Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Re: Ras promotie

Ongelezen bericht door Irta »

renee-uk schreef:
Maeve schreef:Eerder vertelde iemand dat het karakter binnen de variëteiten niet veel verschilt? In dat geval kan een fokker toch gewoon algemene informatie geven wat betreft het karakter en de eigenschappen. En als eigenaar van bv een korthaar kun je mensen wel vertellen dat de ruwhaar een andere vachtverzorging nodig heeft bijvoorbeeld. Verwijzen naar de website van de RV kan ook altijd, het gaat erom dat je mensen daar ter plekke kunt informeren en hun interesse kan wekken.
voor mensen die geen idee hebben van het ras is het veel prettiger om die honden in het echt te zien.
de mensen die zelf al interesse hebben gaan wel naar de website of het forum, je moet juist de mensen zien aan te spreken die zoekend zijn en waarbij een hh op zijn plek zou zijn maar die nog nooit over een hh nagedacht hebben ;)
en juist doordat er 3 variëteiten zijn heb je qua uiterlijk al voor elk wat wils.
Precies, dat denk ik dus ook :ok:
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Wellus »

renee-uk schreef:
Wellus schreef:Maar de langhaar en korthaar eigenaren die dan wel op de show zijn kunnen natuurlijk wel vermelden dat er een ruwhaar bestaat en info geven. En niet alleen hun eigen varieteit promoten. Alhoewel mijn ervaring is dat men eigenlijk alleen iets zinnigs kan vertellen over hun eigen varieteit en niet over de andere (uitzonderingen daargelaten).
jij hebt ook een prima mogelijkheid om je honden te laten zien.
vraag in het onderschriftentopic of iemand een leuk plaatje van je honden wil maken, dan ga je lekker veel posten en mensen zien ze automatisch ;)

denk eens een beetje commercieel jullie hh eigenaren
er is zoveel mogelijk als je je hersentjes laat werken :mrgreen:

Ik promoot mijn honden en de Hollander zoveel mogelijk. Op shows,wedstrijden,dagen etc etc. Nu hebben we de kort-lang en ruwhaar alledrie gehad en gefokt dus kan over de verschillen wel het een en ander vertellen.
Maar merk dat veel HHmensen dat niet kunnen of willen.

Als men de Hollander wil promoten moeten ze eerst eens minder door een roze bril kijken. Een Hollander kan leuk zijn maar
ze zijn het niet allemaal. Wees eerlijk met de informatie en hemel ze niet alleen op. Ook binnen dit ras zitten er problemen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maeve schreef:Eerder vertelde iemand dat het karakter binnen de variëteiten niet veel verschilt? In dat geval kan een fokker toch gewoon algemene informatie geven wat betreft het karakter en de eigenschappen. En als eigenaar van bv een korthaar kun je mensen wel vertellen dat de ruwhaar een andere vachtverzorging nodig heeft bijvoorbeeld. Verwijzen naar de website van de RV kan ook altijd, het gaat erom dat je mensen daar ter plekke kunt informeren en hun interesse kan wekken.
En dat stukje klopt simpelweg niet, want waarom zie je dan geen ruwharen en langharen in de africhting?
Kijk en dat bedoel ik nu met wat ik van haar lees... het is een sportieve gezinshond, geen probleem als je er niks mee doet etc. etc. etc. Allemaal leuk en aardig maar het is niet altijd waar. Vaak niet zelfs, kijk naar de kortharen. En natuurlijk is er dan ook karakterverschil dat is er bij de belgen ook en dat is niet voor niks. Je kunt het wel blijven ontkennen maar dat is niet zo slim.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Wellus schreef:
renee-uk schreef:
Wellus schreef:Maar de langhaar en korthaar eigenaren die dan wel op de show zijn kunnen natuurlijk wel vermelden dat er een ruwhaar bestaat en info geven. En niet alleen hun eigen varieteit promoten. Alhoewel mijn ervaring is dat men eigenlijk alleen iets zinnigs kan vertellen over hun eigen varieteit en niet over de andere (uitzonderingen daargelaten).
jij hebt ook een prima mogelijkheid om je honden te laten zien.
vraag in het onderschriftentopic of iemand een leuk plaatje van je honden wil maken, dan ga je lekker veel posten en mensen zien ze automatisch ;)

denk eens een beetje commercieel jullie hh eigenaren
er is zoveel mogelijk als je je hersentjes laat werken :mrgreen:

Ik promoot mijn honden en de Hollander zoveel mogelijk. Op shows,wedstrijden,dagen etc etc. Nu hebben we de kort-lang en ruwhaar alledrie gehad en gefokt dus kan over de verschillen wel het een en ander vertellen.

Als men de Hollander wil promoten moeten ze eerst eens minder door een roze bril kijken. Een Hollander kan leuk zijn maar
ze zijn het niet allemaal. Wees eerlijk met de informatie en hemel ze niet alleen op. Ook binnen dit ras zitten er problemen.
dat maakt ze alleen maar meer hond ;)
en eerlijke informatie is altijd te prefereren boven een hoop gezwijmel.

maar ik meen het wel van dat onderschrift en verkijk je vooral niet op de hoeveelheid mensen die dat ziet als je hier regelmatig post ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Wellus
Actief

malinois schreef:
En dat stukje klopt simpelweg niet, want waarom zie je dan geen ruwharen en langharen in de africhting?
Kijk en dat bedoel ik nu met wat ik van haar lees... het is een sportieve gezinshond, geen probleem als je er niks mee doet etc. etc. etc. Allemaal leuk en aardig maar het is niet altijd waar. Vaak niet zelfs, kijk naar de kortharen. En natuurlijk is er dan ook karakterverschil dat is er bij de belgen ook en dat is niet voor niks. Je kunt het wel blijven ontkennen maar dat is niet zo slim.
Er zitten langharen en ruwharen in de africhting. Links en rechts zijn er RH en LH met IPO1,2 of 3 achter hun naam.
Irta
Zeer actief

Wellus schreef: Ik promoot mijn honden en de Hollander zoveel mogelijk. Op shows,wedstrijden,dagen etc etc. Nu hebben we de kort-lang en ruwhaar alledrie gehad en gefokt dus kan over de verschillen wel het een en ander vertellen.

Zou jij dan niet, bv hier op het forum, een stuk willen schrijven over de HH in het algemeen en de verschillen tussen de verieteiten? :mann: Daar bereik je zo veel meer mensen mee dan dat je face-to-face ooit kunt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:
malinois schreef:
Er zitten langharen en ruwharen in de africhting. Links en rechts zijn er RH en LH met IPO1,2 of 3 achter hun naam.
Ja ... examens op eigen pw en club. Maakt niet uit hoor maar t is een feit dat ze nooit op (grotere) wedstrijden meedoen. Dat moet je gewoon onderkennen en dus daarmee weldegelijk t verschil in karakter
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wellus
Actief

Ik heb geen idee waarom ze niet op de landelijke wedstrijden meedoen. Zul je hun eigenaren moeten vragen waarom ze
daar niet komen.
Maar neemt niet weg dat er wel degelijk IPO honden rondlopen.

Maaar buiten de IPO om lopen er zowiezo niet veel Hollanders in wedstrijden. Om in mijn eigen sport te blijven is het
steeds hetzelfde clubje die met hun Hollander op de velden staan. Sommigen daarvan zijn inmiddels overgegaan op een Belg of Border. De rest blijft stug doorgaan met een Hollander. Nieuwe mensen zie je zelden verschijnen.
renee-uk
Zeer actief

Wellus schreef:Ik heb geen idee waarom ze niet op de landelijke wedstrijden meedoen. Zul je hun eigenaren moeten vragen waarom ze
daar niet komen.

Maaar buiten de IPO om lopen er zowiezo niet veel Hollanders in wedstrijden. Om in mijn eigen sport te blijven is het
steeds hetzelfde clubje die met hun Hollander op de velden staan. Sommigen daarvan zijn inmiddels overgegaan op een Belg of Border. De rest blijft stug doorgaan met een Hollander. Nieuwe mensen zie je zelden verschijnen.
maar het een is toch min of meer ook het gevolg van het ander.
als je ras onbekend is, of het in elk geval niet erg bekend is wat je met dat ras kunt doen zullen ook weinig mensen dat ras in overweging nemen als ze aan een nieuwe hond toe zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Irta
Zeer actief

Marjoleine schreef:
***puppy*** schreef:Heel af en toe kruisen we voor de langhaar een korthaar in, de welbekende bijlage hondjes. Laicka is er zo één en daarom is het ook zo belangrijk om met haar door te fokken. Heel naar voor mij want dan mag er een pup blijven :D
Voor de ruwhaar zijn ze ook bezig met een plan te maken om te kijken hoe we die variateit (of eigenlijk ras natuurlijk) sterker kunnen maken.
Jamaar, dat is geen outcross.
Als je tien generaties teruggaat zie je al verwantschap.

Outcross is waar we met de wetters mee bezig zijn: een écht onverwant dier. Een ander ras dus.

Ik wéét hoe de situatie bij jullie is. En ik weet ook hoe mensen reageren als er een aangekeurde HH uit Frankrijk hier in de fok dreigt te komen.
Ik zou om te beginnen die variëteiten gewoon door elkaar gaan fokken. De Raad staat daar best voor open en als je niet snel iets gaat doen hoeft het niet meer.
Hier kan ik me ook helemaal in vinden :ok:
Wellus
Actief

renee-uk schreef:
Wellus schreef:Ik heb geen idee waarom ze niet op de landelijke wedstrijden meedoen. Zul je hun eigenaren moeten vragen waarom ze
daar niet komen.

maar het een is toch min of meer ook het gevolg van het ander.
als je ras onbekend is, of het in elk geval niet erg bekend is wat je met dat ras kunt doen zullen ook weinig mensen dat ras in overweging nemen als ze aan een nieuwe hond toe zijn.

Klpt. Maar ook mensen die wel bekend zijn met het ras en er zelfs een hebben komen de wedstrijden niet eens op.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daar niet komen.

Veel komen toch net te kort op hoog niveau (de stamboom hollanders), tenminste dat is wat ik de laatste jaren heb gezien en gehoord van mensen die het geprobeerd hebben. Mijn fokker heeft ze ook een tijdje gefokt maar is er ook mee gestopt en fokt nu alleen nog maar mechelaars.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Wellus schreef:
renee-uk schreef: als je ras onbekend is, of het in elk geval niet erg bekend is wat je met dat ras kunt doen zullen ook weinig mensen dat ras in overweging nemen als ze aan een nieuwe hond toe zijn.
Klpt. Maar ook mensen die wel bekend zijn met het ras en er zelfs een hebben komen de wedstrijden niet eens op.
waar ligt dat aan dan?
Afbeelding

Wellus
Actief

Dat ontken ik ook zeer zeker niet.
Wij hebben (nou ja mijn ouders dan) toen ze begonnen met de Hollander in de jaren 80 ergens, IPO en Schutzhund gedaan.
Een korthaar heeft toen nog op de NK gelopen. Belandde toen ergens in de middenmoot.
dat zal ruim 20 jaar terug zijn of zo.

Mijn huidige honden heb ik geen idee van of ze geschikt waren voor de IPO. Ze hebben het veld nimmer gezien.
Maar al zouden ze dat ook niet zijn dan is er geen man over boord. Er zijn meer sporten dan alleen IPO.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:Dat ontken ik ook zeer zeker niet.
Wij hebben (nou ja mijn ouders dan) toen ze begonnen met de Hollander in de jaren 80 ergens, IPO en Schutzhund gedaan.
Een korthaar heeft toen nog op de NK gelopen. Belandde toen ergens in de middenmoot.
dat zal ruim 20 jaar terug zijn of zo.

Mijn huidige honden heb ik geen idee van of ze geschikt waren voor de IPO. Ze hebben het veld nimmer gezien.
Maar al zouden ze dat ook niet zijn dan is er geen man over boord. Er zijn meer sporten dan alleen IPO.
Dat snap ik maar daar ging het niet over. Er wordt ontkent dat er verschil in karakter zit tussen de variëteiten en dat is dus simpel een feit dat er wel verschil in zit. Kijk alleen al maar naar de africhting daar ging het over. :wink: IPV het stug blijven ontkennen lijkt het me verstandiger om het net als bij de Belg te onderkennen.... daar hebben alle partijen meer aan.
Afbeelding
Wellus
Actief

Voor zover ik weet heb ik nergens ontkent dat er verschillen zijn. :mrgreen:
Er is verschil tussen de varieteiten en zelfs binnen elke varieteit is er verschil. De ene korthaar is de andere niet. Je hebt
honden die actief zijn maar ook honden die de bank niet af te slepen zijn.
Wellus
Actief

renee-uk schreef:
Wellus schreef:
renee-uk schreef: als je ras onbekend is, of het in elk geval niet erg bekend is wat je met dat ras kunt doen zullen ook weinig mensen dat ras in overweging nemen als ze aan een nieuwe hond toe zijn.
waar ligt dat aan dan?

Dat zou ik ook graag willen weten.
De enige geluiden die ik hoor vanuit de HHwereld zijn: t kost geld,heb geen tijd, vind t niet leuk.
Irta
Zeer actief

Wellus schreef:Voor zover ik weet heb ik nergens ontkent dat er verschillen zijn. :mrgreen:
Jij niet, maar dat is er min of meer wel:
Pauline schreef:Over het verschil tussen de vachttypen: ik heb een ruwhaar en twee kortharen gehad, heb nu een langhaar, en kan niet zeggen dat de kortharen zoveel feller en harder waren dan de andere twee. Krijg ook van andere kortharen niet de indruk dat die nu allemaal zo heftig zijn, en verkijk je niet op de langhaar: ook dat is een hond die de nodige opvoeding en actie kan gebruiken. Mijn ervaring is nou net niet dat je de vachttypen als aparte rassen zou moeten promoten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:Voor zover ik weet heb ik nergens ontkent dat er verschillen zijn. :mrgreen:
Er is verschil tussen de varieteiten en zelfs binnen elke varieteit is er verschil. De ene korthaar is de andere niet. Je hebt
honden die actief zijn maar ook honden die de bank niet af te slepen zijn.
Nee heb het ook niet over jou maar een eerdere opmerking van Pauline :wink:
En dat laatste is er altijd natuurlijk, maar de uitzonderingen zijn niet de regel :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:
Jij niet, maar dat is er min of meer wel:
Pauline schreef:Over het verschil tussen de vachttypen: ik heb een ruwhaar en twee kortharen gehad, heb nu een langhaar, en kan niet zeggen dat de kortharen zoveel feller en harder waren dan de andere twee. Krijg ook van andere kortharen niet de indruk dat die nu allemaal zo heftig zijn, en verkijk je niet op de langhaar: ook dat is een hond die de nodige opvoeding en actie kan gebruiken. Mijn ervaring is nou net niet dat je de vachttypen als aparte rassen zou moeten promoten.
Idd. dat bedoel ik dus... en ik denk dat je dat niet moet ontkennen.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou wel erg voorzichtig zijn om de hollandse herder, onbewust, in een bepaald hokje te stoppen. In dit geval het (wedstrijd)sporthonden vakje. In dat vakje zitten al rassen waar veel en veel meer ervaring mee is, waar men mee bekend is en niet zo snel vanaf zal stappen. De hollandse herder komt daarin gewoon tekort, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt voor ipo, knpv maar ook agility.

Als het ras in een bepaald hokje zit, dan is het heel moeilijk om daar uit te komen en 99% van eventueel geinteresseerden valt al af omdat ze helemaal niet op zoek zijn naar zo'n hond.

Ik zou het in alle communicatie veel algemener houden. Een leuke en actieve gezinshond, die in is om sport en spel te doen samen met de baas, op wat voor vlak dan ook. Of dat nou in clubverband is of samen de bossen in met paard en/of fiets. Dan trek je een veel groter publiek en in de gesprekken kun je al wel het een en ander laten vallen over wat de honden allemaal kunnen en wat er allemaal op sportgebied te doen is maar dat het geen moeten is.

Ik vind het juist een voordeel van de hollandse herder t.o.v. bijvoorbeeld de mechelse herder dat er wat minder moet maar meer mag.
Dat zou ik veel meer promoten :wink:
Wellus
Actief

Nou kan je vertellen dat mijn kortharen toch echt wel anders zijn dan de 2 langharen :wink:
De kortharen gaan door, of ze nu 2 rondjes moeten lopen of 20. Die doen het gewoon.
De langharen zijn klaar met 2 rondjes en houden het dan voor gezien.
Twee van mijn kortharen hebben een heel kort lontje. 1 korthaar drijft zichzelf gauw over de grens.
De langharen zijn geen duffe honden maar in de training moet voor hun alles kort maar krachtig.
En het blok beton voor hun kop is groter.

In huis zie en hoor je de kortharen niet. De langharen zijn nadrukkelijker aanwezig.
En zo zijn er wel meer dingen waarin ze verschillen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:Nou kan je vertellen dat mijn kortharen toch echt wel anders zijn dan de 2 langharen :wink:
De kortharen gaan door, of ze nu 2 rondjes moeten lopen of 20. Die doen het gewoon.
Twee van mijn kortharen hebben een heel kort lontje. 1 korthaar drijft zichzelf gauw over de grens.
De langharen zijn geen duffe honden maar in de training moet voor hun alles kort maar krachtig.

In huis zie en hoor je de kortharen niet. De langharen zijn nadrukkelijker aanwezig.
Kijk dat bedoel ik, en natuurlijk zijn er uitzonderingen maar je moet dit wel gewoon eerlijk zeggen tegen mensen, aangeven dat daar een behoorlijke mate van verschil in zit. Kan ook niet anders want in veel HH zitten MH ingekruist. (ook stamboom dus) Dat is een publiekelijk geheim. :wink:
Afbeelding
Irta
Zeer actief

malinois schreef:
daar niet komen.

Veel komen toch net te kort op hoog niveau (de stamboom hollanders), tenminste dat is wat ik de laatste jaren heb gezien en gehoord van mensen die het geprobeerd hebben. Mijn fokker heeft ze ook een tijdje gefokt maar is er ook mee gestopt en fokt nu alleen nog maar mechelaars.
Dit is nu eigenlijk precies wat ik een paar blz terug ook probeerder duidelijk te maken. Mensen die een hond zoeken voor het sporten nemen niet zo snel een HH maar dan eerder een mechel (zijn toch stuk bekender, meer keus en doen het vaak beter). Zelfde geldt voor agility en de bc. Hou je over de mensen die een HH nemen om de hond zelf (omdat ze nou eenmaal gek op het ras zijn, en er dus al mee bekend zijn), maar je wilt nu juist de mensen die nog onbekend zijn met het ras aanspreken. En leuk dat je veel spektakel kunt laten zien met pakwerk etc, maar de meeste pupkoper zoeken dat niet in een hond. En ook al kunnen ze het wel, het hoeft ook helemaal niet per see. En dat moet imo veel duidelijker gemaakt worden. Het is een kwestie van goede voorbereiding als pupkoper zijnde, de verschillen tussen de lijnen en verieteiten duidelijk hebben, en natuurlijk overleg met (eerlijke) fokkers. Maar die goede voorbereiding wordt moeilijk (zo niet ondoenlijk) zonder goede informatie. Vandaar mijn doorgedram over die duidelijke karakterbeschrijving (en daar hoort wat mij betreft zeker uit een uitlichting vd onderlinge verschillen bij). Zonder dat kom je nergens.
renee-uk
Zeer actief

Wellus schreef:
renee-uk schreef:
Wellus schreef:
waar ligt dat aan dan?
Dat zou ik ook graag willen weten.
De enige geluiden die ik hoor vanuit de HHwereld zijn: t kost geld,heb geen tijd, vind t niet leuk.
maar dan blijf je toch weer kijken naar de hh wereld en die moet je nou juist groter maken.

wat ik een beetje bedoel is onder andere dat op dit forum best vaak de vraag komt 'welke hond past bij mij'
dan krijg je wat heen en weer geschrijf over wat de toekomstige hondeneigenaar van plan is met de hond te gaan doen en worden er een aantal rassen aangeraden.

nou volg ik die topics niet altijd, maar ik kan me ook niet herinneren dat er een hh wordt aangraden als die eigenaar in spé aangeeft agility te willen gaan doen.
en dat is, volgens mij, voornamelijk te wijten aan het feit dat er maar zo weinig bekend is van de hh en waar ze geschikt voor zijn.

jullie eigen forum moet je natuurlijk niet meerekenen, daar zitten de mensen die al bekend zijn met het ras, maar juist een forum als dit kan best belangrijk zijn als je de aandacht op je ras wil vestigen.

kijk alleen maar naar de poedeleigenaren, daar zijn er de laatste jaren ook een aantal van bijgekomen en dat komt wel degelijk omdat er hier van tijd tot tijd best aandacht besteed wordt aan poedels.

ik zou, als ik jullie was, de kracht van een forum zoals dit niet onderschatten en er gebruik van maken.
erg veel hoef je er in elk geval niet voor te doen; wat leuke foto's plaatsen en wat leuke verhaaltjes over de honden en je bent al een heel eind op weg.
onbekend maakt nou eenmaal onbemind, maar via dit forum kun je aan dat eerste al een heleboel doen ;)
Afbeelding

Wellus
Actief

Tamara. schreef:Ik zou wel erg voorzichtig zijn om de hollandse herder, onbewust, in een bepaald hokje te stoppen. In dit geval het (wedstrijd)sporthonden vakje. In dat vakje zitten al rassen waar veel en veel meer ervaring mee is, waar men mee bekend is en niet zo snel vanaf zal stappen. De hollandse herder komt daarin gewoon tekort, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt voor ipo, knpv maar ook agility.

Als het ras in een bepaald hokje zit, dan is het heel moeilijk om daar uit te komen en 99% van eventueel geinteresseerden valt al af omdat ze helemaal niet op zoek zijn naar zo'n hond.

Ik zou het in alle communicatie veel algemener houden. Een leuke en actieve gezinshond, die in is om sport en spel te doen samen met de baas, op wat voor vlak dan ook. Of dat nou in clubverband is of samen de bossen in met paard en/of fiets. Dan trek je een veel groter publiek en in de gesprekken kun je al wel het een en ander laten vallen over wat de honden allemaal kunnen en wat er allemaal op sportgebied te doen is maar dat het geen moeten is.

Ik vind het juist een voordeel van de hollandse herder t.o.v. bijvoorbeeld de mechelse herder dat er wat minder moet maar meer mag.
Dat zou ik veel meer promoten :wink:

Hier kan ik me wel in vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de HH in een sporthokje stop. :oeps:
Maar nu sport ikzelf graag me ze en elke hond die hier binnen komt gaat een sport in.
Ik zie het liefst dan ook meer HH sporten.
Zo af en toe moet ik me hier zelf een halt toeroepen.
Wellus
Actief

Renne uk: je hebt een heel groot punt.
Zal ook proberen mijn bijdrage hier te leveren.
Irta
Zeer actief

Wellus schreef:Nou kan je vertellen dat mijn kortharen toch echt wel anders zijn dan de 2 langharen :wink:

:cheer: Goed begin alvast :mrgreen: :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:
malinois schreef:
daar niet komen.

Dit is nu eigenlijk precies wat ik een paar blz terug ook probeerder duidelijk te maken. Mensen die een hond zoeken voor het sporten nemen niet zo snel een HH maar dan eerder een mechel (zijn toch stuk bekender, meer keus en doen het vaak beter). Zelfde geldt voor agility en de bc. Hou je over de mensen die een HH nemen om de hond zelf (omdat ze nou eenmaal gek op het ras zijn, en er dus al mee bekend zijn), maar je wilt nu juist de mensen die nog onbekend zijn met het ras aanspreken. En leuk dat je veel spektakel kunt laten zien met pakwerk etc, maar de meeste pupkoper zoeken dat niet in een hond. En ook al kunnen ze het wel, het hoeft ook helemaal niet per see. En dat moet imo veel duidelijker gemaakt worden. Het is een kwestie van goede voorbereiding als pupkoper zijnde, de verschillen tussen de lijnen en verieteiten duidelijk hebben, en natuurlijk overleg met (eerlijke) fokkers. Maar die goede voorbereiding wordt moeilijk (zo niet ondoenlijk) zonder goede informatie. Vandaar mijn doorgedram over die duidelijke karakterbeschrijving (en daar hoort wat mij betreft zeker uit een uitlichting vd onderlinge verschillen bij). Zonder dat kom je nergens.
Helemaal mee eens :ok: Jij verwoord het ook duidelijk, netjes en hebt geduld om het uit te leggen.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

renee-uk schreef: maar dan blijf je toch weer kijken naar de hh wereld en die moet je nou juist groter maken.

wat ik een beetje bedoel is onder andere dat op dit forum best vaak de vraag komt 'welke hond past bij mij'
dan krijg je wat heen en weer geschrijf over wat de toekomstige hondeneigenaar van plan is met de hond te gaan doen en worden er een aantal rassen aangeraden.

nou volg ik die topics niet altijd, maar ik kan me ook niet herinneren dat er een hh wordt aangraden als die eigenaar in spé aangeeft agility te willen gaan doen.
en dat is, volgens mij, voornamelijk te wijten aan het feit dat er maar zo weinig bekend is van de hh en waar ze geschikt voor zijn.

jullie eigen forum moet je natuurlijk niet meerekenen, daar zitten de mensen die al bekend zijn met het ras, maar juist een forum als dit kan best belangrijk zijn als je de aandacht op je ras wil vestigen.

kijk alleen maar naar de poedeleigenaren, daar zijn er de laatste jaren ook een aantal van bijgekomen en dat komt wel degelijk omdat er hier van tijd tot tijd best aandacht besteed wordt aan poedels.

ik zou, als ik jullie was, de kracht van een forum zoals dit niet onderschatten en er gebruik van maken.
erg veel hoef je er in elk geval niet voor te doen; wat leuke foto's plaatsen en wat leuke verhaaltjes over de honden en je bent al een heel eind op weg.
onbekend maakt nou eenmaal onbemind, maar via dit forum kun je aan dat eerste al een heleboel doen ;)
Ben ik het ook helemaal mee eens. Zelf doe ik dat ook amper (gister wel, geheel niet toevallig), voor mijn gevoel kan ik niet zo heel goed een goed duidelijk beeld vh ras schetsen omdat ik met de stamboom HH zelf ook maar weinig ervaring heb. Mijn xHH is toch weer anders. Maar het valt mij zeker ook op dat de HH bijna nooit genoemd wordt door mensen die er meer verstand van hebben. Wat ik er wel van weet wil ik daarom ook meer als optie aandragen als dat naar mijn idee kan passen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”