Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe de beste pup uit te zoeken
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Hoe de beste pup uit te zoeken
Denk dat je gelijk hebt Inge. Volgens mij moet je ook gewoon openstaan voor een hondje, en ontstaat de klik pas later écht. Of niet, dat kan ook nog. Een pup die je een paar keer ziet en die zich misschien helemaal niet op zijn of haar best presenteert tijdens die bezoeken kan de perfecte pup voor je zijn, maar als je op dat moment niet direct een klik hebt en de pup daarop "afwijst", loop je misschien juist wel de ideale hond mis.
Een klik is in mijn ogen iets wat moet groeien en waar je aan moet werken, en waar je bovenal voor moet (willen) openstaan.
Een klik is in mijn ogen iets wat moet groeien en waar je aan moet werken, en waar je bovenal voor moet (willen) openstaan.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik heb Runar laten kiezen (niet door de fokker).
Had die persoon gezegd dat ik geen moest nemen, ik ging ook geen genomen hebben. Het ophalen was trouwens de eerste keer dat ik de pups zag. Tot aan 4 weken had ik trouwens nog helemaal geen idee dat ik daar een pup van ging nemen.
Maar dan toch eens gemaild, bleek er geheel toevallig iemand te zijn afgevallen en ik kon dus de resterende pup nemen.
ik was echter als eerste bij het ophalen (samen met clubgenoot die nestkeus had), dus had keuze tussen de 4.
Na wat geobserveerd 2 pups binnen genomen, daaruit weer 1 weggedaan en ander binnen gehaald. Uit die 2 dus keuze, ik had al voorkeur gegeven voor die die eerst binnen gekomen was en heb die ook 'gekregen'. (hoewel ik de ander wel leuker vond trouwens)
Ik had totaal geen klik ermee, eerste weken ook niet door omstandigheden.
Echter is hij uitgegroeid tot mijn beste hond, ik ken die door en door. En ondanks de vele vragen of ik er een prijs wil opzetten, denk ik er nog niet aan die ooit te verkopen.
Aan een 'klik' kun je ook werken hoor.
een pup die me niet aanstaat, hoef ik ook niet. ik zou me dan ook niet vanonderen op een lijst willen hebben maar toch echt wel bovenaan zodat ik keuze heb.
Had die persoon gezegd dat ik geen moest nemen, ik ging ook geen genomen hebben. Het ophalen was trouwens de eerste keer dat ik de pups zag. Tot aan 4 weken had ik trouwens nog helemaal geen idee dat ik daar een pup van ging nemen.
Maar dan toch eens gemaild, bleek er geheel toevallig iemand te zijn afgevallen en ik kon dus de resterende pup nemen.
ik was echter als eerste bij het ophalen (samen met clubgenoot die nestkeus had), dus had keuze tussen de 4.
Na wat geobserveerd 2 pups binnen genomen, daaruit weer 1 weggedaan en ander binnen gehaald. Uit die 2 dus keuze, ik had al voorkeur gegeven voor die die eerst binnen gekomen was en heb die ook 'gekregen'. (hoewel ik de ander wel leuker vond trouwens)
Ik had totaal geen klik ermee, eerste weken ook niet door omstandigheden.
Echter is hij uitgegroeid tot mijn beste hond, ik ken die door en door. En ondanks de vele vragen of ik er een prijs wil opzetten, denk ik er nog niet aan die ooit te verkopen.
Aan een 'klik' kun je ook werken hoor.
een pup die me niet aanstaat, hoef ik ook niet. ik zou me dan ook niet vanonderen op een lijst willen hebben maar toch echt wel bovenaan zodat ik keuze heb.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Andersom: hoe goed kent de pupkoper het nest? Die gaan misschien 1x per week kijken tot ze hun pup op kunnen halen. En als je de adviezen leest zijn die echt niet op iedereen van toepassing.Nanna schreef:Dat. Je kunt hooguit adviseren en zachtjes in de richting leiden die je ze hebben wilt (en dat lukt eigenlijk altijd) maar met een besliste bek een pup toewijzen vind ik van een misplaatste belangrijkheid. "Kijk mij er eens verstand van hebben"Tulp schreef:Dat is ook zo betrekkelijk, want hoe goed ken ik die pupkopers nu echt?![]()
Mensen moeten met dát pupje naar huis waar ze zèlf voor gekozen hebben.
Ik hoef iig geen pup van een fokker die 'toewijst'
- Kies de pup die als eerste op je af komt. Leuk, grote kans dat het een ondernemende of bijdehandte pup is. Maar wat als je een hele zachtaardige hondeneigenaar bent?
- Kies vooral niet de pup die op de achtergrond blijft. Maar misschien is die pup juist de ondernemdste van het nest en toevallig op die dag moe.
En zo zijn er nog wel wat tips te verzinnen bij het uitzoeken van een pup.
Het lijkt mij dat een goede fokker probeert uit te vragen wat kopers zoeken in een pup. Hoe hun gezinssituatie is. Enz.. En dan op basis van hoe de puppen zich ontwikkelen adviseren of toewijzen. De fokker ziet tenslotte al die weken dagelijks de pups en hoe die zich ontwikkelen.
Ik vind het prima als de fokker een pup toewijst, maar wel graag met motivatie waarom. Bij ons is dat steeds zo gegaan en in alle gevallen kregen we de pup mee die ons het meeste aansprak en uiteindelijk ook prima bij ons past(e).
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Juist.Branka schreef: Andersom: hoe goed kent de pupkoper het nest? Die gaan misschien 1x per week kijken tot ze hun pup op kunnen halen. En als je de adviezen leest zijn die echt niet op iedereen van toepassing.
- Kies de pup die als eerste op je af komt. Leuk, grote kans dat het een ondernemende of bijdehandte pup is. Maar wat als je een hele zachtaardige hondeneigenaar bent?
- Kies vooral niet de pup die op de achtergrond blijft. Maar misschien is die pup juist de ondernemdste van het nest en toevallig op die dag moe.
Pups zijn niet altijd tegelijk wakker en alert, en soms heb je op 1 dag meerdere bezoekers die naar de pups komen kijken. Zo had ik dat ook, beide gegadigden voor een reutje op dezelfde dag, na elkaar, op visite. De eersten hadden hun dochter bij zich en die heeft enorm met de 2 reutjes uit het nest gespeeld. Toen de tweede gegadigde kwam, waren de reutjes nog best moe, maar was degene die zich het eerste bezoek het minst had uitgesloofd als eerste weer wakker en alert. In vergelijking met zijn nog flink slaperige broertje leek hij heel actief en ondernemend. En dit terwijl ik wist dat het nu wakkere reutje best heel stoïcijns was en eigenlijk zelden te porren om zich helemaal te geven in een trekspelletje of iets anders baasgerichts.
De tweede gegadigde wilde een hond om mee te gaan sporten, en het reutje dat zo slaperig oogde nu was daar het meest geschikt voor. Alleen op dat moment even niet. Gelukkig werd dit wel van mij als fokker aangenomen en bleek het daarop volgende bezoek dat wat ik zei ook aan het hondje te zien was omdat hij dit keer wél wakker en alert was. Maar was je op dat eerste bezoek afgegaan als nieuwe baas die graag met de hond wilde gaan sporten, dan was je waarschijnlijk achteraf toch niet zo blij geweest met je keus. Als volwassen hond is de toen al stoïcijnse pup altijd wat afgezonderd en stoïcijns gebleven, en ook niet echt te porren geweest voor hondensporten (hij zit bij iemand die er echt wel alles uitgehaald heeft wat er in zit maar dat was gewoon niet heel veel qua sporten en motivatie).
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik denk daar toch anders over, maar dat is puur voor mezelf.
natuurlijk wil ik best met een fokker in overleg, maar uiteindelijk wil ik zelf kiezen.
ik heb verder ook niet zoveel eisen moet ik zeggen, ik fok niet, had ook niet bepaald de illusie dat ik enorm zou uitblinken in de hondensport en showen is leuk voor een keer, maar gewoon gaan kijken op een show vind ik net zo leuk.
en ik vind een klik wel belangrijk.
van een hond waar ik een klik mee heb kan ik veel meer hebben en de hele relatie hond en ik loopt een stuk gemakkelijker, ook al zal de hond misschien juist niet gemakkelijk zijn.
in het nest van jan zaten 5 reutjes, waaronder een langhaartje en een langhaar wilde ik heel graag.
maar dat langhaartje zei me niks, net als twee andere reutjes dus (ja 'dus' voor mij) die vielen af.
bleven twee pupkes over: jan en pupje paars en tot ik uiteindelijk moest kiezen op 6 weken wist ik niet welke het zou gaan worden.
uiteindelijk was dat jan, maar als dat om de een of andere reden niet gekund had, was ik net zo blij geweest met reutje paars (dat in alles jan's tegenpool was) en had ik nooit geweten wat ik gemist had aan jan.
daar heb ik dan geen problemen mee, wel als een van de andere drie reutjes was overgebleven voor me.
dan had ik het niet gedaan en gewacht op een volgend nest of een andere fokker opgezocht.
oh en ik ben vanaf dat ze drie dagen oud waren elke week gaan kijken, bleef dan ook de hele middag en een deel van de avond want het was wel 200 km heen en 200 km terug.
heb een prima beeld van de puppen gekregen op die manier.
natuurlijk wil ik best met een fokker in overleg, maar uiteindelijk wil ik zelf kiezen.
ik heb verder ook niet zoveel eisen moet ik zeggen, ik fok niet, had ook niet bepaald de illusie dat ik enorm zou uitblinken in de hondensport en showen is leuk voor een keer, maar gewoon gaan kijken op een show vind ik net zo leuk.
en ik vind een klik wel belangrijk.
van een hond waar ik een klik mee heb kan ik veel meer hebben en de hele relatie hond en ik loopt een stuk gemakkelijker, ook al zal de hond misschien juist niet gemakkelijk zijn.
in het nest van jan zaten 5 reutjes, waaronder een langhaartje en een langhaar wilde ik heel graag.
maar dat langhaartje zei me niks, net als twee andere reutjes dus (ja 'dus' voor mij) die vielen af.
bleven twee pupkes over: jan en pupje paars en tot ik uiteindelijk moest kiezen op 6 weken wist ik niet welke het zou gaan worden.
uiteindelijk was dat jan, maar als dat om de een of andere reden niet gekund had, was ik net zo blij geweest met reutje paars (dat in alles jan's tegenpool was) en had ik nooit geweten wat ik gemist had aan jan.
daar heb ik dan geen problemen mee, wel als een van de andere drie reutjes was overgebleven voor me.
dan had ik het niet gedaan en gewacht op een volgend nest of een andere fokker opgezocht.
oh en ik ben vanaf dat ze drie dagen oud waren elke week gaan kijken, bleef dan ook de hele middag en een deel van de avond want het was wel 200 km heen en 200 km terug.
heb een prima beeld van de puppen gekregen op die manier.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij jou was het dus ook niet maar 1 pup die voldeed aan wat jij noemt de "klik" maar waren het er twee. Met die andere had je ook een klik en het zou dan ook prima geweest zijn als je die andere had meegekregen in plaats van Jan schrijf je.
Dat is ook eigenlijk precies wat ik wil aangeven, het is eigenlijk zelden tot nooit maar 1 pup waarvan je zelf vindt dat die bij je past. In jouw geval waren het er al twee, anderen zullen misschien nog wel meer pups hebben die ze prima zouden vinden.
Voor mij is het belangrijkste om open te staan voor de pups, om er niet bij voorbaat al 1 of meer buiten te sluiten om wat voor (meest emotionele) reden dan ook. Want een pup van 8 weken, die kun je hoe dan ook nog wel grotendeels tot bijna helemaal vormen naar de hond die jij graag wil hebben. Mijn moeder zegt altijd tegen mij dat al mijn dieren een beetje maf zijn (net als ik) en als ik dat goed beschouw is dat ook wel zo. Ze zijn eigenlijk allemaal zoals ik ze graag zie, en dat geldt zowel voor de honden als voor mijn paard.
Dat is ook eigenlijk precies wat ik wil aangeven, het is eigenlijk zelden tot nooit maar 1 pup waarvan je zelf vindt dat die bij je past. In jouw geval waren het er al twee, anderen zullen misschien nog wel meer pups hebben die ze prima zouden vinden.
Voor mij is het belangrijkste om open te staan voor de pups, om er niet bij voorbaat al 1 of meer buiten te sluiten om wat voor (meest emotionele) reden dan ook. Want een pup van 8 weken, die kun je hoe dan ook nog wel grotendeels tot bijna helemaal vormen naar de hond die jij graag wil hebben. Mijn moeder zegt altijd tegen mij dat al mijn dieren een beetje maf zijn (net als ik) en als ik dat goed beschouw is dat ook wel zo. Ze zijn eigenlijk allemaal zoals ik ze graag zie, en dat geldt zowel voor de honden als voor mijn paard.
- renee-uk
- Zeer actief
ik heb ook nooit gezegd dat ik maar met een pupke in een nest een klik kan hebben, wel dat er puppen bij zijn waar ik dat niet mee heb.LongFields schreef:Bij jou was het dus ook niet maar 1 pup die voldeed aan wat jij noemt de "klik" maar waren het er twee. Met die andere had je ook een klik en het zou dan ook prima geweest zijn als je die andere had meegekregen in plaats van Jan schrijf je.
en een van die puppen wil ik dan niet, ook al zegt de hele wereld dat die (beter) bij me passen, zo eigenwijs en eigengereid ben ik dan wel weer.
over dat vormen ben ik het niet met je eens, wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Melanie 74
Ik laat de mensen zelf kiezen, wel vertel ik erbij wat ik heb kunnen observeren in gedrag.
En vertel ook waarom ik denk dat die wel geschikt is of juist niet.
Als iemand de rustigste wil, dus eigenlijk die wat makkelijker is in de opvoeding, ga ik niet de pup voor stellen die op het gezamelijke uitje zich al heel zelfstandig van ons verwijderd. En na roepen en lokken stoicijns blijft zitten .... dat wordt hem dan niet.
Maar wel diegene die bij de roedel blijft en makkelijk te motiveren is met mijn stem en leuk meedoet. Maar dan weer niet die pup die dan gelijk 200 % met alles meedoet. Die kan dan iets te druk zijn. En diegene die liever eerst even de kat uit de boom kijkt maar dan met alles leuk meedoet lijkt mij dan geschikter.
En de pup die pertinent niet mee doet omdat meneer geen zin heeft, is beter af bij iemand die het ras wel kent en weet dat je gewoon de langste adem moet hebben zonder zijn waardigheid moet schenden.
Pupkopers mogen (of krijgen het gevoel net hoe je het ziet
) zelf te mogen kiezen, ik adviseer daar in. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat iedereen zijn "wens"pup mee naar huis neemt.
En vertel ook waarom ik denk dat die wel geschikt is of juist niet.
Als iemand de rustigste wil, dus eigenlijk die wat makkelijker is in de opvoeding, ga ik niet de pup voor stellen die op het gezamelijke uitje zich al heel zelfstandig van ons verwijderd. En na roepen en lokken stoicijns blijft zitten .... dat wordt hem dan niet.
Maar wel diegene die bij de roedel blijft en makkelijk te motiveren is met mijn stem en leuk meedoet. Maar dan weer niet die pup die dan gelijk 200 % met alles meedoet. Die kan dan iets te druk zijn. En diegene die liever eerst even de kat uit de boom kijkt maar dan met alles leuk meedoet lijkt mij dan geschikter.
En de pup die pertinent niet mee doet omdat meneer geen zin heeft, is beter af bij iemand die het ras wel kent en weet dat je gewoon de langste adem moet hebben zonder zijn waardigheid moet schenden.
Pupkopers mogen (of krijgen het gevoel net hoe je het ziet
- renee-uk
- Zeer actief
ik heb toch echt gelezen dat er puppen toegewezen worden en ook dat ze door de fokker 'verdeeld' worden, al danniet rekening houdend met de voorkeur van de pupkoper 
Laatst gewijzigd door renee-uk op 27 mar 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me ook niet voorstellen dat er een fokker is (van de mensen die hier gereageerd hebben) die iemand een pup aan gaat smeren waar diegene niets mee heeft. Daar schiet niemand toch wat mee op ?
- renee-uk
- Zeer actief
misschien is ook niet elke pupkoper zo gebrand op zelf kiezen?

- renee-uk
- Zeer actief
dat neem ik aan van wel, de pupkoper zou dom zijn als ie dat niet deedInge O schreef:dat kan, maar dan zal zo iemand toch ook niet het gevoel hebben om een pup opgedrongen te zijn die hij niet wil? zoiets kan en zal hij toch wel aangeven?renee-uk schreef:misschien is ook niet elke pupkoper zo gebrand op zelf kiezen?

- Branka
- moderator
Is het geen wisselwerking? Jij wil geen pup die je niet aanspreekt, een fokker wil geen pup plaatsen bij iemand waarbij die voor zijn/haar gevoel niet past. Als 1 van de partijen er geen goed gevoel bij heeft, gaat het volgens mij niet door.renee-uk schreef:misschien is ook niet elke pupkoper zo gebrand op zelf kiezen?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Ik zeg nu heel stoer dat ik niet perse zelf hoef te kiezen. Ik zou namelijk geen idee hebben waar ik dat op zou moeten baseren, dus ik ben heel blij met een fokker die een advies geeft en daarbij uitgebreid uitlegt waarom die pup wel zou kunnen passen en die andere niet. Maar ik kan me voorstellen dat je daar anders over denkt als je meerdere honden gehad hebt?
- renee-uk
- Zeer actief
maar dat zei ik al, tenminste van mezelf uit gezien en ik kan niet anders dan instemmen met een fokker die niet plaatst als ie denkt dat het een verkeerde keuze/combinatie is.Branka schreef:Is het geen wisselwerking? Jij wil geen pup die je niet aanspreekt, een fokker wil geen pup plaatsen bij iemand waarbij die voor zijn/haar gevoel niet past. Als 1 van de partijen er geen goed gevoel bij heeft, gaat het volgens mij niet door.renee-uk schreef:misschien is ook niet elke pupkoper zo gebrand op zelf kiezen?

- renee-uk
- Zeer actief
ik denk dat je daar wel een punt hebt, als ik voor een voor mij onbekend ras zou gaan zou ik me zeker meer gelegen laten liggen aan de mening van de fokker.TessaThomas schreef:Ik zeg nu heel stoer dat ik niet perse zelf hoef te kiezen. Ik zou namelijk geen idee hebben waar ik dat op zou moeten baseren, dus ik ben heel blij met een fokker die een advies geeft en daarbij uitgebreid uitlegt waarom die pup wel zou kunnen passen en die andere niet. Maar ik kan me voorstellen dat je daar anders over denkt als je meerdere honden gehad hebt?
blijft wel het feit dat ik dan nog niet een pup wil waar ik geen klik mee heb

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, dat lijkt mij ook niet.sirene schreef:Ik kan me ook niet voorstellen dat er een fokker is (van de mensen die hier gereageerd hebben) die iemand een pup aan gaat smeren waar diegene niets mee heeft. Daar schiet niemand toch wat mee op ?
- tom-benthe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): fousek
Zelf ben zeker dat ik zeker geen pup neem waarvan ik bij voorbaat al helemaal niets mee heb (uiteraard moet het groeien en de klik ontwikkelen)
Maar ik zal wel blij zijn met het advies van de fokker. Die kent de pups zo goed als dat kan. Zelf kan ik alleen maar aangeven wat ik van plan ben met de pup. Er samen uitkomen is de beste optie!!
Ik ga vanuit mijn eigen situatie. (sorry als ik weer over die knollen begin
)
Als ik een veulen verkoop aan iemand die daar helemaal niet geschikt voor is, (bv door pittig karakter bij onzekere persoon) krijg ik daar gegarandeert problemen mee.
Daar wil ik mijn goede naam niet aan weggoien.
Mocht ik meerdere veulens hebben en er verschillende geschikt zijn voor die pesoon, dan is het de voorkeur van de koper.
Zo zal het waarschijnlijk ook gaan, volgens manlief is het zo besproken (was volledig langs mee heen gegaan tijdens het kennismakingsgesprek)
Ik begrijp mieters goed dat ook de ontwikkeling van de pup zal bepalen wat en hoe er mee gedaan gaat worden.
In eerste plaats een leuke huishond, daarna een enthousiaste werkhond, en eventueel daarna pas een mama voor eventuele pups.
Maar ik zal wel blij zijn met het advies van de fokker. Die kent de pups zo goed als dat kan. Zelf kan ik alleen maar aangeven wat ik van plan ben met de pup. Er samen uitkomen is de beste optie!!
Ik ga vanuit mijn eigen situatie. (sorry als ik weer over die knollen begin
Als ik een veulen verkoop aan iemand die daar helemaal niet geschikt voor is, (bv door pittig karakter bij onzekere persoon) krijg ik daar gegarandeert problemen mee.
Daar wil ik mijn goede naam niet aan weggoien.
Mocht ik meerdere veulens hebben en er verschillende geschikt zijn voor die pesoon, dan is het de voorkeur van de koper.
Zo zal het waarschijnlijk ook gaan, volgens manlief is het zo besproken (was volledig langs mee heen gegaan tijdens het kennismakingsgesprek)
Ik begrijp mieters goed dat ook de ontwikkeling van de pup zal bepalen wat en hoe er mee gedaan gaat worden.
In eerste plaats een leuke huishond, daarna een enthousiaste werkhond, en eventueel daarna pas een mama voor eventuele pups.
Mensen zouden nog veel kunnen leren van een roedel 4-voeters!!
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En ik als fokker wil geen pup door iemands strot douwen die voor diegene niet gewenst is.renee-uk schreef: blijft wel het feit dat ik dan nog niet een pup wil waar ik geen klik mee heb
Maar zoals ik al zei, het één hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
En ik ben alleen nog maar bij nesten geweest waar ik toch geen pup van zou krijgen, dus heb er nooit bij stil gestaan dat je geen klik zou hebben. Alles was leuk en schattigrenee-uk schreef:ik denk dat je daar wel een punt hebt, als ik voor een voor mij onbekend ras zou gaan zou ik me zeker meer gelegen laten liggen aan de mening van de fokker.TessaThomas schreef:Ik zeg nu heel stoer dat ik niet perse zelf hoef te kiezen. Ik zou namelijk geen idee hebben waar ik dat op zou moeten baseren, dus ik ben heel blij met een fokker die een advies geeft en daarbij uitgebreid uitlegt waarom die pup wel zou kunnen passen en die andere niet. Maar ik kan me voorstellen dat je daar anders over denkt als je meerdere honden gehad hebt?
blijft wel het feit dat ik dan nog niet een pup wil waar ik geen klik mee heb
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
niemand wil een pup waar ie totaal geen gevoel bij heeft denk ik.. en dat is idd ook niet in het belang van de fokker. Pom had 1 zusje, dus de keuze was niet enorm. Pom had wel mijn lichte voorkeur maar dat was meer een onderbuikgevoel wat ik al had vanaf de eerste foto's dan ergens op gebaseerd. Toen ik er was waren de dames niet zo heel verschillend, en ze sliepen bovendien veel. Ik heb tijdens een bezoek gevraagd wat de verschillen in karakter zo'n beetje waren. Na dat gesprek had ik het idee dat het pup paars ging worden, en dat was uiteindelijk ook zo. Helemaal prima. Was het pup roze geworden, vond ik dat ook prima, omdat ik ervanuit ging dat de fokker beter weet wat bij mij als persoon past, en wat ik met de hond wil gaan doen, dan ik die een paar keer langskomt.
Toen ik ging kennismaken bij de fokker hebben we het hier ook over gehad. Ze zeiden dat ze eigenlijk nog nooit er niet uit waren gekomen en dat iedereen tevreden met zijn/haar pup weggaat. Je kan er als fokker als je het goed aanpakt ook behoorlijk in sturen lijkt mij..
Toen ik ging kennismaken bij de fokker hebben we het hier ook over gehad. Ze zeiden dat ze eigenlijk nog nooit er niet uit waren gekomen en dat iedereen tevreden met zijn/haar pup weggaat. Je kan er als fokker als je het goed aanpakt ook behoorlijk in sturen lijkt mij..
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb mijn honden niet eens echt uitgkozen. Bij het nestje waar Luca uit komt wilden we graag een zwarte reu en daar was er maar 1 van 
Dumas kwam zomaar op ons pad en Csiva kwam met haar zusje naar Nederland. In 10 minuten kan je geen weloverwogen keuze maken dus ik heb mijn vriend gebeld... met de vraag of hij de hond met gekke ogen of de hond zonder staart wilde. Zo kwam Csiva
Dumas kwam zomaar op ons pad en Csiva kwam met haar zusje naar Nederland. In 10 minuten kan je geen weloverwogen keuze maken dus ik heb mijn vriend gebeld... met de vraag of hij de hond met gekke ogen of de hond zonder staart wilde. Zo kwam Csiva
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier worden de puppietesten gedaan met 7,5 a 8 weken, daarna wordt er pas gekozen, De fokker advissert en overlegt met de pupkoper, als beide het eens zijn gaat de koop door. Heeft een van beide er geen goed gevoel bij gaat het niet door.
Bezoek is pas welkom vanaf 2,5 a 3 weken, afhankelijk van de bezoekers en hoe de teef op bezoek reageert.
Bezoek is pas welkom vanaf 2,5 a 3 weken, afhankelijk van de bezoekers en hoe de teef op bezoek reageert.
-
wilma84
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): hovawart
Ik ben altijd 'pupkoper' geweest en nooit pupfokker. Als ik naar een nest ga kijken wil ik binnen de mogelijkheden zelf uitkiezen. Het wordt toch mijn hond?! Fokkers kennen potentiële pupkopers helemaal niet en gaan dus ook maar af op een eerste indruk. Je kunt jezelf net zo mooi of ervaren voordoen als je wilt en daar komt menig fokker echt niet achter. Dus blijft het bij inventariseren wel/geen kinderen, wel/geen ervaring en een summiere beschrijving van wat de toekomstige eigenaar van plan (let wel: van plan!) is te gaan doen met de hond. Ook een klik dus, maar dan vanaf de andere kant. En net zo subjectief.
Tenslotte moeten al die puppen toch heus weg naar belangstellenden en ik denk zomaar dat het in 90% van de gevallen gewoon helemaal niet zoveel uitmaakt...
Tenslotte moeten al die puppen toch heus weg naar belangstellenden en ik denk zomaar dat het in 90% van de gevallen gewoon helemaal niet zoveel uitmaakt...
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Ik denk dat je mij bedoelt.renee-uk schreef:ik heb toch echt gelezen dat er puppen toegewezen worden en ook dat ze door de fokker 'verdeeld' worden, al danniet rekening houdend met de voorkeur van de pupkoper
En ik zie dat Zwanet het al heeft uitgelegd. Dat is wat ik bedoelde, maar kwam niet goed uit mijn woorden.
Nu heb ik makkelijk praten omdat ik nog nooit een pup heb gehad, maar ik denk dat 'mijn' fokker heel goed in kan schatten welke pup er bij mij zal passen, als er ooit een zal komen. Dat is het voordeel van goed contact hebben en elkaar regelmatig spreken en zien.
Ik besef me heel goed dat dat bijna niet voorkomt, maar ik zie het zeker als een voordeel. Zij kent de pups beter dan ik, zelfs al zou ik iedere week gaan kijken.
In het laatste nest Shilohs had ik een hele duidelijke voorkeur aan de hand van de foto's, en stomtoevallig was het ook de pup die het meest naar me toe trok toen we gingen kijken. Er zou helemaal geen pup komen, maar toch, als het wel zo geweest was dan was mijn voorkeur heel erg duidelijk haha.
Wellicht is het heel anders als ik voor een ander ras zou kiezen en geen/weinig contact met de fokker zou hebben.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- renee-uk
- Zeer actief
goh, ik ik had ook een erg goed en regelmatig contact met de fokker van jan, zelfs al lang voordat er sprake was dat ik een pup bij haar zou kopen.moosje schreef:Ik denk dat je mij bedoelt.renee-uk schreef:ik heb toch echt gelezen dat er puppen toegewezen worden en ook dat ze door de fokker 'verdeeld' worden, al danniet rekening houdend met de voorkeur van de pupkoper![]()
En ik zie dat Zwanet het al heeft uitgelegd. Dat is wat ik bedoelde, maar kwam niet goed uit mijn woorden.
Nu heb ik makkelijk praten omdat ik nog nooit een pup heb gehad, maar ik denk dat 'mijn' fokker heel goed in kan schatten welke pup er bij mij zal passen, als er ooit een zal komen. Dat is het voordeel van goed contact hebben en elkaar regelmatig spreken en zien.
Ik besef me heel goed dat dat bijna niet voorkomt, maar ik zie het zeker als een voordeel. Zij kent de pups beter dan ik, zelfs al zou ik iedere week gaan kijken.
In het laatste nest Shilohs had ik een hele duidelijke voorkeur aan de hand van de foto's, en stomtoevallig was het ook de pup die het meest naar me toe trok toen we gingen kijken. Er zou helemaal geen pup komen, maar toch, als het wel zo geweest was dan was mijn voorkeur heel erg duidelijk haha.
Wellicht is het heel anders als ik voor een ander ras zou kiezen en geen/weinig contact met de fokker zou hebben.
misschien komt dat toch niet zo sporadisch voor?
maar ik ben nog steeds blij dat ze me zelf heeft laten kiezen, waarschijnlijk had ze toch genoeg vertrouwen in me.... ook dat kan namelijk

- Branka
- moderator
Wij hadden en hebben met de fokster van Finn ook erg goed contact. Finn zijn moeder heb ik als pup van 8 weken gezien toen de dochter van de fokster (vriendin van mij) alle pups liet zien en liet zien waarop ze letten toen ze zelf bekeken welke pup ze aanhielden. Fokster een teef en haar dochter een reu. Vond Blue, Finn zijn moeder, toen al geweldig.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik heb al mijn pups zelf gekozen... Xito bij zijn geboorte al eigenlijk... was toen al mijn nr. 1 en is dat ook gebleven.
Xavi had ik ook al vanaf dag 1 een zwak voor alleen was toen nog niet eens de bedoeling dat er eentje zou komen hier...
Bij Xena zat wel een redelijk verschil in karakter bij de teven, was mijn eerste sporthond dus daar heb ik wel iemand voor meegenomen voor advies, maar ik heb uiteindelijk gekozen.
Natuurlijk mogen fokkers adviseren, graag zelfs... maar ik wil toch zelf graag een keus maken.
Xavi had ik ook al vanaf dag 1 een zwak voor alleen was toen nog niet eens de bedoeling dat er eentje zou komen hier...
Bij Xena zat wel een redelijk verschil in karakter bij de teven, was mijn eerste sporthond dus daar heb ik wel iemand voor meegenomen voor advies, maar ik heb uiteindelijk gekozen.
Natuurlijk mogen fokkers adviseren, graag zelfs... maar ik wil toch zelf graag een keus maken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bij mij mogen mensen niet kiezen omdat ze te snel kiezen op kleurtjes, patroontje, nestnaam...
Dus mensen mogen een voorkeur aangeven en ik kies en het is altijd zo dat de pup waarmee het klikt uiteindelijk bij de mensen komt die er al op vielen.
Juist doordat ik niet wil dat mensen kiezen gaan ze niet fixeren op een bepaalde pup en dat houdt de reacties en interactie zuiverder.
Als je al heel vroeg kiest of een voorkeur hebt ben je geneigd voor de rest geen oog meer te hebben namelijk.
Mensen zijn bij ons altijd nog helemaal blij geweest met de uiteindelijke keuze trouwens
Dus mensen mogen een voorkeur aangeven en ik kies en het is altijd zo dat de pup waarmee het klikt uiteindelijk bij de mensen komt die er al op vielen.
Juist doordat ik niet wil dat mensen kiezen gaan ze niet fixeren op een bepaalde pup en dat houdt de reacties en interactie zuiverder.
Als je al heel vroeg kiest of een voorkeur hebt ben je geneigd voor de rest geen oog meer te hebben namelijk.
Mensen zijn bij ons altijd nog helemaal blij geweest met de uiteindelijke keuze trouwens
- Saskia241
- Zeer actief
Ik heb bij beide honden niet zelf gekozen. De fokker van Oscar had in het nest nog twee reutjes en dacht dat Oscar het beste bij onze situatie zou passen.
In het nest van Carel had ik een voorkeur voor het reutje dat als eerste geboren was, vanaf de foto. Niet vanwege het patroon, want ik vond ze allebei even mooi en heel belangrijk vind ik dat ook niet. Toen we gingen kijken had ik reutje 1 op schoot maar die wilde weg, reutje 1 draaide zich op z'n rug en viel in slaap.
Vooral uit gevoel dus, met welke hond klikt het en welk karakter past het beste.
In het nest van Carel had ik een voorkeur voor het reutje dat als eerste geboren was, vanaf de foto. Niet vanwege het patroon, want ik vond ze allebei even mooi en heel belangrijk vind ik dat ook niet. Toen we gingen kijken had ik reutje 1 op schoot maar die wilde weg, reutje 1 draaide zich op z'n rug en viel in slaap.
Vooral uit gevoel dus, met welke hond klikt het en welk karakter past het beste.