Het gejank en gehuil dat het nog jonge hondje Spikey vanaf een balkon aan de Steenvoordelaan in Rijswijk liet horen, ging de buren zo door merg en been dat ze aan de bel trokken.
Opsporingsambtenaren troffen op 9 augustus 2011 de 28-jarige bewoner van de bewuste woning niet thuis. Huilhondje Spikey bleek zonder eten en drinken opgesloten op het balkon, sterk vermagerd en met uitwerpselen in zijn vacht. Toch werd de Rijswijker gisteren door de Haagse politierechter vrijgesproken van dierenverwaarlozing.
Spikey was niet verdachtes eigen hondje. De Rijswijker, die zelf intensief wordt begeleid door de maatschappelijke hulporganisatie Limor, had het dier al eens eerder maandenlang in bewaring gehad voor de eigenaar, die toen huisvestingsproblemen zou hebben gehad.
Ditmaal was het baasje van Spikey op vakantie en verbleef het dier zo'n twee weken bij verdachte toen er werd ingegrepen. Waarom het dier op het balkon was opgesloten als verdachte naar zijn werk was? Dat was een ongelukje geweest, zei verdachte. De balkondeur was 'dichtgewaaid'.
Maar hoe kwam het dier zo mager? 'Hij was al zo mager toen ik hem kreeg.' De Rijswijker zegt, dat hij juist beter voer voor het hondje had gekocht. 'Ik ben ook nog naar de dierenarts geweest.'
De officier van justitie kon in het strafdossier niet vinden of de rechercheurs hadden nagegaan of de Rijswijker ook werkelijk naar die dierenarts was geweest.
'Geen bewijs'
Al met al vond hij daarom zelf al dat opzettelijke dierenverwaarlozing niet bewezen kon worden verklaard, hoewel hij zich toch niet aan de indruk kon onttrekken dat de Rijswijker de tijdelijke zorg voor Spikey enigszins 'op zijn beloop leek te hebben gelaten'.
Verdachte had geen advocaat en had die ook niet nodig. Want ook de rechter kwam tot een vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Het is niet bekend hoe het nu met Spikey gaat of waar hij is.
Lijkt erop dat de pliesie zijn werk niet echt gedaan heeft want ze hadden toch na kunnen gaan of er een DA bezocht is?
En waarom niet ook het baasje van Spikey er aan de haren bijsleuren als de verdacht zegt dat hij al zo mager was toen hij hem kreeg?
Faal ...faal...
En Spikey?
Geen idee...niemand weet iets...

Hoe kun je nou een hond van het balkon plukken, er zo'n zooitje van maken en
er dan ook nog voor zorgen dat de hond helemaal uit het vizier is?

Ik hoop - misschien tegen beter weten in - dat het met Spikey goed gaat