Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Starten met rauw vlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sandy05
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel x Ierse Setter
Aantal honden: 1

Starten met rauw vlees

Ongelezen bericht door Sandy05 »

Overal lees ik verhalen over het geven van rauw vlees en ik begin er erg nieuwsgierig naar te worden. Ik vind het ook bij de natuur horen en dus bij de hond. Onze hond krijgt nu alleen maar gewone brokken en af en toe iets lekkers tussendoor (varkensoren, pensrollen etc.) maar eigenlijk nooit rauw vlees. Dit wil ik wel graag gaan geven dus heb zoveel mogelijk opgezocht op internet. Ik heb al wat van dat diepvries vlees uit de supermarkt (speciaal voor de hond) gekocht, maar ik vind dat er zo bedorven uit zien. En ik wil eigenlijk gaan voor het echte pure vlees (van de slager bij wijze van spreken).

Ik kwam ondermeer dingen tegen als: Je moet altijd voorzichtig zijn en je goed in lezen maar dat is dan ook het enige wat er staat. Er staat niet waarom.
Ja er zit natuurlijk bot in rauw vlees wat gevaren op brengt als je het kookt of bakt i.v.m. splinters. Maar verder zie ik alleen maar voordelen. Overigens wil ik het niet bakken of koken juist rauw.
- Wat zijn al die beruchte dingen dan? Ik kan het werkelijk waar nergens vinden.

- Ook las ik dat je beter kunt beginnen met kippennekken omdat het fijnere bot is, maar maakt dat heel veel uit? Wat zijn nog meer dingen om goed mee te beginnen en hoevaak per week/dag?

- En tot slot. Waar halen jullie je verse vlees voor je vier voeter? En ik bedoel dan niet de pakjes of rollen worst van de dierenspeciaalzaak.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Re: Starten met rauw vlees

Ongelezen bericht door ayke »

Als je echt wilt barfen (dus zelf samenstellen) kan je beter even lezen op barfplaats.
Het halen van vlees kan bij webwinkels zoals Lupa en degomeat, of via verschillende lijntjes van barfplaats.
Sandy05
Vaste gebruiker

Ik zit barfplaats net te lezen.

Een hond kan toch gewoon zijn brokken krijgen en daarnaast af en toe een stuk rauw vlees o.i.d.? Ik vind het net even te duur om volledig op vlees te gaan. Lekker egoistisch. :scratch:
Ook weet ik dat mijn moeder dat absoluut niet zou willen voeren als ik weg ben ondanks dat ze cursussen heeft gehad in het prepareren van dieren. XD
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Ik denk dat er ook staat dat je je goed moet inlezen omdat je wel moet zorgen dat je hond alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Dit is al "voor je gedaan" bij kvv als je de compleet versie hebt, maar bij barf moet je dit dus helemaal zelf samenstellen. Aan jou dan dus de verantwoording dat je hond overal genoeg van binnen krijgt.

Ik barf zelf overigens niet hoor (heb nog niet eens een hond :engel: ) maar dit schoot me zo te binnen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandy05 schreef:Ik zit barfplaats net te lezen.

Een hond kan toch gewoon zijn brokken krijgen en daarnaast af en toe een stuk rauw vlees o.i.d.? Ik vind het net even te duur om volledig op vlees te gaan. Lekker egoistisch. :scratch:
Ook weet ik dat mijn moeder dat absoluut niet zou willen voeren als ik weg ben ondanks dat ze cursussen heeft gehad in het prepareren van dieren. XD

Nee, daarom moet je je ook inlezen.
Je hond moet wel een complete voeding/de juiste percentages krijgen.
En zo duur hoeft het echt niet te zijn; maar om zelf samengesteld te kunnen voeren heb je wel vriesruimte nodig en ik neem aan dat je moeder er ook achter moet staan.

Hier bestel ik het meeste:
http://www.degomeat.nl/
Sandy05
Vaste gebruiker

Ik had daar dus geen duidelijkheid in.
De een geeft aan dat je gerust brokken kan voeren maar dat nooit mag mengen met vlees. Zeker niet met beginners.
De ander zegt geef helemaal geen brokken meer. Die geven ook uitgebreide berekeningen en weekmenu's om het allemaal aanpassend te krijgen voor jou hond.

Vriesruimte hebben we overigens genoeg.

Ik zit nog erg te twijfelen wat ik ga doen. Of ik het bij gewoon lekker tussendoor hou of echt als complete voeding.
dagmar88
Zeer actief

Sandy05 schreef:Ik had daar dus geen duidelijkheid in.
De een geeft aan dat je gerust brokken kan voeren maar dat nooit mag mengen met vlees. Zeker niet met beginners.
De ander zegt geef helemaal geen brokken meer. Die geven ook uitgebreide berekeningen en weekmenu's om het allemaal aanpassend te krijgen voor jou hond.

Ik zit nog erg te twijfelen wat ik ga doen. Of ik het bij gewoon lekker tussendoor hou of echt als complete voeding.

Je kunt mengen als je dat wilt; maar dan nog is het belangrijk de juiste percentages vleesbot, spiervlees en orgaan aan te houden, wanneer je met regelmaat rauw wilt gaan voeren.
Heb je het bottendocument hier al gelezen?
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Op barfplaats staat genoeg info om je goed te kunnen inlezen :wink:

Idd beginnen met kippennekken, honden die langere tijd bot en vlees eten hebben een andere zuurgraad in hun maag en verteren bot anders.
Ik voer zelf geen dragende delen, rund-paard- en kalkoenbot krijgen ze hier ook niet.

Moet iedereen zelf weten wat ie doet, ik vind dat er genoeg andere alternatieven zijn.
Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.
Is vaak per kiloprijs goedkoper als een goeie brok.

Bestellen kun je via webshops, of meedoen met lijntjes via barfplaats.
Maar het is wel wat meer werk als brok in een bak gooien.
Velen starten ook eerst eens met een kvv, en gaan later over op barf.
Afbeelding
Sandy05
Vaste gebruiker

Het bottendocument hier niet maar dat stond geloof ik ook op barf.

Over kvv had ik ook al vanalles gelezen via natuurlijkvoeren.

Allemaal erg leerzaam! En inderdaad het is wel waar. Per kilo is vlees goedkoper in veel gevallen.

Dragende delen heb ik inderdaad ook gelezen. Ik ga het eerst proberen als lekker erbij. Lichte stukken als nekken van de kip/parelhoen. Op Barf staat een fijne lijst hoe aan te pakken. Hoewel dat meer voor volledig vleesvoeding gaat.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Leuk! Je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, eigenlijk.
Hier krijgen de honden elke dag een bepaald percentage kipkarkassen en complete vlees/organenmix.
Dan nog af en toe wat yoghurt en elke week een rauw ei en dan tussendoor voor de leuk nog wat groenten en fruit en dat is alles.
Op die manier is het ook nog eens een stuk goedkoper dan fatsoenlijke brokken en de honden zien er prachtig glimmend uit met een mooi wit gebit.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ligt eraan, bij de poelier, islamitische slager, visboer, lotgering zelf maar vooral de poelier (love it in het wild seizoen)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Sinds ik vers voer ben ik minder kwijt aan voer dan toen ik nog brokken voerde.
En het scheelt een hele hoop stront opruimen. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Als je het supermarktvlees er bedorven uit vindt zien, kun je misschien Darf Eko proberen. Ziet er een stuk beter uit!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lotgering ziet er prima uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb begrepen dat een hond die volledig op rauwvoer staat een andere zuurgraad maagzuur heeft. De maagsappen zijn zuur genoeg om botten zacht te maken/ te verteren. Toen ik net begon met rauwvoeren kon Gol nog niet alles goed verteren. De knoken van een eendennek spuugde ze weer uit, of ik zag harde stukken in de ontlasting. Naarmate ze langer op rauwvoer stond kwam dat steeds minder voor.
Ik zou zelf dus geen brokken geven als je je hond aan barf wilt laten wennen. Ik vind kvv naast barf een ideale combinatie. Wil je wel brokken erbij geven zou ik niet te moeilijke barf dingen erbij voeren.
dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef:Ik heb begrepen dat een hond die volledig op rauwvoer staat een andere zuurgraad maagzuur heeft. De maagsappen zijn zuur genoeg om botten zacht te maken/ te verteren. Toen ik net begon met rauwvoeren kon Gol nog niet alles goed verteren. De knoken van een eendennek spuugde ze weer uit, of ik zag harde stukken in de ontlasting. Naarmate ze langer op rauwvoer stond kwam dat steeds minder voor.
Ik zou zelf dus geen brokken geven als je je hond aan barf wilt laten wennen. Ik vind kvv naast barf een ideale combinatie. Wil je wel brokken erbij geven zou ik niet te moeilijke barf dingen erbij voeren.

:mrgreen: Hier eten ze allemaal brok en vers (de bulgaren meteen vanaf de eerste dag) en komen er keurig verteerde drollen uit.
Er werd inderdaad heel lang gezegd dat je voor het één of het ander zou moeten kiezen.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

moosje schreef:Sinds ik vers voer ben ik minder kwijt aan voer dan toen ik nog brokken voerde.
En het scheelt een hele hoop stront opruimen. :mrgreen:
ik voer maar gewoon kvv en dat is ook een enorm verschil.
wat er daarvoor allemaal uit die achterkant kwam... :80:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

dagmar88 schreef:
Gollum schreef:Ik heb begrepen dat een hond die volledig op rauwvoer staat een andere zuurgraad maagzuur heeft. De maagsappen zijn zuur genoeg om botten zacht te maken/ te verteren. Toen ik net begon met rauwvoeren kon Gol nog niet alles goed verteren. De knoken van een eendennek spuugde ze weer uit, of ik zag harde stukken in de ontlasting. Naarmate ze langer op rauwvoer stond kwam dat steeds minder voor.

:mrgreen: Hier eten ze allemaal brok en vers (de bulgaren meteen vanaf de eerste dag) en komen er keurig verteerde drollen uit.
Er werd inderdaad heel lang gezegd dat je voor het één of het ander zou moeten kiezen.
Ja daarom zette ik het ook als ervaring neer en niet als regel, ik weet dat inzichten veranderen en ook niet elke hond is hetzelfde. Gol was ook nog maar 3 maanden toen ik begon met barf voeren ruim 6 jaar geleden. En dat was mijn ervaring :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ze eten hier ook koekjes en zo en dat is in feite brok, eigenlijk. Nooit problemen.
Ik voer kvv en barf naast elkaar.
Hier staat informatie en veel adressen voor zowel kvv als barf.

Wij spenen af op vers trouwens, maar de twee honden die hier als pup zijn gekomen (en brok aten) heb ik direct overgezet op vers, zonder problemen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sandy05
Vaste gebruiker

Ik heb eerder altijd veel gekeken naar de bestanddelen van brok. Het is eigenlijk best wel raar dat het belletje pas nu gaat rinkelen. Sandy poept soms echt giga veel dus dat is alleen maar een plus voor vers!

Zelf ben ik bang dat als ik volledig vlees zou geven het veel gedoe gaat geven met de aanvoer van het vlees. Om haar wel alle bestanddelen te geven. Dat ik dan Sandy weer terug moet zetten op brokken. Dat lijkt me zo verschrikkelijk voor haar. :ugh:

En hoe doen jullie dat met pension/vakantie opvang? Hier thuis ben ik de enige met het verstand en hart van/voor dieren. Eigenlijk ben ik ook de enige die zich er druk om maakt en er actief mee bezig is. Omdat ik nog thuis woon maken wij altijd plannen wie wanneer op vakantie gaat i.v.m. de vele huisdieren. Maar stel Sandy zou naar een opvang/pension moeten. Maak je dan alle porties voor elke dag al klaar? Ik zie zo nog niet onze kennisen bezig gaan met karkassen en vlees pakketen voor Sandy :lol1:

Aaa ik kan er niet genoeg over lezen. Haha! :D
dagmar88
Zeer actief

:wink: Er zijn ook prima brokken. Die kun je geven wanneer ze ergens anders is, of kvv mee geven.
Je hond zal er vast niet om malen.
Sandy05
Vaste gebruiker

Ik begin nou echt bepaalde dingen echt af te keuren. Dingen als koekjes, de normale brok van de basis merken en de veel te vinden diepvriesmaaltijden. Het stijgt me naar de kop! XD
dagmar88
Zeer actief

Sandy05 schreef:Ik begin nou echt bepaalde dingen echt af te keuren. Dingen als koekjes, de normale brok van de basis merken en de veel te vinden diepvriesmaaltijden. Het stijgt me naar de kop! XD

Ja, dat denk ik ook.

http://www.voerwijzer.com/
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Sandy05 schreef:Ik begin nou echt bepaalde dingen echt af te keuren. Dingen als koekjes, de normale brok van de basis merken en de veel te vinden diepvriesmaaltijden. Het stijgt me naar de kop! XD
rustig aan
jij mag vast ook weleens iets eten wat minder goed is? :wink:
ik heb geen probleem met ingevroren vlees.
ik eet zelf ook wel diepvriesproducten (zonder toevoegingen als zout)
dagmar88
Zeer actief

Corneliana schreef:
rustig aan
:wink: De 'veel te vinden diepvriesmaaltijden' = smuldier, rodi etc.
Sandy05
Vaste gebruiker

Haha gelukkig wel. :)
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Sandy05 schreef:Ik had daar dus geen duidelijkheid in.

Ik meng Dydo`s eten .Zijn brokken met wat vlees er door en zo nu en dan een lekker stukje hart er tussen door of stukje rodi worst.
Hart koop ik bij AH ligt bij het vlees en zit een groene sticker op met DIERENVOEDING erop.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

wat is er slecht aan diepvries? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Onze Hazel krijgt kvv van Degomeat, 1 keer per week zalm en 1 keer per week bv een kip karkas.
Ben nu veel minder geld kwijt dan toen Hazel op brok stond en ze vindt het nog lekkerder ook
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Corneliana schreef:
rustig aan
:wink: De 'veel te vinden diepvriesmaaltijden' = smuldier, rodi etc.
Tja ach... die 'veel te vinden diepvriesmaaltijd' Smuldier is deze jongen groot op geworden...
Vind hem er toch niet slecht uit zien

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”