Ja ik vind de filmpjes heel leuk om te zien waarin honden bijvoorbeeld de was vanuit de wasmand in de wasmachine gooien. Maar ikzelf zit er niet op te wachten dat wanneer ik de was aan het doen ben, de hond om me heen drentelt en in hondentaal uitroep: "Wat kan ik voor je doen baas??!?!!" Ik ben dan geneigd om te zeggen: "Hond, bemoei je met je eigen zaken en ga eventjes jezelf vermaken"Leonie. schreef:
Ja het zullen inderdaad de makkelijkste niet zijn, je moet er echt veel mee doen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook gelezen van mensen die de Australische Herder taken in huis geven. Maar goed, er zullen onderling wel grote verschillen zijn ja.
Maar ik ken er te weinig van dichtbij. Eén, wel te verstaan, en die loopt op niveau agility en daarmee wordt meerdere malen per week een avond mee getraind. Het is een hond die zeer aanwezig is in huis en continu naar actie zoek.
Ik vind 1 avond per week naar de hondenschool eigenlijk genoeg
Het is natuurlijk heerlijk als je hond veel contact met je zoekt, maar ik wil ook níet een hele werkdag door mijn hond worden op geëist. En ik heb het idee dat een Aussie dat gaat doen, wanneer de hond 'werkeloos' is. Daarnaast kan zijn werklust naar de andere kant overslaan: als jij hem niet bezig houdt, houdt hij zichzelf bezig en kan maffe obsessies ontwikkelen.
Als je niet expliciet ambities hebt in de hondensport, zou ik het niet doen. Dan lijkt een retriever me meer geschikt; meer werklust dan een stabij, niet zo neurotisch en overactief.