Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Normenmatrix RVB gaat bepalen waar mee gefokt mag worden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Normenmatrix RVB gaat bepalen waar mee gefokt mag worden

Ongelezen bericht door Es »

Er is net vandaag 15 april, een mail binnen bij de rasverenigingen waarin staat:

"In overleg met de rasverenigingen zullen bepaalde gezondheidseisen in de toekomst overgenomen worden in de normenmatrix en zullen deze gaan gelden voor alle fokkers. Onderzoeken die nog niet zijn geprotocolleerd mogen wel als eis in het VFR worden opgenomen, maar kunnen niet worden overgenomen in de normenmatrix.

Wanneer iemand niet aan de minimale eisen voor de gezondheid wil voldoen (zoals vastgesteld in de normenmatrix), zal dit zichtbaar zijn op de stamboom. Voor nieuwe eigenaren is het dan direct duidelijk of ze een hond kopen waarbij extra zorg is besteed aan het voorkomen van gezondheidsproblemen. Er worden dus wel stambomen afgegeven, maar met een tekst dat de betreffende hond niet voldoet aan de minimale voorwaarden!"

Dus je hoeft voorlopig alleen maar te testen op HD, ED, ogen, koperstapeling en doofheid en je krijgt je al de vermelding dat je voldoet.
Daar zal de pers van smullen, al die Cavaliertjes die (toch) voldoen!

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... 754fb8256/
Laatst gewijzigd door Es op 15 apr 2013 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Normenmatrix RVB gaat bepalen waar mee gefokt mag worden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ook zo'n dooddoener ,wel stambomen uitgeven dus.
Komt dus hetzelfde neer als die kwaliteits stamboom van toendertijd waar ze mee bezig waren.
Maar stel dat mensen dan geen stambomen meer aanvragen dan kan de raad ook wel verhuizen van hun kapitale vila naar een mobielekantoorunit.
Of ze moeten de stambbomen 10/20x over kop doen willen ze uit de kosten komen met hun stambomen winkeltje.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Es schreef: Dus je hoeft voorlopig alleen maar te testen op HD, ED, ogen, koperstapeling en doofheid en je krijgt je al de vermelding dat je voldoet.
Moeten die dan niet eerst hart- en syringo-onderzoek ondergaan?
Nou ja, als je dát gaat invoeren kan het ras wel weg. :19:
Die pup is al verkocht en op zijn nieuwe thuis voordat de eigenaar de stamboom krijgt hoor.
Dus ook mosterd na de maaltijd.
Als mensen het al zien op de stamboom .
Kijk maar naar dat bullenfokkermeisje die stambomen zou krijgen voor 1800 eurie. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Zal ik Radaar bellen, Dier en Recht, Een vandaag of gewoon Dick Wittenberg?
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Es schreef: Dus je hoeft voorlopig alleen maar te testen op HD, ED, ogen, koperstapeling en doofheid en je krijgt je al de vermelding dat je voldoet.
Moeten die dan niet eerst hart- en syringo-onderzoek ondergaan?
Nou ja, als je dát gaat invoeren kan het ras wel weg. :19:[/

Ze hoeven geen onderzoek naar ogen, oren, HD, ED of koperstapeling te doen. Ze voldoen dus aan de minimale eisen van de Rvb. ...
Op elke wandeling is
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Es, ik vind de titel van je bericht niet correct.

De normenmatrix van de RVB gaat namelijk helemaal niet bepalen waar mee gefokt mag worden. Er mag nog steeds met alles gefokt worden, er worden ook gewoon stambomen afgegeven maar...indien de ouderdieren niet voldoen aan de door de RvB gestelde minimale gezondheidseisen zal op de stamboom van de betreffende pups de tekst komen te staan dat de betreffende hond niet voldoet aan de minimale voorwaarden.

Bovenstaand is heel wat anders dan dat de normenmaatrix gaat bepalen waar mee gefokt mag worden. Pas op het moment dat Artikel VI.23D in het KR geïmplementeerd is wordt er pas een beperking op het fokken met honden die aantoonbaar lijden aan een of meer aandoeningen die de gezondheid en het welzijn van de hond of zijn nakomelingen ernstig in gevaar kan brengen ingevoerd.

Tot dat moment is het gewoon dweilen met de kraan open.
kyechu
Actief

Nanna schreef:
kyechu schreef: Pas op het moment dat Artikel VI.23D in het KR geïmplementeerd is wordt er pas een beperking op het fokken met honden die aantoonbaar lijden aan een of meer aandoeningen die de gezondheid en het welzijn van de hond of zijn nakomelingen ernstig in gevaar kan brengen ingevoerd.
Hè ja, laten we voorál eens gaan beperken :ok:
Dat doet een genenpool altijd zo goed. :lol1:
Nee tuurlijk Nanna, we blijven gewoon lekker doorfokken met doodzieke honden, dát zal de populaties zeker goed doen!

Ach wat stom toch weer van me, ik had natuurlijk wéér moeten vermelden dat ik van mening ben dat het stamboek open moet om zo'n soort opmerking te voorkomen. Mijn excuses voor mijn domme fout, ik zal het er in het vervolg meteen bijzetten!
Es
Zeer actief
Contacteer:

kyechu schreef:Es, ik vind de titel van je bericht niet correct.

De normenmatrix van de RVB gaat namelijk helemaal niet bepalen waar mee gefokt mag worden. Er mag nog steeds met alles gefokt worden, er worden ook gewoon stambomen afgegeven maar...indien de ouderdieren niet voldoen aan de door de RvB gestelde minimale gezondheidseisen zal op de stamboom van de betreffende pups de tekst komen te staan dat de betreffende hond niet voldoet aan de minimale voorwaarden.

Bovenstaand is heel wat anders dan dat de normenmaatrix gaat bepalen waar mee gefokt mag worden. Pas op het moment dat Artikel VI.23D in het KR geïmplementeerd is wordt er pas een beperking op het fokken met honden die aantoonbaar lijden aan een of meer aandoeningen die de gezondheid en het welzijn van de hond of zijn nakomelingen ernstig in gevaar kan brengen ingevoerd.

De buitenwereld kijkt niet verder dan de database op de site van de RVB. Nogmaals de leden hebben 24 mei alleen ingestemd met de matrix als alle onderzoeken erop komen. Die moesten wel protocoleerbaar zijn maar dat zou opgelost worden. Ik weet van een aantal rassen die hun protocollen hebben ingeleverd maar die staan er niet op.

Fijn voor de rasver. die zo min mogelijk doen. Die worden hier gigantisch mee in de kaart gespeeld.
Zeker als de matrix hierop gebaseerd wordt....

Je kunt als fokker ook kiezen niet lid van een rasver. zijn, misschien verdien je wel zoveel geld door wat je uit spaart door niet te testen dat je het prijsverschil voor de stamboom terug verdient.
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Es schreef:Je kunt als fokker ook kiezen niet lid van een rasver. zijn, misschien verdien je wel zoveel geld door wat je uit spaart door niet te testen dat je het prijsverschil voor de stamboom terug verdient.
De eisen gelden ook voor niet-leden, hoor.

Maar in plaats van zo te blaten zou je je ook kunnen afvragen waarom er zoveel onderzoeken niet geprotocolleerd zijn.
Zomaar een suggestie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn wel protocollen voor veel onderzoeken met name voor DNA, alleen die komen niet bij de RVb binnen maar bij de rasverenigingen.

Daarop hebben de rasver. aangeboden ze te sturen (uitslagen, protocollen) maar dat wil de RVB niet want daar is geen capaciteit voor om deze te verwerken...
Of rasver. vroegen hoe ze bep. onderzoeken 'geprotocoleerd' moeten krijgen. Dat ze wordt niet verteld.

Voor dat je een normenmatrix gaat invoeren, moet je eerst zorgen dat je alles van een ras in beeld hebt.
Laat die matrix, zorg voor een database met alle, voor een ras verplichte, onderzoeken.
Zie Finland waarin geen privacygevoelige info staat in de prachtige database.

En anders een database waarin je vrijwillig staat, kan ook heel goed.
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef: En anders een database waarin je vrijwillig staat, kan ook heel goed.
En dat is natuurlijk heel betrouwbaar?
Nee, echt een perfect gereedschap voor de fokkerij, ja :roll:

Nou Es, ga je vanavond je vragen stellen? Ik ben benieuwd.

Afbeelding

kyechu
Actief

Es schreef:
kyechu schreef:Es, ik vind de titel van je bericht niet correct.

De buitenwereld kijkt niet verder dan de database op de site van de RVB. Nogmaals de leden hebben 24 mei alleen ingestemd met de matrix als alle onderzoeken erop komen. Die moesten wel protocoleerbaar zijn maar dat zou opgelost worden. Ik weet van een aantal rassen die hun protocollen hebben ingeleverd maar die staan er niet op.

Fijn voor de rasver. die zo min mogelijk doen. Die worden hier gigantisch mee in de kaart gespeeld.
Zeker als de matrix hierop gebaseerd wordt....

Je kunt als fokker ook kiezen niet lid van een rasver. zijn, misschien verdien je wel zoveel geld door wat je uit spaart door niet te testen dat je het prijsverschil voor de stamboom terug verdient.
Es, ik word er een beetje moe van. Ik wijs je op het punt dat de titel van je topic niet correct is, en jij gaat er weer een heel verhaal omheen liggen blaten zonder de FEITEN onder ogen te (willen) zien.

FEIT is Es: Zelfs al zouden álle onderzoeken in de matrix opgenomen worden, dan nog gaat de normenmatrix nog steeds niet bepalen waarmee gefokt mag worden. Ook dán mag er nog steeds met alles gefokt worden, en worden er gewoon stambomen afgegeven. Het énige wat die normenmatrix inhoudt is een extra regeltje tekst op stambomen van pups waarvan de ouders niet aan de minimale door de RvB gestelde voorwaarden voldoen.

Als je iets wilt doen aan het geval dat het bestuur van de RvB z'n reet afveegt met een besluit dat door de ALV genomen is (het vermelden van álle gezondheidsonderzoeken) dan ga je vanavond op de BALV tijdens de rondvraag achter de microfoon staan en dan verzoek je het bestuur daar ten overstaande van de gehele vergadering verantwoording over af te leggen. Dán ben je constructief bezig.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kyechu schreef:Als je iets wilt doen aan het geval dat het bestuur van de RvB z'n reet afveegt met een besluit dat door de ALV genomen is (het vermelden van álle gezondheidsonderzoeken) dan ga je vanavond op de BALV tijdens de rondvraag achter de microfoon staan en dan verzoek je het bestuur daar ten overstaande van de gehele vergadering verantwoording over af te leggen. Dán ben je constructief bezig.
Die suggestie had ik ook al.
Zullen we een wedje maken, kyechu?
Tenzij we het eens zijn, dan is het zinloos ;)

Afbeelding

kyechu
Actief

Marjoleine schreef:
kyechu schreef:Als je iets wilt doen aan het geval dat het bestuur van de RvB z'n reet afveegt met een besluit dat door de ALV genomen is (het vermelden van álle gezondheidsonderzoeken) dan ga je vanavond op de BALV tijdens de rondvraag achter de microfoon staan en dan verzoek je het bestuur daar ten overstaande van de gehele vergadering verantwoording over af te leggen. Dán ben je constructief bezig.
Die suggestie had ik ook al.
Zullen we een wedje maken, kyechu?
Tenzij we het eens zijn, dan is het zinloos ;)
Ik vrees dat we het eens zijn! Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt gelijk maar ik kan echt niet vanavond, deze vergadering kwam er opeens tussen en ik heb verplichtingen. Ook heb je gelijk dat je stamboom blijft krijgen 'waar' je bijna ook mee fokt. Ik heb gewoon enorm de balen dat het vanwege financiele keuzes het allemaal veel te langzaam of misschien wel niet goed gaat met onze kynologie. Ik geloof wel een van de nieuwe directeuren nog weleens een hele goede zou blijken te zijn, tenslotte komt ze van de LICG.
Op elke wandeling is
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

link doet het niet.
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Gelukkig begint er steeds meer kritiek te komen, n.a.v. steeds meer kennis over wat er mis is.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”