Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie of Goden retriever

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ivanuitgrave
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Golden retriever

Border collie of Goden retriever

Ongelezen bericht door ivanuitgrave »

Na het overlijden van onze 10 jarige Golden retriever gaan we ons oriënteren voor een nieuwe hond.
Nu zijn wij aan het twijfelen tussen een Border collie en weer opnieuw een Golden retriever.
Wie kan me wat verschillen vertellen over deze 2 rassen.

Natuurlijk is er veel te vinden op internet maar niet specifiek de vergelijking tussen deze 2 rassen.
Alle info is zeer welkom.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Border collie of Goden retriever

Ongelezen bericht door M@scha »

jee. uhmm.. het verschil vind ik enorm...

een golden zou ik wel mee kunnen huizen. een border collie nooit!

ik vind de collies echt vééél te fanatiek en krijg er meestal jeuk van
Afbeelding
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Hoe kom je zo bij een border collie? Let je dan vooral op uiterlijk? Ze zijn namelijk zoals massam al zei beiden heel verschillend! Ik vind BC's erg mooi maar ik zou er ook geen willen hebben (zolang ik niet fulltime thuis zit). BC's zijn heel fanatiek en moeten elke dag voor je 'werken' om zich tevreden te voelen. De GR lijkt me dan iets relaxter en daar hoef je niet 24/7 dingen mee te ondernemen.
Afbeelding
ivanuitgrave
geregistreerd lid

Inderdaad speelt het uiterlijk ook mee maar ook zeker het fanatieke gedrag.
De energie die de Bc heeft vind ik geweldig. Maar ook de van onze Golden heb ik nooit spijt gehad.
Het enige nadeel vond ik het verlies van zoveel haren iedere dag.
Vandaar ook dit forum bericht we zijn lekker aan het oriënteren en gaan pas een beslissing nemen als we helemaal overtuigd zijn.
Woezel
Zeer actief

Je kan beter eens gaan kijken bij goede BC fokkers bij jou in de buurt. Die kunnen je vanalles over het ras vertellen en dan maak je ze in het echt mee. Da's heel anders dan lezen op het forum maar wel veel waardevoller. :ok:
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

ivanuitgrave schreef:Inderdaad speelt het uiterlijk ook mee maar ook zeker het fanatieke gedrag.
De energie die de Bc heeft vind ik geweldig. Maar ook de van onze Golden heb ik nooit spijt gehad.
Vandaar ook dit forum bericht we zijn lekker aan het oriënteren en gaan pas een beslissing nemen als we helemaal overtuigd zijn.
Een border collie verliest ook veel haren.
Ik heb hier wel elke dag plukken liggen van die 3 van mij.

Ik heb 3 makkelijke honden, in huis merk ik ze totaal niet.
Ze komen wel elke dag bij onze schapen en elke dag een flinke wandeling.
Een border hoeft niet altijd zo druk te zijn als de mensen menen. Ik heb naar mijn Meagan bijna 2 jaar gezocht, echt de lijnen uitgeplozen en gekeken naar karakters en gezondheid van de lijnen.
Meagan is echt super makkelijk en we hebben het geluk gehad om 2 jaar geleden een nestzusje van haar te mogen opvangen, omdat ze herplaatst moest worden.
Ga eens mee met border collie wandelingen, dan kun je de honden zien en ook eigenaren spreken.
Daar steek je vaak het meeste van op.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Nanna schreef:
ivanuitgrave schreef: De energie die de Bc heeft vind ik geweldig.
Dat is ook leuk, als je fanatiek aan de gang wilt. Maar vind je het ook leuk als je een weekje de griep hebt, of als het dagenlang regent?
Maar als je graag werkt met de hond en veel tijd hebt dan is het zeker een leuk ras. Ze verharen net zo veel als de Golden retriever, maak je wat dat betreft dus maar geen illusies ;-) :mrgreen:
Een goed opgevoede border hoeft echt niet elke dag urenlang bezig gehouden te worden. In de zomer- of winterstop van de KC doen ze hier ook vaker niets dan iets en dat vinden ze prima, zo lang het niet wekenlang zo blijft.

Ik vind de vraag trouwens een beetje raar, want het zijn twee compleet verschillende rassen. Wat zoek je precies in een hond, wat zijn je plannen en wat heb je de hond te bieden? Als je niet met een hond wilt gaan werken, zou ik een border niet aanraden. Dat zijn geen wandel-knuffel-slapen honden. Die willen meer dan dat. Als je daar juist naar zoekt, is het wat anders ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Oja, het verharen. Ik moet hier dagelijks stofzuigen en dan liggen er nog regelmatig plukken. Hoort bij een langharige hond hebben, denk ik.
Afbeelding
Iedere dag feest!
bandolero
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Woezel schreef: Ik vind BC's erg mooi maar ik zou er ook geen willen hebben (zolang ik niet fulltime thuis zit). BC's zijn heel fanatiek en moeten elke dag voor je 'werken' om zich tevreden te voelen.

Kan het nog meer Cliché :mrgreen:
Ik ken tig borders die echt niet elke dag fanatiek bezig moeten zijn.
Bovendien zijn het in huis gewoon rustige en aangename honden.

Wil je er mee werken, dan staan ze wel altijd klaar.
En sommige hebben zelf geen ingebouwde stop-knop, dus die moeten op tijd afgeremd worden of zouden blijven doorgaan.
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

De mijne verharen overigens heel weinig.
Maar goed, die zitten ook vooral buiten, dus verharen maar 2x per jaar.
M@scha
Zeer actief

ivanuitgrave schreef:Inderdaad speelt het uiterlijk ook mee maar ook zeker het fanatieke gedrag.

energie is leuk.. maar dat drammen... ze geven niet op.. bij een andere hond gooi je de bal en als hij terug blijft komen zeg je nee...

bij de gemiddelde border ben je klaar voor de rest van de middag...

mijn man ging 1x mee naar onze hondenclub.. daar was net een agility groep aan het trainen en 1 border had even vrij.. ik zie mijn man reageren op de uitnodiging van een BC om de bal weg te schoppen en ik roep nog NEE! maar ja, een man he... dus hij schopt... ben hem later maar koffie gaan brengen want BC liet hem niet meer met rust natuurlijk en wist hem feilloos te vinden al was hij 100 meterverderop...

zo zie ik de BC.. en daar wil ik niet fulltime thuis voor zijn, daar wil ik fulltime voor VAN huis zijn :LOL:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De ene is een retriever, de andere een herder.
Vraag je eerst af wat je wilt me je hond en kijk aan de hand daarvan wat je aanspreekt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Woezel
Zeer actief

Is dat erg cliché? Oeps :engel: Dat is in ieder geval het beeld dat ik krijg bij de BC als ik hem zie en als ik er over lees. Er zullen vast rustige lijnen zijn, dat geloof ik direct! Maar dat moet je dan wel (willen) uitzoeken, ze zullen vast niet allemaal genoegen nemen met elke dag een blokje om.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wij hebben nu een border collie pup van 3 maanden. Heb bewust gezocht naar een combinatie show-werklijn en deze lijn neigt zelfs iets meer richting show (al wordt er ook wel mee gewerkt). Wat ik tot nu toe zie is dat de rem nogal eens ontbreekt en dat we die er echt op moeten zitten. Of dit pup gerelateerd of ras gerelateerd is, ben ik nog niet helemaal uit. Hij wil graag werken en vindt met de baas bezig zijn zo ongeveer het leukste wat er is. Hij barst werkelijk van de energie maar met voldoende mentale uitdaging is dit prima te doen.

Ik heb een border genomen omdat ik er mee wil gaan sporten. Ik zou persoonlijk nooit een border nemen als je geen plannen hebt om met de hond te gaan sporten. Welke sport dat is, maakt niet eens zoveel uit.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
M@scha
Zeer actief

Inge O schreef:
Odi schreef: Een border hoeft niet altijd zo druk te zijn als de mensen menen.
masha had het ook niet over 'druk' maar over 'fanatiek', dat is nog heel iets anders. niks mis met een fanatiek karakter maar het moet je wel liggen - als dat je ligt lijkt een bc me een hele leuke hond maar voor mij valt hij ook om die reden af, ik word daar hypernerveus van.

idd. niet druk maar fanatiek en ik word daar ook hypernerveus van :engel:
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik zou een border collie nemen als de hondensport je erg aanspreekt.
Voor de hondensport vind ik het top honden!
Maar alleen als huis hond vind ik ze te druk.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
M@scha
Zeer actief

Inge O schreef:
ik zou dan gaan gillen 'LAAT ME MET RUST, GA WAT VOOR JEZELF DOEN!!' :Q: .

oehhh! ze geeft me aandacht!! nog een keer!!!

Afbeelding
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Tara schreef:Een GODEN retriever? Dat moet wel een heel bijzondere hond zijn. :80: :engel:
Die is heilig en zonder meitoxine :pffff:
massam schreef:
Inge O schreef:
Odi schreef: Een border hoeft niet altijd zo druk te zijn als de mensen menen.
masha had het ook niet over 'druk' maar over 'fanatiek', dat is nog heel iets anders. niks mis met een fanatiek karakter maar het moet je wel liggen - als dat je ligt lijkt een bc me een hele leuke hond maar voor mij valt hij ook om die reden af, ik word daar hypernerveus van.
idd. niet druk maar fanatiek en ik word daar ook hypernerveus van :engel:
Dit dus. En uitzonderingen zullen er zeker zijn, maar dan moet je goed zoeken. En je wilt juist een bepaald ras om die bepaalde eigenschappen.

Wij hebben meerder Goldens gehad. Degene die we nu hebben is enorm energiek, maar toch zou ik niet voor een Border Collie kiezen. Die is zo totaal anders dan een Golden Retriever. Inderdaad het fanatieke dat je moet liggen.
En deze heeft ondanks hij als pup de bijnamen 'stuiterbal' en 'adhd-pup' heeft gekregen nog wel een 'uit-knop'. Meneer kan dus ook heerlijk tevreden en relaxt in huis of in de tuin liggen zonder bezig gehouden te moeten worden.

En buiten het karakter speelt bij mij ook nog het uiterlijk mee.
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik zou dan eerder voor de Labrador of Flatcoated retriever gaan.

Net wat meer energie dan een Golden maar wel in de zelfde richting als jullie andere hond.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oef, wat een verschillen :80: Ik zou wel héél goed nadenken voordat je voor de Border kiest. Die is zo enorm anders dan je tot nu toe gewend bent, dat moet je wel heel zeker weten.

Voor het verharen hoef je het niet te doen, de Border heeft dezelfe vachtsoort en verliest even veel haar :wink: Vrijwel alle honden wel denk ik. Of je moet voor de rassen gaan die niet verharen maar dan zit je alweer bij de gezelschapshonden, ook weer een heel ander karakter. En bij die honden moet je regelmatig borstelen, ook iets om over na te denken of je dat wel wil.
ivanuitgrave
geregistreerd lid

Wat een reacties allemaal, bedankt voor het mee denken.
Ik ga er niet mee werken maar ben wel altijd graag druk met de hond bezig.
Natuurlijk meer als het lekker weer is als dat het regent.
Onze hond moet echt een gezinshond worden die waakzaam is voor de kinderen en tijdens het wandelen veel energie heeft.
Maar ook is het fijn als de hond thuis rustig kan liggen als er bezoek is.
Ik wil zeker geen zenuwachtige hond.
En aangezien een Golden al deze vaardigheden bezit zal het hier ook wel op uitlopen, maar ik wil de afweging toch gemaakt hebben.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

massam schreef:

energie is leuk.. maar dat drammen... ze geven niet op.. bij een andere hond gooi je de bal en als hij terug blijft komen zeg je nee...

mijn man ging 1x mee naar onze hondenclub.. daar was net een agility groep aan het trainen en 1 border had even vrij.. ik zie mijn man reageren op de uitnodiging van een BC om de bal weg te schoppen en ik roep nog NEE! maar ja, een man he... dus hij schopt... ben hem later maar koffie gaan brengen want BC liet hem niet meer met rust natuurlijk en wist hem feilloos te vinden al was hij 100 meterverderop...

zo zie ik de BC.. en daar wil ik niet fulltime thuis voor zijn, daar wil ik fulltime voor VAN huis zijn :LOL:
En toch is dat wel wat je ze zelf leert. Ziva weet heel goed wat klaar is. We spelen tijdens wandelingen of thuis best wel met een bal oid. Maar als het klaar is, is het klaar en gaat ze wat voor zichzelf doen. Omdat klaar bij ons ook altijd echt klaar is geweest.
Wij hebben ook heel bewust het eerste jaar heel weinig maar haar met de bal gespeeld tijdens wandelingen omdat ik echt geen zin had in zo'n hond die je de hele wandeling aankijkt. Want ja, eerlijk is eerlijk, als je het voedt dan kun je ze heel makkelijk kweken, die staarders die constant vragen of het niet nog ééén keer kan :mann:

Borders zijn super fanatiek ja. En daar moet je van houden. Het is niet zo zeer dat ik niet iedereen een border aanraadt omdat ik vind dat je er zo extreem veel mee moet doen (want ik denk dat een tevreden golden niet veel minder vraagt) maar het is het type hond waar je op moet vallen. De meeste mensen zien het plaatje van de goed luisterende, actieve hond die alles leuk vindt. Maar zo worden ze niet zomaar en je moet er ook wel mee werken om ze echt tevreden te houden. Dat vind ik bij veel goldens overigens ook een vereiste, maar het verschil met de border is dat die zich er niet bij neerlegt maar zelf iets gaat doen.
Als je er om vraagt staat een border altijd voor je klaar en hij gaat door tot ie er bij neer valt. Maar je moet wel kaders en regels stellen want anders is het niet meer dat ze het doen wanneer en wat je vraagt maar wanneer en wat ze zelf willen. En dan krijg je ontspoorde neuroten... wat niet handig en leuk is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ivanuitgrave
geregistreerd lid

Nanna schreef:
ivanuitgrave schreef: Onze hond moet echt een gezinshond worden die waakzaam is voor de kinderen.
Wat bedoel je daar precies mee? (nieuwsgierig) ;-)
Dat hij onze kinderen beschermd en dat hij ook lief is voor de kinderen.
Natuurlijk vraag ik dat ook van onze kinderen.
ivanuitgrave
geregistreerd lid

Lysette schreef:
massam schreef:

En toch is dat wel wat je ze zelf leert. Ziva weet heel goed wat klaar is. We spelen tijdens wandelingen of thuis best wel met een bal oid. Maar als het klaar is, is het klaar en gaat ze wat voor zichzelf doen. Omdat klaar bij ons ook altijd echt klaar is geweest.
Wij hebben ook heel bewust het eerste jaar heel weinig maar haar met de bal gespeeld tijdens wandelingen omdat ik echt geen zin had in zo'n hond die je de hele wandeling aankijkt. Want ja, eerlijk is eerlijk, als je het voedt dan kun je ze heel makkelijk kweken, die staarders die constant vragen of het niet nog ééén keer kan :mann:

Borders zijn super fanatiek ja. En daar moet je van houden. Het is niet zo zeer dat ik niet iedereen een border aanraadt omdat ik vind dat je er zo extreem veel mee moet doen (want ik denk dat een tevreden golden niet veel minder vraagt) maar het is het type hond waar je op moet vallen. De meeste mensen zien het plaatje van de goed luisterende, actieve hond die alles leuk vindt. Maar zo worden ze niet zomaar en je moet er ook wel mee werken om ze echt tevreden te houden. Dat vind ik bij veel goldens overigens ook een vereiste, maar het verschil met de border is dat die zich er niet bij neerlegt maar zelf iets gaat doen.
Als je er om vraagt staat een border altijd voor je klaar en hij gaat door tot ie er bij neer valt. Maar je moet wel kaders en regels stellen want anders is het niet meer dat ze het doen wanneer en wat je vraagt maar wanneer en wat ze zelf willen. En dan krijg je ontspoorde neuroten... wat niet handig en leuk is.
Dit bedoel ik nou er zijn zoveel verschillende meningen.
Ik denk ook dat je zelf een heleboel in de hand hebt.
Consequent zijn is dan heel belangrijk.
Maar wat bedoel je met: dat die zich er niet bij neerlegt maar zelf iets gaat doen.
Magic
Zeer actief

ivanuitgrave schreef:Wat een reacties allemaal, bedankt voor het mee denken.
Ik ga er niet mee werken maar ben wel altijd graag druk met de hond bezig.
Natuurlijk meer als het lekker weer is als dat het regent.
Onze hond moet echt een gezinshond worden die waakzaam is voor de kinderen en tijdens het wandelen veel energie heeft.
Maar ook is het fijn als de hond thuis rustig kan liggen als er bezoek is.
Ik wil zeker geen zenuwachtige hond.
En aangezien een Golden al deze vaardigheden bezit zal het hier ook wel op uitlopen, maar ik wil de afweging toch gemaakt hebben.
Ik zou bij deze omschrijving zeker niet aan een border denken. Als je graag een wat actievere hond zou willen, kan je misschien beter aan een schotse collie denken, maar een border zie ik niet als ideale gezinshond, zeker niet als je er niet mee gaat werken. Dan verzint 'ie zelf wel wat namelijk, bijvoorbeeld je kinderen en hun vriendjes drijven :engel: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

ivanuitgrave schreef: Maar wat bedoel je met: dat die zich er niet bij neerlegt maar zelf iets gaat doen.
Kan van alles zijn. Drijven van kinderen, fietsers of auto's. Of gewoon simpel slopen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Machie schreef:
ivanuitgrave schreef: Maar wat bedoel je met: dat die zich er niet bij neerlegt maar zelf iets gaat doen.
Kan van alles zijn. Drijven van kinderen, fietsers of auto's. Of gewoon simpel slopen.
Of zichzelf slopen. Zo'n voorbeeld heb ik helaas van heel dichtbij meegemaakt. Mijn vorige border kreeg bij zijn vorige baas niks te doen en ging uit verveling zijn eigen staart najagen. Zat bijna geen haar meer op :-(
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je niet wil werken zou ik de Border maar wegstrepen. Ze kunnen wel zo leuk lijken tijdens de wandelingen maar die leuke Borders zijn dus Borders die wel genoeg werk en training krijgen naast die wandelingen.

Gewoon lekker voor een Golden gaan :ok: En honden moeten geen kinderen beschermen, daar komen ongelukken van.
M@scha
Zeer actief

Maeve schreef: En honden moeten geen kinderen beschermen, daar komen ongelukken van.
inderdaad... die honden hebben ook problemen met vriendjes van die kinderen vaak.. als ze bijvoorbeeld stoeien of tikkertje doen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De border die wij thuis hadden, was ook allesbehalve waaks. Hij blaft wel om het een of het ander, maar dat was alles. Vriend en vijand werd altijd met een kwispel begroet. In die tijd hadden we veel heibel met onze vader, die wel eens met agressie over de vloer kwam. Maar daar ging de Border zich dus totaal niet mee bemoeien :pffff: En gelukkig maar.

In dit geval ging het wel om de ideale gezinshond. Helaas werd er geen moer mee gedaan. Druk gezin, alleenstaande moeder met 5 kinderen waarvan 1 met een beperking. Natuurlijk had ze totaal geen tijd voor de hond. Maar het bleef een super stabiele, rustige hond zonder obsessies. Onwijs geluk mee gehad dus.
Laatst gewijzigd door Paisley op 12 apr 2013 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”