Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Ongelezen bericht door Laura84 »

Zoals vele weten gaat het met de HH niet zo heel goed, we zijn actief bezig met het inteeltpercentage naar beneden te schroeven maar lopen daarbij tegen de lamp aan dat er te weinig pupkopers zijn. Momenteel zijn we met een aantal van de vereniging bezig om een promotie filmpje te gaan maken wat verspreid kan worden.
Toch is het fijn om meer ideeën te hebben van mensen dus vandaar mijn vraag. Hoe promoot je een ras op een gezonde manier (geen explosie zoals de chihuahua, dalmaat, "lassie" of de duitser)
Laatst gewijzigd door Laura84 op 19 mei 2013 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Ras promotie

dat is idd een goede. Ik nog even kijken of we daar mensen van de NHC heen kunnen sturen.

We zijn vaak aanwezig op dit soort dingen maar op 1 of andere manier, hoe geweldig de stand is, informatief, honden erbij etc, lopen mensen altijd gewoon langs.
Zelf stond ik in het hondendorp van de winner maar van de 2 dagen misschien 1 nieuwe geinteresseerde gehad, rest van de bezoekers waren al HH mensen.
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Wat Nanna zegt is alvast een goeie suggestie. Je zou ook eens een of meerdere hondenblad(en) kunnen aanschrijven. Het is best leuk om eens wat te schrijven over minder bekende/populaire rassen ipv steeds weer over zgn populaire rassen. Een explosieve populariteitsgroei verwacht ik eerlijk gezegd niet zo bij dit ras.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik kijk al snel op Youtube als ik een idee wil hebben hoe honden zijn. Promotiefilm daar lijkt mij wel goed idee.
En dan misschien geen standaard gebeuren zoals geschiedenis verhaal etc., maar ook hoe de honden in dagelijks leven zijn?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

_Leonie schreef:Ik kijk al snel op Youtube als ik een idee wil hebben hoe honden zijn. Promotiefilm daar lijkt mij wel goed idee.
En dan misschien geen standaard gebeuren zoals geschiedenis verhaal etc., maar ook hoe de honden in dagelijks leven zijn?
En wat je met ze kunt doen? De geschiedenis kunnen mensen wel opzoeken, maar een leuk promotie filmpje met een paar flyballers, behendigheid, noem maar op?
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:Wat Nanna zegt is alvast een goeie suggestie. Je zou ook eens een of meerdere hondenblad(en) kunnen aanschrijven. Het is best leuk om eens wat te schrijven over minder bekende/populaire rassen ipv steeds weer over zgn populaire rassen. Een explosieve populariteitsgroei verwacht ik eerlijk gezegd niet zo bij dit ras.
Inderdaad, we hebben we eens in "onze hond" gestaan en nog wat bladen.
_Leonie schreef:Ik kijk al snel op Youtube als ik een idee wil hebben hoe honden zijn. Promotiefilm daar lijkt mij wel goed idee.
Dat zal ook het uitgangspunt worden, de Hollander als sportieve gezinshond
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Je laten zien, demo's geven. Op Mp adverteren.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

heel belangrijk is inderdaad het aangeven hoe een hond in het dagelijks leven is.

de geschiedenis is leuk, maar niet meer dan dat. de rasstandaard is leuk om door te kijken maar ook niet meer dan dat.

dan zoek je op karakter en vind je meestal iets als "sportieve, vriendelijke hond die een consequente baas nodig heeft"

leuk maar daar heb ik niks aan.. dat is 80% van de rassen....

ik wil weten hoe ze met andere honden zijn. of ze het leuk vinden om te sporten of dat ze na 3x het kunstje wel kennen en zelf iets gaan bedenken. of ze kinderen leuk vinden of dat ze kinderen ook nog leuk vinden als het buurjongetje en het "eigen" kind stoeiend door de kamer rollen etcetcetc
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Neem eens contact op met de NVSW. Die doen dat best goed, vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:Neem eens contact op met de NVSW. Die doen dat best goed, vind ik.

deze club is voor mij een van de enige verenigingen waar ik echt het gevoel heb dat ik een beeld bij het ras krijg naast dat ze lief zijn en 2 ingedaalde ballen moeten hebben :E:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zulke rassen moeten vaak zichzelf verkopen. Als je in een losloopgebied loopt bv, of bij een behendigheidwedstrijd, dan zien ze hoe ze kunnen zijn in het dagelijks leven. Zo kende ik de Riesenschnauzer totaal niet, tot vriendin er 1 had en blijkt het een fantastisch leuke hond te zijn, zoiets moet je ook met de HH hebben. De enige die ik bv ken is een etterbak met reuen, heel opgewonden standje. Noah daarintegen is verliefd op hem :mrgreen: Maar helaas door zulke voorbeelden krijg je wel een afkeur (of juist voorkeur) voor bepaalde rassen.
Perry en Noah

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bijzondere verhalen doen het ook altijd goed. Bijzondere honden kunnen een ras dragen. Misschien Walt Disney aanschrijven voor een nieuwe film ofzo? Nee even alle gekheid op een stokje natuurlijk.

Eigenlijk vind ik de hollander erg leuk. Vroeger bij een vriendinnetje hadden ze twee ruwharen, waar ik heel goed mee op kon schieten. Ik zeg ga door met promoten. Misschien ooit, ooit!
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

De Saarloos zag ik op evenementen waar fantasyliefhebbers komen groeien van een zeldzaamheid tot een niet ongebruikelijke (dus zo'n 2 -6 honden per dag ;) ) verschijning. De rasvereniging staat er vaak en vertelt vol enthousiasme bij wat voor baas deze honden passen.

Zoek voor jullie ras ook de plekken op waar je verwacht dat liefhebbers komen en zorg dat dáár de infostand staat met lokkertjes voor mensen die nog geen HH hebben, maar bijvoorbeeld met een lieve oude sukkelaar van een ander ras lopen. Laat de mensen de honden aaien (eventueel met ontsmettingsmiddel, zoals bij kattenshows wel eens gebeurt) en probeer of er ruimte is voor een demo (wat kan een herder meer dan boeven bijten? Een heleboel!).
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
HondenSteps
Actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door HondenSteps »

Tips die ik je kan geven om het ras wat meer naar voren te laten komen;

- YouTube filmpje
- Hondenmagazines en bladen
- Artikelen op grote websites zoals Hondenpage etcetera

Daarnaast is de ene hond gewoonweg populairder als een andere hond. Ik denk dat dat gewoon zo blijft, wel zouden bovenstaande punten moeten helpen om het ras wat meer de bekendheid te geven die het zeker verdient te krijgen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

We lopen natuurlijk zoals nanna zegt tegen de 3 variëteiten aan waarbij momenteel de Langhaar er het minst goed voor staat (coi). Korthaar scherper, ruwhaar meer humor, Langhaar onafhankelijk maar baasgericht
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

***puppy*** schreef:We lopen natuurlijk zoals nanna zegt tegen de 3 variëteiten aan waarbij momenteel de Langhaar er het minst goed voor staat (coi). Korthaar scherper, ruwhaar meer humor, Langhaar onafhankelijk maar baasgericht
veel over je hond schrijven op forums. Leuke verhalen, leuke weetjes enz. Een beetje zoals Marjoleine dat hier ook doet met de Wetterhoun. Voor ik op dit forum kwam had ik ze wel eens gezien maar nog nooit wat van ze gehoord of gelezen. Uit de verhalen van Marjoleine maak ik op dat dit voor mij de perfecte hond zou kunnen zijn. (of juist niet)
Laat zien dat jou hond meer is dan de ipo of knpv kruizing die je ook veel ziet.
Afbeelding
gevni havanezers
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

dat is ook wel een heel leuk idee, er valt een hoop te vertellen over ze alleen schrijf ik niet zo leuk.

Foto's plaatsen zou ook nog een goede optie zijn, waren het niet dat ik vaak de lange wandelingen in het donker doe maar wie weet morgen nog es
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar waarom zou je je ras willen promoten?? Ben je dan niet bang dat het tè populair gaat worden en kans dat straks het ras verziekt wordt? Toen ik Tirsa kocht waren er zo'n 20 tal fokkers in Nederland en op shows als je met een paar bullen stond was het al heel wat. Nu 14 jaar later, struikel je over ze, bij de RV hebben ze al de keuze in het alfabet als je een fokker wilt zoeken en bij de laatste show in Eindhoven waren er 55 ingeschreven??? Tibetaanse Terriers waren er 5, enne, dat mag van mij wel zo blijven. Het ras hoeft voor mij niet bekender te worden.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Je kunt van mij niet zeggen dat ik niet mee-promoot ;-)

viewtopic.php?f=26&t=265054&p=6238356#p6238356
Ik word heel blij van Wolf als ik die zie idd :D
Neeltje schreef:Maar waarom zou je je ras willen promoten?? Ben je dan niet bang dat het tè populair gaat worden en kans dat straks het ras verziekt wordt? Toen ik Tirsa kocht waren er zo'n 20 tal fokkers in Nederland en op shows als je met een paar bullen stond was het al heel wat. Nu 14 jaar later, struikel je over ze, bij de RV hebben ze al de keuze in het alfabet als je een fokker wilt zoeken en bij de laatste show in Eindhoven waren er 55 ingeschreven??? Tibetaanse Terriers waren er 5, enne, dat mag van mij wel zo blijven. Het ras hoeft voor mij niet bekender te worden.
Het zou fijn zijn als we gewoon de pups met 7/8 weken kwijt kunnen ipv met pleeggezinnen te moeten werken tot dat er bazen zich aandienen.
De HH is sowieso de underdog van de herders dus echt te populair zullen ze nooit worden en dat willen we ook niet maar iets meer bekendheid zou wel gaaf zijn en beter voor het ras.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

***puppy*** schreef:
Nanna schreef:Je kunt van mij niet zeggen dat ik niet mee-promoot ;-)

viewtopic.php?f=26&t=265054&p=6238356#p6238356
Ik word heel blij van Wolf als ik die zie idd :D
Neeltje schreef:Maar waarom zou je je ras willen promoten?? Ben je dan niet bang dat het tè populair gaat worden en kans dat straks het ras verziekt wordt? Toen ik Tirsa kocht waren er zo'n 20 tal fokkers in Nederland en op shows als je met een paar bullen stond was het al heel wat. Nu 14 jaar later, struikel je over ze, bij de RV hebben ze al de keuze in het alfabet als je een fokker wilt zoeken en bij de laatste show in Eindhoven waren er 55 ingeschreven??? Tibetaanse Terriers waren er 5, enne, dat mag van mij wel zo blijven. Het ras hoeft voor mij niet bekender te worden.
Het zou fijn zijn als we gewoon de pups met 7/8 weken kwijt kunnen ipv met pleeggezinnen te moeten werken tot dat er bazen zich aandienen.
De HH is sowieso de underdog van de herders dus echt te populair zullen ze nooit worden en dat willen we ook niet maar iets meer bekendheid zou wel gaaf zijn en beter voor het ras.
Maar dan ben je toch verkeerd bezig? Als je niet zeker weet of je de pups van een nest kwijt kunt en je wilt ze niet houden, dan wacht je toch? Dan wil je alleen dat dit ras populairder wordt, zodat je je pups kwijt kunt.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

het is kiezen of delen, het COI staat er niet best voor waardoor er genoeg gefokt moet worden om over een aantal jaar nog steeds dieren in de fok te houden. Klinkt heel plastisch allemaal en ik ben het absoluut met je eens dat als er geen vraag is er ook geen aanbod moet zijn maar om het ras gezond te houden en genoeg keus te hebben voor passende combinaties zal er door gefokt moeten worden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Soms heb je dus gewoon meer fokkers nodig om een ras te behouden en daarvoor heb je dan weer kopers nodig.
En als je dan toch fokt, ben je niet verkeerd bezig, want je zult moeten fokken voor je ras.
Ik heb een ruwhaartje gekend en hoorde van die baas dat het probleem daar ook aanzienlijk is.
Er wordt amper wat geboren en als er wel iets is kom je er amper af.

Ik weet er alles van en toevallig ben ik gezegend met een goede pen, maar dat is niet iedereen.
Het is best lastig, ik snap je probleem helemaal.
Maar er zoveel mogelijk bekendheid aan geven is de enige optie. Ja, en outcrossen en daarmee publiciteit zoeken ook. Maar ik begreep dat ze daar niet erg voor open staan bij jullie. Of nu inmiddels wel?

Afbeelding

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ze waren goed vertegenwoordigd op Animal Event. :ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Soms heb je dus gewoon meer fokkers nodig om een ras te behouden en daarvoor heb je dan weer kopers nodig.
En als je dan toch fokt, ben je niet verkeerd bezig, want je zult moeten fokken voor je ras.
Ik heb een ruwhaartje gekend en hoorde van die baas dat het probleem daar ook aanzienlijk is.
Er wordt amper wat geboren en als er wel iets is kom je er amper af.
Klopt helaas als een bus :(
Marjoleine schreef:Ik weet er alles van en toevallig ben ik gezegend met een goede pen, maar dat is niet iedereen.
Het is best lastig, ik snap je probleem helemaal.
Maar er zoveel mogelijk bekendheid aan geven is de enige optie. Ja, en outcrossen en daarmee publiciteit zoeken ook. Maar ik begreep dat ze daar niet erg voor open staan bij jullie. Of nu inmiddels wel?
Heel af en toe kruisen we voor de langhaar een korthaar in, de welbekende bijlage hondjes. Laicka is er zo één en daarom is het ook zo belangrijk om met haar door te fokken. Heel naar voor mij want dan mag er een pup blijven :D
Voor de ruwhaar zijn ze ook bezig met een plan te maken om te kijken hoe we die variateit (of eigenlijk ras natuurlijk) sterker kunnen maken.
moosje schreef:Ze waren goed vertegenwoordigd op Animal Event. :ok:
We doen ons best, nu half 6 wakker om zo weer in touw te zijn richting animal event. Ik ga ook even kijken voor de dag van de hond
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

***puppy*** schreef:Heel af en toe kruisen we voor de langhaar een korthaar in, de welbekende bijlage hondjes. Laicka is er zo één en daarom is het ook zo belangrijk om met haar door te fokken. Heel naar voor mij want dan mag er een pup blijven :D
Voor de ruwhaar zijn ze ook bezig met een plan te maken om te kijken hoe we die variateit (of eigenlijk ras natuurlijk) sterker kunnen maken.
Jamaar, dat is geen outcross.
Als je tien generaties teruggaat zie je al verwantschap.

Outcross is waar we met de wetters mee bezig zijn: een écht onverwant dier. Een ander ras dus.

Ik wéét hoe de situatie bij jullie is. En ik weet ook hoe mensen reageren als er een aangekeurde HH uit Frankrijk hier in de fok dreigt te komen.
Ik zou om te beginnen die variëteiten gewoon door elkaar gaan fokken. De Raad staat daar best voor open en als je niet snel iets gaat doen hoeft het niet meer.

Afbeelding

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik dacht dat Hollanders nogal eens met Mechelaars werden gekruist en dat die pup heel geliefd waren bij IPO sportmensen? Of voor politiewerk? Is dat ook niet meer zo dan? :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat zijn kortharen én bastaards, Shima.
Daar heb je dus niets aan voor de andere HH's, want ze komen niet in het stamboek en dus kun je ze niet in de populatie gebruiken. Tenzij de Raad akkoord geeft. Maar dat moet dan wel gevraagd worden en dat doet de HH-club niet.

Afbeelding

Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
***puppy*** schreef:Heel af en toe kruisen we voor de langhaar een korthaar in, de welbekende bijlage hondjes. Laicka is er zo één en daarom is het ook zo belangrijk om met haar door te fokken. Heel naar voor mij want dan mag er een pup blijven :D
Jamaar, dat is geen outcross.
Als je tien generaties teruggaat zie je al verwantschap.

Outcross is waar we met de wetters mee bezig zijn: een écht onverwant dier. Een ander ras dus.

Ik wéét hoe de situatie bij jullie is. En ik weet ook hoe mensen reageren als er een aangekeurde HH uit Frankrijk hier in de fok dreigt te komen.
Ik zou om te beginnen die variëteiten gewoon door elkaar gaan fokken. De Raad staat daar best voor open en als je niet snel iets gaat doen hoeft het niet meer.
Hoe zit dat dan met de wetter, wanneer is iets echt een ander ras want we hebben het hier over de variateiten maar eigenlijk moet ik het goed zeggen, het zijn 3 verschillende rassen.
Nanna schreef:Of gewoon uit laten sterven.
Er is blijkbaar geen vraag en interesse vanuit het publiek.
Nou, dan niet.
Hoe erg is het als er een ras verdwijnt :19:
Realistisch gezien heb je zeker een punt maar ik zou het persoonlijk heel jammer vinden, 1 van Neerlands oudste rassen te laten verdwijnen.
Nanna schreef:
Shima schreef:Ik dacht dat Hollanders nogal eens met Mechelaars werden gekruist en dat die pup heel geliefd waren bij IPO sportmensen? Of voor politiewerk? Is dat ook niet meer zo dan? :denken:
Dat zijn kortharen ;-)
Idd, dat zijn de xHH, wel de tekening van de Hollander maar wel een ander karakter en heel veel scherper
Marjoleine schreef:Dat zijn kortharen én bastaards, Shima.
Daar heb je dus niets aan voor de andere HH's, want ze komen niet in het stamboek en dus kun je ze niet in de populatie gebruiken. Tenzij de Raad akkoord geeft. Maar dat moet dan wel gevraagd worden en dat doet de HH-club niet.
Dit dus. Ik weet ook niet of het heel handig is zulke scherpe honden in te kruisen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

***puppy*** schreef:Hoe zit dat dan met de wetter, wanneer is iets echt een ander ras want we hebben het hier over de variateiten maar eigenlijk moet ik het goed zeggen, het zijn 3 verschillende rassen.
Dat zijn bij mij echt gewoon drie varianten van hetzelfde ras.
Voor wat de wetter betreft: klikkerdeklik

Afbeelding

Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
***puppy*** schreef:Hoe zit dat dan met de wetter, wanneer is iets echt een ander ras want we hebben het hier over de variateiten maar eigenlijk moet ik het goed zeggen, het zijn 3 verschillende rassen.
Dat zijn bij mij echt gewoon drie varianten van hetzelfde ras.
Voor wat de wetter betreft: klikkerdeklik
Die ga ik door sturen naar mensen die er wat meer verstand van hebben als dat ik doe :)

We kunnen natuurlijk meer korthaar inkruisen zoals een aantal generaties geleden is gedaan, lopen we alleen weer ergens tegen op. Het eerste nest is korthaar met drager van langhaar maar die pups zijn al lastig kwijt te raken. Op deze manier kunnen we het COI wel de kop indrukken maar de pups weer niet kwijt. Oplossing is wel van te voren gegadigde zoeken die mee willen werken aan weer zo'n project en daarmee hun pup beschikbaar houden voor de fok.

Eerst maar wat meer aan de vraag gaan werken want zo'n project hebben we natuurlijk ook weer mensen voor nodig, sjucht
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”