Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

klitten (cocker)

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

billy20
Actief
Aantal honden: 2

klitten (cocker)

Ongelezen bericht door billy20 »

Toen onze cocker (gecastreerd) bij ons kwam had hij behoorlijk wat klitten in zn vacht. We zijn inmiddels naar de trimmer geweest en de klitten zijn weggehaald. Nu wil ik het graag goed bijhouden maar omdat hij een hekel aan kammen heeft doe ik een aantal keren per week een kort kamsessie. Het lukt me niet om de hele hond in 1x te kammen. Mijn vraag is nu op welke plekken de meeste kans bestaat op klitten. Als ik dit weet kan ik hier extra aandacht aan besteden en hoef ik de plekken met weinig kans op klitvorming minder te kammen.
Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Re: klitten (cocker)

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Achter de oren, onder de oksels, bij de liezen en uiteraard de broek :) maar alle lange haren kunnen klitten ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nelleke »

Moos houdt ook helemaal niet van kammen dus doe ik het in etappes en belonen met kleine frolicjes. En dan weer een stukje verder. Je moet er de tijd voor nemen en het een prettige bedoening voor hem maken. Zo lukt het me wel. En ja als hij door de modder is gelopen dan tussen de liezen waar de lange haren vol zand blijven zitten. :ugh: Niet leuk maar met een borstel zodra het droog is borstelen. :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Oksels, liezen, die scheer ik dus ook kort. Achterkant van de oren bij de ooraanzet, wordt ook geschoren.

Ik heb mijn cockers geleerd op de rug te liggen tijdens borstelsessie, duurt ff voor ze dat door hebben, maar met veel positiviteit en beloningen is het heel goed gelukt. Ze liggen nu allebei te soezen als ik hun buik, oksels etc. aan het borstelen/verzorgen ben.
billy20
Actief

Ik doe het max. 5 -10 min. en dan met veel brokjes maar met name de slickerborstel vindt hij erg vervelend. :(:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Kijk anders eens naar Les Pooch borstels. Ik geef toe, ze zijn niet goedkoop maar ik vind ze effectiever werken dan slickers en honden vinden ze ook minder vervelend omdat ze meebuigen.

Ik ben zelf meer van de "het-moet-maar-even-techniek" maar dat is persoonlijk natuurlijk. Je kunt er wel een heel groot iets van maken met koekjes en begeleiding maar het is gewoon een borstelbeurt en dat moet nou eenmaal als je een Cocker bent. Niet hardhandig dus, maar maak er ook niet meer van dan het is. Werkt voor sommige honden juist erg goed, dan leggen ze zich er bij neer en blijken al die koekjes en lieve woordjes niet eens nodig :mrgreen:

En inderdaad, vooral de oksels en liezen in de gaten houden. De broek ook en de oren, ook de onderkant.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Maeve schreef:Kijk anders eens naar Les Pooch borstels. Ik geef toe, ze zijn niet goedkoop maar ik vind ze effectiever werken dan slickers en honden vinden ze ook minder vervelend omdat ze meebuigen.
Helemaal mee eens, ze zijn een rib uit je lijf, maar ze werken fantastisch. Ik praat al mijn klanten om, om er ook een aan te schaffen. Het scheelt je veel werk, maar ook echt veel stress bij je hond. Sinds ik ze in mijn salon gebruik, mag ik zelfs dikke klitten uitborstelen bij de meeste honden, zonder gespartel en gegil. Koop alsjeblieft niet een nepper, die werken dan weer voor geen meter is mijn ervaring.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

je kunt hem ook inspuiten met antiklit voor je hem gaat borstelen en als je dat vaker doet klit het haar ook minder snel (tip van vorige eigenaar peer).
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Yukusaki Akitas schreef:Achter de oren, onder de oksels, bij de liezen en uiteraard de broek :) maar alle lange haren kunnen klitten ;)
:ok:
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik gebruik de Les Pooch (lichtgroen met dubbele koppen) voor Barça. Ik gebruik geen anti-klit spray. Het maakt het haar onnodig zacht waardoor het breekt. Gewoon 1 keer per week de borstel erdoor halen en klaar ben je. Met de Les Pooch borstel is het karweitje zo gepiept. Bovendien haal je meteen het onderwol weg. :ok:
billy20
Actief

Saschesfloor schreef:
Maeve schreef:Kijk anders eens naar Les Pooch borstels. Ik geef toe, ze zijn niet goedkoop maar ik vind ze effectiever werken dan slickers en honden vinden ze ook minder vervelend omdat ze meebuigen.
Helemaal mee eens, ze zijn een rib uit je lijf, maar ze werken fantastisch. Ik praat al mijn klanten om, om er ook een aan te schaffen. Het scheelt je veel werk, maar ook echt veel stress bij je hond. Sinds ik ze in mijn salon gebruik, mag ik zelfs dikke klitten uitborstelen bij de meeste honden, zonder gespartel en gegil. Koop alsjeblieft niet een nepper, die werken dan weer voor geen meter is mijn ervaring.
Ik zie dat er meerdere soorten zijn. Welke zou je adviseren?
Afbeelding
billy20
Actief

Hutsje schreef:je kunt hem ook inspuiten met antiklit voor je hem gaat borstelen en als je dat vaker doet klit het haar ook minder snel (tip van vorige eigenaar peer).
Heb ik ook al geprobeerd maar daar reageert hij nog panischer op.... het is een beetje een mietje. :lol1: Heb nu spul van Cowboy Magic en hoef je niet te spuiten en dat gaat redelijk maar om daar nu steeds mee in te smeren.
Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

billy20 schreef:
Saschesfloor schreef:
Ik zie dat er meerdere soorten zijn. Welke zou je adviseren?
De enkele groene. Die gebruik ik ook in de trimsalon. Ideaal. Buigt goed mee, maar is toch stevig genoeg om klitten uit de vacht te halen. De rode en paarse (zijn er nog meer?) zijn veel te hard/sterk voor een cockervacht ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Groen inderdaad. Of paars als hij behoorlijke klitten heeft, maar als je het goed bij houdt moet groen genoeg zijn.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Hier ook een fan van de Les Pooch ik gebruik voor reguliere werk de paarse en voor de echte klitten de rode (ontklitter)

Ik heb ze nog maar kort maar wil niet meer zonder !
Sandra
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik gebruik voor gewoon borstelen de groene, maar ik vind de rode ontklitter ook een topding. De paarse vind ik fijn voor de wat zwaardere vachten. Voor huis, tuin en keuken gebruik zou ik de groene kiezen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Werkende gecastreerde Engelse Springer met sterke klitvorming in het haar achter haar oren. Snelle oplossing: schaar.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Cocker: groene Les Pooch

En wat marina zegt: de klitgevoelige en ook nog eens gevoelige plekken tijdens het borstelen; liezen/oksels (erg) kort houden.
Als je veel problemen hebt met de oren: wij stoppen die 1 keer per week in een bakje sop van groene biotex. Uitspoelen met lauw water (in een ander bakje hangen dus).
Met die oren hangen ze overal in en naast dat het snel klit is het ook vaak smerig.
En de groeten van de mannen :zwaai
billy20
Actief

Reny schreef:Cocker: groene Les Pooch

Met die oren hangen ze overal in en naast dat het snel klit is het ook vaak smerig.
:lol1:
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik heb zelf deze: http://www.t-maatje.nl/hondenborstels/l ... t-krachtig
Ideaal. :ok:
Diverse slicker-achtige borstels uitgeprobeerd, kunnen bij mij de kliko in. Deze borstel is echt fijn in gebruik en irriteert je hond niet. Gaat makkelijk door de vacht en ontklit prima.
billy20
Actief

De groene is besteld. Ik ben benieuwd. :D
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Daar krijg je geen spijt van. Ik heb die ook en zou niet anders meer willen. Maar misschien dat je ook een beetje kunt doorpakken of gewoon even pauze tijdens het borstelen even knuffelen en dan weer verder.
billy20
Actief

Ik heb de borstel vandaag geprobeerd en ben er blij mee. Hij vond het lang niet zo vervelend als zn oude slickerborstel. Voor de poten ook erg handig en was inderdaad sneller klaar. Bedankt voor de tip. :ok:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Veel plezier ermee!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

billy20 schreef:
Hutsje schreef:je kunt hem ook inspuiten met antiklit voor je hem gaat borstelen en als je dat vaker doet klit het haar ook minder snel (tip van vorige eigenaar peer).
Heb ik ook al geprobeerd maar daar reageert hij nog panischer op.... het is een beetje een mietje. :lol1: Heb nu spul van Cowboy Magic en hoef je niet te spuiten en dat gaat redelijk maar om daar nu steeds mee in te smeren.
je kunt het op een doekje doen en dan insmeren. ik gebruik het nu regelmatig (want echt een enórme smeerkees van een cocker) en het werkt heel goed.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”