Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sTefaniA schreef:Het is gewoon dikke pech dat de staff en pitbull kruisingen zo leuk zijn. Een handig formaat, geen vachtverzorging en het zijn mooie atletische honden. En jammer genoeg leeft 99% procent van de mensen nog steeds volgens het 'er zijn geen slechte honden alleen slechte bazen' principe. Als in, opvoeding is alles. Het verbaast me enorm. Het merendeel van de mensen denkt echt dat een hond een hond is, zonder enige vorm van raseigenschappen of karakter. Je kan ze leuk uitkiezen op uiterlijk, en voor de rest is iedere hond hetzelfde en hebben ze ook allemaal hetzelfde nodig. Mijn ex wou een boerboel. Ja want dat vond hij de mooiste. Dat er ook nog eens een ingefokt karakter bij dat beest hoorde besefte hij niet. Dat is toch hetzelfde als een labrador, alleen ziet deze er anders uit?
En zo denken mensen. Die is mooi, die neem ik. Oh ik voed hem wel op tot een lieverd, want ik hou toch van hem? Zo ook de groep die zo'n soort hond voor de stoer neemt. Niet omdat hij andere honden verscheurt, maar omdat het gespierde mooie honden met een slechte reputatie zijn. Die nemen heus geen pitbull omdat hij dan een paar keer per jaar maltesertjes in het park kan versnipperen. Die zijn net zo onwetend als dat jonge gezin dat een lieverd wil om op de dijk met de andere woefjes te gaan spelen.
Hij stond er bij en keek er naar Ik roep het jaren maar dit soort honden afschaffen zal ook niet helpen. Dan kunnen we over een aantal jaar bang zijn van die agressieve kangals, of rottweilers, of boerboels.
Ah joh zelfs een labrador kun je verpesten en zijn gang laten gaan. Alles wat een mens in handen krijgt kan hij verzieken.
Ik weet ook niet wat wel zal helpen. In hoeverre word een aanlijn-, muilkorf-, of houdverbod gecontroleerd? Word dat actief gedaan of kom je daar pas achter als het weer eens misgaat?
Tot de tijd dat ik het wel weet bekwaam ik me dan maar in het ontwijken van dat soort bazen, het wegbrullen en/ of het verwijderen van honden die op de mijne duiken.
Ik vind overigens dat er nu een beetje hysterisch gedaan wordt. Net alsof pitbulls monsters zijn en de rest van de honden gummy tanden heeft. Want het is dus echt niet zo dat je alleen honden uit elkaar moet krijgen als het om pitbull en co gaat. Het gebeurd vaak genoeg dat twee hele andere rassen aan de knok gaan en dat de eigenaars daar met hun handen in het haar bij staan krijsen en slaan. En het is echt niet zo dat een pitbull meteen veel meer schade maakt dan een vechtende boxer of Airdale terrier. Dus het begint een beetje overdreven te worden hoe er specifiek op dat ras gereageerd wordt. Heel veel honden gaan vast hangen in andere honden. Sommige mensen staan te trekken aan een Jack russel die in een shitzu hangt.
Ik vind het dus een klein beetje overdreven om te gaan doen alsof honden uit elkaar moeten halen aan de achterpoten puur en alleen te maken heeft met pitbulls. Als je kruising mechelaar met een boxer gaat knokken heb je minstens net zo'n groot probleem en die uit elkaar halen is een stuk minder makkelijk dan een vasthangende pitbull losmaken.
Verder heeft elke hond tanden en kunnen een heleboel honden heel wat schade veroorzaken. Niet alleen staffords en co. Met Dapper hebben wij de ervaring dat hij inderdaad vastgreep. Maar hij heeft zoals Martijn zei nog nooit een hond zwaar verwond. Ik denk dat de gemiddelde tegenstander beter Dapper tegenover zich kon hebben dan bv Eva. Eva doet gelukkig niks maar als zij zou vechten denk ik dat er meer schade komt dan bij de gemiddelde pitbull. Dat omdat je Eva er niet meer af krijgt omdat ze zo extreem fel en snel is. Die gaat niet hangen zodat je de achterpoten kan pakken. Dat wordt een rollende bal krijsende poten en een zich verplaatsende massa hond. Voor de duidelijkheid, ze doet dus nooit wat en kan met elke hond.
Wuilus idem vroeger. Zij kreeg moet met een rottweiler. Die hingen dus ook in elkaars keelhuid. Lieten echt niet meer los en waten aan het trekken. Daar hoeft een hond dus geen pitbull voor te zijn hoor. Elke hond kan gaten maken en vechten, ben maar niet bang. De hondenwereld wordt niet veilig en vredelievend door alle staffords en pitbulls te verbieden. Een kruising mechelaar of rottweiler is minstens net zo link voor de gemiddelde poedel in het bos als het een eigenaar is die geen verantwoordelijkheid neemt.
Beter gezegd, als deze Engelse jongens een rottweiler hadden of een fikse werklijn mechelaar dan was ik er persoonlijk veel banger voor. Ook voor mijn hond. Want die honden verscheuren een kleine hond waar je bij staat zonder dat je kan ingrijpen. Als alles safe en vrolijk moet zijn moet je alle honden verbieden. Zo simpel is het.
Er zit wel degelijk verschil in Laeken. Een herder bijv zal bijten maar niet een half uur mrt een hond jn zn bek gaan staan... is ook niet zo slim want je bent erg kwetsbaar op dat moment. Ze kunnen veel schade maken maar ook makkelijker los te krijgen daardoor. Je hoeft geen stokken mee te nemen om de bek open te breken.
Toch bijten er genoeg herders kleine hondjes dood. Juist het feit dat ze ze oppakken en gaan schudden maakt ze haast effectiever. De rottweiler die bij mij voor de deur een hondje dood maakte liet het wel los maar stond er mee te schudden als een lappenpop. En niemand kreeg hem daar weg aangezien hij de mensen die dat probeerde ook greep.
Verder kan een mechelaar ook prima vasthangen. Toen Eva ons konijn in de bek had kregen we die ook niet los. Als ze hondagressief zou zijn en dat was een maltezer was die er ook geweest. Als een grote hond prooigedrag vertoont naar kleine honden laten ze bv ook helemaal niet zo makkelijk meer los.
Het niet loslaten is niet per definitie hetgeen waar andere honden aan overlijden. Dapper greep een veel grotere bastaard. Die had niks, Dappers halve huid op de kop was afgescheurd in enkele secondes en hij zat onder de gaten. Die andere hond was een stuk effectiever in het beschadigen dan Dapper. Dapper maakte alleen 4 putjes en dat was het wel.
Als ik moest kiezen tussen een stafford en een rottweiler die mijn herder aanviel dan koos ik de stafford. Wetende dat die waarschijnlijk minder schade zal maken uiteindelijk.
laeken schreef:Toch bijten er genoeg herders kleine hondjes dood. Juist het feit dat ze ze oppakken en gaan schudden maakt ze haast effectiever. De rottweiler die bij mij voor de deur een hondje dood maakte liet het wel los maar stond er mee te schudden als een lappenpop. En niemand kreeg hem daar weg aangezien hij de mensen die dat probeerde ook greep.
Verder kan een mechelaar ook prima vasthangen. Toen Eva ons konijn in de bek had kregen we die ook niet los. Als ze hondagressief zou zijn en dat was een maltezer was die er ook geweest. Als een grote hond prooigedrag vertoont naar kleine honden laten ze bv ook helemaal niet zo makkelijk meer los.
Het niet loslaten is niet per definitie hetgeen waar andere honden aan overlijden. Dapper greep een veel grotere bastaard. Die had niks, Dappers halve huid op de kop was afgescheurd in enkele secondes en hij zat onder de gaten. Die andere hond was een stuk effectiever in het beschadigen dan Dapper. Dapper maakte alleen 4 putjes en dat was het wel.
Als ik moest kiezen tussen een stafford en een rottweiler die mijn herder aanviel dan koos ik de stafford. Wetende dat die waarschijnlijk minder schade zal maken uiteindelijk.
Ik niet geef mij dan maar de herder oid die verbijten zich toch af en toe...
Maar goed op t vriendinnetje van xavi na (staff x) blijf ik er ver uit de buurt.
laeken schreef:Toch bijten er genoeg herders kleine hondjes dood. Juist het feit dat ze ze oppakken en gaan schudden maakt ze haast effectiever. De rottweiler die bij mij voor de deur een hondje dood maakte liet het wel los maar stond er mee te schudden als een lappenpop. En niemand kreeg hem daar weg aangezien hij de mensen die dat probeerde ook greep.
een herder die ik ken, heeft 1 hondje dood gebeten en een ander bijna dood gebeten. ook door schudden niet door vasthouden.
Once upon a time can happen anytimeWhiskey*Toska*Storm*Roxy*
malinois schreef:Er zit wel degelijk verschil in Laeken. Een herder bijv zal bijten maar niet een half uur mrt een hond jn zn bek gaan staan... is ook niet zo slim want je bent erg kwetsbaar op dat moment. Ze kunnen veel schade maken maar ook makkelijker los te krijgen daardoor. Je hoeft geen stokken mee te nemen om de bek open te breken.
hier had Fax hem toch wel goed vast hoor. Kwetsbaar was hij niet, want hij had de ander strategisch vast bij de keel.
Zijn bek kreeg ik ook langs geen kanten open, uiteindelijk hem onder water gaan duwen in de vijver tot hij niet anders kon dan loslaten wou hij niet verdrinken.
Of het een "lucky shot" was, geen idee, dat testen we maar niet uit.
malinois schreef:Er zit wel degelijk verschil in Laeken. Een herder bijv zal bijten maar niet een half uur mrt een hond jn zn bek gaan staan... is ook niet zo slim want je bent erg kwetsbaar op dat moment. Ze kunnen veel schade maken maar ook makkelijker los te krijgen daardoor. Je hoeft geen stokken mee te nemen om de bek open te breken.
hier had Fax hem toch wel goed vast hoor. Kwetsbaar was hij niet, want hij had de ander strategisch vast bij de keel.
Zijn bek kreeg ik ook langs geen kanten open, uiteindelijk hem onder water gaan duwen in de vijver tot hij niet anders kon dan loslaten wou hij niet verdrinken.
Of het een "lucky shot" was, geen idee, dat testen we maar niet uit.
Ik heb dat destijds ook gedaan bij xantos en xito en dat zou ik ook zo weer doen als die mogelijkheid er is. Zeker als ik alleen ben. Maar nogmaals ik kan alleen uit eigen ervaringen spreken en dat waren dobers en mechels. En ja natuurlijk kunnen die een klekn hondje doden dat hoor je mij toch ook niet ontkennen (geen reactie op jou maart)? De enige waarbij t niet lukte was een rotweiler (x pit??) X mey dusty destijds. Die beet zich ook vast en heb ik gewurgt mbv een auto...
Hondje zal wel weer een spuitje krijgen, terwijl die elders bij mensen met verstand prima op zijn plek zal zitten.
Onze rott heeft 1x vast gezeten in een chow chow, duurde ook een eeuwigheid dat hij los liet, gelukkig begon hij niet te schudden of de scheuren. Alleen HAP en vast.