Voor ik met mijn (ons, van de buuf (dynamic) en mij) probleem voorleg eerst even een voorstelrondjes en wat achtergrond:
*Wij hebben een bijna 15 maanden oude labrador x flatcoated retriever teef Kyra. We hebben haar vanaf dat ze 9 weken was.
*Zoals de meesten wel weten hebben we nu sinds 4 weken onze Lars erbij. Het is een 3-jarige Golden Retriever reu en een echte lobbes.
*De buurvrouw (dymamic) heeft een ongeveer 4-jarige Boerenfox x Parson Jack Russel, Jacky, een reu. Deze heeft ze nu geloof ik 2 jaar.
We wonen nu een jaar hier en vanaf het begin zijn Kyra en Jacky al dikke maatjes en laten we ze regelematig samen uit en mogen ze 's zomers op de galerij spelen.
Nu hebben we dus sinds 4 weken Lars erbij......
Tussen hem en Kyra gaat alles goed.
Maar we hebben het idee dat Jacky jaloers is op Lars. Het is natuurlijk allemaal zijn territorium hier en Lars is na hem hier gekomen. Als we langs Jacky komen om de hondjes uit te laten, blaft hij even venijnig. De buuf weet dus precies wanneer wij Lars gaan uitlaten.
Als ik Kyra en Lars aangelijnd uitlaat, beschermt Lars Kyra en gromt of blaft hij als we een andere reu (dus ook Jacky) tegenkomen.
We hebben Lars en Jacky al twee keer samen uitgelaten en dat gaat wel goed. Dan maakt het niet uit of Lars is aangelijnd of niet.
We laten Kyra en Jacky ook regelmatig samen spelen.
We hebben de honden nog niet met z'n drieën uitgelaten, omdat we dat nog niet zo goed durven. We weten wel dat Jacky en Lars het toch even uit moeten vechten, maar hoe kunnen we de confrontatie zo goed mogelijk voorbereiden?
We zouden ze graag van 't zomer met zijn drieën op de galerij willen laten spelen......