Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillen tussen deze rassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Verschillen tussen deze rassen

Ongelezen bericht door Paisley »

Leonie. schreef:
Ja het zullen inderdaad de makkelijkste niet zijn, je moet er echt veel mee doen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook gelezen van mensen die de Australische Herder taken in huis geven. Maar goed, er zullen onderling wel grote verschillen zijn ja.
Ja ik vind de filmpjes heel leuk om te zien waarin honden bijvoorbeeld de was vanuit de wasmand in de wasmachine gooien. Maar ikzelf zit er niet op te wachten dat wanneer ik de was aan het doen ben, de hond om me heen drentelt en in hondentaal uitroep: "Wat kan ik voor je doen baas??!?!!" Ik ben dan geneigd om te zeggen: "Hond, bemoei je met je eigen zaken en ga eventjes jezelf vermaken" ;)
Maar ik ken er te weinig van dichtbij. Eén, wel te verstaan, en die loopt op niveau agility en daarmee wordt meerdere malen per week een avond mee getraind. Het is een hond die zeer aanwezig is in huis en continu naar actie zoek.
Ik vind 1 avond per week naar de hondenschool eigenlijk genoeg ;) En mijn stabijtje ook, denk ik.

Het is natuurlijk heerlijk als je hond veel contact met je zoekt, maar ik wil ook níet een hele werkdag door mijn hond worden op geëist. En ik heb het idee dat een Aussie dat gaat doen, wanneer de hond 'werkeloos' is. Daarnaast kan zijn werklust naar de andere kant overslaan: als jij hem niet bezig houdt, houdt hij zichzelf bezig en kan maffe obsessies ontwikkelen.
Als je niet expliciet ambities hebt in de hondensport, zou ik het niet doen. Dan lijkt een retriever me meer geschikt; meer werklust dan een stabij, niet zo neurotisch en overactief.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Haha, waarschijnlijk kun je de hond wel leren wanneer zijn hulp níet gewenst is.

Ik lees ook over Australische Herders waar 1x per week mee gesport wordt en die rustig in huis is. Maar, je weet nooit wat je in huis haalt natuurlijk :F:

Ik zal tegen de tijd dat ik de hond erbij neem moeten kijken wat mijn ambities zijn. Hondensport lijkt me erg leuk, maar ik zal het eerst moeten uitproberen (of veel rond gaan kijken) om zeker te weten of het wat voor mij is. Daarnaast moet het op dat moment in mijn leven passen. Misschien ga ik wel voor een Golden Retriever, mocht ik een boswandeling op dat moment het enige zijn waar ik zin in heb, of mocht ik het drukker krijgen qua werk. Het hangt ook totaal van mijn woonsituatie af. Maar hoe dan ook, ik blijf me tot die tijd wel verdiepen in deze rassen! Al was het maar omdat het zo leuk is.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Borders en Aussies zijn echt geweldig, ik heb een halve border.

MAAAAAR er zit een grote maar aan vast. Ik zou nooit voor een border of aussie kiezen, als ik niet echt heel erg van plan was om iets van sport met ze te gaan doen. Je kunt natuurlijk altijd die rustige lieve gemakkelijke huishond treffen die een paar keer per dag wat oefeningetjes genoeg vindt. Maar de kans op een dergelijke hond is bij andere rassen echt groter.
Wil je minimaal 2 a 3 keer in de week trainen op een hondenschool, en zelf dagelijks thuis ook nog van alles verzinnen voor je hond: Aussie of Border leuk. En dan waarschijnlijk ook gewoon rustig in huis.

Wil je een hond die niet continue zijn baas vraagt wat hij nu mag gaan doen, dan zou ik voor iets anders kiezen.

Van de rassen die er genoemd zijn in dit topic, met wat jij aangeeft wat je zou willen, denk ik eigenlijk dat de Toller heel geschikt is. Er lopen er bij ons op de club wel een aantal, en dat zijn eigenlijk allemaal prettige honden. 1 is wat druk tijdens behendigheid, als hij moet wachten.

De Wetter ken ik minder goed, maar wat ik er van weet ook heel geschikt. Misschien net even te groot en te grof voor jou.

Welsh springer en Engelse Springer heb ik ook beiden genoemd zien worden. Beide rassen heb ik ook meegemaakt, maar nog niet als volledig volwassen hond. (Beide nu ong. 13 maanden) De Welsh is idioot druk en springerig, doet zijn naam echt eer aan... Wel een ontzettend enthousiast en lief ding, maar de energie is nauwelijks in goede banen te leiden. (Maar dat is op basis van 1 exemplaar)
De Engelse is iets rustiger en bedaarder, iets makkelijker als ik hem zo bekijk. (Vergeleken met de welsh. maar ook dit is weer op basis van 1 individu)

Bij ons loopt ook een Kooikertje. Leuk baasgericht hondje dat het in de cursussen goed doet. Veel aandacht voor de baas. Maar wel een tikkie eigenwijs, en aanhalen door een vreemde hoeft echt niet zo nodig. Ze bijt niet, doet niet lelijk, maar waardeert het echt ook niet. Binnen de kooikers is veel verschil volgens mij, en ik hoor -net als hier op het forum- regelmatig van minder prettige exemplaren...

Wat ook nog in mijn hoofd opkomt is de flatcoated retrevier. De honden die ik van dat ras ken, zouden ook erg goed in jouw plaatje passen. Ik lees hier regelmatig over jachtpassie, maar mijn indruk is dat dat met training goed op te pakken is. (Zou ik wel even navragen bij echte kenners) De honden die ik ken, werken ook heel graag met de baas, en houden zeker wel van een langere wandeling. Maar kunnen indien nodig wat makkelijker een paar dagen zonder, als je het vergelijkt met border/aussie. Qua uiterlijk denk ik dat een flatcoated je ook zou aanspreken.

En eerlijk is eerlijk, de golden zou qua type en karakter ook goed passen. Maar het lijkt wel alsof niemand die meer wil tegenwoordig. Te populair geweest misschien.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Wauw bedankt, dat is veel informatie :)

Ik zal echt alleen voor een AH of Border gaan als ik iets van sport met ze kan gaan doen. Maar dat kan ik nu nog niet goed inschatten.

Toller blijft een favoriet, maar ik kom wel eens exemplaren tegen die erg pieperig/blafferig/zeurderig zijn. De Toller bij onze puppycursus was welliswaar minder druk dan mijn Markiesje. Dat is ook best een ongeduldig exemplaar.

Het zou kunnen dat dat een van de dingen is die mij tegenstaat bij Wetters. Ik hou eigenlijk niet van heel grote honden.

Welsh en Engelse Springers klinken hoe jij ze beschrijft niet echt als iets voor mij. Ik ken er zelf weinig. Ik wil wel een hond die na genoeg beweging/activiteit rustig in huis kan zijn (of dit kan leren).

Met een Kooiker moet je ook maar geluk hebben blijkbaar ;)

Flatcoat zou ik me ook wat meer in moeten verdiepen. Zeker wanneer er jachtpassie is. Uiterlijk spreekt me wel wat minder aan (lijkt wel een grote versie van wat ik nu heb, misschien vandaar).

Goldens (als ze gezond zijn?) vind ik niks mis mee hoor!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Een golden past prima in het plaatje. Zou dan wel goed naar de lijnen kijken, maar er zijn genoeg leuke goldens die het leuk vinden om iets met de baas te ondernemen en daarnaast in huis rustig zijn en het niet erg vinden als er iets minder gedaan wordt. Wel hebben ze veel lichaamsbeweging nodig, lange wandeling per dag is wel iets waar je rekening mee moet houden. En als je dat combineert met wat apporteer dingen heb je een hele fijne hond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ja een lange wandeling is sowieso de bedoeling (mijn Markiesje heeft ook een hoop energie en wil liefst vanalles doen). Apporteren vind ik heel leuk (helaas heeft de Markies minder interesse ;) )
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Leonie. schreef: ik blijf me tot die tijd wel verdiepen in deze rassen! Al was het maar omdat het zo leuk is.
Haha ja heerlijk he? Dus ik ben niet de enige die daarvan kan genieten.
Ik heb mijn keuze tijden geleden gemaakt en zit nu nog maar 6 weken met een pup in huis, en toch ben ik nog steeds sites over rassen aan het struinen alsof er een tweede hond op het programma staat :roll: :LOL:
Afbeelding
Judith&Jayla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jayla: nova scotia duck tolling retriever, Masha en zaza : maltezers

Ongelezen bericht door Judith&Jayla »

Qua toller heeft het denk ik ook heel erg te maken met hoe de opvoeding is geweest en bij welke fokker ze vandaan komen.
Die van mij heeft (gelukkig) nog nooit een tollerscream laten horen, en balletjes vind ze inderdaad leuk, maar ik heb geleerd dat klaar = klaar.. dus wanneer ik klaar zeg zeurt ze niet meer om de bal. heb haar dan ook nooit horen blaffen of piepen om de bal.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Kooikers heb ik ook een zwak voor, maar ik vind ze inderdaad niet de schattige hondjes die hun uiterlijk doet vermoeden. Wij hebben er nogal een stapeltje op de KC lopen en ze zijn allemaal echt heel leuk, maar behoorlijk pittig :) Moet je mee om kunnen gaan denk ik :)

Welshjes zijn gewoon de leukste honden op deze wereld hahaha :P Dat wat Habibi beschrijft herken ik hier helemaal niet. In huis merk ik bijna niet dat ik een hond heb, of nouja, behalve dan dat ie graag tegen me aan ligt hahaha :P Maar bij voldoende uitdaging heb ik een slaaphond in huis, en een actiehond buiten :) En zelfs als het een dag of wat iets minder is, gaat dat prima. En dat zou ook de bedoeling moeten zijn. Er zitten wel energiebommen bij maar dat is niet typisch des Welsh, zeg maar. Ik vermoed dat dat bij de ESS precies zo is trouwens, als ik naar de mannen (en dame) van Annemie kijk bijvoorbeeld :)

Ik denk dat je bij de jachthonden niet onder het beruchte jachtinstinct uitkomt, maar er zal toch ook wel verschil zijn in hoe zich dat uit per ras ofzo?
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Oh, dat maakt de welshjes meteen een stuk leuker (ook voor mijzelf...)

Ik vind degeen die ik ken echt heel open en vriendelijk, maar zo enorm een stuiterballetje. Maar dat kan dus inderdaad net die ene zijn, wat ik al aangeef, mijn kennis beperkt zich tot 1 real life exemplaar.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Leonie. schreef:Het zou kunnen dat dat een van de dingen is die mij tegenstaat bij Wetters. Ik hou eigenlijk niet van heel grote honden.
Ehm?

Flatcoated, Golden, die zijn al groter dan de gemiddelde wetter, hoor.
Ik weet niet waarom habibi denkt dat ze groot zijn, ze zijn heel gemiddeld. Mijn dames zijn 54 en 56 cm aan de schoft en resp 25 en 27 kilo. En dat zijn heel normale maten.
Golden zitten meestal ruim daarboven en flats zeker.

En wetters zijn geen jagers, hooguit op muizen en mollen.
Ze zijn nooit uit zicht hier, daar zijn ze te oplettend voor naar hun baas. Contact houden en samenwerken is iets dat heel duidelijk bij het ras past, en toch zijn ze zelfstandig van aard. Dat gaat heel goed samen.
Erg aangename en stabiele honden.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 09 apr 2013 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Oke, dan is degeen die ik af en toe zie waarschijnlijk gewoon erg groot. Die heeft zeker maatje rotweiler nl. Ook echt wel vrij grof van bouw. Ik zie die hond overigens eigenlijk alleen redelijk op afstand, al hij uitgelaten wordt. Echt kennen doe ik hem niet.
Maar 56 cm is ook niet echt klein. Hoe groot zijn de stabijs? Wel iets kleiner en ranker toch?

De flatcoated die ik ken zijn op de schoft wel redelijk aan de maat, maar tonen wat kleiner omdat ze redelijk rank zijn.

Ach, het blijft een leuk zoekplaatje voor TS. En het blijkt maar weer eens dat het beeld dat je van een ras hebt, soms erg af kan hangen van de 1 of 2 individuen die je kent. Soms terecht, en soms onterecht.
Het beeld dat ik van Wetters heb is inderdaad dat ze echt wel behoorlijk fiks zijn.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ehm?

Die stonden ook niet op mijn lijstje in eerste instantie ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Habibi schreef:Oke, dan is degeen die ik af en toe zie waarschijnlijk gewoon erg groot. Die heeft zeker maatje rotweiler nl. Ook echt wel vrij grof van bouw. Ik zie die hond overigens eigenlijk alleen redelijk op afstand, al hij uitgelaten wordt. Echt kennen doe ik hem niet.
Maar 56 cm is ook niet echt klein. Hoe groot zijn de stabijs? Wel iets kleiner en ranker toch?
Reuen zijn vaak wel groter, maar ook niet extreem. Meestal rond de 60. Ze zijn wel breed en kort en tonen compact.

Stabijs zijn iets kleiner, teven rond de 48, reuen vaak 50-53 cm. Reuen zijn qua maat vergelijkbaar met wetterteven, soms zelfs iets groter dan dat.
De flatcoated die ik ken zijn op de schoft wel redelijk aan de maat, maar tonen wat kleiner omdat ze redelijk rank zijn.
Ik vind flats behoorlijk groot.
En ik heb dus zelf stabijs en wetters ;)
Flats zijn rond de 60 of meer. Voor mij is het veel te veel hond, in massa dus. Ik zou dat niet willen.
Volgens de standaard komen ze overeen met de wetter qua schoft maar doordat ze gestrekt zijn en een langere hals hebben tonen ze veel groter dan wetters.

edit: wetterteven zijn trouwens kleiner.

Afbeelding

Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik weet dat jij Wetters en Stabijs hebt, daarom vroeg ik het ook :D :D

Als iemand die twee naast elkaar kent ben jij het...

Ik vind flatcoats vaak wel meevallen qua maat, maar dat ligt dan ongetwijfeld aan mijn perceptie. Want ze zijn op de schouder best aan de maat. Misschien omdat de flatcoats die ik ken gewoon er gezeglijk zijn en daarom minder groot overkomen of zoiets stoms.

Golden / flatcoat te groot
Wetter niet echt de smaak van ts
Kooiker lijkt ook te zijn afgevallen?

Ts,
totaal anders, maar wel eens aan sheltie gedacht? Dan eventueel niet de allerkleinste een wat groter uitgevallen sheltie. (erg veel maat en type verschil)

Dat zijn ook wel echt werkhondjes, maar meestal iets minder extreem dan aussies en border. Kunnen wel wat kefferig zijn, maar training helpt daar wel in.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Nog even over de toller scream.
Ik heb er hier verschillende die kunnen gillen als een malloot. Maar dat is in altijd hun spel en als ik ze daarbij een beetje pest om niet op te schieten met ballen gooien of dergelijke, ze mogen het dan ook van mij :Q:
Maar het heeft alles te maken met opvoeding en hoe je zelf bent. Want deze gillers van mij zijn in de jacht en ander werk muisstil. En nee ze krijgen hier van mij geen por, hebben ze ook niet nodig :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
alinelaila schreef:W.b. dat apporteren; Bedenk ook dat de meeste stabij's niet van die apporteerders zijn. Hier in de tuin vindt Sem het nog wel leuk, maar buiten op het veld vind hij er werkelijk niets aan. Hij haalt de bal en loopt dan zelf wel verder. Dom heen en weer rennen ziet hij het nut niet van in ;)
Echt? Hier vinden ze het alle drie ge-wel-dig! Balletje of dummy mee op struin en lekker apporteren tussendoor, liefst in combinatie met water. Apport verstoppen en dan zoeken is ook favoriet. Kunnen ze geen genoeg van krijgen.
Hier niet, hoor.
Ik heb er zegge en schrijven een die soms wel een bal wil halen.
De andere wijst hem aan als ze toevallig in de buurt is, anders niet.

Ik heb door de jaren heen evenveel niet-apporterende honden als wel-apporterende gehad.
Dat geldt ook voor water trouwens; ongeveer de helft vindt water stom.
Speuren vinden ze wel weer leuk grappig genoeg, zolang ze maar niks hoeven apporteren ;)

Wetters apporteren vlot, maar wel met een voorkeur. Hoewel ik hier een uitzondering heb: CC is net een Duitse herder als het ballen aangaat :LOL:
Zwemmen doen wetters vaak niet graag, poedelen wel.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Leonie. schreef:Het zou kunnen dat dat een van de dingen is die mij tegenstaat bij Wetters. Ik hou eigenlijk niet van heel grote honden.
Ehm?

Ik weet niet waarom habibi denkt dat ze groot zijn, ze zijn heel gemiddeld. Mijn dames zijn 54 en 56 cm aan de schoft en resp 25 en 27 kilo. En dat zijn heel normale maten.
Golden zitten meestal ruim daarboven en flats zeker.
Voor een flatcoat heb je gelijk, die zijn best aan de maat. Maar een gemiddeld golden teefje heeft dezelfde maten als een wetterteefje als ik dit zo lees. Reuen zullen ook wel overeenkomen.

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Habibi schreef: Ts,
totaal anders, maar wel eens aan sheltie gedacht? Dan eventueel niet de allerkleinste een wat groter uitgevallen sheltie. (erg veel maat en type verschil)

Dat zijn ook wel echt werkhondjes, maar meestal iets minder extreem dan aussies en border. Kunnen wel wat kefferig zijn, maar training helpt daar wel in.
Hmm dan denk ik gelijk aan die enorme vacht, haha! Dat lijkt me niks, maar ik ken het ras verder niet goed.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Voor een flatcoat heb je gelijk, die zijn best aan de maat. Maar een gemiddeld golden teefje heeft dezelfde maten als een wetterteefje als ik dit zo lees. Reuen zullen ook wel overeenkomen.
Goldens ervaar ik als groter, maar dat is denk ik mede omdat ze veel langer van lichaam zijn?
Denk ik, hoor.
Dat scheelt zomaar 10-15 centimeter volgens mij.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sita schreef:Voor een flatcoat heb je gelijk, die zijn best aan de maat. Maar een gemiddeld golden teefje heeft dezelfde maten als een wetterteefje als ik dit zo lees. Reuen zullen ook wel overeenkomen.
Goldens ervaar ik als groter, maar dat is denk ik mede omdat ze veel langer van lichaam zijn?
Denk ik, hoor.
Dat scheelt zomaar 10-15 centimeter volgens mij.
Ze zijn idd wat gestrekter dan de wetters. Schofthoogte teefjes volgens de standaard tussen de 51-56 cm en de reuen tussen de 56-61 cm.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

En wetters zijn vierkant. Dus die zijn daadwerkelijk ongeveer 55 lang als ze ook 55 hoog zijn, hooguit 3-4 cm langer.
Bij stabijs scheelt dat al 10-15%, bij Goldens volgens mij nog meer.
Daar zal het wel in zitten, vermoed ik.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:En wetters zijn vierkant. Dus die zijn daadwerkelijk ongeveer 55 lang als ze ook 55 hoog zijn, hooguit 3-4 cm langer.
Bij stabijs scheelt dat al 10-15%, bij Goldens volgens mij nog meer.
Daar zal het wel in zitten, vermoed ik.
Heb Rowan even opgemeten, was nu wel benieuwd. Schofthoogte ongeveer 57, lengte ongeveer 63 cm. Had het ook meer verwacht. Denk dat door de staartdracht de golden optisch langer lijkt. Ze horen natuurlijk hun staart in het verlengde te dragen. Rowan heeft dat niet goed begrepen en heeft een te hoog gedragen staart :mrgreen:

Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Kooikerhondjes zijn leuk :cheer: .

Ondertussen ben ik 20 jaar bekend met dit ras en heb nu 5 zelf meegemaakt.
Veel kooikerhondjes komen bij broodfokkers of commerciele fokkers vandaan en er zijn veel angstige en zeer terughoudende kooikers. Maar, als je goed kijkt naar het karakter van de ouderdieren, selectief in de fokker bent, dan zijn er echt geweldig leuke hondjes te vinden!
Een goede fokker vinden, met ouderdieren waar ik een pup van wil, dat vind ik niet makkelijk. Toevallig was er 2 jaar geleden een combinatie waar ik graag een pup van wilde, maar anders was ik voor een pup naar Zwitserland uitgeweken, of evt. Finland. Daar zijn soms voor mij ook interessante nestjes.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

As zaterdag is er een wandeling in Kuinre, als je eens de kooikers tijdens een wandeling wilt zien, een geslaagde dag. Er lopen meestal tussen de 80 en 100 kooikerhondjes mee.
Leonie.
Zeer actief

Dat zou zeker leuk zijn als het wat meer in de buurt was (het is al snel te ver als je geen auto hebt en een hondje wat erg ongeduldig is in het ov).

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan loopt met zo'n fokker (zulke ouderdieren) vinden. Hoe kom je er nou achter waar de 'goede' Kooikers zitten?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”