Ik ga er eens over nadenken welke misvattingen er nog meer zijnMarjoleine schreef:Je kunt het best opsplitsen, dan help je meteen die rare ideeën daarover uit de wereld.
Voorlichting met vragen werkt heel goed is mijn ervaring.
Dus: Is het waar dat een langhaar.......?
Een ruwhaar is..... Klopt dat?
Op die manier.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ras promotie, menining nodig pag. 9
Moderator: moderatorteam
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
- Aantal honden: 2
Re: Ras promotie
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Klopt inderdaad. Of een Laekense geboren uit 2 Mechelaren uit het buitenland gebruiken, dat komt ook wel eens voor (in de USA en Frankrijk zijn zulke pups geregistreerd bijvoorbeeld).Irta schreef: Wat ik uit die discussie begreep mag er bij de belgen in NL ook niet onderling gekruist worden. Wat wel weer kan, is een tervueren (?) uit het buitenland halen (waar wel onderling gekruist mag worden), met mechelbloed in de stamboom. En dan ben je er dus ook.
Ik weet dat jullie een Ruwhaar Fandag hebben gehad vorig jaar, net zoals wij jaarlijks de Laeken Funday hebben. Is zoiets niet te organiseren voor alle 3 de variëteiten? Mijn ervaring met de Laeken Funday is dat dit een uitgelezen mogelijkheid is om je ras te promoten en om mensen de kans te geven om grote aantallen van het ras bij elkaar te zien, en op die manier te kunnen zien wat de verschillen en overeenkomsten tussen de aanwezige honden zijn. Zo'n dag is uitstekend te promoten van tevoren door het aanschrijven van hondenbladen en media zoals Facebook.
- Irta
- Zeer actief
Haha, ik zag al dat je aan het lezen was, dus dacht als het niet klopt word ik straks vast gecorrigeerdLongFields schreef:Klopt inderdaad. Of een Laekense geboren uit 2 Mechelaren uit het buitenland gebruiken, dat komt ook wel eens voor (in de USA en Frankrijk zijn zulke pups geregistreerd bijvoorbeeld).Irta schreef: Wat ik uit die discussie begreep mag er bij de belgen in NL ook niet onderling gekruist worden. Wat wel weer kan, is een tervueren (?) uit het buitenland halen (waar wel onderling gekruist mag worden), met mechelbloed in de stamboom. En dan ben je er dus ook.
Naar mijn weten waren alle varieteiten er ook, dus de naam is dan eigenlijk ook een beetje verwarrend. Een website is er iig van, heb ik net eens aan een kritische blik onderworpen en vervolgens een mail gestuurd met wat verbeterpunten. Hopelijk wordt daar ook iets mee gedaan.Ik weet dat jullie een Ruwhaar Fandag hebben gehad vorig jaar, net zoals wij jaarlijks de Laeken Funday hebben. Is zoiets niet te organiseren voor alle 3 de variëteiten? Mijn ervaring met de Laeken Funday is dat dit een uitgelezen mogelijkheid is om je ras te promoten en om mensen de kans te geven om grote aantallen van het ras bij elkaar te zien, en op die manier te kunnen zien wat de verschillen en overeenkomsten tussen de aanwezige honden zijn. Zo'n dag is uitstekend te promoten van tevoren door het aanschrijven van hondenbladen en media zoals Facebook.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Volkomen off topic, hoor, maar een ruwhaar dus uit stokhaar?LongFields schreef:Klopt inderdaad. Of een Laekense geboren uit 2 Mechelaren uit het buitenland gebruiken, dat komt ook wel eens voor (in de USA en Frankrijk zijn zulke pups geregistreerd bijvoorbeeld).
Dat kan niet.
Een ruwhaar uit een ruwhaar x stokhaar is wat anders, maar ruwhaar is enkelvoudig dominant, dus dat kan niet zomaar spontaan uit twee stokharen vallen.
- Irta
- Zeer actief
Oh trouwens, ik geloof dat rh x lh iig bij de HH sowieso niet mag (ook al zou het onderling kruisen dus worden toegestaan). Iets met de ondervacht die dan .....??????
Edit:quote verwijderd, had nie goe gelese
Edit:quote verwijderd, had nie goe gelese
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hier heb je inderdaad echt wat aan.Wellus schreef:Nou kan je vertellen dat mijn kortharen toch echt wel anders zijn dan de 2 langharen![]()
De kortharen gaan door, of ze nu 2 rondjes moeten lopen of 20. Die doen het gewoon.
De langharen zijn klaar met 2 rondjes en houden het dan voor gezien.
Twee van mijn kortharen hebben een heel kort lontje. 1 korthaar drijft zichzelf gauw over de grens.
De langharen zijn geen duffe honden maar in de training moet voor hun alles kort maar krachtig.
En het blok beton voor hun kop is groter.
In huis zie en hoor je de kortharen niet. De langharen zijn nadrukkelijker aanwezig.
En zo zijn er wel meer dingen waarin ze verschillen.
Want ik had dat alweer heel anders in mijn hoofd. Mag ik alleen wel off-topic gaan om te vragen waarin zich dat dan uit, dat aandrukkelijker aanwezig zijn in huis? En het blok beton voor hun kop?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Er zit dan ook geen beharing aan de snuit, dus genetisch gezien is het ook gewoon een korthaar. Toch kan een pup met iets slag in de vacht in sommige landen als Laekense worden ingeschreven in het stamboek.Marjoleine schreef:Volkomen off topic, hoor, maar een ruwhaar dus uit stokhaar?LongFields schreef:Klopt inderdaad. Of een Laekense geboren uit 2 Mechelaren uit het buitenland gebruiken, dat komt ook wel eens voor (in de USA en Frankrijk zijn zulke pups geregistreerd bijvoorbeeld).
Dat kan niet.
Een ruwhaar uit een ruwhaar x stokhaar is wat anders, maar ruwhaar is enkelvoudig dominant, dus dat kan niet zomaar spontaan uit twee stokharen vallen.
Beharing rug van een pup geboren in Frankrijk uit 2 Mechelaar-ouders, 11 weken oud:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7568_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3727_o.jpg
Dezelfde pup 3 weken ervoor, uiteraard is het de rechter.
En een volwassen reu: http://www.working-dog.eu/dogs-details/ ... -St.Blaise
Foto's even in links vanwege het formaat, hopelijk zijn ze zo ook te zien.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is natuurlijk echtLongFields schreef:Er zit dan ook geen beharing aan de snuit, dus genetisch gezien is het ook gewoon een korthaar. Toch kan een pup met iets slag in de vacht in sommige landen als Laekense worden ingeschreven in het stamboek.
Een verkapte manier van ander bloed infokken, eigenlijk.
Want die vacht heeft natuurlijk niks met ruwhaar te maken, dat is flauwekul.
Waar het mee te maken heeft is met krul. Dat is ongewenst in kort- en langhaar maar op deze manier maak je daar dus iets lolligs van, begrijp ik
Het is een manier, maar wel een beetje een vreemde.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ben het met je eens hoor, maar ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat we in Nederland onder de huidige regels van de RV door deze honden of hun nakomelingen te gebruiken toch vers bloed kunnen inkruisen zonder te hoeven sjoemelen. Als ik met Tapas zou gaan fokken zou ik een nakomeling van de reu van mijn link gebruikt hebben.Marjoleine schreef:Dat is natuurlijk echtLongFields schreef:Er zit dan ook geen beharing aan de snuit, dus genetisch gezien is het ook gewoon een korthaar. Toch kan een pup met iets slag in de vacht in sommige landen als Laekense worden ingeschreven in het stamboek.
Een verkapte manier van ander bloed infokken, eigenlijk.
Want die vacht heeft natuurlijk niks met ruwhaar te maken, dat is flauwekul.
Waar het mee te maken heeft is met krul. Dat is ongewenst in kort- en langhaar maar op deze manier maak je daar dus iets lolligs van, begrijp ik
Het is een manier, maar wel een beetje een vreemde.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dat vind ik dus juist ook leuk. Gewoon een hond, zonder al die opsmuk die je tegenwoordig overal bijkrijgt.. Dat trekt me wel!bouvierpoedel schreef:Oh ik vind de ruwharen wel heel mooi /aantrekkelijk en lekker ongekunstelt.
Maar begrijp dat er maar een klein publiek voor is omdat de meeste mensen het niet mooi vinden , niet spectaculair genoeg en te gewoontjes.
Onbekend maakt ook onbemind.
-
Wellus
- Actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar - Aantal honden: 5
Ikzelf, maar dan spreek ik echt voor mezelf, vind de langhaar er op vooruit gegaan sinds de inkruisingen met de korthaar en Tervuerense Herder. Die inkruisingen zijn puur gedaan vanwege genenverspreiding maar het karakter vind ik zelf
daardoor beter geworden. Ik ben tuk op dit bloed en mijn langharen voeren dan ook korthaar en Tervuerenbloed.
Bij de ruwhaar kan pirma een Laekense of een korthaar gebruikt worden maar idd de RV geeft geen toestemming.
Vind dat de RH fokkers zelf daar niet doortastend genoeg in zijn om toch hun zin door te drijven en een inkruising te doen.
Nu hebben we geen RH meer maar zit er toch aan te denken om weer een teef aan te schaffen en daar mee in te kruisen.
De huidige RH fokkers hebben het er wel over maar als puntje bij paaltje komt haken ze af.
De Hollander is geen glamourras en heeft, vooral de kh, een blijkbaar slecht imago waar ze moeilijk vanaf komen.
Ik ben wel eens een agilityveld opgekomen met mijn kortharen waarbij ik gelijk de opmerking kreeg van wat doe je hier met die kutHollanders.
Of eigenlijk, de gestroomde kreeg die opmerking, de gele vonden ze wel leuk want dat was een Mechel.
Beide zijn schapen van honden en ongelovelijke allemansvrienden. Maar dit terzijde.
daardoor beter geworden. Ik ben tuk op dit bloed en mijn langharen voeren dan ook korthaar en Tervuerenbloed.
Bij de ruwhaar kan pirma een Laekense of een korthaar gebruikt worden maar idd de RV geeft geen toestemming.
Vind dat de RH fokkers zelf daar niet doortastend genoeg in zijn om toch hun zin door te drijven en een inkruising te doen.
Nu hebben we geen RH meer maar zit er toch aan te denken om weer een teef aan te schaffen en daar mee in te kruisen.
De huidige RH fokkers hebben het er wel over maar als puntje bij paaltje komt haken ze af.
De Hollander is geen glamourras en heeft, vooral de kh, een blijkbaar slecht imago waar ze moeilijk vanaf komen.
Ik ben wel eens een agilityveld opgekomen met mijn kortharen waarbij ik gelijk de opmerking kreeg van wat doe je hier met die kutHollanders.
Of eigenlijk, de gestroomde kreeg die opmerking, de gele vonden ze wel leuk want dat was een Mechel.
Beide zijn schapen van honden en ongelovelijke allemansvrienden. Maar dit terzijde.
-
Wellus
- Actief
De Ruwhaarfandag is opgezet om de ruwhaar meer te promoten. Er waren ook andere varieteiten aanwezig, dit waren bezoekershonden en mijn eigen honden. Op die dag hebben we 58 ruwharen bij mekaar weten te krijgen.Irta schreef:Haha, ik zag al dat je aan het lezen was, dus dacht als het niet klopt word ik straks vast gecorrigeerdLongFields schreef:Klopt inderdaad. Of een Laekense geboren uit 2 Mechelaren uit het buitenland gebruiken, dat komt ook wel eens voor (in de USA en Frankrijk zijn zulke pups geregistreerd bijvoorbeeld).Irta schreef: Wat ik uit die discussie begreep mag er bij de belgen in NL ook niet onderling gekruist worden. Wat wel weer kan, is een tervueren (?) uit het buitenland halen (waar wel onderling gekruist mag worden), met mechelbloed in de stamboom. En dan ben je er dus ook.![]()
Naar mijn weten waren alle varieteiten er ook, dus de naam is dan eigenlijk ook een beetje verwarrend. Een website is er iig van, heb ik net eens aan een kritische blik onderworpen en vervolgens een mail gestuurd met wat verbeterpunten. Hopelijk wordt daar ook iets mee gedaan.Ik weet dat jullie een Ruwhaar Fandag hebben gehad vorig jaar, net zoals wij jaarlijks de Laeken Funday hebben. Is zoiets niet te organiseren voor alle 3 de variëteiten? Mijn ervaring met de Laeken Funday is dat dit een uitgelezen mogelijkheid is om je ras te promoten en om mensen de kans te geven om grote aantallen van het ras bij elkaar te zien, en op die manier te kunnen zien wat de verschillen en overeenkomsten tussen de aanwezige honden zijn. Zo'n dag is uitstekend te promoten van tevoren door het aanschrijven van hondenbladen en media zoals Facebook.
Bij volgende opzet zitten we idd aan te dneken het op te zetten voor alle variteiten. De Duitse rasvereniging organiseert het dit jaar en doen een Fandag voor de KH-LH en RH.
De Fandag was een succes en is georganiseerd door liefhebbers buiten de RV om.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De Laeken Funday is ook ontstaan uit een initiatief van een aantal liefhebbers/fokkers zonder dat de RV daarbij betrokken is. Dit jaar is als ik het goed onthouden heb al weer de 11e keer dat deze dag gehouden wordt, inmiddels wel onder de vleugels van 1 van de 2 RV's die wij hebben en ook gesteund door de andere (mbt publicatie/promotie).Wellus schreef: De Fandag was een succes en is georganiseerd door liefhebbers buiten de RV om.
Voorbeeldje van de flyer voor dit jaar:

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, dat ken ik wel, dat hoor ik ook over mijn stabijsWellus schreef: Ik ben wel eens een agilityveld opgekomen met mijn kortharen waarbij ik gelijk de opmerking kreeg van wat doe je hier met die kutHollanders.![]()
En weet je wat? Ik snap heel goed hoe dat komt.
Stabijs die niet of slecht zijn opgevoed zijn ook kuthonden namelijk.
En je schiet er dus als rasvereniging niets mee op dat een beetje te gaan mooipraten.
Noem het beestje nou maar bij zijn naam.
Ik doe dat dus wel en dat leverde me in het begin heel wat gedoe op van andere fokkers. Ja, jammer dan.
Ik geef liever eerlijke voorlichting. Ik ben niet te beroerd om te zeggen dat sommige stabijs gewoon niet leuk zijn.
Ik ben niet te beroerd ook specifiek te zeggen dat ik selecteer op verdraagzame karakters omdat ze dat dus niet allemaal zijn.
En ik wil best toegeven dat ik ook wel honden heb (gehad) die etters konden zijn. En dan leg ik uit hoe je ermee om kunt gaan en vooral ook: waar die eigenschappen vandaan komen.
En weet je? Het heeft een paar jaar geduurd maar sinds enkele jaren heeft de RV dit overgenomen en heb ik toen op verzoek ook de karakterschetsen op de site van de RV geschreven.
Omdat je gewoon niks bereikt als je alleen maar mooi gaat praten en de RV gelukkig ook tot dat inzicht kwam.
Wees nou maar gewoon eerlijk en benoem alle kanten van een ras en dan bij voorkeur op een beetje leuke en toegankelijke manier. Daar bereik je echt het meeste mee.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Even een berichtje van mij weer, weet dat ik mee vlees maar gisteren en vandaag aan het werk Ben waardoor het even ontbreekt om hier nog uitgebreid te reageren. Morgen een dagje vrij, laicka gaat voor hd foto's (spannend) dus dan is er meer tijd om te reageren
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik ben pas tot hier gekomen (rest nog niet gelezen) maar ben het niet eens met je.malinois schreef:Nou de HH die ik ken zou ik toch meer omschrijven richting mechel qua karakter met de bijbehorende drift en daarbij behorende energiebehoefte.Pauline schreef:sbientje schreef:Wat is een sportieve huishond? Wat is dan het energielevel? Moet je er iedere dag 8 uur mee wandelen/bezig zijn?kom op zeg, nee natuurlijk niet. Dat zou toch niet als 'sportieve huishond' omschreven worden?
Een dagje wat minder kan prima hoor, geen probleem.Wat gebeurt er als je niet aan de behoefte voldoet? Kijk, ik hou best van actief bezig zijn met de hond, maar k heb ook weleens een dag geen zinDan moet die hond niet tegen de muren omhoog lopen.
Over het algemeen kun je prima met ze naar losloopterreinen, sommige exemplaren zijn daar wat minder of niet geschikt voor. Ze zijn doorgaans niet super doedelig/onderdanig naar andere honden maar als je er gewoon nuchter mee omgaat is er weinig aan de hand. Aan de riem kunnen ze nog wel eens tetteren naar soortgenoten maar dat is op te voeden.- hoe hondsociaal zijn ze? zit daarin verschil tussen reuen en teven? En tussen de verschillende varieteiten?
Over kleine boze kefhondjes kijken ze doorgaans heen, dat is beneden hun waardigheid....
Ik zou dus maar niet in het wilde weg bovenstaande als uitgangspunt nemen. Ja ze zijn er natuurlijk... maar bij de korthaar ken ik ze toch niet.
En dan zie ik ook natuurlijk het gedeelte werkgefokt maar dat is wel het grootste gedeelte wat je op internet tegenkomt. Bij de korthaar tenminste.
En zeker op MP etc. zie je alleen honden uit werklijnen... dan zou ik dat advies toch niet maar zo geven. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus liever iets verwachten wat er gelukkig niet uitkomt dan het omgekeerde.
Ik heb jaren lang met groepswandelingen meegelopen met Marouck, zelden of nooit problemen gehad. En dat voor een werkgefokt hondje.
En een paar dagen wat minder beweging was ook geen probleem, hoewel Marouck wel meer behoefte aan beweging had als de gemiddelde Hollander denk ik.
In de tijd dat ik Marouck nog had ben ik ook op een aantal clubmatches, nestendagen etc. geweest en doorgaans waren er bij de kortharen zeer weinig problemen naar andere honden. Juist bij de zachtere langhaar zag je wat meer problemen, veel sneppen en uitvallen.
Wat de Hollanderclub mi moet doen is van de familiedag die jaren geleden eens georganiseerd is een jaarlijks iets maken. Je zag daar wat de Hollander allemaal kon (demonstraties, eens iets uitproberen), dát was promotie van het ras!
Hollanders (althans zeker de kortharen) zijn honden waar je wat mee moet doen, maar het is ook niet extreem. Vind je ene goede combi van sport/huishond dan zijn ze prima te houden.
En nu ga ik de rest lezen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Exact wat er bij ons op de Laeken Funday jaarlijks gebeurd sinds een jaar of 11.Inge schreef: Wat de Hollanderclub mi moet doen is van de familiedag die jaren geleden eens georganiseerd is een jaarlijks iets maken. Je zag daar wat de Hollander allemaal kon (demonstraties, eens iets uitproberen), dát was promotie van het ras!
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo, alles gelezen.
Ik ga weer op mijn stokpaardje zitten
De Hollandse Herder als ras is mi alleen te redden als je de stamboeken opengooit waardoor gecontroleerd inkruisen mogelijk wordt (ipv zoals nu gebeurd stiekem (x)MH en xHH inkruisen bij de korthaar). Vers bloed is keihard nodig!
Nu verdwijnen alle honden waar vragen/vermoedens over komen naar het buitenland (Thailand is heel populair momenteel
).
Verder moeten een aantal mensen wat minder invloed krijgen binnen de RV en moeten de leden beter gehoord worden.
De NHC is mi een clubje waar een paar mensen het voor het zeggen hebben en vooral zoveel mogelijk binnenskamers moet blijven.
Wij hebben dat gedeeltelijk doorbroken met het HH-forum, wat niet altijd in dank is afgenomen.
De Hollander is een kei leuke hond. Mijn korthaar was een debiel
, maar ze heeft het wel gepresteerd mensen te interesseren voor het ras. De ruwhaar vind ik geweldig (en ik hou niet eens van ruwe vachten)
In mijn ogen is er bij de langhaar nog het meeste werk te verrichten qua "populair" maken. Het zijn plaatjes om te zien maar wat ik gezien heb qua karakter vind ik gewoon minder. Snepperig, kefferig... uitzonderingen daargelaten.
En toch..... zou ik als ik weer een korthaar zou willen nu niet voor een stamboomhond gaan maar voor een xHH. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik de africhting nu eenmaal heel leuk vind en ik wil liever geen teleurstellingen meer omdat de hond niet geschikt is.
De kans met een xHH is nu eenmaal groter dan met een HH dat het goed komt. Of je moet er een uit Thailand laten komen (zoals een kennis nu blijkbaar gedaan heeft, die kwam trots vertellen dat hij nu een stamboom HH had uit Thailand hahaha).
Ik ga weer op mijn stokpaardje zitten
De Hollandse Herder als ras is mi alleen te redden als je de stamboeken opengooit waardoor gecontroleerd inkruisen mogelijk wordt (ipv zoals nu gebeurd stiekem (x)MH en xHH inkruisen bij de korthaar). Vers bloed is keihard nodig!
Nu verdwijnen alle honden waar vragen/vermoedens over komen naar het buitenland (Thailand is heel populair momenteel
Verder moeten een aantal mensen wat minder invloed krijgen binnen de RV en moeten de leden beter gehoord worden.
De NHC is mi een clubje waar een paar mensen het voor het zeggen hebben en vooral zoveel mogelijk binnenskamers moet blijven.
Wij hebben dat gedeeltelijk doorbroken met het HH-forum, wat niet altijd in dank is afgenomen.
De Hollander is een kei leuke hond. Mijn korthaar was een debiel
En toch..... zou ik als ik weer een korthaar zou willen nu niet voor een stamboomhond gaan maar voor een xHH. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik de africhting nu eenmaal heel leuk vind en ik wil liever geen teleurstellingen meer omdat de hond niet geschikt is.
Groetjes Inge

- Irta
- Zeer actief
Zou jij de gemiddelde korthaar dan wel stabiel noemen? (serieuze vraag, eigenlijk ook gewoon uit persoonlijke intresseInge schreef:Zo, alles gelezen.![]()
Ik ga weer op mijn stokpaardje zitten![]()
Nu verdwijnen alle honden waar vragen/vermoedens over komen naar het buitenland (Thailand is heel populair momenteel).
De Hollander is een kei leuke hond. Mijn korthaar was een debiel, maar ze heeft het wel gepresteerd mensen te interesseren voor het ras. De ruwhaar vind ik geweldig (en ik hou niet eens van ruwe vachten)
In mijn ogen is er bij de langhaar nog het meeste werk te verrichten qua "populair" maken. Het zijn plaatjes om te zien maar wat ik gezien heb qua karakter vind ik gewoon minder. Snepperig, kefferig... uitzonderingen daargelaten.
![]()
En toch..... zou ik als ik weer een korthaar zou willen nu niet voor een stamboomhond gaan maar voor een xHH. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik de africhting nu eenmaal heel leuk vind en ik wil liever geen teleurstellingen meer omdat de hond niet geschikt is.De kans met een xHH is nu eenmaal groter dan met een HH dat het goed komt. Of je moet er een uit Thailand laten komen (zoals een kennis nu blijkbaar gedaan heeft, die kwam trots vertellen dat hij nu een stamboom HH had uit Thailand hahaha).
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je kunt dat op africhting fokken ook best wel wat nuanceren , niet ieder voor de africhting gefokt nest voldoet per pup.
Daar liggen ook verschillende karaktertjes in net als niet ieder nest van een showfokker voldoet aan schoonheid.
En dat africhten ook niet staat voor iedereen maar willen bijten , net als een bokser ook niet iedereen op zijn bek slaat.
Daar liggen ook verschillende karaktertjes in net als niet ieder nest van een showfokker voldoet aan schoonheid.
En dat africhten ook niet staat voor iedereen maar willen bijten , net als een bokser ook niet iedereen op zijn bek slaat.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou dus dat hele woord eigenwijs al niet gebruiken.Heavy schreef:Het hier ook beschreven blok beton voor de kop en eigenwijze karakter wordt op het forum veel beschreven, misschien iets teveel...![]()
Dat is leuk als je blind bent van een ras. Als je je orienteert is daar niks lolligs aan.
En het is ook een verkeerde benaming: ze zijn zelfstandig. Dat heeft een reden en een oorzaak en vraagt een bepaalde aanpak.
Eigenwijs geeft de indruk van een dwarse puber waar je geen grip op kunt krijgen.
Volgens mij gaat het hier om redelijk zelfstandige honden die volhardend kunnen zijn in waar ze mee bezig zijn. Dat is heel wat anders.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik vind de Laekense eigenwijzer dan de HHruwhaar.
Alleen klit de Laekense wat meer aan baas en de HH iets minder en heeft iets meer zelfstandigheid in ondermenen vind ik.
Vind de HHruwhaar ook iets opener naar mensen en misschien zorgd die combi er wel voor .
Op tafel met trimmen zijn de HH beter te handelen dan de Laekense waarbij je wat harder/langer je best moet doen om het vertrouwen te winnen.
Klant van mij had een Laekense en HHruwhaar en de eerste bleef beter bij huis en op terrein en klitteriger aan baas en de HH kon nog wel eens wat meer initiatief hebben om zijn belevingswereld uit te breiden tot de buren verderop om bv een koekie te halen .
Hij vond de HH de slet vergeleken bij de Laekense.
Alleen klit de Laekense wat meer aan baas en de HH iets minder en heeft iets meer zelfstandigheid in ondermenen vind ik.
Vind de HHruwhaar ook iets opener naar mensen en misschien zorgd die combi er wel voor .
Op tafel met trimmen zijn de HH beter te handelen dan de Laekense waarbij je wat harder/langer je best moet doen om het vertrouwen te winnen.
Klant van mij had een Laekense en HHruwhaar en de eerste bleef beter bij huis en op terrein en klitteriger aan baas en de HH kon nog wel eens wat meer initiatief hebben om zijn belevingswereld uit te breiden tot de buren verderop om bv een koekie te halen .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat is een heel goed advies vind ik.Marjoleine schreef:Ik zou dus dat hele woord eigenwijs al niet gebruiken.Heavy schreef:Het hier ook beschreven blok beton voor de kop en eigenwijze karakter wordt op het forum veel beschreven, misschien iets teveel...![]()
Dat is leuk als je blind bent van een ras. Als je je orienteert is daar niks lolligs aan.
En het is ook een verkeerde benaming: ze zijn zelfstandig. Dat heeft een reden en een oorzaak en vraagt een bepaalde aanpak.
Eigenwijs geeft de indruk van een dwarse puber waar je geen grip op kunt krijgen.
Volgens mij gaat het hier om redelijk zelfstandige honden die volhardend kunnen zijn in waar ze mee bezig zijn. Dat is heel wat anders.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ben het niet met je eens dat de Laekense eigenwijzer is dan de HH ruwhaar. Ze zijn naar onbekenden meer op zichzelf maar ik zou dat niet onder eigenwijs willen scharen. De Laekense zal zelf minder snel geneigd zijn eigen initiatief te nemen dan de HH ruwhaar, zoals jij ook al schrijft. Dat stukje ben ik het helemaal met je eens.bouvierpoedel schreef:Ik vind de Laekense eigenwijzer dan de HHruwhaar.
Ik noem het zelf altijd een dikke kop hebben, wat meer bestand zijn tegen zaken, wat ik vind van de HH ruwhaar. Dat bedoel ik overigens helemaal niet negatief hoor, een Duitse Herder vind ik ook een dikkere kop hebben (figuurlijk bedoel ik dat uiteraard) dan een Belg bijvoorbeeld. De HH ruwhaar maakt zich minder druk over omstandigheden en personen dan de Laekense, ze zijn wat minder sensibel. In zijn algemeenheid dan natuurlijk.
De HH ruwhaar is inderdaad over het algemeen wat opener dan de Laekense, maar ook meestal een tikje minder baasgericht.
Ik vind beide rassen super trouwens, allebei op hun eigen manier. Het zou niet ondenkbaar zijn dat er hier ooit een HH ruwhaar zal rondlopen. Heb de combi dit weekend gezien bij een pupkoper van mij die nu een 6 maanden oude HH ruwhaar teef erbij heeft, en heb daar enorm van genoten om te zien wat de verschillen en overeenkomsten waren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Grappig, ik heb vooral ruwharen gekend en die deden me altijd denken aan de wetters: ook dat lollige, een tikje onbezonnen, wel baasgericht maar ook snel afgeleid. Niet zo bemoeizuchtig als de meeste herders zijn (en dat vind ik dan wel prettig).LongFields schreef: De HH ruwhaar maakt zich minder druk over omstandigheden en personen dan de Laekense, ze zijn wat minder sensibel. In zijn algemeenheid dan natuurlijk.
De HH ruwhaar is inderdaad over het algemeen wat opener dan de Laekense, maar ook meestal een tikje minder baasgericht.
Jij omschrijft het anders maar we zeggen eigenlijk hetzelfde. En de club zegt het ook weer anders en dat voelt vele malen negatiever (al is dat niet zo bedoeld).
Ik denk dat dit soort omschrijvingen dus is waar het fout gaat bij de HH: mensen gebruiken de verkeerde termen en daardoor haken belangstellenden af.
De kracht van het woord wordt nogal onderschat
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik denk dat je de gemiddelde korthaar wel stabiel kan noemen.Irta schreef: Zou jij de gemiddelde korthaar dan wel stabiel noemen? (serieuze vraag, eigenlijk ook gewoon uit persoonlijke intresse)
Marouck was dat overigens absoluut niet, zij was een hyperactief nerveus opdondertje, die gelukkig doorgaans wel heel sociaal was naar andere honden.
Groetjes Inge

-
Wellus
- Actief
Haha grappig. Ik vind de ruwhaar wel een bemoeizuchtige hondGrappig, ik heb vooral ruwharen gekend en die deden me altijd denken aan de wetters: ook dat lollige, een tikje onbezonnen, wel baasgericht maar ook snel afgeleid. Niet zo bemoeizuchtig als de meeste herders zijn (en dat vind ik dan wel prettig).
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat met name wat betreft de korthaar steeds de IPO erbij gehaald wordt. Ik heb niks tegen IPO, integendeel we hebben zelf honden in de IPO/Schutzhund gehad.Maar er is meer op de wereld dan alleen IPO.
Ik heb zelf nu 2 kortharen die gefokt zijn op "werklijnen"'(voor zover je daar mag van spreken binnnen de HH).
En die zijn niet minder of meer stabiel dan onze vorige kortharen die daar niet op gefokt zijn.
Tuurlijk lopen er zenuwlijers rond en blaffende en tierende honden. Maar als ik dan bekijk wie het lijntje vasthoudt..
OP nestendagen zie je dat regelmatig. Een tierende hond die in de lijn hangt en baaslief doet niks. En als je er wat van zegt
lachen ze alleen een beetje schaapachtig. Ik erger me er mateloos aan.
De jongste van mij, 10 weken LH, wil er nu ook mee beginnen, alleen wordt dat gelijk de kop ingedrukt. Ik wil dat niet hebben.
En dat snibbige zie je idd regelmatig bij de LH. Nergens voor nodig, kun je ook op ingrijpen.
Maar helaas doen de meeste eigenaren dat af met: ja das typisch langhaar he. Of typisch ruwhaar/korthaar, vul maar in.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, wat jij schrijft dat is ook hoe ik ze zie, we hebben inderdaad andere bewoordingen gebruikt om hetzelfde te beschrijven.Marjoleine schreef:Grappig, ik heb vooral ruwharen gekend en die deden me altijd denken aan de wetters: ook dat lollige, een tikje onbezonnen, wel baasgericht maar ook snel afgeleid. Niet zo bemoeizuchtig als de meeste herders zijn (en dat vind ik dan wel prettig).
Jij omschrijft het anders maar we zeggen eigenlijk hetzelfde. En de club zegt het ook weer anders en dat voelt vele malen negatiever (al is dat niet zo bedoeld).
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar jij gaat hierbij nu helpen toch?Marjoleine schreef:Ik denk dat dit soort omschrijvingen dus is waar het fout gaat bij de HH: mensen gebruiken de verkeerde termen en daardoor haken belangstellenden af.
De kracht van het woord wordt nogal onderschat
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En dit blijft niet beperkt tot alleen dit ras, mensen verschuilen zich maar al te vaak (en te graag waarschijnlijk) achter rastypische eigenschappen om niet verder te hoeven kijken dan dat en dan vooral de "schuld" niet bij zichzelf te hoeven zoeken.Wellus schreef: Maar helaas doen de meeste eigenaren dat af met: ja das typisch langhaar he. Of typisch ruwhaar/korthaar, vul maar in.
-
Wellus
- Actief
LongFields schreef:En dit blijft niet beperkt tot alleen dit ras, mensen verschuilen zich maar al te vaak (en te graag waarschijnlijk) achter rastypische eigenschappen om niet verder te hoeven kijken dan dat en dan vooral de "schuld" niet bij zichzelf te hoeven zoeken.Wellus schreef: Maar helaas doen de meeste eigenaren dat af met: ja das typisch langhaar he. Of typisch ruwhaar/korthaar, vul maar in.
Precies! Dat bedoelde ik er ook mee.