Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopste teven en agility

Moderator: moderatorteam

Nissa
Actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herder
Aantal honden: 1

Loopste teven en agility

Ongelezen bericht door Nissa »

Onlangs zijn de regels van Cynophilia verandert, waardoor je nu met een loopse teef mee mag doen met een wedstrijd.
Dit brengt natuurlijk voor- en nadelen met zich mee, en ik vroeg me af wat men op dit forum hier van vind.

Persoonlijk ben ik er wel blij mee. Nissa is onregelmatig loops (dan zit er 6 maanden tussen en dan weer 8 ) en dat is erg lastig met het wel of niet inschrijven voor een wedstrijd.
Maar nu moet ik wel zeggen dat ik haar met een broekje aan zou kunnen laten mee doen (om zoveel mogelijk geur door bloedverlies op een parcours te voorkomen) hoewel ze bijna niets verliest en de meeste reuen zo wie zo niet sterk op haar reageren tijdens de loopsheid.
Als dit anders was zou ik het denk ik niet doen.
Laatst gewijzigd door Nissa op 24 mar 2013 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Re: Loopste teven en agility

Ongelezen bericht door Joera »

Ik heb vorig jaar een weekend agility wedstrijden gehad en toen werd mijn teef ook loops, ik heb toen ook gelopen, moest nog als eerste ook, maar je kon merken dat sommige reuen wel afgeleid waren en toch wat roken denk ik. Dus dat was geen succes en zeker niet fijn voor de andere mensen. Maar het was gelukkig maar een debutanten wedstrijd, dat scheelt weer iets.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zelf een teef, maar ik zou het denk ik toch lullig vinden voor de aanwezige reuen.
Ik denk trouwens ook dat Mila minder alert zou zijn omdat ze nogal een slettenbak is en alleen maar met haar kont naar de leuke reuen zou staan te draaien :vaag:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Loopse teven doen al tijden mee aan de behendigheidswedstrijden, dus ook toen het nog niet mocht. Voor de teef eigenaren zal het vast fijn zijn, maar ik ben er niet blij mee. Hoop dat men het nu wel sneller zal melden aan degene die vlak bij je staan bij het starten. Zou ik wel in ieder geval waarderen met een dekreu.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
CarolineS
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door CarolineS »

Hier in Luxemburg mogen we al jaren met loopse teven meedoen aan behendigheidswedstrijden. Toen de regels net veranderd waren en ik voor het eerst met een loopse teef aan de start verscheen, had ik zelf een rubber matje meegenomen waarop ik haar bij de start liet zitten. Dat werd erg op prijs gesteld en ik heb later gemerkt dat sommige verenigingen zelf voor zo'n matje zorgen als ze weten dat er een loopse teef meedoet.
Je zult je hond geen broekje aan mogen doen, volgens de regels mogen honden niets dragen (geen halsbanden, geen tuigen en dus ook geen broekjes) in het parcours, maar een matje bij de start zorgt dat andere deelnemers geen last hebben van haar geur.
Er doen hier, zoals gezegd, al jarenlang loopse teven mee met wedstrijden en niemand heeft daar problemen mee.
groeten,
Caroline

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sita schreef:Loopse teven doen al tijden mee aan de behendigheidswedstrijden, dus ook toen het nog niet mocht. Voor de teef eigenaren zal het vast fijn zijn, maar ik ben er niet blij mee. Hoop dat men het nu wel sneller zal melden aan degene die vlak bij je staan bij het starten. Zou ik wel in ieder geval waarderen met een dekreu.
Ik zal het je laten weten mocht het aan de orde zijn. :wink:
Naar ik begrepen heb moet je met een loopse teef vanaf een matje starten, en hoor je als laatste van het veld het parcours te lopen. Dan moet je daar wel de organisatie over inlichten natuurlijk.

Ik kan niet oordelen over hoe vervelend het is voor lopers met een reu omdat ik die nog nooit gehad heb, maar ik kan me wel voorstellen dat er reuen zijn die er op reageren.
Tapas is tijdens haar loopsheid niet anders dan wanneer ze niet loops is, voor haar en mij zou het dus geen probleem zijn om met haar op wedstrijd te gaan. Op hoogtijdagen zou ik het niet doen, je ziet nogal eens honden los lopen langs de ring of bij de tenten, het risico op een ongewenste dekking van een reu van een niet oplettende baas is mij te groot.
Sita
Zeer actief

LongFields schreef:
Ik zal het je laten weten mocht het aan de orde zijn. :wink:
Naar ik begrepen heb moet je met een loopse teef vanaf een matje starten, en hoor je als laatste van het veld het parcours te lopen. Dan moet je daar wel de organisatie over inlichten natuurlijk.
Dat is een pilot inderdaad. Maar als ik de reacties lees op facebook, denk ik niet dat veel mensen zich hier aan gaan houden.
Ik kan niet oordelen over hoe vervelend het is voor lopers met een reu omdat ik die nog nooit gehad heb, maar ik kan me wel voorstellen dat er reuen zijn die er op reageren.
Tapas is tijdens haar loopsheid niet anders dan wanneer ze niet loops is, voor haar en mij zou het dus geen probleem zijn om met haar op wedstrijd te gaan. Op hoogtijdagen zou ik het niet doen, je ziet nogal eens honden los lopen langs de ring of bij de tenten, het risico op een ongewenste dekking van een reu van een niet oplettende baas is mij te groot.
Ik mag met Rowan zeker niet klagen, die gaat echt nog wel het parcours over. Maar ik merk wel aan hem dat hij de geur in zijn neus heeft zitten. Tijdens de wintercompetitie startte iemand met een dekrijpe teef voor ons, tijdens het rondje heeft hij wel meerdere malen zijn neus op de grond gehad en op de raakvlakken. Ik wist niet dat de hond voor ons loops was, hoorde ik pas daarna, waarna bij mij het kwartje viel waarom hij er niet helemaal bij was.

Afbeelding
Marbas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Marbas »

Voor reuen blijft het denk ik hoe dan ook erg lastig als er loopse teven zijn. Zo'n matje helpt denk ik niet veel, druppeltjes op het gras of op de toestellen blijven gewoon liggen.

Er zijn mensen die zeggen dat je je reu kan trainen en dat hij dan net zo goed de wedstrijd kan lopen, daar ben ik het niet mee eens. Je kan je reu prima leren om niet naar de teef toe te racen maar hij zal wel (erg) afgeleid blijven met een loopse teef in de buurt. Dat is nu eenmaal de natuur.

Met mijn Bas was tijdens de trainingen geen land te bezeilen, er was altijd wel ergens een loopse teef op de (vrij grote) club. Na de lessen had ik spierpijn in mijn armen, ruzie met de loopse teef eigenaren en een gefrustreerde hond (hij was toen nog wel vrij jong tussen de 12 en 18 maanden). Omdat mijn reu 1 niet ingedaald balletje had en hij daarmee uitgesloten was voor de fok heb ik hem maar laten castreren. Nu gaat het goed en loopt hij best leuk. Ik heb dus op het moment geen last van loopse teven, toch blijf ik het geen goed idee vinden dat ze mee mogen doen. (Intakte) Reuen en hun eigenaren hebben er last van en aangezien er altijd wel een loopse teef is, is dat in meer of mindere mate vervelend bij iedere wedstrijd of training......
Ik snap overigens wel dat het voor de teef eigenaren lastig is om te plannen en erg vervelend is om af en toe niet mee te kunnen doen. Maar wat mij betreft dus liever geen loopse teven in een wedstrijd. Maakt overigens niets uit wat ik vind, want het is gewoon toegestaan dus we zullen er moet leren omgaan.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Heb een intacte reu en zou er niet blij mee zijn als de loopse teven tegelijk met de rest zouden starten. Voor mijn reu geeft dit gewoon teveel afleiding en dan kan ik de wedstrijd wel vergeten vrees ik. Ik zou er geen problemen mee hebben als de loopse teven het parcours als laatste lopen (en dan echt einde van de dag).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Oh, ik denk dat je veel reuen "wel kunt vergeten" op zo'n dag dan; er zal toch echt op de toestellen alleen al teveel te ruiken zijn.

Jammer!

Suzanne
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Voor wedstrijden kan ik me voorstellen dat je loopse teven uitsluit,want volgens mij zijn er maar weinig intacte reuen die daar niet op zouden reageren. Zoals Suzanne-met-de-golfjes al zegt, die geurtjes blijven ook echt wel hangen op de toestellen, dus de reuen die daarna eventueel nog moeten starten hebben daar last van. Lijkt me niet bevorderlijk voor een eerlijke wedstrijd, zeker niet aangezien er vast iedere wedstrijd wel een loopse teef zal zijn.

Voor trainingen vind ik het wat anders. Drie weken niet trainen zorgt voor een explosief hondje hier, dus ik ben blij dat ik bij deze hondenschool gewoon mag trainen tijdens de loopsheid, alleen niet als ze dekrijp is.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Weet je wat ik vind. Reuen eigenaren moet de hand niet zo boven het hoofd gehouden worden (en ja ik ben een reuen eigenaar, heb nu wel een teef, maar ik heb eigenlijk altijd reuen, ben niet zo'n tevenmens, genoeg aan mijn eigen vrouwelijkheid haha). Loopse teven horen er gewoon bij. En ja daar zullen reuen op reageren, maar ik vind ook dat ze de daar mee om kunnen leren gaan. De ene beter dan de andere natuurlijk, maar dan is de vraag: hoe hoog is de werkdrift op het gebied dan. Je moet niet alle prikkels willen wegnemen om maar een topprestatie van je dier te willen bereiken. Dat is dan geen realistische prestatie.

Even ter illustratie een geheel ander voorbeeld. Een gerespecteerd dressuurruiter op een evenement hier. Met 1 van haar (friese) toppaarden. In de inrijbaan. Wordt boos op een kind wat zo'n 15 meter van die baan met een speelgoed autootje op de grond zit en met dat autootje rustig over de tegeltjes rijd. Kind mag daar niet zitten te spelen, want haar paard vind dat eng, blablablabla. Op wedstrijden krijg je met extreme prikkels te maken en daar moet je dieren op voor bereiden. We willen onze dieren steeds jonger op hoog niveau mee laten draaien en focussen ons op prestatie, maar totaal niet op prikkelgevoeligheid, wat naar mijn idee een essentieel onderdeel is bij het wedstrijdlopen met dieren in welke facet van sport of met welk dier dan ook.

Gister trainde in onze groep (ik denk ook voor het eerst) een loopse teef mee. Mijn reu had het pas na een uur door en begon toen wat pieperig te worden ( ja hoor ook border collies raken echt wel beetje afgeleid hoor). Een belgische herder was helemaal in de bonen en wilde steeds uit frustratie maar zijn eigen baas gaan berijden (is overigens een hond die prima in de c klasse loopt). Echter vond ik de teef in dit geval het probleem. Omdat mijn hond aanvankelijk geen interesse toonde was hij dus ook niet aantrekkelijk, maar elke keer zodra de loopse teef klaar stond voor parcours of had gelopen dan ging ze naar de belgische herder om hem te verleiden. Dit maakte het natuurlijk wel extra moeilijk. De teef zal hier zeker op getraind moeten worden en daar zal je ook succes in moeten krijgen, anders kun je het gewoon beter maar laten om in die periode te gaan trainen. Maar om ze maar bij voorbaat uit te sluiten? Nee, reueneigaren moeten niet zo zeuren. En dan kan je zeggen: jij met je border collie. Onzin: ik train niet alleen met een border. Ook met Santos de schotse collie, heb ook met een terrier getraind en ook met een Duitse Herder. En tja de vraag is of een hond onder de 2 jaar met enorme hormoonontwikkeling al klaar is voor zulke zaken..... En of er wel degelijk voldoende getraind op word of alleen maar als excuus gebruikt wordt. Tegen mij hoef je in ieder geval niet te zeggen dat je teef loops is. Ik hou gewoon afstand, loops of niet, ik hoef niet zo dicht op mijn voorganger te staan.
Afbeelding
Nissa
Actief

Hmmmm, alsof de duvel er mee speelt.... Nissa is vanmorgen loops geworden.... En ik ben ingeschreven voor de benefietwedstrijd in Almere a.s. zondag.........

Ik had de afgelopen paar dagen al zo iets van "ohoh, het zou nu zomaar eens kunnen beginnen".
Helaas is het bij Nissa niet echt van te voren duidelijk te merken of ze loops gaat worden. En ook tijdens de loopsheid is ze gewoon Nissa.
Vandaar ook dit topic, omdat ik benieuwd ben naar meningen van anderen.
Maar ja, die inschrijving is een tijdje terug al geregeld. Ik weet dat ik daar mee mag doen, want dat had ik bij de inschrijving al nagevraagd.
Maar nu begint de twijfel toch toe te slaan over wat ik moet doen.

Voor Nissa zelf maakt het echt niets uit, zelfs in haar "hoogtijdagen" snauwt ze reuen van zich af. En zeker tijdens een parcours laat ze zich niet afleiden (dan is ze veel te druk met mij opjagen ;-)).
Maar ja, volgende week zondag zit ze op zeven dagen. Of dat nou zo handig is. Als er wel een reu op duikt.....

Vanaf een matje starten is geen probleem, en ik zou het ook zeker niet erg vinden om een parcours als laatste te lopen als dit voor reu-eigenaren prettiger is.
Ik kan me wel een beetje vinden in wat Gyanty zegt. Hoewel ik vind dat het goed verlopen van zo'n wedstrijd gewoon afhankelijk is van alle deelnemers. Dus de reu-eigenaren moeten hun reu zoveel mogelijk trainen op het parcours lopen in de nabijheid van loopse teven, en de teef-eigenaren moeten aan hun kant ook zoveel mogelijk doen (starten vanaf een matje, als laatste lopen en er ook zeker voor zorgen dat de teef geen reuen gaat staan uitdagen).

Daarnaast denk ik dat er zo wie zo al vaak loopse teven mee liepen. Ik hoop ook dat deze nieuwe regel er voor zorgt dat de mensen dit nu wel keurig melden, zodat er rekening mee gehouden kan worden door de organisatie.

Ik heb voorheen als eens een wedstrijd afgebeld omdat mevrouw een week van te voren loops werd (toen mocht je nog niet mee doen met een loopse teef).
Ik denk dat ik er nog maar even een nachtje over ga slapen.....
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Het maakt mij echt niet uit, maar ik heb makkelijk praten met een reu die zelfs werkt in het veld waar de teef die hij net gedekt heeft rondloopt. Bij ons trainen loopse teven ook mee in de les en ik merk altijd pas dat ze loops waren als de training voorbij is. Nu heb ik ook een teef dus ik ben er wel blij mee dat ze ook mee mag doen als ze loops is.
Maar ik begrijp de discussie heel goed. Als je een reu hebt die niet zo hoog in zijn werkdrift staat of die gewoon erg afgeleid is door een loopse teef kan je elke keer pech hebben als er een loopse teef over het veld heeft gelopen. Dat kost je gewoon heel veel tijd of misschien kan je wel helemaal niet meer starten omdat het hoofd van je reu op hol is. Ik denk dat het voor sommige honden erg lastig zal worden om nog een mooi rondje te rennen als hun gedachten bij een loopse teef zijn. En dan kan je er nog zo hard op trainen.
Joera
Zeer actief

Nissa schreef:Hmmmm, alsof de duvel er mee speelt.... Nissa is vanmorgen loops geworden.... En ik ben ingeschreven voor de benefietwedstrijd in Almere a.s. zondag.........
Vergeet niet dat tegen die tijd je teef bijna hoogloops is en dat is natuurlijk wel erg vervelend voor de reu eigenaren.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Joera schreef:
Nissa schreef:Hmmmm, alsof de duvel er mee speelt.... Nissa is vanmorgen loops geworden.... En ik ben ingeschreven voor de benefietwedstrijd in Almere a.s. zondag.........
Vergeet niet dat tegen die tijd je teef bijna hoogloops is en dat is natuurlijk wel erg vervelend voor de reu eigenaren.
7 Dagen loops geeft hier tot nu toe nog nooit een hoogloopse teef hoor, dat begint zo rond dag 12 meestal pas.
Nissa, in jouw geval zou ik gewoon meedoen, als laatste starten en tijdens het eerste rondje kijken hoe je hond zelf reageert.
Het is een benefietwedstrijd en geen competitiewedstrijd of wedstrijd waar U'tjes verdiend kunnen worden, dus mocht je hond door haar aanwezigheid andere honden afleiden, dan hangt daar niet zo veel van af als op een officiële wedstrijd.
Joera
Zeer actief

LongFields schreef:
Joera schreef:
7 Dagen loops geeft hier tot nu toe nog nooit een hoogloopse teef hoor, dat begint zo rond dag 12 meestal pas.
Nissa, in jouw geval zou ik gewoon meedoen, als laatste starten en tijdens het eerste rondje kijken hoe je hond zelf reageert.
Het is een benefietwedstrijd en geen competitiewedstrijd of wedstrijd waar U'tjes verdiend kunnen worden, dus mocht je hond door haar aanwezigheid andere honden afleiden, dan hangt daar niet zo veel van af als op een officiële wedstrijd.
Nou ja in principe is het vanaf dag 9, dat is mijn inziens dan wel bijna hoogloops.
En dat het officieel mag van cyno, betekend nog niet dat deze benefietwedstrijd ook loopse teven accepteert?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Joera schreef: En dat het officieel mag van cyno, betekend nog niet dat deze benefietwedstrijd ook loopse teven accepteert?
De TS schrijft volgens mij dat ze het bij inschrijving al heeft gevraagd aan de organisatie, of ze eventueel met een loopse teef deel zou mogen nemen. :wink:
Nissa
Actief

Ik heb het inderdaad nagevraagd en mag mee doen met een loopse teef.
En het is inderdaad geen competitiewedstrijd of wedstrijd waar U'tjes verdiend kunnen worden.

Ik denk dat ik even de organisatie een mail ga sturen dat ik gewoon kom en er op de dag zelf zoveel mogelijk rekening mee hou. Dit betekend niet dat ik geen begrip heb voor de reu-eigenaren hoor. Het is gewoon een beetje dubbel.
De regels zeggen dat het mag, ik wil eigenlijk ook gewoon mee doen, maar aan de andere kant wil ik ook niemand in de weg zitten. Ik bekijk gewoon op de dag hoe het gaat. Gaan de reuen om ons heen nou echt helemaal uit hun stekker, kan ik altijd weer naar huis gaan. Maar zoals ik ook al eerder aan gaf, meestal reageren reuen amper als ze loops is.
Sita
Zeer actief

gyanty schreef:En of er wel degelijk voldoende getraind op word of alleen maar als excuus gebruikt wordt. Tegen mij hoef je in ieder geval niet te zeggen dat je teef loops is. Ik hou gewoon afstand, loops of niet, ik hoef niet zo dicht op mijn voorganger te staan.
Jij misschien wel, maar het verbaasd mij uberhaupt hoe dicht mensen bij behendigheidswedstrijden bij elkaar staan. En ik gebruik het zeker niet als excuus, maar ik vind het wel vervelend als het elke keer weer zou gebeuren dat ik de pech heb na een loopse teef te starten. Dan gaat voor mij de lol van het spelletje er snel af. Maar goed, ik heb mij bij het besluit neer te leggen, maar ik ben heel bij dat bij jachtproeven loopse teven zijn uitgesloten en dat blijft gelukkig ook zo. Aangezien ik daar echt serieus voor train en de behendigheid vind ik een leuke afwisseling.

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het altijd zo wonderlijk dat mensen met op en top werkhonden vinden dat men als reueigenaar niet zeuren mag.
Alsof agility alleen maar voor werkhonden is. De rest heeft gewoon pech ofzo?
Sita
Zeer actief

Machie schreef:Ik vind het altijd zo wonderlijk dat mensen met op en top werkhonden vinden dat men als reueigenaar niet zeuren mag.
Daar lijkt het wel op inderdaad.

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Machie schreef:Ik vind het altijd zo wonderlijk dat mensen met op en top werkhonden vinden dat men als reueigenaar niet zeuren mag.
Nou ja, niet zeuren... het heeft zo weinig zin als het gewoon toegestaan is. Ik ga mijn loopse teef niet thuislaten omdat iemand er evt last van zou kunnen hebben terwijl het gewoon is toegestaan. Ik ga daar niet langs de kant rond lopen en ik ga ook niet in de buurt van reuen staan als ik dat kan voorkomen. Verder kom ik daar ook om lekker bezig te zijn. Veel honden die echt super afgeleid zijn van loopse teven zijn dat vaak ook van gewoon lekkere luchtjes. Of van teven 1 maand voor t/m 1 mnd na de loopsheid.
Mijn reu reageert ook op loopse teven, en op konijntjes, en op andere dingen langs de kant. Inmiddels gaat het door training veel beter en gebeurt het haast nooit meer dat hij tijdens een wedstrijd weg loopt of gaat snuffelen. Daar hebben we samen aan gewerkt. Tuurlijk zijn er honden die er nog veel meer last van hebben. Maar hebben die echt ook werkelijk alleen maar last als een hoogloopse teef heeft gelopen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

sirene schreef:
Nou ja, niet zeuren... het heeft zo weinig zin als het gewoon toegestaan is. Ik ga mijn loopse teef niet thuislaten omdat iemand er evt last van zou kunnen hebben terwijl het gewoon is toegestaan. Ik ga daar niet langs de kant rond lopen en ik ga ook niet in de buurt van reuen staan als ik dat kan voorkomen. Verder kom ik daar ook om lekker bezig te zijn. Veel honden die echt super afgeleid zijn van loopse teven zijn dat vaak ook van gewoon lekkere luchtjes. Of van teven 1 maand voor t/m 1 mnd na de loopsheid.
Mijn reu reageert ook op loopse teven, en op konijntjes, en op andere dingen langs de kant. Inmiddels gaat het door training veel beter en gebeurt het haast nooit meer dat hij tijdens een wedstrijd weg loopt of gaat snuffelen. Daar hebben we samen aan gewerkt. Tuurlijk zijn er honden die er nog veel meer last van hebben. Maar hebben die echt ook werkelijk alleen maar last als een hoogloopse teef heeft gelopen ?
Nee, ok. Maar het zinnetje 'je moet er maar op trainen en je hond heeft dan te weinig werklust' vind ik altijd zo jammer.
Ik heb trouwens geen reuen die er last van hebben ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef: Nee, ok. Maar het zinnetje 'je moet er maar op trainen en je hond heeft dan te weinig werklust' vind ik altijd zo jammer.
Ja, da's jammer. En het trainen heeft bij sommige honden ook niet of nauwelijks zin, en dat ligt niet aan de baas :wink:
Ik vind die reacties ook wel irritant hoor van sommige werkhondenmensen. Net of het normaal is dat je hond werken belangrijker vindt dan dekken. Dat is het natuurlijk ook niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef: Nou ja, niet zeuren... het heeft zo weinig zin als het gewoon toegestaan is. Ik ga mijn loopse teef niet thuislaten omdat iemand er evt last van zou kunnen hebben terwijl het gewoon is toegestaan. Ik ga daar niet langs de kant rond lopen en ik ga ook niet in de buurt van reuen staan als ik dat kan voorkomen. Verder kom ik daar ook om lekker bezig te zijn. Veel honden die echt super afgeleid zijn van loopse teven zijn dat vaak ook van gewoon lekkere luchtjes. Of van teven 1 maand voor t/m 1 mnd na de loopsheid.
:ok:
Cherish
Actief

Ongelezen bericht door Cherish »

In GHP moeten de loopse teven verplicht als laatste om de andere wedstrijdspelers zo weinig mogelijk te hinderen. Vind dat een faire regeling op die manier waar niemand een probleem van maakt.
als ik het goed begrijp is er nu geen volgorde wanneer een loopse teef van start gaat in agility?
Afbeelding
Machie
Zeer actief

sirene schreef:
Machie schreef: Nee, ok. Maar het zinnetje 'je moet er maar op trainen en je hond heeft dan te weinig werklust' vind ik altijd zo jammer.
Ja, da's jammer. En het trainen heeft bij sommige honden ook niet of nauwelijks zin, en dat ligt niet aan de baas :wink:
Ik vind die reacties ook wel irritant hoor van sommige werkhondenmensen. Net of het normaal is dat je hond werken belangrijker vindt dan dekken. Dat is het natuurlijk ook niet.
Dan liggen we wel op 1 lijn :mrgreen:
Ik vind het toestaan trouwens prima hoor. En ik ben helemaal fan van teefeigenaren die zich bewust zijn dat er ook reuen zijn die er wel op reageren en gewoon afstand houden. Ik heb ook eens een teefeigenaar getroffen die met een dekrijpe teef naast de ring ging zitten :oeps:
Nissa
Actief

Inmiddels even contact gehad met de organisatie volgende week, en ik doe mee.
Ik zal als laatste starten en zorg er voor dat Nissa zo min mogelijk in contact met andere honden komt.
Het minste wat ik kan doen als loopse-teef-eigenaar vind ik zelf.

Als eigenaar van een "echte werkhond" heb ik eerder in dit topic al aangegeven dat ik vind dat beiden partijen hun deel moeten doen om dit soort dingen zo goed mogelijk te laten verlopen. Dus ja, ook als reu-eigenaar moet je denk ik proberen je hond te trainen op dit soort situaties. Maar dat neemt niet weg dat ik wel snap dat dat kwartje niet bij iedere reu valt.
Daarom pas ik me ook zoveel mogelijk aan, om zo de dag voor beiden partijen leuk te houden.

Wat ik dan weer jammer vind is dat er mensen zijn die spreken over "werkhondenmensen".
Maar ik ben dan ook zo'n muts dat ik er van uit ga dat iedereen voor zijn plezier mee doet, en dat het daarvoor niet uitmaakt wat voor hond je hebt.....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

_sommige_ werkhondenmensen :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”