niet zo geschikt, niet zozeer vanwege een gebrek aan werklust maar fysiek is dit niet een heel erg gezond ras. Weet niet welke sport je in gedachten hebt, maar voor sporten als behendigheid of flyball vind ik ze niet zo geschikt.

Grote poedels ken ik als zeer intelligente honden met absoluut werklust maar niet echt het moeten van bijvoorbeeld een border collie of een aussie. Over het algemeen sociaal, weet niet hoe ze naar vreemde mensen zijn (maar volgens mij is dit wel trainbaar).

Heb je al gedacht aan:
- Golden Retriever
- Toller
- Rottweiler
Doe een Toller maar niet als ze zelf al aangeeft niet erg geduldig te zijn :wink: En een Wetterhoun lijkt me dan ook niet heel handig.
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Maeve schreef:Aussie zou ik zeer zeker schrappen, die kunnen heel vervelend worden als je er niet genoeg mee doet wat zich dan uit in zenuwachtig gedrag. Daarnaast vind ik ze ook niet altijd even sociaal tegen andere honden.
Hier ben ik het mee eens. Weet ook niet goed wat je met een "gewone ronde" bedoelt? Een rondje door de wijk? Mijn honden komen bijna elke dag in het bos (geen 3 of 4 uur hoor) of een plek waar ze los kunnen lopen, dat hebben ze echt nodig. Ik train ze 2-3 x per week en ook wel kleine stukjes tussendoor.

Ik vind ze ook niet allemaal even sociaal. En dan vooral naar andere honden niet, naar mensen zijn de meeste heel gezellig. Het niet op andere mensen/honden aflopen is een kwestie van trainen wat je met een Aussie heel goed zal lukken ;)

Zenuwachtig vind ik ze absoluut niet, maar dat zal voor een deel ook met training en uitdaging te maken hebben. En geduldig? Vind de meeste Aussie niet bepaald geduldig. Als je met agility bijvoorbeeld niet duidelijk bent zie ik menig Aussie even de baas bijten. Schiet nou op, wat moet ik doen, wat bedoel je nou :zweep: :F:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Niet alle eigenschappen zijn puur rasgebonden, ook hondsgebonden.

Kijken naar een leuke herplaatser of asielhond dus :ok:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Maeve schreef:
Eilfy schreef:Aussies vind ik van nature al wat meer zenuwachtige, zeer vocale honden. Ken ook vrij veel aussies die niet sociaal zijn naar andere honden toe (en daardoor dus ook niet altijd los kunnen).

Heb je al gedacht aan:
- Golden Retriever
- Toller
- Rottweiler
Doe een Toller maar niet als ze zelf al aangeeft niet erg geduldig te zijn :wink: En een Wetterhoun lijkt me dan ook niet heel handig.
Hahahaha overheen gelezen... :blont: Inderdaad, voor die twee heb je wel wat geduld nodig.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
nadine-lea
Actief

Nou een hele tekst getypt, internet weg :boos:
nieuwe poging:
mocht ik iemand vergeten, vragen niet beantwoorden of wat dan ook. zeg het even ;)

Onder een gewone ronde bedoel ik idd een rondje door de wijk. we hebben hier in de wijk wel een klein losloopveld en een bos naast de deur (loopafstand) op sommige delen mogen de honden er los lopen.

hondenrassen die ik nog even op ga zoeken:
Rotweiler
Puli
Lagotto
wetterhound

@kipo, dat wat je beschrijft met jou herder is voor mij teveel. ik wil de toekomstige hond graag geven wat ze nodig heeft en haar daarin niet te kort doen.

@Empyree,
klinkt goed, heb je misschien een betrouwbare site waar ik wat meer kan lezen?
mag ook via pb hoor ;)

Maeve schreef: Verder zie ik veel dingen op je lijstje die je zelf in de hand hebt. Dat gedrag naar vreemden, hoe belangrijk is dat? Je wil een hond die niet aangehaald wil worden door vreemden..maar wel een hond die los kan lopen. Ik zou dan toch voor een socialer exemplaar gaan. Er zijn nou eenmaal heel veel mensen die de behoefte hebben andermans hond aan te halen, hoe irritant ook. Als je veel waarde hecht aan dat loslopen zou ik daar dus iets milder in zijn. Kijk, mijn honden gaan ook niet vanzelf naar een wildvreemde om die te begroeten als een long-lost-friend hoor, maar ik kan er ook op vertrouwen dat ze niets verkeerd doen als die vreemde contact maakt met hen :wink:
zoals je het eigenlijk nu beschrijft denk ik dat ik de hond wat socialer moet laten, want het loslopen is toch een stukje vrijheid wat je dan krijgt. best redelijk wat je omschrijft.

@pets passion,
ondanks dat de poedel misschien wel geschikt voor me is, wil ik ook kennis maken met andere rassen. Absoluut geen echte werkhond, natuurlijk trainen is super en een keer behendigheid enzv op zijn tijd ook, maar niet dag in dag uit.
haha ja wij hadden hier net zo'n bijzonder geval, vjenna (berner sennen) kon behendigheid als de beste en ze was getraind voor hulphond, godzijdank was dat na een jaar niet meer nodig (mijn moeder zat in een rolstoel)

@Nanna,
nee een golden vind ik echt niks, misschien wel omdat je ze overal ziet, zelfde voor een labrador.

@Sarah5, wanneer het een asiel of herplaatser word, dan blijft het sowieso een puppy.
ik heb namelijk niet echt vertrouwen in een volwassen hond die dan zomaar bij je komt wonen(uitzonderingen daar gelaten)
de hond moet erin groeien zeg maar.

weet er iemand trouwens een goede site voor de poedel?
ik kan niet echt duidelijk iets vinden, fokkerspagina's met info zijn ook voldoende ;)

:F:
dagmar88
Zeer actief

Ik zou het met 4-5 dagen rondjes in de wijk eigenlijk eerder houden op een sportief gezelschapshondje.
Bijvoorbeeld een vlinderhondje, leeuwhondje of tibetaanse terrier.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

dagmar88 schreef:Ik zou het met 4-5 dagen rondjes in de wijk eigenlijk eerder houden op een sportief gezelschapshondje.
Ben ik het mee eens. Met 4-5 dagen rondjes in de wijk, kan je alle jachthonden wel van je lijstje schrappen, ook die suffe golden/labrador, want die hebben daar echt niet genoeg aan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Duitse herder/ witte herder vallen af naar sociaal zijn naar andere honden.
Ik heb de mazzel dat ik een schat van een duitse herder heb, die sociaal is naar andere honden.
En hier in de buurt zijn er ook een paar duitse herder en ook witte herders die lief zijn tegenover andere honden.
Maar er lopen ook 3 die ongelovelijk agressief zijn naar andere honden en meteen op de vuist willen.
Alle ausies die ik ken, zijn ongelovelijk zenuwachtig.
Ik denk dat de grote poedel het beste bij jou zal passen!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
nadine-lea
Actief

dagmar88 schreef:Ik zou het met 4-5 dagen rondjes in de wijk eigenlijk eerder houden op een sportief gezelschapshondje.

mm maar als je dat niet genoeg beweging vind voor een "grote hond"
waarom dan wel voor een kleintje? aangezien die net zoveel energie hebben?

op welke manieren kan je je hond nog meer uitdagen dan?
mee gaan fietsen? bal gooien?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Een puli wil ook wel elke dag ff lekker los kunnen rennen. Geldt denk ik voor de meeste honden wel. Mijn stel komt gewoon elke dag een uurtje in het bos. 2 a 3 x per week maken we langere wandelingen en dan train ik nog 2x per week op de club en vrijwel dagelijks thuis :F:
nadine-lea
Actief

dus eigenlijk wanneer je hond lekker een uurtje per dag kan rennen en gek doen is het goed? (buiten de normale rondjes om)
het trainen gebeurd toch wel dagelijks, onder het wandelen maar ook in huis word het toch standaart, dat de pup dingen leert en aanwend.

op dit moment mijn top 3:
1:Wetterhoun
2:Lagotto
3:Grootte poedel
andere ideeén zijn nog steeds welkom hoor :D
dagmar88
Zeer actief

nadine-lea schreef:

mm maar als je dat niet genoeg beweging vind voor een "grote hond"
waarom dan wel voor een kleintje? aangezien die net zoveel energie hebben?

op welke manieren kan je je hond nog meer uitdagen dan?
mee gaan fietsen? bal gooien?
Het gaat niet om grootte. Als je op zoek bent naar een ras, moet je ook kijken naar de geschiedenis en het gebruiksdoel er van.
De honden die jij opnoemt hebben andere behoeften dan hondjes die met name gefokt zijn om mensen gezelschap te houden.
dagmar88
Zeer actief

nadine-lea schreef:dus eigenlijk wanneer je hond lekker een uurtje per dag kan rennen en gek doen is het goed? (buiten de normale rondjes om)

Vraag je dat in het algemeen?
nadine-lea
Actief

dagmar88 schreef:
nadine-lea schreef:dus eigenlijk wanneer je hond lekker een uurtje per dag kan rennen en gek doen is het goed? (buiten de normale rondjes om)

Vraag je dat in het algemeen?
ja, buiten de echte werkhonden om. dus de gezelschaps honden.
Machie
Zeer actief

het trainen gebeurd toch wel dagelijks, onder het wandelen maar ook in huis word het toch standaart, dat de pup dingen leert en aanwend.

De wetter is niet zo geschikt denk ik. Dat zijn heel gevoelige honden waarbi je dus heel veel geduld moet hebben.
nadine-lea
Actief

Machie schreef:

De wetter is niet zo geschikt denk ik. Dat zijn heel gevoelige honden waarbi je dus heel veel geduld moet hebben.
op welke manier gevoelig?
hoe je ze opvoed of op stemgeluid? hoe?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”