Natuurlijk zie ik de verschillen; het zijn er veel. En waarschijnlijk zijn er ook nog wat die ik helemaal niet zie. Maar nu gaat het even over verschil in karakter tussen deze en andere honden. Daarover gesproken: ik ben erg dankbaar voor alle tips, hoe meer ik weet, hoe moeilijker ik het vind om een favoriet ras aan te wijzen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschillen tussen deze rassen
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Re: Verschillen tussen deze rassen
Ja op elkaar lijken betekent niet exact hetzelfde eruit zien he. Zet er maar een een boxer naast, en vraag mensen welke van de drie honden op elkaar lijken 
Natuurlijk zie ik de verschillen; het zijn er veel. En waarschijnlijk zijn er ook nog wat die ik helemaal niet zie. Maar nu gaat het even over verschil in karakter tussen deze en andere honden. Daarover gesproken: ik ben erg dankbaar voor alle tips, hoe meer ik weet, hoe moeilijker ik het vind om een favoriet ras aan te wijzen
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
als ik jou was zou ik de staande honden rassen uit je hoofd zetten als je geen of in ieder geval weinig jachtpassie wil! dus geen vizsla en zeker geen grote munsterlander...
je wilt een middelgrote hond, met hangoren en een halflangharige vacht, zonder jachtpassie...liefst ook bont, bruinbont denk ik?
ik denk dat een showgefokte welsh springer dan wel wat is...of een Engelse springer...
je wilt een middelgrote hond, met hangoren en een halflangharige vacht, zonder jachtpassie...liefst ook bont, bruinbont denk ik?
ik denk dat een showgefokte welsh springer dan wel wat is...of een Engelse springer...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- Leonie.
- Zeer actief
Een hond hoeft niet absoluut geen jachtpassie te hebben hoor. Het punt is gewoon dat ik hem uiteindelijk veilig moet kunnen los laten lopen in het park. Als hij een vogel ziet vliegen moet hij niet zomaar de weg op rennen omdat hij niets om zich heen meer hoort of ziet. Mijn eigen hondje heeft die neiging ook, maar ik merk dat het hem wel af te leren is. Ik kan er rekening mee houden en dan is er niks aan de hand. Op tijd aanlijnen als ik konijnen zie. Een hond waarbij je dit absoluut niet zou kunnen (weg)trainen, is inderdaad geen goed plan.
Welsh Springer staat zeker op mijn lijstje, maar ik ken er niet veel moet ik zeggen, kom ze ook niet vaak tegen in het park. Ik zou me er verder in moeten verdiepen.
De hond hoeft niet bont te zijn hoor, ook niet bruin. Zo'n specifieke voorkeur heb ik niet. Ik vind bijvoorbeeld veel Boxers ook geweldig!
Welsh Springer staat zeker op mijn lijstje, maar ik ken er niet veel moet ik zeggen, kom ze ook niet vaak tegen in het park. Ik zou me er verder in moeten verdiepen.
De hond hoeft niet bont te zijn hoor, ook niet bruin. Zo'n specifieke voorkeur heb ik niet. Ik vind bijvoorbeeld veel Boxers ook geweldig!
Heh, laat mij dat nou lekker gewoon vinden.Tara schreef:De gelijkenis is inderdaad treffend!
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
bij bijna alle rassen uit groep 7 is dit niet weg te trainen...het zijn niet voor niets jachthonden...je kunt wel proberen het in goede banen te leiden...of het lukt is een tweedeLeonie. schreef:Een hond hoeft niet absoluut geen jachtpassie te hebben hoor. Het punt is gewoon dat ik hem uiteindelijk veilig moet kunnen los laten lopen in het park. Als hij een vogel ziet vliegen moet hij niet zomaar de weg op rennen omdat hij niets om zich heen meer hoort of ziet. Mijn eigen hondje heeft die neiging ook, maar ik merk dat het hem wel af te leren is. Ik kan er rekening mee houden en dan is er niks aan de hand. Op tijd aanlijnen als ik konijnen zie. Een hond waarbij je dit absoluut niet zou kunnen (weg)trainen, is inderdaad geen goed plan.
Heh, laat mij dat nou lekker gewoon vinden.Tara schreef:De gelijkenis is inderdaad treffend!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
- Leonie.
- Zeer actief
Haha, ja dat is natuurlijk ook nog maar de vraag. Nou ja, genoeg om over na te denken...
Ben trouwens ook nogal Border Collie fan, maar heb altijd het (voor)oordeel dat je die niet in de stad moet houden. Nu kom ik weleens een vrouw tegen in het park (dit is wel een heel groot park waar je lang kunt wandelen, dus niet een echt stadspark) met twee Borders. Het ziet er altijd heel leuk uit hoe zij spelletjes met ze doet onderweg en de honden lijken ook echt te genieten. Maar ik denk dat deze honden veel meer nodig hebben, toch? Wat is jullie mening hierover?
Ben trouwens ook nogal Border Collie fan, maar heb altijd het (voor)oordeel dat je die niet in de stad moet houden. Nu kom ik weleens een vrouw tegen in het park (dit is wel een heel groot park waar je lang kunt wandelen, dus niet een echt stadspark) met twee Borders. Het ziet er altijd heel leuk uit hoe zij spelletjes met ze doet onderweg en de honden lijken ook echt te genieten. Maar ik denk dat deze honden veel meer nodig hebben, toch? Wat is jullie mening hierover?
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Een border heeft vooral mentale uitdaging nodig en dit kan ook prima in een stad. Ken genoeg mensen die niet heel veel met hun border(s) wandelen, maar wel veel met ze sporten (behendigheid, flyball, GG/Obedience, Treibball, schapendrijven, dogfrisbee, dogdance etc.). Zijn over het algemeen hele leuke honden! Je zou ook nog kunnen kijken naar een border niet uit een super werklijn, vaak zijn die ook wat minder extreem in de werkdrang.Leonie. schreef:Haha, ja dat is natuurlijk ook nog maar de vraag. Nou ja, genoeg om over na te denken...
Heb zelf ook lang getwijfeld om een border in huis te nemen om dezelfde reden als jij: kan hem niet voldoende uitdaging geven. Nu een pup in huis van bijna 10 weken oud. Natuurlijk nog moeilijk te zeggen nu, maar vooralsnog gaat het goed
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Leonie.
- Zeer actief
Oh wat leuk zeg, is er ergens een topic over je pup toevallig?
Het lijkt mij wel leuk een sport te gaan doen, maar dan moet ik echt ergens anders gaan wonen (of toch eens mijn rijbewijs gaan halen
) want er zit hier echt niks in de buurt. Dat valt me nu echt tegen. Elke dag ook weer een heel gedoe om bij het park te komen met een hondje wat snel ongeduldig wordt in tram of fietsmand.
Het lijkt mij wel leuk een sport te gaan doen, maar dan moet ik echt ergens anders gaan wonen (of toch eens mijn rijbewijs gaan halen
- Leonie.
- Zeer actief
Hoef je me ook weer niet om uit te lachen 
- Leonie.
- Zeer actief
Hmmmm, nou vooruit.
Vandaag heeft mijn hondje in het park heel lang met een Stabij (van 2 jaar geloof ik) gespeeld. Ze vonden elkaar echt geweldig en mijn hondje was helemaal teleurgesteld toen we door moesten. Ik dacht bijna, misschien moet hij ook een stem hebben in het ras wat ik ga kiezen
Vandaag heeft mijn hondje in het park heel lang met een Stabij (van 2 jaar geloof ik) gespeeld. Ze vonden elkaar echt geweldig en mijn hondje was helemaal teleurgesteld toen we door moesten. Ik dacht bijna, misschien moet hij ook een stem hebben in het ras wat ik ga kiezen
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
In mijn onderschrift staat een link naar 'mijn' site: daar houd ik een puppyblog bij!Leonie. schreef:Oh wat leuk zeg, is er ergens een topic over je pup toevallig?![]()
Het lijkt mij wel leuk een sport te gaan doen, maar dan moet ik echt ergens anders gaan wonen (of toch eens mijn rijbewijs gaan halen) want er zit hier echt niks in de buurt. Dat valt me nu echt tegen. Elke dag ook weer een heel gedoe om bij het park te komen met een hondje wat snel ongeduldig wordt in tram of fietsmand.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Leonie.
- Zeer actief
Leuk, ik zal eens gaan lezen 
-
tbeast
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
Ik heb een Stabij, heerlijk hondje, supersociaal ook met alle andere honden. Inderdaad wel wat onzeker, bangig voor vreemde geluiden. Jachtinstinct ontbreekt bij hem volkomen, maar hij zal daar wellicht de bekende uitzondering op de regel zijn. Hij vindt het heerlijk om er met mij op uit te trekken, ik kan hem ook overal loslaten, hij gaat er niet vandoor en luistert prima. En in huis is het een enorm rustige hond, die heerlijk knuffelen kan.
- Leonie.
- Zeer actief
Mag ik jouw hondtbeast schreef:Ik heb een Stabij, heerlijk hondje, supersociaal ook met alle andere honden. Inderdaad wel wat onzeker, bangig voor vreemde geluiden. Jachtinstinct ontbreekt bij hem volkomen, maar hij zal daar wellicht de bekende uitzondering op de regel zijn. Hij vindt het heerlijk om er met mij op uit te trekken, ik kan hem ook overal loslaten, hij gaat er niet vandoor en luistert prima. En in huis is het een enorm rustige hond, die heerlijk knuffelen kan.
- Leonie.
- Zeer actief
Leuk zeg. Een Golden Retriever, daar heb ik nog helemaal niet zo over nagedacht. Vind ik ook hele leuke honden. Maar ik geloof dat het niet zo goed staat met de gezondheid van het ras? Of heb ik dat mis?alinelaila schreef:Zo ga ik het hier wel doen. Ik ben o.a. ook gek op doggen, maar mijn hond heeft daar dus niets mee. Daarentegen is hij dól op golden retrievers, laat ik daar zelf nou ook een zwak voor hebben![]()
-
Sita
- Zeer actief
Goldens zijn erg leuk
Als je een beetje in verdiept, dan zijn er zeker fokkers waar je een goed gefokte golden kunt vinden. Op de site van de rasvereniging staat het fokbeleid en zie je waar de ouderdieren op getest moeten zijn. Ook staan daar nestjes van fokkers die zijn aangesloten bij de rasvereniging.
Bij de goldens zit wel een groot verschil in de lijnen, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Naast de gezondheidseisen zou ik dan ook zeker kijken wat de fokker doet met zijn honden als je het een eis vindt om actief aan de slag te gaan met je hond.
Bij de goldens zit wel een groot verschil in de lijnen, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Naast de gezondheidseisen zou ik dan ook zeker kijken wat de fokker doet met zijn honden als je het een eis vindt om actief aan de slag te gaan met je hond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Leonie.
- Zeer actief
Oh ja, dat zal ik zeker doen mocht het zover komen. Het actief ermee aan de slag gaan (als in sporten of wat dan ook) is geen eis. Het is wel een eis dat het geen luie hond is die een uur wandelen te lang vindt en geen zin heeft om te rennen 
- Leonie.
- Zeer actief
Ik verbaas me steeds meer over hoe ik mensen hier over het Kooikerhondje hoor praten. Ik kom echt alleen maar superleuke Kooikers tegen! Niet 'chagrijnig' zoals ik hier lees.
Hoe komt dit toch? Is het nog steeds toeval?
Gisteren ook een kruising Kooiker Stabij, echt een geweldig leuk beest!
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Ik denk dat dat komt omdat Kooikerhondjes wel degelijk leuke honden zijn, maar niet de schatjes waar ze op basis van uiterlijk voor gehouden worden. Zolang de bijbehorende baas dit weet heb je er gewoon ook leuke honden van.Leonie. schreef:Ik verbaas me steeds meer over hoe ik mensen hier over het Kooikerhondje hoor praten. Ik kom echt alleen maar superleuke Kooikers tegen! Niet 'chagrijnig' zoals ik hier lees.
De Kooiker waarmee mijn hondjes bevriend zijn is een heel druk beestje die echter wel zeer gesteld is op zijn eigen persoonlijke ruimte. Drukke pups en dergelijke zal hij zeker aanvallen als het vrouwtje hem niet in de smiezen houdt. Hij krijgt de kans niet dus is het verder een leuke hond, maar er zit wel een stukje pittigheid in dat je hem vanuit zijn voorkomen niet zou geven.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Leonie. schreef:Ik verbaas me steeds meer over hoe ik mensen hier over het Kooikerhondje hoor praten. Ik kom echt alleen maar superleuke Kooikers tegen! Niet 'chagrijnig' zoals ik hier lees.
echt joh? de kooikers die ik ken zijn echte krengebekken. ik vind ze trouwens geweldig hoor! maar ik hou dan ook van chagrijnige zich enorm druk makende hondjes

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik ken 5 Kooikers.
Eentje is een schijterd.
Nummer twee en drie zijn verschrikkelijke macho's.
Nummer vier is een heel vrolijk, blij en knuffelig ventje.
En nummer vijf is een bitch
Eentje is een schijterd.
Nummer twee en drie zijn verschrikkelijke macho's.
Nummer vier is een heel vrolijk, blij en knuffelig ventje.
En nummer vijf is een bitch
- Leonie.
- Zeer actief
Hahaha, nou, ik vind de statistieken hier toch niet veel goeds voorspellen dan. Wat lastig! Zoals 'Lief' hierboven schrijft dat het hondje drukke pups zou aanvallen, dat vind ik echt al een te groot obstakel (wellicht omdat ik nu een best drukke/vrolijke pup heb).
Op het moment staan dan toch de Toller en Stabij op nummer 1 en 2. Een aantal van mijn favorieten vallen toch af door teveel aan jachtinstinct. Kromfohrlander staat op mijn lijstje om me verder in te verdiepen. Border Collie gaat alleen gebeuren als ik op een andere plek woon tegen die tijd (bijvoorbeeld dichter bij bos en hondenschool).
Op het moment staan dan toch de Toller en Stabij op nummer 1 en 2. Een aantal van mijn favorieten vallen toch af door teveel aan jachtinstinct. Kromfohrlander staat op mijn lijstje om me verder in te verdiepen. Border Collie gaat alleen gebeuren als ik op een andere plek woon tegen die tijd (bijvoorbeeld dichter bij bos en hondenschool).
- Leonie.
- Zeer actief
Australische Herder is sinds kort aan mijn lijstje toegevoegd. Net als bij een aantal van de anderen: alleen als ik tegen die tijd een mooie tuin heb waarin ik tussendoor lekker met hem kan trainen. Kennissen krijgen binnenkort een pup dus die zal ik van dichtbij meemaken. Kan ik er nog van af zien als dat een ramp wordt 
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ah wat leuk, je zet ongeveer de honden onder elkaar die mijn interesse hadden toen ik een ras moest uitkiezen. Uiteindelijk was mijn top drie: Toller - stabij - heidewachtel.
Eigenlijk had ik voor de Toller willen gaan en hoe ik nu ineens met een Stabij thuis zit, is een heel verhaal
Overigens iets waar ik onwijs gelukkig mee ben. Maar Tollers blijven mijn hart stelen. Al heb ik voorlopig maar 1 mand te vullen.
Ze is nu 16 weken denk ik. En die jachtpassie is al heel duidelijk merkbaar. Ik heb veel zeemeeuwen voor het huis en ze klimt het liefst in de vensterbank om te kijken of ze zich door het glas kan graven. Als ik tijdens een wandeling vogels tegen kom, verstijft ze ook (heel leuk om te zien hoe ze soms 1 voorpoot op trekt). Maar het lijkt me prima in (veilige) banen te leiden. Ze laat zich goed afleiden en inmiddels weet ze ook dat de loslopende kippen niet direct haar hondenvoer zijn.
Gelukkig zijn die beesten zo onverstoorbaar, dat ze zich niet laten wegjagen.
Australische Herders vind ik fantastisch om te zien, wanneer ze heel duidelijk van iemand anders zijn dan.
Dat energieniveau is niet aan mij besteed. Die honden hebben echt een levensdoel nodig en zolang ik geen kudde schapen te hoeden heb of meerdere keren per week op het trainingsveld wil staan, neem ik geen Australian shepherd of Border collie.
Thuis hadden we een Border Collie en dat was heel ongelukkig gekozen in een gezin met jonge kinderen en zonder tijd voor de hond, maar wij hadden een lot uit de loterij - ondanks dat wij thuis eigenlijk geen moer met hem ondernamen, bleef het een hele stabiele, supervriendelijke hond die rustig in huis bleef.
De Heidewachtel viel af voor me omdat ik toch overal lees dat die honden echt veel meer jachtpassie hebben. De Heidewachtel noem ik maar een soort Duitse Stabij, met gemeenschappelijke voorouders, maar voor andere doeleinden gefokt. Dan past een Stabij beter bij me want ik zocht geen hond voor de jacht.
Je hoeft hier in Friesland de straat maar uit te lopen, en je komt een andere Stabij tegen. De Stabijtjes die ik ken, zijn onwijs leuke, vriendelijke en zachte honden. Helaas vaak véél te dik, wat ze minder energiek maakt dan ze horen te zijn.
Eigenlijk had ik voor de Toller willen gaan en hoe ik nu ineens met een Stabij thuis zit, is een heel verhaal
Ze is nu 16 weken denk ik. En die jachtpassie is al heel duidelijk merkbaar. Ik heb veel zeemeeuwen voor het huis en ze klimt het liefst in de vensterbank om te kijken of ze zich door het glas kan graven. Als ik tijdens een wandeling vogels tegen kom, verstijft ze ook (heel leuk om te zien hoe ze soms 1 voorpoot op trekt). Maar het lijkt me prima in (veilige) banen te leiden. Ze laat zich goed afleiden en inmiddels weet ze ook dat de loslopende kippen niet direct haar hondenvoer zijn.
Gelukkig zijn die beesten zo onverstoorbaar, dat ze zich niet laten wegjagen.
Australische Herders vind ik fantastisch om te zien, wanneer ze heel duidelijk van iemand anders zijn dan.
Thuis hadden we een Border Collie en dat was heel ongelukkig gekozen in een gezin met jonge kinderen en zonder tijd voor de hond, maar wij hadden een lot uit de loterij - ondanks dat wij thuis eigenlijk geen moer met hem ondernamen, bleef het een hele stabiele, supervriendelijke hond die rustig in huis bleef.
De Heidewachtel viel af voor me omdat ik toch overal lees dat die honden echt veel meer jachtpassie hebben. De Heidewachtel noem ik maar een soort Duitse Stabij, met gemeenschappelijke voorouders, maar voor andere doeleinden gefokt. Dan past een Stabij beter bij me want ik zocht geen hond voor de jacht.
Je hoeft hier in Friesland de straat maar uit te lopen, en je komt een andere Stabij tegen. De Stabijtjes die ik ken, zijn onwijs leuke, vriendelijke en zachte honden. Helaas vaak véél te dik, wat ze minder energiek maakt dan ze horen te zijn.

- Leonie.
- Zeer actief
Klopt wel, maar niet meer dan de Border Collie als het goed is. Ik lees vaak dat mensen ze rustiger vinden zelfs.alinelaila schreef:Dat zijn toch best wel pittige honden? Ik weet wel dat ze heeeel actief zijn. Ik ben wat gewend met Sem, maar van zo'n hond zou ik volgens mij knettergek worden
LeukPaisley schreef:Ah wat leuk, je zet ongeveer de honden onder elkaar die mijn interesse hadden toen ik een ras moest uitkiezen. Uiteindelijk was mijn top drie: Toller - stabij - heidewachtel.
Van je Stabij bedoel je?Paisley schreef:Ze is nu 16 weken denk ik. En die jachtpassie is al heel duidelijk merkbaar.
Leuk om te lezenPaisley schreef:Je hoeft hier in Friesland de straat maar uit te lopen, en je komt een andere Stabij tegen. De Stabijtjes die ik ken, zijn onwijs leuke, vriendelijke en zachte honden.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja het zullen inderdaad de makkelijkste niet zijn, je moet er echt veel mee doen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook gelezen van mensen die de Australische Herder taken in huis geven. Maar goed, er zullen onderling wel grote verschillen zijn ja.Paisley schreef:Australische Herders vind ik fantastisch om te zien, wanneer ze heel duidelijk van iemand anders zijn dan.Dat energieniveau is niet aan mij besteed. Die honden hebben echt een levensdoel nodig en zolang ik geen kudde schapen te hoeden heb of meerdere keren per week op het trainingsveld wil staan, neem ik geen Australian shepherd of Border collie.
Wat ik nu met mijn Markiesje merk is dat hij heel veel energie heeft, maar tijdens de wandeling (loslopen) weinig interesse heeft in met mij oefenen (dat moet hij natuurlijk wel en ik probeer het ook megaleuk voor hem te maken). Mede doordat hij zo op andere honden en spelen is gericht, het is een extreem sociaal hondje en gaat op alle honden af als hij de kans krijgt.
En wat ik bij AH's en BC's zie is dat ze tijdens het wandelen graag opdrachten van de baas uitvoeren. Dat spreekt mij heel erg aan, dat samenwerken. Een schapenkudde in de buurt kan ik alleen wel vergeten ja
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Paisley komt wel vooral stamboomloze honden tegen. Dat is niet erg maar zegt niet alles aangezien dat dus vaak kruisingen zijn.
Bij stamboomloze stabijs loop je bovendien redelijk risico op gezondheidsproblemen.
Ik zou gewoon eens kijken of je de honden die je leuk lijken kunt ontmoeten.
Wij hebben twee stabijs die verschillen als dag en nacht. Moeder is een kattekop die op haar strepen staat, dochter is een moppie die alles goedvindt.
Als je een stabij wilt, ga dan naar een fokker die het ras goed kent zodat die kan helpen bij je keuze, want er zitten erg veel verschillen in temperament in het ras.
Dat kan een ervaren fokker er in het nest al goed uithalen trouwens, maar die hulp is dus wel handig.
Bij stamboomloze stabijs loop je bovendien redelijk risico op gezondheidsproblemen.
Ik zou gewoon eens kijken of je de honden die je leuk lijken kunt ontmoeten.
Wij hebben twee stabijs die verschillen als dag en nacht. Moeder is een kattekop die op haar strepen staat, dochter is een moppie die alles goedvindt.
Als je een stabij wilt, ga dan naar een fokker die het ras goed kent zodat die kan helpen bij je keuze, want er zitten erg veel verschillen in temperament in het ras.
Dat kan een ervaren fokker er in het nest al goed uithalen trouwens, maar die hulp is dus wel handig.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ga eens kennismaken met die wetter die je lelijk vindtLeonie. schreef:Wat ik nu met mijn Markiesje merk is dat hij heel veel energie heeft, maar tijdens de wandeling (loslopen) weinig interesse heeft in met mij oefenen (dat moet hij natuurlijk wel en ik probeer het ook megaleuk voor hem te maken). Mede doordat hij zo op andere honden en spelen is gericht, het is een extreem sociaal hondje en gaat op alle honden af als hij de kans krijgt.
En wat ik bij AH's en BC's zie is dat ze tijdens het wandelen graag opdrachten van de baas uitvoeren. Dat spreekt mij heel erg aan, dat samenwerken. Een schapenkudde in de buurt kan ik alleen wel vergeten ja
Echt.
Ik ben stapel op mijn stabijs (heb en fok ze niet voor niks al 25 jaar), maar de wetters voldoen volledig aan wat jij wilt.
Vele malen meer dan de stabij.
- Leonie.
- Zeer actief
De honden die ik noem heb ik allemaal ontmoet, dat is ook de basis waarop ik ze leuk vind. Maar het is te merken dat er heel veel verschillen binnen de rassen zitten, dus ik wil graag zoveel mogelijk informatie en vooral ervaringen.Marjoleine schreef:Ik zou gewoon eens kijken of je de honden die je leuk lijken kunt ontmoeten.
Overigens ben ik zeker van plan naar goede fokkers te zoeken en wanneer ik een ras gekozen heb me verder te verdiepen in de onderlinge verschillen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat je Australian Shepherd wel enigzins onderschat. Het zijn leuke honden hoor, echt. En inderdaad met veel will-to-please. Maar wel behoorlijk pittig en niet altijd even sociaal naar andere honden of mensen. Het kunnen beste kattekoppen zijn en de drempel om van zich af te bijten is niet zo hoog, is mijn ervaring. Ook vind ze minder goed bereikbaar dan Borders, maar dat is misschien ook persoonlijke voorkeur. Borders zijn gevoelig en zullen reageren op stemcommando's en correcties, Aussies zijn daar wat harder in merk ik. Daar moet je toch wel echt je best doen om er tot door te dringen.
Tja, we zijn een beetje uit de richting maar je bent welkom om kennis met de Tollers hoor. Kun je ze vergelijken met de Stabijs (en Wetters) van Marjoleine
Tja, we zijn een beetje uit de richting maar je bent welkom om kennis met de Tollers hoor. Kun je ze vergelijken met de Stabijs (en Wetters) van Marjoleine
- Leonie.
- Zeer actief
Het zou kunnen, ik zou er ook zeker niet zomaar aan beginnen. Gelukkig kan ik straks een AH-pup van dichtbij meemaken en er ook zelf mee wandelen, hopelijk weet ik daarna meer.
Ben ook veel aan het lezen over Border Collies en het is echt fascinerend hoe verschillend in karakter en energie ze zijn.
Ja, Hengelo zie ik, inderdaad niet op de hoek
Zou het wel heel leuk vinden er meer te ontmoeten. Ga tegen die tijd zeker bij fokkers kijken, maar beter nu nog niet. Straks kan ik me niet meer bedwingen en denk ik: aaahh, eentje erbij in dit kleine appartementje midden in de stad, zonder dat ik een auto heb, zonder dat ik een tuin heb, kan bést
Ben ook veel aan het lezen over Border Collies en het is echt fascinerend hoe verschillend in karakter en energie ze zijn.
Ja, Hengelo zie ik, inderdaad niet op de hoek
Zou het wel heel leuk vinden er meer te ontmoeten. Ga tegen die tijd zeker bij fokkers kijken, maar beter nu nog niet. Straks kan ik me niet meer bedwingen en denk ik: aaahh, eentje erbij in dit kleine appartementje midden in de stad, zonder dat ik een auto heb, zonder dat ik een tuin heb, kan bést