Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat voor ras zoek ik?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

wat voor ras zoek ik?

Ongelezen bericht door fabienne s »

Op dit moment heb ik nog 2 jonge flatcoateds maar of er hierna nog een flatcoated komt ben ik niet uit. Ik vindt met name de reuen steeds groter worden en eigenlijk wil ik iets kleiner. Wel een jachthond dat staat vast. Er zal dus ook mee getraind worden en uiteraard veel wandelen. Ik ben al aan het kijken bij de welsh springer maar die kom je niet veel tegen op proeven en in de training dus of ze een beetje werk passie hebben weet ik niet. Een Engelse springer uit werklijn vindt ik ook erg leuk om te zien maar wat ik om me heen hoor is dat ze nog wel is veel zelfstandig gaan jagen,nou doet mijn oudste dat ook maar niet ver en komt op 1 fluit ook terug. Een echte zelfstandige jager die b.v. in het ruim de benen neemt op een spoor zit ik niet echt om te springen. Een toller heeft absoluut niet de voorkeur. Verder vindt ik veel leuk maar de voorkeur ligt nu bij de welsh,mits deze een beetje goede werkpassie hebben. Ik zoek dus voornamelijk. een hond die erg graag wilt werken samen met de baas,sociaal is naar mens en dier maar niet zo'n flierefluiter. Jackie van Samantha klinkt helemaal naar wat ik wil,maar of ik een labrador wil weet ik eigenlijk niet..... Er zal dus veel gewandeld en getraind worden met de grote voorkeur voor de jacht. Het is voor over een lange tijd pas maar goed inlezen kan nu alvast geen kwaad.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: wat voor ras zoek ik?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Duitse staande. Welke mag je zelf beslissen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als je tijd hebt zou ik zeggen, van een kwestie van wegstrepen wat afvalt, en dan kun je iets makkelijker kiezen :wink: komt wel dan
fabienne s
Zeer actief

Jaap* schreef:Duitse staande. Welke mag je zelf beslissen :wink:
Ik wil iets kleiners en de enige in die familie die ik dan nog wel oké vindt is de korthaar,baardjes vallen sowieso al af. Maar is de korthaar niet een vreselijke zeikerd met zwemmen enzo? Wil wel een beetje stabiele hond die ook tegen een stootje kan. Met staande honden buiten de jacht training om helemaal geen ervaring verder.
Afbeelding

jemble 5 maanden
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Je zou misschien naar een leuk Vizsla draadje kunnen kijken?
Die zijn nog wat robuuster dan de korthaar.
fabienne s
Zeer actief

MissDorien schreef:Je zou misschien naar een leuk Vizsla draadje kunnen kijken?
Nou ik vindt draadharen leuk maar een hond met baard vindt ik niks,vraag me niet waarom. En toch ook weer te groot,20/25 kilo is de max. En qua hoogte niet groter dan een flatcoated. Het is dat de clumbers van nu er niet uitzien om flink mee in het veld te trainen en jagen maar anders wist ik het wel.
Afbeelding

jemble 5 maanden
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

fabienne s schreef:
Nou ik vindt draadharen leuk maar een hond met baard vindt ik niks,vraag me niet waarom. En toch ook weer te groot,20/25 kilo is de max. En qua hoogte niet groter dan een flatcoated. Het is dat de clumbers van nu er niet uitzien om flink mee in het veld te trainen en jagen maar anders wist ik het wel.
Niet om te hameren ofzo hoor, maar Vizsla's zijn flink kleiner dan flatcoats en tussen de 18 en 24 kilo ;)
Ik vind de kortharen ook leuker maar die willen niet zwemmen als het onder de 10 graden is.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Welshjes zijn echt de leukste honden van de wereld maar als je echt op niveau proeven wilt gaan doen denk ik dat je toch verder moet kijken. Er zit heus nog wel passie in het ras en ik denk misschien in het buitenland nog wel meer, maar je ziet ze inderdaad zelden op een veldwedstrijd en dat heeft ook zo z'n redenen: Ze leggen het gewoon af tegen de jachtspringers.

Daar staat tegenover dat het natuurlijk wél hele fijne companions zijn, sociaal, vriendelijk, altijd blij en willen (als je ze goed weet te motiveren) heel graag werken met de baas :) die van mij vindt jachttraining echt superleuk en hij apporteert als een malle maar winnen zullen we echt nooit, daar heeft ie gewoon veel te weinig snelheid voor.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ik ben net begonnen met mijn welsh springer reu met jachttraining en hij doet het echt super, hij heeft ook enorm veel passie dat merk je aan alles! Ik ben benieuwd hoe het gaat als we wat lessen verder zijn, maar de eerste les verliep echt goed, hij moest een dummie apporteren en er lagen er al een stuk of 6, maar wel net zo lang zoeken en terugkomen met zn eigen dummie! Dus er zijn wel welshjes die wel echt de passie ervoor hebben, ook zijn zussen die in zweden wonen hebben al verschillende jachtproeven gewonnen, Jason's vader heeft deze passie weer niet dus het is echt verschillend per hond, maar ik denk dat het zeker wel te leren is als je een lijn hebt waar het goed inzit in combinatie met trainen. Succes met je zoektocht!
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

MissDorien schreef:
fabienne s schreef:
Niet om te hameren ofzo hoor, maar Vizsla's zijn flink kleiner dan flatcoats en tussen de 18 en 24 kilo ;)
Ik vind de kortharen ook leuker maar die willen niet zwemmen als het onder de 10 graden is.
Serieus? Ik dacht dat die altijd heel groot waren. De vizsla is wel de enige aan ruwhaar die ik leuk vindt. De heidewachtel vind ik niks om te zien en volgens mij staat de stabij niet echt bekend als een passie volle werker? Ik rem liever wat af dan dat ik moet aan sporen. Gek genoeg heb ik van beide nu thuis lopen en degene die ik een beetje moet remmen vindt ik veel fijner om mee te trainen,nou is die ook wat meer bestand tegen een stootje als dan jemble met z'n toch wel tere zieltje dus ook die verschillen komen binnen 1 ras voor. Wel bijzonder dat jullie een staande hond aanraden,nooit zelf ASN gedacht
Afbeelding

jemble 5 maanden
linda1985
Zeer actief

Mijn vader heeft trouwens onze vorige welsh ook altijd gebruikt voor de jacht en zij deed het echt super! En vond het ook geweldig!
Afbeelding
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ken twee Vizsla reuen en allebei toch wel net zo groot als een Labrador reu, enorm hoog op de poten.

Heidewachtels zijn inderdaad wel leuk :D
fabienne s
Zeer actief

Dat welshjes wat minder snel zijn is het probleem niet mits ze dus erg graag willen werken en als dat een beetje zoeken is als een speld in een hooiberg dan sla ik dat even over. Vindt de meeste trouwens ook erg onpraktisch veel vacht hebben voor een werk hond. Zie je bij de flatcoateds ook veel maar die van mij hebben dat gelukkig niet. Mijn jongste dusty heb ik sinds begin zomer overgenomen van m'n moeder en die kon praktisch niks en toch binnen erg korte tijd naar leuk niveau weten te krijgen mede vanwege zijn passie voor het werken en het is een genot met dusty! Alleen oog voor mij en de dummy.
Afbeelding

jemble 5 maanden
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fabienne s schreef:

Is er hier niet aan werk clumbers te komen?
linda1985
Zeer actief

fabienne s schreef:Dat welshjes wat minder snel zijn is het probleem niet mits ze dus erg graag willen werken en als dat een beetje zoeken is als een speld in een hooiberg dan sla ik dat even over. Vindt de meeste trouwens ook erg onpraktisch veel vacht hebben voor een werk hond. Zie je bij de flatcoateds ook veel maar die van mij hebben dat gelukkig niet. Mijn jongste dusty heb ik sinds begin zomer overgenomen van m'n moeder en die kon praktisch niks en toch binnen erg korte tijd naar leuk niveau weten te krijgen mede vanwege zijn passie voor het werken en het is een genot met dusty! Alleen oog voor mij en de dummy.

De vacht is nog te trimmen ;) Maar ik denk inderdaad dat je met bv een jachtcocker meer succes zult hebben!
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

dagmar88 schreef:
fabienne s schreef:

Is er hier niet aan werk clumbers te komen?
Geen idee het enige wat ik vindt hier dat zijn de grove types. Wordt hier in NL ook weinig mee gewerkt volgens mij,zo niet gewoon helemaal niet. Vindt dat wel erg leuke honden om te zien die werktypes wat ik zo op Google kan vinden.
Afbeelding

jemble 5 maanden
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Als ik je verhaal zo lees zou een hond als Jackie inderdaad prima passen.
Sociaal naar alles en iedereen, maar niet zo sociaal dat hij dat constant moet uiten, hij vindt andere honden en mensen totaal niet interessant (en zoekt ze dus ook niet op) en heeft alleen maar oog voor mij.
Extreem baasgericht en werkwillig met enorm veel passie dus.
Aansporen is absoluut niet nodig, je moet het juist eerder proberen een beetje in de hand te houden :F:

Ik heb trouwens 1 keer een werkclumber gezien en dat was een erg leuke hond, heel anders dan de showtypes inderdaad!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
fabienne s
Zeer actief

samantha! schreef:Als ik je verhaal zo lees zou een hond als Jackie inderdaad prima passen.
Sociaal naar alles en iedereen, maar niet zo sociaal dat hij dat constant moet uiten, hij vindt andere honden en mensen totaal niet interessant (en zoekt ze dus ook niet op) en heeft alleen maar oog voor mij.
Aansporen is absoluut niet nodig, je moet het juist eerder proberen een beetje in de hand te houden :F:

Ik heb trouwens 1 keer een werkclumber gezien en dat was een erg leuke hond, heel anders dan de showtypes inderdaad!
Ja jackie komt op mij over als een hond naar m'n hart. Zijn de fieldtrail labjes allemaal zo? Vindt dan de donkerblonde ook erg mooi om te zien. Maar is een fieldtrail niet wat hoog gegrepen? Nou vinden veel mensen een flatcoated ook niet makkelijk en vaak erg nerveus maar na 5 van die grapjassen kan ik wel zeggen dat de mijne geen van alle in dat plaatje passen. Ben zelf ook erg kalm als baas.

Kells: vind een setter mooi maar dan zou de Gordon meer de voorkeur hebben en dat is me te groot. Een Ier staat nog niet op m'n lijstje eigenlijk
Afbeelding

jemble 5 maanden
samantha!
Zeer actief

fabienne s schreef:
samantha! schreef:Als ik je verhaal zo lees zou een hond als Jackie inderdaad prima passen.

Ja jackie komt op mij over als een hond naar m'n hart. Zijn de fieldtrail labjes allemaal zo? Vindt dan de donkerblonde ook erg mooi om te zien. Maar is een fieldtrail niet wat hoog gegrepen? Nou vinden veel mensen een flatcoated ook niet makkelijk en vaak erg nerveus maar na 5 van die grapjassen kan ik wel zeggen dat de mijne geen van alle in dat plaatje passen. Ben zelf ook erg kalm als baas.
De fieldtrial labjes die ik ken (en dat zijn er inmiddels best wat) wel zo ongeveer ja.
Stuk voor stuk enorm baasgericht en werklustig.
Ik vind Jack geen moeilijke hond.
Juist door zijn enorme werklust en baasgerichtheid is hem enorm makkelijk duidelijk te maken wat ik precies wil, en hij doet niets liever als het mij naar mijn zin maken.
Het is een hond met enorm veel energie die echt wat te doen wil hebben, maar geef je hem dat is hij verder heel relaxed en kalm.
In het werk is hij ook enorm steady, er zit geen spoortje nervositeit in, hij wacht altijd heel kalm maar alert en als hij eenmaal aan het werk mag is het een grote energiebom die zich echt voor de volle 100% geeft en overal doorheen gaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
fabienne s
Zeer actief

samantha! schreef:
fabienne s schreef:

De fieldtrial labjes die ik ken (en dat zijn er inmiddels best wat) wel zo ongeveer ja.
Juist door zijn enorme werklust en baasgerichtheid is hem enorm makkelijk duidelijk te maken wat ik precies wil, en hij doet niets liever als het mij naar mijn zin maken.
Het is een hond met enorm veel energie die echt wat te doen wil hebben, maar geef je hem dat is hij verder heel relaxed en kalm.
In het werk is hij ook enorm steady, er zit geen spoortje nervositeit in, hij wacht altijd heel kalm maar alert en als hij eenmaal aan het werk mag is het een grote energiebom die zich echt voor de volle 100% geeft en overal doorheen gaat.
dat klinkt als de ideale hond! het duurt echt nog wel even voordat er misschien wat anders rondtloopt hier aangezien mijn mannen nog jong zijn en ik echt geen 3 honden meer wil. maar ook binnen de fieldjes heb je veel verschil qua uiterlijk?
ik vindt jack om te zien echt een mooie hond maar ik heb ze bijvoorbeeld ook al gezien die meer neigen naar een windhond en dat vindt ik niet mooi,het moet wel een beetje op een labrador lijken.
Afbeelding

jemble 5 maanden
samantha!
Zeer actief

fabienne s schreef:
samantha! schreef:
fabienne s schreef:

dat klinkt als de ideale hond! het duurt echt nog wel even voordat er misschien wat anders rondtloopt hier aangezien mijn mannen nog jong zijn en ik echt geen 3 honden meer wil. maar ook binnen de fieldjes heb je veel verschil qua uiterlijk?
ik vindt jack om te zien echt een mooie hond maar ik heb ze bijvoorbeeld ook al gezien die meer neigen naar een windhond en dat vindt ik niet mooi,het moet wel een beetje op een labrador lijken.
Dankje voor de complimenten over Jack :D
Ik ben ook erg blij met hoe hij uitgroeit, zowel zijn karakter als zijn uiterlijk.
Binnen de fieldtrial lijnen wordt er niet echt naar uiterlijk gekeken bij het fokken, enkel naar een functionele bouw voor het werk.
Er zit dus inderdaad nog best wat verschil in uiterlijk, als je zo eens rondkijkt zie je dat inderdaad ook.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat ik heb gehoord van de spaniels (springer en cocker werklijnen) dat ze niet echt makkelijk zijn. Ze zijn zeer zelfstandig, wat natuurlijk ook past bij het doel waar ze voor gefokt zijn en zijn tijdens het wandelen ook altijd aan het jagen. Het voordeel is dat ze wel in je buurt blijven. Voor het jachtwerk (KNJV) moet je mazzel hebben dat ze er geschikt voor zijn. Ze zijn echt totaal anders dan de retrievers in het werk. Als je niet op zoek bent naar een flierefluiter, dan zou ik niet voor een werklijn springer of cocker gaan in ieder geval. Het zijn erg ondeugende honden. Tijdens de Crufts twee demo's gezien en het ziet er heel leuk uit dat ondeugende en drukke gedoe van de spanieltjes, maar je moet er wel tegen kunnen. Voor ons een reden om deze honden weer van onze lijst af te halen.

Als je een maatje kleiner wilt dan de flatcoated en een serieuze hond die graag werkt, dan zou je ook naast de labrador naar de golden kunnen kijken. Die zijn zeker kleiner dan een flatcoated en als je goed naar de lijnen kijkt waar ze uitkomen zeer werklustig en serieus in het werk.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Laura-V
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Laura-V »

fabienne s schreef:
Jaap* schreef:Duitse staande. Welke mag je zelf beslissen :wink:
Ik wil iets kleiners en de enige in die familie die ik dan nog wel oké vindt is de korthaar,baardjes vallen sowieso al af. Maar is de korthaar niet een vreselijke zeikerd met zwemmen enzo? Wil wel een beetje stabiele hond die ook tegen een stootje kan. Met staande honden buiten de jacht training om helemaal geen ervaring verder.
Duitse Staande Korthaar, wilde ik ook reageren.

Hebben er bij m'n ouders thuis twee gehad, een reutje en teefje. Waren beide iets kleiner dan de gemiddelde Flatcoated Retriever. Beide hielden ze enorm van zwemmen.
Over het algemeen houden de kortharen daar gewoon van, zover ik heb meegemaakt. ;)

Erg lieve, enthousiaste, sportieve honden die van uitdaging houden. Geweldige beesten die veel te leren valt en in zijn voor alles. :D
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

kennel aandacht werkt met de welsh springers: http://www.kennelaandacht.eu/index2.php

en Gerrit Mensink ook http://www.dsip.nl/
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Wat wil je dan precies met een hond gaan doen dan? Alleen apport, ook praktijk of alleen proeven, dus voor of na het schot of allebei? Wedstrijden of gewoon beetje hobby? B diploma of nog hoger?
Ik heb een clumber gezien bij Engelse gamekeeper in de Ardennen, en ik vond het een vreselijk beest, leek mij een kruising tussen een cocker en een Engelse bulldog: enorme kop, zwaar ectropion, vol rimpels, kwijlbakkes, kwabben, slecht gebouwd (foute pootstanden, zwakke polsen etc) erg dom, log, zwaar en langzaam, en overal doorheen raggen als een tank. Is natuurlijk erg ingeteeld zo'n zeldzaam ras.
Alle Duitse staande honden jagen vrij wijd, dat ga je ze eerst weer moeten afleren....
De enige van dit soort honden die van nature echt kort jaagt is de (Welsh) Springer.
Maar inderdaad een beetje drukdrukdruk. En tegelijk onderdanig en eigenwijs.
Nou ja ik heb hierboven een paar prachtige foto's van echte werkende Welsh springers gezien en daar zat toch eigenlijk nagenoeg geen behang aan, alleen daarom al vond ik ze prachtig, misschien worden ze getrimd, dat weet ik natuurlijk niet. In alles met zachte vacht, blijven plantenresten hangen van wat er kleeft of pinnen of stekels of weerhaken heeft, en s- winters klonten sneeuw. De kortharigen dan weer, krijgen het gauw koud s- winters in water, en ook in slecht weer.
Dan zou je toch voor een soort (aanliggend) ruwhaar kunnen gaan maar ja die hebben nou eenmaal altijd een baardje. (scheren?) (Of kruisen met een collie? Dan kunnen ze een serieuze vacht hebben zonder baardje.)
Chesky Fousek schijnen wel wat zachter en braver te zijn dan de Duitse staande honden, en ook veelzijdig. (Niet alleen apport maar alles dus.) Sommigen zien er haast gladharig uit ipv. ruwharig. Overigens steeds meer DD tegenwoordig ook.
Chesapeake bay retriever dus ook niks voor je? Beetje hard ras maar gaat wel door wat betreft zware apporten en diep en koud water, waar anderen, ook de lab, stoppen.
Bij de ganzenjacht in Nederland in de grote rivieren en grote meren is de Chess wel het ideaal, als je hem baas kan. Maar die jagen ook wijd, en kunnen wat vervelend tegen andere honden zijn (dominant, ze weten nu eenmaal dat ze de beste zijn...) Wel een onbedorven ras, met een zelfreinigende vacht, dus geen onderhoud e.d. en kleiner en zwaarder dan een flatcoat denk ik.
fabienne s
Zeer actief

Dank terrierjunk maar een chess wordt het nooit niet,vindt ze veelste hard en niet al te sociaal naar andere honden en dat is toch echt een must. Natuurlijk kan je er altijd 1 treffen die niet zo gezellig is maar in aanleg wil ik een sociale hond. Echt jagen zal er niet van komen denk ik......hoe wel ik graag wil. Het zal echt een train hond en proeven hond worden dus en toch wel minimaal B Nivo met hopelijk aanleg tot meer. Met mijn oudste kan ik leuk trainen en ook wedstrijden lopen maar toch mist hij net dat beetje. Hij werkt echt voor mijn plezier heb ik het idee al vind ie het gerust wel leuk. Maar met de jongste heb ik meer het idee dat we het echt samen doen omdat we het samen leuk vinden,Dusty kan de hele dag door wel dummy's halen en zal ook blijven luisteren terwijl jemble het na een aantal keer wel prima vindt. Zo'n type als dusty zoek ik dus. Dusty klonen gaat helaas niet
Afbeelding

jemble 5 maanden
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Onze Welsh heeft vrij weinig vacht en voldoende jachtpassie. Voor de rest heb ik er de ballen verstand van maar Welshes zijn zooo onwijs leuk!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb eigenlijk de ballen verstand van jachthonden, maar zou een Curly Coated Retriever niet in aanmerking kunnen komen?
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

fabienne s schreef: volgens mij staat de stabij niet echt bekend als een passie volle werker? Ik rem liever wat af dan dat ik moet aan sporen.
Ik heb het afgelopen weekend bij de workingtesttraining van de NVSW een paar hele passievolle stabijtjes gezien...
Het ras kent niet echt werk- en showlijnen, want daarvoor zijn er te weinig, maar ik had zelf een stabijtje die in de behendigheid een heel gedreven hondje was.
Ze worden wel veel als gezinshond gehouden, maar komen volgens mij dan niet echt tot hun recht. De meeste stabijtjes willen graag aan het werk.
En ze passen dus best in het beeld wat jij zoekt , net als een heidewachtel
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

LongFields schreef:Ik heb eigenlijk de ballen verstand van jachthonden, maar zou een Curly Coated Retriever niet in aanmerking kunnen komen?
Ze wil iets kleiners.... Een curly coat is bijna 10 centimeter groter als een flat coat :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”