Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fabienne s schreef:
volgens mij staat de stabij niet echt bekend als een passie volle werker? Ik rem liever wat af dan dat ik moet aan sporen.
Ik heb het afgelopen weekend bij de workingtesttraining van de NVSW een paar hele passievolle stabijtjes gezien...
Het ras kent niet echt werk- en showlijnen, want daarvoor zijn er te weinig, maar ik had zelf een stabijtje die in de behendigheid een heel gedreven hondje was.
Ze worden wel veel als gezinshond gehouden, maar komen volgens mij dan niet echt tot hun recht. De meeste stabijtjes willen graag aan het werk.
En ze passen dus best in het beeld wat jij zoekt , net als een heidewachtel
Dat er een paar passievolle stabijtjes zijn, daar ben ik het mee eens. Maar bij echte werkers dan denk ik niet meteen aan de stabij. En je ziet ze niet veel bij proeven of andere hondensporten. Recreatief kan je een hele boel met je stabij, maar op wedstrijden/proeven komen ze vaak toch niet tot hun recht.
Dan zou ik persoonlijk zelf voor een heidewachtel gaan. Maar als je echt wilt richten op KNJVproeven, dan zou ik eerder bij de retrievers gaan kijken. Ook omdat er dan veel meer mogelijkheden zijn. Vanuit de rasverenigingen worden clubdiplomadagen en workingtesten georganiseerd.
MissDorien schreef:Je zou misschien naar een leuk Vizsla draadje kunnen kijken?
Die zijn nog wat robuuster dan de korthaar.
Nou ik vindt draadharen leuk maar een hond met baard vindt ik niks,vraag me niet waarom. En toch ook weer te groot,20/25 kilo is de max. En qua hoogte niet groter dan een flatcoated. Het is dat de clumbers van nu er niet uitzien om flink mee in het veld te trainen en jagen maar anders wist ik het wel.
Niet om te hameren ofzo hoor, maar Vizsla's zijn flink kleiner dan flatcoats en tussen de 18 en 24 kilo
Ik vind de kortharen ook leuker maar die willen niet zwemmen als het onder de 10 graden is.
Serieus? Ik dacht dat die altijd heel groot waren. De vizsla is wel de enige aan ruwhaar die ik leuk vindt. De heidewachtel vind ik niks om te zien en volgens mij staat de stabij niet echt bekend als een passie volle werker? Ik rem liever wat af dan dat ik moet aan sporen. Gek genoeg heb ik van beide nu thuis lopen en degene die ik een beetje moet remmen vindt ik veel fijner om mee te trainen,nou is die ook wat meer bestand tegen een stootje als dan jemble met z'n toch wel tere zieltje dus ook die verschillen komen binnen 1 ras voor.
Moet je geen reu nemen, met een teefje gaat dat misschien wel lukken als je een beetje zoekt. Maar er lopen ook best grote teven rond.
En een epagneul breton? Hier in de buurt loopt een erg leuk teefje.
Allemaal hele leuke suggesties en ik ben ook echt meer in de rondte aan het kijken en ook bij de staande honden,maar....... Ik heb al sinds mijn jeugd 1 grote wens en die is er nooit van gekomen omdat mijn ex partner er niet vrolijk van werdt en niet dat deze het wel wordt maar ik wil het en de honden zijn mijn ding. Het duurt nog jaren maar er komt hier een Grote poedel met de tijd. Niet de ultieme werker misschien maar wel de bewuste keus. Jagen lukt er waarschijnlijk niet mee maar in de apporteersport ben je ook met een niet jachthond welkom. Ik hoop hier in Nederland fokkers te kunnen vinden die er meer mee doen als alleen showen want er zijn echt wel poedels te vinden die nog erg graag willen werken.
Je zou ook nog naar een Ierse Waterspaniel kunnen kijken als je een poedel leuk vindt en toch jachtproeven wilt gaan doen. Misschien dan ook een goede optie.
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken en vindt ik ook erg leuk,toch die krullen en dat kale hoofd denk ik. Maar toch eerst de poedel. Die wens is er al dik 10 jaar dus die moet uitgevoerd worden. Binnen de apporteersport heb je trouwens ook een vorm van WT's dus ook daarin zou ik hopelijk mijn ei in kwijt kunnen.