Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips/vragen over aanschaf hond
Moderator: moderatorteam
-
Nanette
- Vaste gebruiker
Tips/vragen over aanschaf hond
Hallo,
Wij zijn ons aan het oriënteren op het aanschaffen van een hond.
We zijn een gezin met twee jonge kinderen (8 en 5 jaar).
Het is nu nog niet de bedoeling maar over een jaar ofzo willen
we heel graag een hond om ons gezin te verrijken.
Zelf heb ik thuis bij mijn ouders een hond gehad en dus voor mij is
het niet helemaal nieuw maar voor de rest van mijn gezin wel.
Op ons lijstje staat nu: Labrador, markiesje, Kooiker en Zwitserse witte herder.
Het liefst willen we een pup maar eventueel willen we ook wel uitkijken naar een asielhond.
Mijn man werkt fulltime, ik werk 3 dagen per week onder school tijd.
Graag wil ik met de hond gaan hardlopen en fietsen.
Hebben jullie hier nog tips voor ons. Wat is verstandig? Een pup of een oudere hond?
Welk ras past nu echt goed bij een gezin met jonge kinderen?
Wij zijn ons aan het oriënteren op het aanschaffen van een hond.
We zijn een gezin met twee jonge kinderen (8 en 5 jaar).
Het is nu nog niet de bedoeling maar over een jaar ofzo willen
we heel graag een hond om ons gezin te verrijken.
Zelf heb ik thuis bij mijn ouders een hond gehad en dus voor mij is
het niet helemaal nieuw maar voor de rest van mijn gezin wel.
Op ons lijstje staat nu: Labrador, markiesje, Kooiker en Zwitserse witte herder.
Het liefst willen we een pup maar eventueel willen we ook wel uitkijken naar een asielhond.
Mijn man werkt fulltime, ik werk 3 dagen per week onder school tijd.
Graag wil ik met de hond gaan hardlopen en fietsen.
Hebben jullie hier nog tips voor ons. Wat is verstandig? Een pup of een oudere hond?
Welk ras past nu echt goed bij een gezin met jonge kinderen?
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
- Aantal honden: 2
Re: Tips/vragen over aanschaf hond
In het asiel zitten ook regelmatig pups 
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
kooiker zou ik schrappen van je lijstje, die zijn over het algemeen niet zo geschikt voor een jong gezin.

- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Leuk een hond, en goed dat je je tevoren informeert.
Waarom staan de betreffende honden bij jullie op het lijstje?
Wat wil je wel en niet gaan doen met je toekomstige hond en met welke gedragingen kun je goed/ minder goed overweg?
Labradors zijn vaak erg makkelijk, maar zeker de eerste paar jaar van hun leven wat doldriest. Je zult er rekening mee moeten houden dat kleine kinderen onbedoeld omver gekegeld worden bij jullie thuis en dat de hond om de haverklap zeiknat is en onder het kroos zit.
Kooikers kunnen een beetje chagrijnig zijn. Ze zien er schattig uit, maar zijn wel echte karaktertjes. Onverwachte bewegingen van de kinderen en er wordt gesnept, andere honden worden niet altijd vriendelijk bejegend, dat kan je voorland zijn (hoeft niet natuurlijk!). Wel een leuk enthousiast maatje voor de actieve mens.
Zwitserse witte herders kunnen zenuwachtig tot aan angstig zijn, wat zich kan uiten in sneppen naar kinderen/ andere honden en ze zijn van de genoemde honden waarschijnlijk het meest eenkennig. Met je herder moet je ook het meest voorzichtig zijn mbt hardlopen en fietsen zolang deze nog in de groei is.
Markiesje ken ik niet zo goed, dat zijn volgens mij wel zachte leergierige hondjes en deze zijn wel iets kleiner dan de rest van je lijstje. Moeilijker om aan te komen geloof ik (iets met wachtlijsten).
Het ras dat past hangt af van de ouders en de kinderen. Zijn jullie sportief, een gezin dat op de klok leeft of huize chaotisch doch gezellig? Wordt het meer jouw hond dan die van de rest, dat soort zaken is ook belangrijk.
Waarom staan de betreffende honden bij jullie op het lijstje?
Wat wil je wel en niet gaan doen met je toekomstige hond en met welke gedragingen kun je goed/ minder goed overweg?
Labradors zijn vaak erg makkelijk, maar zeker de eerste paar jaar van hun leven wat doldriest. Je zult er rekening mee moeten houden dat kleine kinderen onbedoeld omver gekegeld worden bij jullie thuis en dat de hond om de haverklap zeiknat is en onder het kroos zit.
Kooikers kunnen een beetje chagrijnig zijn. Ze zien er schattig uit, maar zijn wel echte karaktertjes. Onverwachte bewegingen van de kinderen en er wordt gesnept, andere honden worden niet altijd vriendelijk bejegend, dat kan je voorland zijn (hoeft niet natuurlijk!). Wel een leuk enthousiast maatje voor de actieve mens.
Zwitserse witte herders kunnen zenuwachtig tot aan angstig zijn, wat zich kan uiten in sneppen naar kinderen/ andere honden en ze zijn van de genoemde honden waarschijnlijk het meest eenkennig. Met je herder moet je ook het meest voorzichtig zijn mbt hardlopen en fietsen zolang deze nog in de groei is.
Markiesje ken ik niet zo goed, dat zijn volgens mij wel zachte leergierige hondjes en deze zijn wel iets kleiner dan de rest van je lijstje. Moeilijker om aan te komen geloof ik (iets met wachtlijsten).
Het ras dat past hangt af van de ouders en de kinderen. Zijn jullie sportief, een gezin dat op de klok leeft of huize chaotisch doch gezellig? Wordt het meer jouw hond dan die van de rest, dat soort zaken is ook belangrijk.
-
Nanette
- Vaste gebruiker
Ik vind het zo lastig om te kiezen wat nu echt bij ons past.
De reden dat deze honden op ons lijstje staan is omdat we begrepen hebben, vanuit informatie op
internet, dat dit geschikte honden voor gezinnen zijn.
Het klopt dat er een wachtlijst voor Markiesjes is, geen probleem voor ons.
We kennen een gezin met een Markiesje. Zij zijn erg positief over het ras.
De hond zal voornamelijk mijn hond worden, ik zal een training gaan volgen met de hond en
het grootste deel van de verzorging/ uitlaten etc. op me nemen.
Maar de hond zal zeker een deel uit maken van ons gezin.
Ik wil graag gaan hardlopen met de hond, als dit kan en eventueel lekker stukken gaan fietsen. We wonen bij een prachtig
buitengebied.
Zijn er nog andere ideeën? Ik kijk ook regelmatig op de site van de dierenasielen maar omdat we nu nog geen
hond gaan aanschaffen (onder andere wegens verbouwing van ons huis) heeft dat nog niet echt zin. Wel gezien dat
er vaak ontzettend leuke en lieve hondjes in het asiel zitten.
De reden dat deze honden op ons lijstje staan is omdat we begrepen hebben, vanuit informatie op
Het klopt dat er een wachtlijst voor Markiesjes is, geen probleem voor ons.
We kennen een gezin met een Markiesje. Zij zijn erg positief over het ras.
De hond zal voornamelijk mijn hond worden, ik zal een training gaan volgen met de hond en
het grootste deel van de verzorging/ uitlaten etc. op me nemen.
Maar de hond zal zeker een deel uit maken van ons gezin.
Ik wil graag gaan hardlopen met de hond, als dit kan en eventueel lekker stukken gaan fietsen. We wonen bij een prachtig
buitengebied.
Zijn er nog andere ideeën? Ik kijk ook regelmatig op de site van de dierenasielen maar omdat we nu nog geen
hond gaan aanschaffen (onder andere wegens verbouwing van ons huis) heeft dat nog niet echt zin. Wel gezien dat
er vaak ontzettend leuke en lieve hondjes in het asiel zitten.
-
Cheetah
- Actief
- Mijn ras(sen): Tervurense herder
Mechelse herder
mechelse herder x border collie - Aantal honden: 3
Toen onze kinderen die leeftijd hadden, hadden wij een schotse collie (toen waren dat wel minder haarballen dan de huidige), dat vond ik toen de ideale hond voor bij jonge kinderen. dat was een zachte hond, baasgericht en vooral zeer kindvriendelijk.
Heb je daar al eens aan gedacht ? er zijn ook kortharige schotse collies.
wij hadden onze hond wel 30 jaar geleden.
Heb je daar al eens aan gedacht ? er zijn ook kortharige schotse collies.
wij hadden onze hond wel 30 jaar geleden.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Het wordt dus jouw hond, en omdat jij man en kinderen hebt moet hij daar ook mee kunnen.
Er zijn zo heel veel verschillende hondenrassen dat goede tips over rassen pas komen als je een beeld hebt van een bepaald type hond. En al die leuke kruisingen maken het nog ingewikkelder.
Iedere hond die net in je gezin komt zal in eerste instantie veel tijd vragen, want of het nu een pup is die veel moet leren of een wat oudere hond die moet wennen en ook nog wel wat moet leren meestal, je bent er in het begin gewoon erg druk mee.
Verwacht je veel qua gehoorzaamheid van je hond? Wil je dat hij leuk speelt met andere honden, wil je dat hij zichzelf ook kan bezighouden of moet hij juist baasgericht zijn? Moet hij het huis bewaken of doen jullie dat zelf wel?
Er zijn zo heel veel verschillende hondenrassen dat goede tips over rassen pas komen als je een beeld hebt van een bepaald type hond. En al die leuke kruisingen maken het nog ingewikkelder.
Iedere hond die net in je gezin komt zal in eerste instantie veel tijd vragen, want of het nu een pup is die veel moet leren of een wat oudere hond die moet wennen en ook nog wel wat moet leren meestal, je bent er in het begin gewoon erg druk mee.
Verwacht je veel qua gehoorzaamheid van je hond? Wil je dat hij leuk speelt met andere honden, wil je dat hij zichzelf ook kan bezighouden of moet hij juist baasgericht zijn? Moet hij het huis bewaken of doen jullie dat zelf wel?
- Irta
- Zeer actief
Als dat het enige criterium is geweest zijn er denk ik nog veel meer rassen die geschikt zouden kunnen zijn. Of een hond daadwerkelijk geschikt voor een gezin is hangt namelijk denk ik voor een heel groot deel af van jullie als ouders en baasNanette schreef:Ik vind het zo lastig om te kiezen wat nu echt bij ons past.
Edit: maw ik denk dus dat het gros vd rassen prima gezinshonden kunnen zijn met de juiste begeleiding, en natuurlijk ook "zorgvuldige selectie" wat betreft de keuze van (lijnen en) pup.
Ik zou eerst eens proberen duidelijk te krijgen wat voor type hond je aanspreekt. Denk anders eerst eens in rasgroepen bv. Een herder vind ik toch heel iets anders dan een retriever... Wat vind jij belangrijke karaktereigenschappen? Gehoorzaamheid? sociaal en leuk met andere honden?Of juist voornamelijk op jou gericht? Een serieus type of juist niet? etc etc.
Laatst gewijzigd door Irta op 08 mei 2013 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Er zit ook nogal wat verschil in maat van de favoriete honden ?
Is er een voorkeur voor groot of klein(er) en wat wil qua vachtstructuur het liefste ?
Is er een voorkeur voor groot of klein(er) en wat wil qua vachtstructuur het liefste ?
Sandra

-
Punzel
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben zelf een groot voorstander van schattige herplaatsers, dus die raad ik bij voorkeur iedereen aan
Ik kijk regelmatige op sites met buitenlandertjes die nu in een gastgezin in Nederland zitten. Groot voordeel hiervan vind ik ook dat wanneer honden langere tijd in een gastgezin zitten ze je zoveel over de hond in kwestie kunnen vertellen. De kans op een geslaagde match is dan ook vrij groot. Buitenlandertjes zijn er echt in alle soorten, maten, leeftijden.. Vaak zitten ze in een opvanggezin bij kinderen of andere huisdieren, zodat daar al veel informatie over bekend is.
Nou goed. Ik heb geen aandelen ofzo, maar misschien kan je deze honden ook nog meenemen in je beslissing.
Verder is het misschien handig als je vertelt of jij/jullie voorkeur hebben voor bepaalde grootte van de hond, vachtlengte.. De rassen die je noemt zijn namelijk sowieso qua uiterlijk al behoorlijk verschillend. En inderdaad ook makkelijker als je wat uitgebreider omschrijft wat jullie de hond kunnen bieden en wat je van de hond verwacht.
Oh en nog een laatste tip. Als je echt benieuwd bent naar een bepaald ras zou ik gewoon een oproepje doen hier op het forum of er iemand is bij wie jullie mogen knuffelen/wandelen. Ik weet bijna zeker dat dat vast wel lukt
Nou goed. Ik heb geen aandelen ofzo, maar misschien kan je deze honden ook nog meenemen in je beslissing.
Verder is het misschien handig als je vertelt of jij/jullie voorkeur hebben voor bepaalde grootte van de hond, vachtlengte.. De rassen die je noemt zijn namelijk sowieso qua uiterlijk al behoorlijk verschillend. En inderdaad ook makkelijker als je wat uitgebreider omschrijft wat jullie de hond kunnen bieden en wat je van de hond verwacht.
Oh en nog een laatste tip. Als je echt benieuwd bent naar een bepaald ras zou ik gewoon een oproepje doen hier op het forum of er iemand is bij wie jullie mogen knuffelen/wandelen. Ik weet bijna zeker dat dat vast wel lukt
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
- Aantal honden: 1
Als je je lijstje in de prullenbak gooit en wat breder gaat rondkijken dan zul je zien dat er zo veel leuke en lieve honden (ras, mix en vuilnisbak) zijn die perfect in jullie gezin passen.
Omdat je pas over een jaar ofzo een hond zou willen hebben heb je daar wel lekker de tijd voor; er zijn genoeg mensen hier op het HF die je met alle plezier met hun honden kennis willen laten maken en die je de voor- en nadelen van hun hond(en) willen vertellen. Zo ook de voor- en nadelen van wel of niet een pup.
Misschien wel een idee om in je achterhoofd te houden dat je een pup maar een klein half jaar hebt....
Omdat je pas over een jaar ofzo een hond zou willen hebben heb je daar wel lekker de tijd voor; er zijn genoeg mensen hier op het HF die je met alle plezier met hun honden kennis willen laten maken en die je de voor- en nadelen van hun hond(en) willen vertellen. Zo ook de voor- en nadelen van wel of niet een pup.
Misschien wel een idee om in je achterhoofd te houden dat je een pup maar een klein half jaar hebt....
-
Nanette
- Vaste gebruiker
Een van de redenen dat ik hier op het forum kom is om
te horen van anderen, mensen die al ervaring met honden hebben.
We zitten ook compleet niet vast aan ons lijstje, maar je moet ergens beginnen toch?
We hoeven ook niet perse een rashond. Ik sta open voor pups, herplaatsers, asielhonden etc.
Ik ben er van overtuigd dat wij een hond een goed huis kunnen bieden.
En ik weet dat een hond veel tijd/energie kost, daarom gaan we ook niet over een nacht ijs.
Ik weet ook dat als je je best doet voor een hond, hem goed opvoedt etc dat je er zo ontzettend
veel voor terug krijgt.
Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
erg veel vachtverzorging nodig heeft.
De grootte van de hond: liefst een middelmaat hond, geen paard zeg maar. En ook geen klein hondje want daar
wil mijn man echt niet mee lopen
te horen van anderen, mensen die al ervaring met honden hebben.
We zitten ook compleet niet vast aan ons lijstje, maar je moet ergens beginnen toch?
We hoeven ook niet perse een rashond. Ik sta open voor pups, herplaatsers, asielhonden etc.
Ik ben er van overtuigd dat wij een hond een goed huis kunnen bieden.
En ik weet dat een hond veel tijd/energie kost, daarom gaan we ook niet over een nacht ijs.
Ik weet ook dat als je je best doet voor een hond, hem goed opvoedt etc dat je er zo ontzettend
veel voor terug krijgt.
Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
De grootte van de hond: liefst een middelmaat hond, geen paard zeg maar. En ook geen klein hondje want daar
wil mijn man echt niet mee lopen
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Zelf heb ik 2 kooikers. Afgelopen maandag was een nicht van me met 2 kinderen van 6 en 8 bij ons. Mijn ene kooiker, helaas dat weet ik, houdt niet van kinderen, de andere vindt ze wel leuk. Hoe leuk, dat merkte ik pas toen de kinderen haar riepen en het parcourtje liet springen wat ze gemaakt hebben. Fusca, van bijna 2 jaar, zij is echt een kindervriend! Ook de andere kooikers die wij gehad hebben waren super met kinderen. Wat wel belangrijk is, is om te kijken hoe de moederhond met kinderen is. De moederhond van mijn Lumi bleek ook niet goed te gaan, te vertrouwen, met kinderen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dan kun je de witte herder wel meteen van je lijstje halen, die verhaart het hele jaar door en zo erg dat je mensen moet zeggen geen goeie en al zeker geen donkere kleren aan te trekken als ze bij je op visite komenNanette schreef: Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Irta
- Zeer actief
Zelfde geldt voor korthaarvachten als die vd Duitse Dog. Steekt overal in en is moeilijk om er uit te krijgen. Borstelen is ook moeilijk want haartjes zijn te kort. Wat redelijk werkt is rossen, maar daar blijf je dus mee bezig en helpt ook maar mondjesmaat...renee-uk schreef:dan kun je de witte herder wel meteen van je lijstje halen, die verhaart het hele jaar door en zo erg dat je mensen moet zeggen geen goeie en al zeker geen donkere kleren aan te trekken als ze bij je op visite komenNanette schreef: Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard
En nog een vraag om over na te denken: wil je een hond/vind je het erg om een hond te hebben met veel jachtpassie.
Wat voor hond ben je van huis uit gewend eigenlijk?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Witte herder is thuis met haren een regelrechte ramp inderdaad. Misschien is een friese stabij wat voor jullie? Die zijn erg populair als gezinshond met kinderen. Sportief, zachtaardig en speels. Mooi midden maatje, net niet groot genoeg om het servies van de salontafel te kwispelen
En ik vind ze ook nog eens erg mooi om te zien.

En ik vind ze ook nog eens erg mooi om te zien.

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Ben het wel met @Irta eens: er zijn heel veel hondenrassen geschikt als huishond, maar het hangt toch vooral af van de baas.
Misschien het omdraaien; las dat je een training wilde gaan doen met de hond, ga daar dan eens kijken en krijg een indruk van de diverse honden die er lopen. Praat dan eens met de bazen over de voors en tegens van een bepaald ras. Met name met degene waarbij de combinatie hond-baas een goede lijkt. Die kunnen meestal ook wel de maars vertellen.
Misschien het omdraaien; las dat je een training wilde gaan doen met de hond, ga daar dan eens kijken en krijg een indruk van de diverse honden die er lopen. Praat dan eens met de bazen over de voors en tegens van een bepaald ras. Met name met degene waarbij de combinatie hond-baas een goede lijkt. Die kunnen meestal ook wel de maars vertellen.
Wiel
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
-
Neeltje
Ga eens een keer naar een hondenshow, dan zie je heel veel rassen en kun je een beetje kijken welk uiterlijk je leuk vindt en dan thuis de karakter eigenschappen erbij zoeken.
En je zegt wel dat het jouw hond wordt, maar het wordt een hond van het hele gezin. Je zult inderdaad wel het meeste werk doen, maar dat wil niet zeggen dat ook jouw man en kinderen boven je hond moeten kunnen staan.
En je zegt wel dat het jouw hond wordt, maar het wordt een hond van het hele gezin. Je zult inderdaad wel het meeste werk doen, maar dat wil niet zeggen dat ook jouw man en kinderen boven je hond moeten kunnen staan.
-
Nanette
- Vaste gebruiker
Dat is ook precies wat ik zei in mijn berichtje eerder Neeltje.
Ik zal het meeste "werk" met de hond hebben maar het wordt een hond
van het hele gezin.
Bedankt voor alle tips en het meedenken, daar heb ik heel veel aan.
Zoals ik al zei zijn we echt in een oriënterende fase en kan het nog alle
kanten op. We kijken rustig verder en laten ons goed informeren/voorlichten en
er komt een dag dat we weten welke hond een plaats in ons gezin krijgt.
Ik zal het meeste "werk" met de hond hebben maar het wordt een hond
van het hele gezin.
Bedankt voor alle tips en het meedenken, daar heb ik heel veel aan.
Zoals ik al zei zijn we echt in een oriënterende fase en kan het nog alle
kanten op. We kijken rustig verder en laten ons goed informeren/voorlichten en
er komt een dag dat we weten welke hond een plaats in ons gezin krijgt.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Puur kijkend naar gezinshond denk ik dat een Golden Retriever ook wel zou passen, mits uit de juiste lijn. Verder vind ik Poedels ook altijd heel erg leuk en ze zijn in verschillende maten 'verkrijgbaar'! Mocht je man tegen zijn: niet iedere poedel hoeft in een echt poedelkapsel geknipt te worden 
Over het Markiesje: zijn prima gezinshondjes, kunnen wel heel erg vocaal zijn. Daarnaast vind ik ze persoonlijk vrij klein, gemiddelde schofthoogte (= hoogte bij de schouder) is 35 cm en als je dat uit gaat meten (hebben wij gedaan toen we er over dachten) valt dat qua grootte nog vies tegen.
Verder ben ik heel benieuwd hoe je het leven met een hond ziet. Wat wil je met de hond gaan doen, wat moet een hond echt wel hebben (bijv. sociaal, snel lerend etc.) en wat wil je echt niet etc. Als je een wat beter beeld schetst van wat je verwacht van een hond en wat je een hond kan bieden, komen er soms nog zeer verrassende honden of rassen uit dit forum rollen
Over het Markiesje: zijn prima gezinshondjes, kunnen wel heel erg vocaal zijn. Daarnaast vind ik ze persoonlijk vrij klein, gemiddelde schofthoogte (= hoogte bij de schouder) is 35 cm en als je dat uit gaat meten (hebben wij gedaan toen we er over dachten) valt dat qua grootte nog vies tegen.
Verder ben ik heel benieuwd hoe je het leven met een hond ziet. Wat wil je met de hond gaan doen, wat moet een hond echt wel hebben (bijv. sociaal, snel lerend etc.) en wat wil je echt niet etc. Als je een wat beter beeld schetst van wat je verwacht van een hond en wat je een hond kan bieden, komen er soms nog zeer verrassende honden of rassen uit dit forum rollen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Mocht je meer over het Markiesje willen weten kun je mij altijd een berichtje sturen!
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Schrap de zwh dan maar van je lijstjeNanette schreef:Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
In mijn huis is er twee keer per jaar een witte ontploffing. Ládingen haar. Je vindt het overal terug. In de wasmachine (en dus de was), op de bank, eronder, op bed, eronder, op de kleren....enzovoorts.
Bij een gecastreerde witte herder is die ellende hoogstwaarschijnlijk het hele jaar door.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nee hoor luca was niet gecastreerd en jouster ook niet en die verhaarden fijn het hele jaar door met 2 keer per jaar een explosie.Miranda schreef:Schrap de zwh dan maar van je lijstjeNanette schreef:Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
In mijn huis is er twee keer per jaar een witte ontploffing. Ládingen haar. Je vindt het overal terug. In de wasmachine (en dus de was), op de bank, eronder, op bed, eronder, op de kleren....enzovoorts.
Bij een gecastreerde witte herder is die ellende hoogstwaarschijnlijk het hele jaar door.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik ben niet bekend met de kooiker. Voor de rest vond ik de lijst niet zo gek.
Wel vind ik het jammer dat ik de laatste tijd vooral negatieve adviezen lees wat betreft de witte herder. Ik snap waar het vandaan komt, dat wel. Maar ik ken er gelukkig ook een aantal die wel terughoudend zijn, maar niet angstig.
Maar de haren ga je gek van worden. Ik vind ze terug op mijn werk
Dat gezegd hebbende wil ik nog toevoegen dat er ook ontzettend geslaagde kruisingen op een mandje hopen. Las dat je daar ook voor open staat.
Nana heeft morgen wel een match voor je
Wel vind ik het jammer dat ik de laatste tijd vooral negatieve adviezen lees wat betreft de witte herder. Ik snap waar het vandaan komt, dat wel. Maar ik ken er gelukkig ook een aantal die wel terughoudend zijn, maar niet angstig.
Maar de haren ga je gek van worden. Ik vind ze terug op mijn werk
Dat gezegd hebbende wil ik nog toevoegen dat er ook ontzettend geslaagde kruisingen op een mandje hopen. Las dat je daar ook voor open staat.
Nana heeft morgen wel een match voor je
-
Nanette
- Vaste gebruiker
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb echt zeker wel iets
aan jullie advies en tips.
Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat de hond redelijk makkelijk op te voeden is, al ga ik een
beetje uitdaging ook niet uit de weg
hond moet zeker sociaal zijn, langere stukken kunnen wandelen/hardlopen, maar soms ook
genoeg hebben aan kortere rondjes, hond moet alleen kunnen zijn af en toe(geen lange dagen ofzo). Hij hoeft niet waaks te zijn en liefst een hond die niet extreem verhaard.
Tja en ik kijk ook wel naar het uiterlijk van de hond, ik vind gewoon niet alle honden
leuk qua uiterlijk. De honden die op mijn lijstje stonden vind ik ook gewoon mooie honden.
De Friese stabij ken ik ook van kennissen van vroeger dat was ook een ontzettend lieve,
leuke hond.
We zoeken een maatje voor ons gezin, een goedzak, een vriend. En ik weet dat het karakter voor een deel ook
aan de opvoeding ligt.
Ik heb vannacht gedroomd over honden haha, kan het niet zo goed los laten op dit moment. Erg hé?
aan jullie advies en tips.
Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat de hond redelijk makkelijk op te voeden is, al ga ik een
beetje uitdaging ook niet uit de weg
hond moet zeker sociaal zijn, langere stukken kunnen wandelen/hardlopen, maar soms ook
genoeg hebben aan kortere rondjes, hond moet alleen kunnen zijn af en toe(geen lange dagen ofzo). Hij hoeft niet waaks te zijn en liefst een hond die niet extreem verhaard.
Tja en ik kijk ook wel naar het uiterlijk van de hond, ik vind gewoon niet alle honden
leuk qua uiterlijk. De honden die op mijn lijstje stonden vind ik ook gewoon mooie honden.
De Friese stabij ken ik ook van kennissen van vroeger dat was ook een ontzettend lieve,
leuke hond.
We zoeken een maatje voor ons gezin, een goedzak, een vriend. En ik weet dat het karakter voor een deel ook
aan de opvoeding ligt.
Ik heb vannacht gedroomd over honden haha, kan het niet zo goed los laten op dit moment. Erg hé?
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Ik hoef mijn herder maar 1 keer te kammen en dan is het klaar in de rui periode.Miranda schreef:Schrap de zwh dan maar van je lijstjeNanette schreef:Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
Hij is niet gecastreerd en krijgt kvv(schijnt dan ook wat te schelen)
Herders zijn snel lerend, en kunnen wel druk zijn. Ligt eraan wat je ermee doet, en uit welke lijn je ze haalt.
Mijn herder is een schat met kinderen en heel voorzichtig, hij zou wel geschikt zijn met kinderen in huis.
Maar dat wilt niet zeggen dat het met iedere herder zo is, want ik heb ook herders gezien wat totaal het tegen overgestelde is.
Labradors en goldens vind ik echte gezinshonden, maar ook die kunnen nog wel is hyper zijn.
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Qua haaruitval valt het mijn hond alles mee. (ongecastreerde reu). Het zijn lange haren, en ze vormen wolkjes met haar die ik vooral onder mijn meubels tegen kom. De haren van mijn kat zijn kort en blijven in mijn kleding steken, witte herder haren haal ik er makkelijk af met een kleding roller of borstel.
Alleen zwarte gordijnen tot op de grond naast de buitendeur was niet zo praktisch, hij loopt er meerde keren per dag langs dus die hebben regelmatig een wit randje
En stofzuigen doe ik sowieso elke dag, hij ligt graag in de tuin, rolt door de prut, en zijn vacht is zelf reinigend, dus je ziet precies waar hij heeft gelegen (opgedroogde modder, zand en andere rotzooi)
Hij is dol op kinderen vanaf een jaar of 8, en die kunnen alles met hem doen (uiteraard onder toezicht) Kinderen die jonger zijn ontwijkt hij het liefst. Als ze stil zitten vind hij ze wel interessant, maar als ze door het huis heen rennen zoekt hij liever een rustig plekje.
Alleen zwarte gordijnen tot op de grond naast de buitendeur was niet zo praktisch, hij loopt er meerde keren per dag langs dus die hebben regelmatig een wit randje
En stofzuigen doe ik sowieso elke dag, hij ligt graag in de tuin, rolt door de prut, en zijn vacht is zelf reinigend, dus je ziet precies waar hij heeft gelegen (opgedroogde modder, zand en andere rotzooi)
Hij is dol op kinderen vanaf een jaar of 8, en die kunnen alles met hem doen (uiteraard onder toezicht) Kinderen die jonger zijn ontwijkt hij het liefst. Als ze stil zitten vind hij ze wel interessant, maar als ze door het huis heen rennen zoekt hij liever een rustig plekje.
- Irta
- Zeer actief
maar herders zijn over het algemeen nou niet bepaald allemansvriendjes en juist weer wel waaks....semmyboy schreef:Ik hoef mijn herder maar 1 keer te kammen en dan is het klaar in de rui periode.Miranda schreef:Schrap de zwh dan maar van je lijstjeNanette schreef:Vachtlengte etc maakt me niet zoveel uit al zou ik graag een hond hebben die niet extreem verhaard of heel
Hij is niet gecastreerd en krijgt kvv(schijnt dan ook wat te schelen)
Herders zijn snel lerend, en kunnen wel druk zijn. Ligt eraan wat je ermee doet, en uit welke lijn je ze haalt.
Mijn herder is een schat met kinderen en heel voorzichtig, hij zou wel geschikt zijn met kinderen in huis.
Maar dat wilt niet zeggen dat het met iedere herder zo is, want ik heb ook herders gezien wat totaal het tegen overgestelde is.
Labradors en goldens vind ik echte gezinshonden, maar ook die kunnen nog wel is hyper zijn.
Edit: @TS: vroeg het eerder ook al, maar is het een probleem als de hond jachtpassie heeft?
2e Edit: typfout
Laatst gewijzigd door Irta op 09 mei 2013 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- MarjoleinM
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Labradoodle
Ook wij zijn ons aan het oriënteren voor een gezinshond (gezin met twee kinderen van 9 en 12 jaar) en zijn nu heel serieus een Havanezer aan het overwegen. Misschien ook een ras voor jullie om mee te nemen in de zoektocht naar de juiste hond? Ik wil graag een kleinere hond zodat ze makkelijk mee kan.
Een Havanezer heeft wel vachtverzorging nodig.
Een Havanezer heeft wel vachtverzorging nodig.

[/url]