Als baas kun je iedereen binnenlaten met de hond erbij, maar ben jij bijvoorbeeld te laat bij de poort of niet thuis, dan worden mensen die niet tot het gezin behoren letterlijk niet toegelaten. Dus ook je beste vriendin kan dan niet zomaar je erf en je huis betreden of de schoonmaker (als je die hebt) die je huis tijdens je afwezigheid schoonmaakt. Zo letterlijk moet je dat zien.Zamunda schreef:Oftewel: bekenden kunnen zo over de vloer komen en vreemden kunnen zich maar beter even aan de deurbel melden. Klinkt nog steeds leuk, maar realiseren we ons wel dat die “oude schoolbekende” voor de hond een vreemde is en dus niet binnengelaten zal worden?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kan ik, als baas zijnde, die oude bekende niet binnenlaten omdat mijn hond dat niet toestaat en ik daar gewoon niks tegenin te brengen heb? Als dat echt zo werkt dan geef ik direct toe: dat had ik niet verwacht.
Of bedoel je dat ik me moet realiseren dat diegene door mij wel als bekend kan worden gezien, maar door de hond als vreemd: oftewel dat ik me ervan bewust moet zijn dat diegene aan moet bellen? Als het dat laatste is, dan was dat me wel duidelijk en dat ervaar ik absoluut niet als een probleem.
De hond zal dan óf belemmeren dat de persoon binnenkomt door te blaffen, te dreigen (door zich groot te maken en een dreigende houding aan te nemen), iemand te stellen en in het uiterste geval bijten óf de hond laat je wel binnen, maar een niet gezinslid komt niet meer weg (door hetzelfde gedrag).
Bovenstaand gedrag is prima bij een inbreker, maar niet handig bij het buurjongetje dat toevallig zijn voetbal terughaalt die hij op jullie erf heeft geschoten. Of je vriendin die je komt bezoeken terwijl jij ziek op bed ligt. Er zal dus altijd iemand bij moeten zijn om het bezoek binnen te laten, ook al is het bezoek nog zo vertrouwd in jouw ogen. Voor de hond blijft iedereen die niet tot het gezin behoort een vreemde die niets te zoeken heeft in je huis als je er als baas niet bij bent.
@Marjoleine
Wederom dank voor het antwoord. Nog een vraag. Hoe zit het met de vachtverzorging van een Wetter? Hoe gaat dat in zijn werk?