Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mi

Ongelezen bericht door Muk »

Zamunda schreef:
Oftewel: bekenden kunnen zo over de vloer komen en vreemden kunnen zich maar beter even aan de deurbel melden. Klinkt nog steeds leuk, maar realiseren we ons wel dat die “oude schoolbekende” voor de hond een vreemde is en dus niet binnengelaten zal worden?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kan ik, als baas zijnde, die oude bekende niet binnenlaten omdat mijn hond dat niet toestaat en ik daar gewoon niks tegenin te brengen heb? Als dat echt zo werkt dan geef ik direct toe: dat had ik niet verwacht.
Of bedoel je dat ik me moet realiseren dat diegene door mij wel als bekend kan worden gezien, maar door de hond als vreemd: oftewel dat ik me ervan bewust moet zijn dat diegene aan moet bellen? Als het dat laatste is, dan was dat me wel duidelijk en dat ervaar ik absoluut niet als een probleem.
Als baas kun je iedereen binnenlaten met de hond erbij, maar ben jij bijvoorbeeld te laat bij de poort of niet thuis, dan worden mensen die niet tot het gezin behoren letterlijk niet toegelaten. Dus ook je beste vriendin kan dan niet zomaar je erf en je huis betreden of de schoonmaker (als je die hebt) die je huis tijdens je afwezigheid schoonmaakt. Zo letterlijk moet je dat zien.
De hond zal dan óf belemmeren dat de persoon binnenkomt door te blaffen, te dreigen (door zich groot te maken en een dreigende houding aan te nemen), iemand te stellen en in het uiterste geval bijten óf de hond laat je wel binnen, maar een niet gezinslid komt niet meer weg (door hetzelfde gedrag).

Bovenstaand gedrag is prima bij een inbreker, maar niet handig bij het buurjongetje dat toevallig zijn voetbal terughaalt die hij op jullie erf heeft geschoten. Of je vriendin die je komt bezoeken terwijl jij ziek op bed ligt. Er zal dus altijd iemand bij moeten zijn om het bezoek binnen te laten, ook al is het bezoek nog zo vertrouwd in jouw ogen. Voor de hond blijft iedereen die niet tot het gezin behoort een vreemde die niets te zoeken heeft in je huis als je er als baas niet bij bent.

@Marjoleine
Wederom dank voor het antwoord. Nog een vraag. Hoe zit het met de vachtverzorging van een Wetter? Hoe gaat dat in zijn werk?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ennnn, heeeeel belangrijk: niet alles is maakbaar :wink: op een gegeven moment ook een keuze maken en er voor gaan :wink: het is niet erg als het ene ras je meer aanspreekt dan het andere qua uiterlijk en dat je dat ook laat meewegen. Het oog wil ook wat natuurlijk :pffff:

Wat ik bedoel te zeggen is dat het heel goed is dat je je zo aan het orienteren bent maar lang niet alles is altijd zo zwart/wit. Je kan ook niet alles tot het einde doodanalyseren waardoor het in de praktijk tegenvalt.

Ik wil niet zeggen dat je dat doet of zelfs zal gaan doen maar wilde het wel graag schrijven :F:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Muk schreef:Als baas kun je iedereen binnenlaten met de hond erbij, maar ben jij bijvoorbeeld te laat bij de poort of niet thuis, dan worden mensen die niet tot het gezin behoren letterlijk niet toegelaten. Dus ook je beste vriendin kan dan niet zomaar je erf en je huis betreden of de schoonmaker (als je die hebt) die je huis tijdens je afwezigheid schoonmaakt. Zo letterlijk moet je dat zien.
De hond zal dan óf belemmeren dat de persoon binnenkomt door te blaffen, te dreigen (door zich groot te maken en een dreigende houding aan te nemen), iemand te stellen en in het uiterste geval bijten óf de hond laat je wel binnen, maar een niet gezinslid komt niet meer weg (door hetzelfde gedrag).

Bovenstaand gedrag is prima bij een inbreker, maar niet handig bij het buurjongetje dat toevallig zijn voetbal terughaalt die hij op jullie erf heeft geschoten. Of je vriendin die je komt bezoeken terwijl jij ziek op bed ligt. Er zal dus altijd iemand bij moeten zijn om het bezoek binnen te laten, ook al is het bezoek nog zo vertrouwd in jouw ogen. Voor de hond blijft iedereen die niet tot het gezin behoort een vreemde die niets te zoeken heeft in je huis als je er als baas niet bij bent.
Bedankt voor je verhelderende voorbeelden! Aan het 'ziek op bed liggen' en dan iemand die langs komt (vriendin, of misschien zelfs thuiszorg) had ik niet gedacht. Vandaar dat ik het zó fijn vindt om voorbeelden te lezen van mensen die er goed inzicht in hebben! Dan kan ik tenminste een weloverwogen beslissing maken.
Of die beste vriendin zelf binnen kan komen hangt, zoals ik het begrepen heb, af van hoe groot de hond het 'eigen kringetje' ziet en dat verschilt per hond en ras.
Zamunda
Zeer actief

Hmm, ik dacht dat ik onderstaande reactie al geplaatst had, maar blijkbaar nog niet.

@jolanda:
Die vonk die over moet springen is niet zo moeilijk, het gaat er meer om dat ik niet wil dat dat gebeurt vóórdat ik rationeel weet dat een bepaalde hond bij me past. Anders kom ik hier straks allemaal hulptopics openen omdat ik zo verliefd werd op Fikkie en nu hij thuis is niet waaks is (tja, kruising ... hè), veel te veel beweging nodig heeft en elke week naar de trimmer moet. :mad:

@iones: bovenstaande (aan jolanda) is ook gelijk de reden dat ik niet even het asiel in ga wandelen. Niet dat ik zó impulsief ben, maar ik wil gewoon de kat niet op het spek binden en ga die situatie dus niet opzoeken.
Ik ga de honden van rassen die me aanspreken wel IRL bekijken trouwens, dat vind ik heel belangrijk. Door eens wat fokkers te bezoeken, of bij mensen privé waar ik eens kennis mag maken met hun hond, of misschien eens kijken bij de hondenclub, of raswandeling.

@Nathalie:
Ik vind dat héél verstandig van een asiel, dat mensen niet gewoon even rond kunnen kijken. Het komt helaas zo vaak voor dat mensen een impulsaankoop doen (bizar als het om dieren gaat) en dit lijkt me een effectieve maatregel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:@Marjoleine
Wederom dank voor het antwoord. Nog een vraag. Hoe zit het met de vachtverzorging van een Wetter? Hoe gaat dat in zijn werk?
Zoals de oude fokkers zeggen: af en toe even uitkloppen :mrgreen:

Serieus: het is een normale stokharige vacht, maar wat vettiger en daardoor waterafstotend. De huid is opvallend dik.
De verzorging die hierbij hoort is alleen enkele malen kammen in de rui (ontwollen kan ook), en verder opletten dat er geen klitten ontstaan bij de oren. Met name door de krul en de vettige vacht is dat risico aanwezig.
Verder hoef je er niets aan te doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Marjoleine schreef:

Serieus: het is een normale stokharige vacht, maar wat vettiger en daardoor waterafstotend. De huid is opvallend dik.
De verzorging die hierbij hoort is alleen enkele malen kammen in de rui (ontwollen kan ook), en verder opletten dat er geen klitten ontstaan bij de oren. Met name door de krul en de vettige vacht is dat risico aanwezig.
En de oren zelf goed in de gaten houden.
Luca heeft ook die dikke huid en snel oorproblemen. Zijn oren zijn ook super dik. Niet te vergelijken met die dunne huidjes van de andere 2 hier.
Muk

Zamunda schreef: Bedankt voor je verhelderende voorbeelden! Aan het 'ziek op bed liggen' en dan iemand die langs komt (vriendin, of misschien zelfs thuiszorg) had ik niet gedacht. Vandaar dat ik het zó fijn vindt om voorbeelden te lezen van mensen die er goed inzicht in hebben! Dan kan ik tenminste een weloverwogen beslissing maken.
Of die beste vriendin zelf binnen kan komen hangt, zoals ik het begrepen heb, af van hoe groot de hond het 'eigen kringetje' ziet en dat verschilt per hond en ras.
Graag gedaan!

Voor een waakhond is iedereen die niet tot het gezin behoort een vreemde. En bij een waakhond denk ik niet alleen aan de bekendere rassen zoals een herder of een Rottweiler, maar zeker ook aan de berghondenrassen en de molossers. Een Sint Bernard bijvoorbeeld ziet er heel lief en sullig uit, maar ik zou toch echt niet bij iemand het erf betreden die een Sint Bernard in zijn tuin heeft rondlopen. Zelfs niet als die Sint Bernard van een hele goede vriendin is die even niet thuis is!

En, ook belangrijk, per ras kan dat ook verschillen. Stel je neemt een hele pittige berghond in huis als waker (bv de Kaukaas of een Kangal) dan weet je dat zelfs de softste hond van dat ras nog heeeeel erg waaks en beschermend is. Maar deze rassen zijn ook gefokt om het bezit te bewaken en te verdedigen tegen ongewenst bezoek (mens en dier!). De Newfoundlander (molosser) is niet gefokt voor het beschermen van het gezin, maar het zit er wel in. Al zijn hier de verschillen groter denk ik dan bij een berghond. Ik heb nu bijvoorbeeld een Newfoundlander die helemaal niet waaks is en eentje die wel iets minder waaks mag zijn. :mrgreen: Kortom, verdiep je goed in het soort ras. Als je een pup neemt van een ras dat gefokt is om te beschermen, dan is de kans groter dat die pup later ook daadwerkelijk waakt.

Honden die minder waaks zijn (in jouw ogen een wat grotere eigen kring hebben) vind ik als waakhond minder geschikt.
Muk

Marjoleine schreef:

Ok, dat is lekker makkelijk dus. :mrgreen:

Ik ga eens kijken of er ook hondenshows zijn in deze regio waar ook Wetters zijn ingeschreven, dat vettige wil ik weleens voelen. Niet dat ik wekelijks mijn muren moet schilderen omdat er een hond tegenaan is gelopen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik ben er uit wat jou betreft: ik denk dat je het beste af bent met de rhodesian ridgeback. Goede waakhond, niet te zwaar gebouwd zodat je ook activiteiten met hem kunt ondernemen.

Je ziet ze de laatste tijd erg veel in de paardenwereld. Op de military in Boekelo zie je er altijd heel veel, nieuw modeverschijnsel? Ik weet het niet.

Het zijn wel honden waar je bovenop moet zitten, ze hebben wel wat duidelijkheid nodig in rangorde. En het zijn geen allemansvrienden. En nog een gevaar: de fokkerij. Pas op waar je de pup haalt. Hou geen ellende in stand met uitgezogen en uitgewoonde fokteven, maar koop een hond waarbij de ouders van generatie op generatie medisch doorgelicht zijn vóórdat ze in aanmerking kwamen voor fokkerij. De kans op een gezonde pup is dan groter en je helpt de broodfokkerij dan tenminste niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Roo
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roo »

Ik wachtte eigenlijk tot er een ridgeback-eigenaar zou verschijnen in dit topic die wat zou kunnen vertellen, maar ik zie ze nog niet massaal voorbij komen :tongue:
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Heb je ook nog gekeken naar de eerder genoemde Hollandse Herder? Heerlijk zelfstandige honden, tegelijkertijd ook baasgericht. Zeer geschikt als erfhond. Maar ook zeker in voor activiteiten met de baas. Goed trainbaar, maar hoeven niet altijd. En in 3 verschillende vachtvarieteiten :D
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Geen ras; maar wel erg leuk.
Een chloe

http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=284144
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Zamunda
Zeer actief

Pff, wat een reacties weer, erg leuk! Even een 'korte' reactie van mijn kant ;) .
Roo schreef:Ik wachtte eigenlijk tot er een ridgeback-eigenaar zou verschijnen in dit topic die wat zou kunnen vertellen, maar ik zie ze nog niet massaal voorbij komen :tongue:
Hihi, lok ze effe hierheen :engel:

iones schreef:Ik ben er uit wat jou betreft: ik denk dat je het beste af bent met de rhodesian ridgeback. Goede waakhond, niet te zwaar gebouwd zodat je ook activiteiten met hem kunt ondernemen.
:mrgreen: . Wie weet, het zou zomaar het ras kunnen zijn waar ik uiteindelijk mee thuiskom.

Over de fokkerij: bedankt voor de waarschuwing. De broodfok zal door mij zeker weten niet gestimuleerd worden, als ik érgens een hekel aan heb dan is het wel aan de uitbuiting van dieren.
Tegen de tijd dat ik echt voor een bepaald ras ga zal ik weer veel informatie gaan vergaren over goede fokkers, over hoe je dat bepaalt en referenties zoeken. En vervolgens natuurlijk ook verschillende fokkers bezoeken.

@Irta:
De Hollandse Herder staat ook op de lijst. Ah, verschillende kleurtjes, joepie!! [grapje].
Alle rassen die hier genoemd zijn staan op de lijst, hij is ook best lang haha. Maar alleen al het bijhouden van dit topic is al zowat een dagtaak, laat staan dat ik eraan toekom om elders info op te zoeken over de rassen. Maar dat komt goed!

@noekie:
Bedankt voor de suggestie (én voor de tip dat een Chloe geen ras is, scheelt me weer zoeken :Q: ). Ze ziet er lief uit, heeft een mooie leeftijd én ze kan bij katten :cheer: , maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze in mijn plaatje past qua waken. Bovendien heb ik (nog) geen hondenvriendje voor haar, dus daar zou ik haar geen plezier mee doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef: Ik ga eens kijken of er ook hondenshows zijn in deze regio waar ook Wetters zijn ingeschreven, dat vettige wil ik weleens voelen. Niet dat ik wekelijks mijn muren moet schilderen omdat er een hond tegenaan is gelopen.
Haha, valt wel mee hoor ;)Als er geen wetters zijn kun je ook een Ierse waterspaniel bepotelen. Die vachten lijken er wel op qua vettigheid. Of een Curly, die zijn ook ongeveer zo.

Afbeelding

Irta
Zeer actief

Zamunda schreef: @Irta:
De Hollandse Herder staat ook op de lijst. Ah, verschillende kleurtjes, joepie!! [grapje].
Alle rassen die hier genoemd zijn staan op de lijst, hij is ook best lang haha. Maar alleen al het bijhouden van dit topic is al zowat een dagtaak, laat staan dat ik eraan toekom om elders info op te zoeken over de rassen. Maar dat komt goed!
:ok:
De kleur verschilt van licht tot donker gestroomd, in het goud of zilver. De verieteiten zijn lang-, kort- en ruwhaar :wink:

Een langhaar:
Afbeelding
Zoran vd Tiendschuur via hollandseherderforum.nl

Een korthaar:
Afbeelding
Bron: http://sgravenschans.nl/sgravenschans/R ... kerij.html

Een ruwhaar:
Afbeelding
Bron: http://vtbikseland.webnode.nl/de-hollan ... verstroom/
Zamunda
Zeer actief

Irta schreef:Heb je ook nog gekeken naar de eerder genoemde Hollandse Herder? Heerlijk zelfstandige honden, tegelijkertijd ook baasgericht. Zeer geschikt als erfhond. Maar ook zeker in voor activiteiten met de baas. Goed trainbaar, maar hoeven niet altijd. En in 3 verschillende vachtvarieteiten :D
Ik heb eens zitten lezen op deze site/pagina: http://www.vereniginghollandseherder.nl/page/het-ras

Ik heb er wat stukjes uitgehaald en wil daar wat over vragen.
Zonder de andere karaktereigenschappen tekort te willen doen, noemen wij in het bijzonder: z’n trouw, z’n oplettendheid en z’n zeer actief zijn. Deze eigenschappen maken hem tot wat hij binnen het gezin is: een pientere, wakkere en werklustige hond aan wie niets ontgaat.
Dat ziet u overigens al in de pup. Een jonge Hollandse Herder is onvermoeibaar, altijd in beweging en op onderzoek uit, kijkend tot waar hij kan gaan. U zult de pup in zijn “actief-zijn” tegemoet moeten komen door veel met hem bezig te zijn en hem daarbij spelenderwijs te leren wat wel en niet kan/mag.
Ook is de Hollandse Herder nieuwsgierig. Hij wil graag meer dan de omheinde tuin of het bekende straatje om.
Vanuit deze omschrijving komt het op mij over dat het een hond is die veel uitdaging nodig heeft, veel behoefte heeft aan steeds weer nieuwe indrukken of nieuwe dingen leren. Dat deze honden veel bezig gehouden moeten worden (mentaal en fysiek) en ook in huis niet makkelijk een paar uur rustig zullen liggen.

Kun jij dit beeld onderschrijven? Als dit beeld klopt dan lijkt het me niet de juiste hond voor mij. Het is niet zo dat ik niet bezig wil zijn met de hond en geen nieuwe dingen wil aanleren, maar een hond die daar dagelijks echt veel behoefte aan heeft en geen rust in het lijf heeft... Nee, dat moet ik niet doen.
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar

Ongelezen bericht door Wellus »

Waaks: moet levende have en huis willen bewaken. Niet aggressief, maar moet zich niet laten intimideren (indringer moet zelf de juiste keuze willen maken, namelijk die van het hazepad).
Een Hollandse Herder is waaks. Mijn ervaring is dat als er een blaffende Herder staat mensen netjes blijven wachten tot je er aan komt (en als dat niet gebuerd gaan ze weg)
Gezonde hond, van een gezond ras (of lijn of kruising). Geen ras met schadelijke raskenmerken bijv.
De Hollander wordt gerontgend op HD. Bij de ruwharen komt er nog een GD onderzoek bij.

[quoteBehoefte aan beweging met de baas: middelmatig (tot laag). Hond moet max. anderhalf uur als minimumbehoefte hebben per dag. (daarnaast mag hij/zij onbeperkt vrij buiten lopen)
- In huis moet de hond rustig kunnen zijn. Absoluut geen neuroot of continue volger.][/quote]
Bij voldoende beweging en uitdaging is de Hollander in huis een rustige hond. Die van mij liggen rustig op de bank te hangen of liggen her en der verspreid door de kamer. Bij verwachtte actie volgen ze je wel. Maar als er geen actie komt berusten ze zich er in en gaan weer hun eigen gang.
Blaffen: graag, in de zin van waaksheid. Wel fijn als ik het kan doen stoppen. Niet continu blaffen om bijvoorbeeld aandacht (of omdat hij/zij alleen is).
Een Hollander is van zich geen blaffer maar dit heb je grotendeels ook zelf in de hand.
KATTEN: héél belangrijk dat de hond met katten kan en rustig met ze omgaat (dat laatste zal vast een flinke uitdaging zijn in geval van een pup).
Als ze opgroeien met katten hebben ze er over het algemeen geen problemen mee. Vreemde klatten worden wel nagejaagd (tenminste, hier wel).
Bepaalde mix van zelfstandigheid en samenwerking. Ik vind het leuk om (naast de grote ronde) meermaals per dag even samen wat te doen (rondje door de wei, even spelen, klusjes doen samen) maar tussendoor moet de hond zichzelf ook wel kunnen vermaken (op een gezonde manier wel te verstaan).
Hier kan een Hollander zich wel in vinden :-) Het zelf vermaken kunnen ze goed al zullen ze dan ook dingen doen die misschien niet in je straatje past. Ze zijn vindingrijk daarin.
Die van mij vinden het prachtig om gigantische gaten te graven, te tuinieren of de vijver leeg te scheppen.
Alleen zijn: komt niet structureel voor. Af en toe een paar uur in huis (of buiten) of in de auto moet mogelijk zijn.
Mits aangeleerd hoeft dat geen probleem te zijn. Mijn hondne maken er geen probleem van om in een auto te moeten wachten. Ze zitten dan wel in benches. Los zitten ze niet meer nadat ik verschillende malen de gordels moest laten vervangen.
Extra beweging: als het kan zou het leuk zijn als hij/zij af en toe mee kan met hardlopen/paardrijden/fietsen. Geen must, gezien ik andere wensen belangrijker vind.
- Loslopen tijdens de wandeling (onder goed appèl): zou ik erg leuk vinden als dat kan, maar andere wensen gaan voor.
Extra bewging zijn ze altijd voor te porren. Loslopen doen die van mij overwegend. Ze luisteren goed al wil de LH reu nog wel eens zijn eigen plan trekken.
Omheining: móet binnen een 'onzichtbare' omheining kunnen blijven (zoals radio fence). **Ter verduidelijking: dit is ter ondersteuning van een zichtbare omheining. Rond de wei staat stroomdraad, verder staan er hagen en voor een deel zal er nog een hek geplaatst moeten worden. De zichtbare afsluiting van het terrein zal vooral tot doel hebben dat mensen (voor hun eigen veiligheid) niet zomaar het erf kunnen betreden wanneer er een waakhond losloopt. Er zal ook een waarschuwingsbord op komen.**
Dit valt ze best te leren. Je moet er alleen even wat tijd in stoppen.
Vachtverzorging: liefst weinig en bij voorkeur niet enorm verharen.
Als de KH en LH verharen kan er redelijk veel haar afkomen. Een goede borstelbeurt doete wonderen. De LH vacht klit
over het algemeen niet. Alleen de zachte haren achterde oren kam ik zo nu en dan uit. De RH moet getrimd worden. Daar vind je verder geen tot weinig haren van in huis. Bij een goed onderhouden RH heb je er weinig verzorging aan.

Als ik je wensen lees dan denk ik wel dat een Hollander in je plaatje past.
Irta
Zeer actief

Dank je, Wellus :ok:

@ts: Ik zal je specifieke vragen proberen te beantwoorden. Hopelijk kan Wellus hier ook nog iets over zeggen.
Zamunda schreef: Vanuit deze omschrijving komt het op mij over dat het een hond is die veel uitdaging nodig heeft, veel behoefte heeft aan steeds weer nieuwe indrukken of nieuwe dingen leren. Dat deze honden veel bezig gehouden moeten worden (mentaal en fysiek) en ook in huis niet makkelijk een paar uur rustig zullen liggen.

Kun jij dit beeld onderschrijven? Als dit beeld klopt dan lijkt het me niet de juiste hond voor mij. Het is niet zo dat ik niet bezig wil zijn met de hond en geen nieuwe dingen wil aanleren, maar een hond die daar dagelijks echt veel behoefte aan heeft en geen rust in het lijf heeft... Nee, dat moet ik niet doen.
Mijn ervaring is dat ze idd wel behoefte hebben aan beweging en uitdaging, maar dat het niet zo is dat ze geen rem hebben of geen rust in hun hoofd. Ze nemen hun rust zeker wel. Een HH is een zelfstandige hond, in de zin van dat ze zichzelf heel erg goed kunnen vermaken. Ze vinden het heerlijk als jij iets met ze gaat doen, maar het is ook prima als je met andere dingen bezig bent. Wat dat betreft passen ze zich heel makkelijk aan.

Wat betreft het in huis rustig zijn; normaal gesproken zijn ze dit zeker, tenzij ze echt te weinig te doen hebben, maar daarin zijn ze niet extreem veeleisend of moeilijk vind ik. Wanneer ze (zoals de bedoeling is begrijp ik?) voornamelijk als erfhond gehouden worden en je regelmatig zelf iets met ze gaat doen (zoals hardlopen maar dat kan bv ook door ze bij je bezigheden op het erf te betrekken) zit het met die uitdaging wel goed denk ik. Te meer omdat ze zich zoals gezegd ook makkelijk aanpassen. Tadej merk ik vaak in huis niet eens. En zo wel, is ze meestal weer een zelfbedacht spelletje aan het spelen met haar bal. Ik heb geen kind aan haar iig. Maar het zijn geen honden die liever lui dan moe zijn, integendeel. Er zit wel veel levenslust in de hh, veel enthousiasme. Als je dat aanspreekt zijn het heerlijke honden om te hebben. Als je liever ee rustige hond hebt die weinig behoefte heeft aan uitdaging/beweging en weinig vindingrijk is, (om iets extreems te noemen bv een sint bernard) dan is het idd beter een ander ras te nemen.

Edit: wat toegevoegd aan laatste zin en het hardlopen expl genoemd
Laatst gewijzigd door Irta op 15 mei 2013 18:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Roo schreef:Ik wachtte eigenlijk tot er een ridgeback-eigenaar zou verschijnen in dit topic die wat zou kunnen vertellen, maar ik zie ze nog niet massaal voorbij komen :tongue:
Ik ben nog op m'n werk maar als ik thuis ben zal ik eens een stukje typen :wink:
Maar je hebt alvast een goede keus op je lijstje staan, heerlijke honden zij het.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef: Als je liever een rustige hond hebt die weinig vindingrijk is, (om iets extreems te noemen bv een sint bernard) dan is het idd beter een ander ras te nemen.
Dat vind ik een eerlijk antwoord. Goed van je. Eerlijkheid is wel zo fijn.
Een HH is volgens mij geen typische erfhond; erfhonden hebben toch een ander temperament.

Afbeelding

Irta
Zeer actief

Marjoleine schreef: Een HH is volgens mij geen typische erfhond; erfhonden hebben toch een ander temperament.
In welk opzicht bedoel je dat?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:
Marjoleine schreef: Een HH is volgens mij geen typische erfhond; erfhonden hebben toch een ander temperament.
In welk opzicht bedoel je dat?
Een erfhond kan zichzelf amuseren met (in onze ogen) niks. Blaadje, sprietje, wolkje, dat werk.
Natuurlijk wil die ook contact en regelmatig actie maar als dat er minder van komt af en toe is dat geen ramp.

Ik zie het hier met de wetters: dagen wat minder is geen probleem. De stabijs worden allengs vervelend, Fien wil minimaal op bed in zo'n periode, maar de wetters niet.
Die liggen uren buiten en doen blaadje, sprietje, wolkje. Dat erf en de handhaving daarvan is ook een baan, vinden ze ;)

Afbeelding

Irta
Zeer actief

Ah, ok, dank je :wink:
Uiteindelijk zal een HH zelf wel dingen gaan verzinnen om te doen dan idd. Dat hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn als je dat weet en die mogelijkheid ook bied. Maar het zijn idd geen honden die tevreden zijn met enkel een wolkje of een blaadje (heel zwart-wit gezegd).
Zoals ik lees zou ts ook met de hond willen gaan hardlopen indien mogelijk. Daar is een HH zeer geschikt voor, en met dergelijke uitlaatkleppen zullen ze als erfhond denk ik prima functioneren (en kunnen ze dus ook rustig ergens liggen).
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Nou, even mijn ervaring over de RR. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wat ik gelezen heb ik dat een RR zeker in je plaatje past.
Wat het waken betreft, mijn hond doet het wel. Maar niet overdreven, hij slaat alleen als er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Vreemde in huis is geen probleem, een vreemde op het erf is niet het allerbeste idee.
Een ontzettend trouwe hond voor 't gezin, maar ze hebben wel (mijn ervaring dan) een voorkeur voor een bepaald persoon.
Allemans vrienden zijn het dus inderdaad niet, als ik het van hem vraag laat hij zich door onbekende mensen aanhalen maar voor hem hoeft het niet.
Als pup zijnde liep hij weg voor mensen dus daar heb ik hem wel in moeten begeleiden, maar dan ook geldt weer als hij je eenmaal kent klimt hij t liefst bij je op schoot :mrgreen: Ik moet er dan wel bij vertellen dat hij wel erg gevoelig is voor de lichaamstaal van een persoon. Hij vindt het absoluut niet prettig als mensen zich over hem heen buigen, hem aan blijven kijken of hem zomaar bij zijn kop pakken om een aantal voorbeelden te noemen. Juist de dingen die mensen snel geneigd zijn om te doen. Mensen die hier in huis komen moeten zich dus ook aan mijn regels houden wat betreft het zomaar aanhalen van de hond, of hem maar de hele tijd aan zitten te staren waardoor hij een behoorlijke spanning opbouwt en vervolgens vlucht. Onzekere/bange mensen kunnen hem bij voorbaat al niet aaien, hij draait dan weg en doet alles om die persoon te ontwijken. Hij zal dus nooit zomaar bijten, maar mocht hij geen andere uitweg waarschuwt hij wel door te grommen. Buiten mag niemand hem zomaar aaien of ik moet de persoon kennen.

Qua erfhond, ik denk dat je daar ook wel een goede aan hebt. In ieder geval mijn hond zal niet zelfstandig op pad gaan en blijft altijd bij het vrouwtje in de buurt. Als hij lekker in het zonnetje ligt is het voor hem goed en ik hoef hem dan ook niet verder te entertainen. Wel wandel ik minimaal 2uur per dag met hem.
Maar als ik dan in de ochtend een lange wandeling heb gemaakt, is hij de rest van de middag zoet en ligt hij gewoon te slapen. Dat is wel wat hij het liefste doet, samen een lange wandeling maken. Verder hou ik hem bezig met clickeroefeningen, hij vindt dit erg leuk om te doen en om samen met mij te werken. Maar op een club gaan trainen is niks voor hem, hij ervaart dan te veel druk en dan 'moet' het en dan is het lolletje er voor hem vanaf.

Wel hebben ze een duidelijke opvoeding nodig. Ze zijn ontzettend slim en bedenken overal wel een oplossing voor of weten de boel naar hun zinnen te zetten.
Ik vind het leuk, maar je moet er tegen kunnen. Mijn hond bezit namelijk de nodige middelvingers, maar het heeft zijn charme. Hij weet het altijd op een leuke manier te brengen. Hij is verder een grote knuffelkont en ligt vaak naast me op de bank of op schoot, maar 45kilo wordt na een tijdje behoorlijk zwaar kan ik je vertellen.

Tsja, wat wil je nog meer weten? :mrgreen:
Zamunda
Zeer actief

@Wellus en Irta:
Bedankt voor jullie toevoegingen over de HH! Het beeld wordt steeds duidelijker.

@Marjoleine:
Dat de wetter waakt, maar ook 'ongediertebestrijder' is zou hier zeker niet slecht uitkomen haha. Mollen in óvervloed, althans, aan de molshopen te zien. Onze kat heeft er 1 keer eentje (dood) mee naar huis gebracht, maar dat heeft nog geen zoden aan de dijk gezet ;) .
Irta
Zeer actief

Zamunda schreef:@Wellus en Irta:
Bedankt voor jullie toevoegingen over de HH! Het beeld wordt steeds duidelijker.
Fijn! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hoor :wink: Miss maak ik het nog wat duidelijker door wat je in je eerste bericht over "beweging met de baas" schreef aan te halen.
Hond moet max. anderhalf uur als minimumbehoefte hebben per dag. (daarnaast mag hij/zij onbeperkt vrij buiten lopen)
Als je met een HH iedere dag minimaal 1,5 uur aan activiteit doet en hij daarnaast vrij rond loopt op je (grote) erf voorzie ik wat dat betreft geen problemen. In huis zul je dan ook merken dat ze rustig zijn.
Zamunda
Zeer actief

@Meghan:
Erg leuk om jouw omschrijving over de RR te lezen, bedankt daarvoor.
Meghan schreef:Wel hebben ze een duidelijke opvoeding nodig. Ze zijn ontzettend slim en bedenken overal wel een oplossing voor of weten de boel naar hun zinnen te zetten.
Ik vind het leuk, maar je moet er tegen kunnen. Mijn hond bezit namelijk de nodige middelvingers, maar het heeft zijn charme. Hij weet het altijd op een leuke manier te brengen. Hij is verder een grote knuffelkont en ligt vaak naast me op de bank of op schoot, maar 45kilo wordt na een tijdje behoorlijk zwaar kan ik je vertellen.

Tsja, wat wil je nog meer weten? :mrgreen:
Nou, ik ben wel benieuwd naar wat anekdotes in de categorie 'middelvingers' :mrgreen: .
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:@Marjoleine:
Dat de wetter waakt, maar ook 'ongediertebestrijder' is zou hier zeker niet slecht uitkomen haha. Mollen in óvervloed, althans, aan de molshopen te zien. Onze kat heeft er 1 keer eentje (dood) mee naar huis gebracht, maar dat heeft nog geen zoden aan de dijk gezet ;) .
Dan zit je met een wetter goed.
Mollen en ratten zijn geheid de pineut en voor een bunzing draait ie ook zijn poot niet om.
Voor dergelijke jacht hebben ze een eindeloos geduld, zeker als ze het eenmaal doorhebben liggen ze rustig een paar uur te wachten op hun kans.

Afbeelding

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat super dat je er zo goed over na denkt!

Zelf heb ik niet heel erg veel verstand van waakhonden/grote honden. Een ras wat ik nog niet gezien heb in dit topic, maar wat misschien wel zou kunnen is de Leonberger: grote, vriendelijke reuzen die (over het algemeen) goed met kinderen en andere dieren kunnen. Zijn erg gehecht aan eigen gezin. Waakt, maar zal niet zelf tot actie over gaan en eerst kijken wat de baas doet. Bekenden is vaak geen probleem.

Bovenstaande heb ik uit verschillende karakterbeschrijvingen gehaald die ik zo kon vinden. Volgens mij zitten er ook een aantal mensen met een Leonberger op het forum hier, die zullen je er meer over kunnen vertellen. In ieder geval heel veel succes en plezier met je zoektocht!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Zamunda
Zeer actief

@Eilfy:
Bedankt voor je compliment. De Leonberger staat op de lijst, alleen ik heb er nog geen info over opgezocht. Ik heb wel ergens (op het forum) gelezen dat het geen gezond ras zou zijn, wat ik een groot nadeel zou vinden. Maar over het ras en de gezondheid moet ik nog meer gaan lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”