Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van Hakkende hein en castratenplukvacht
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Van Hakkende hein en castratenplukvacht
Ja, langer wachten kan helpen. Ik vraag me af of het uitmaakt of de hond gecastreerd is of niet wat het plukken betreft, lijkt mij van niet. Maar het kan zijn dat sommige gedeeltes gewoon niet loslaten, die moet je dan knippen of scheren. Ik knip meestal haren die ik niet kan plukken, ik pak ze gewoon tussen mijn vingers en knip eronderdoor. Scheren, Bruno heeft nogal een gevoelig huidje dus dan doen we alleen met zijn baard. Niet op zijn lijf. En die baard knip ik ook meestal hoor, een scheerapparaat is handiger als je grote gedeeltes moet doen.
Misschien zeg ik iets wat helemaal niet kan hoor, maar een uitdun schaar dan?
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Bijknippen met de effileerschaar, haar wat vast zit en niet te plukken is, laten zitten want anders is het mishandeling

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Omdat de ondervacht dan blijft zitten. Of zoiets. Maar die blijft nu ook zitten, dus ik zou zeggen: gewoon scherenCleva schreef:Dat vindt Hein dus ook.billy schreef:haar wat vast zit en niet te plukken is, laten zitten want anders is het mishandeling![]()
Tjeses, waar ben ik aan begonnen, zeg.
Ik hoor steeds dat scheren slecht is. Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan?

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Dan scheer je de harde bovenvacht af, die je eigenlijk zou moeten plukken, dus dat blijft dan zitten en dan groeit de ondervacht veel meer als de harde bovenvacht en word het een zootjeCleva schreef:Dat vindt Hein dus ook.billy schreef:haar wat vast zit en niet te plukken is, laten zitten want anders is het mishandeling![]()
Tjeses, waar ben ik aan begonnen, zeg.
Ik hoor steeds dat scheren slecht is. Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan?

Ik zou alleen plukken wat kan en de rest wat bijwerken met een schaar

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Naar Noor gaan voor een plukbeurt? Aan de vacht ligt het volgens mij niet
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Goed inzepen/wassen wil nog wel eens helpen om de vacht makkelijk te doen loslaten. Paar weken wachten ook.
Met scheren maak je de haren alleen maar kort en blijven ze verder zitten. Is niet slecht alleen wordt het daardoor alleen maar moeilijker om de vacht te plukken. Ik vind het zelf minder mooi.
Olivier is toen hij ouder werd ook gedeeltelijk geschoren. Je zag het verschil duidelijk. Geschoren gedeelte kwam anders, sneller en langer terug.
Nu is Olivier 15 en hoeft hij niet meer. Oude kerels hoeven geen polonaise meer aan hun lijf als ze dat liever niet willen. Hij ziet er nu zwaar verwaarloosd uit. Maarja
Met scheren maak je de haren alleen maar kort en blijven ze verder zitten. Is niet slecht alleen wordt het daardoor alleen maar moeilijker om de vacht te plukken. Ik vind het zelf minder mooi.
Olivier is toen hij ouder werd ook gedeeltelijk geschoren. Je zag het verschil duidelijk. Geschoren gedeelte kwam anders, sneller en langer terug.
Nu is Olivier 15 en hoeft hij niet meer. Oude kerels hoeven geen polonaise meer aan hun lijf als ze dat liever niet willen. Hij ziet er nu zwaar verwaarloosd uit. Maarja

- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
Ik zou die buik en poten gewoon scheren dan, met wit haar zie je het verschil in aangroeien veel minder als met andere kleuren, het haar wordt alleen wel zachter en pluiziger maar als het nu muurvast zit is het waarschijnlijk al zacht. Ik zou hem niet extra pijnigen op gevoelige plekken met haar dat er eigenlijk niet lekker uit wil, vinnik zielig

Niet met een of ander wasmiddeltje, heeft ie geen last van z'n anaalklieren? Als de oorzaak is opgelost verdwijnt dat rode haar vanzelf wel weer.Cleva schreef:Overigens, nu ik jullie toch spreek. Hij heeft een paar dagen aan zijn kont zitten likken en die is nu rood uitgeslagen. Heel vies gezicht. Hoe krijg ik dat er nu af?
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
De meeste honden hebben nniet graag dat je de poten plukt en terriers helemaal ,maar wil nog niet zeggen dat het pijn doet.
Met knippen of scheren geven die krengen ook veel verzet.
Op zich word de vacht er niet mooier op ,maar ach wat is mooi en haalbaar.
Hij houd er niets aan over qua huid of vacht .
Alleen dat het glansloze zachte meuk word en kan gaan klitten , verkleuren en vreselijk vuil aantrekt.
De kont zal wel anaalklieren zijn maar ook vlooien alhoewel ik aan het eerste denk.
Effe uit laten knijpen en leed is voorlopig geleden.
Met knippen of scheren geven die krengen ook veel verzet.
Op zich word de vacht er niet mooier op ,maar ach wat is mooi en haalbaar.
Hij houd er niets aan over qua huid of vacht .
Alleen dat het glansloze zachte meuk word en kan gaan klitten , verkleuren en vreselijk vuil aantrekt.
De kont zal wel anaalklieren zijn maar ook vlooien alhoewel ik aan het eerste denk.
Effe uit laten knijpen en leed is voorlopig geleden.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Hee, ben jij dat! Grappig!Cleva schreef:Incredebiel, zul je bedoelen.
Germ, de schat.
Maar hij gaat wel als een tiet bij de behendigheid. Dat wel. Heeft de hele klas aan het dijenkletsen.
Ja, Hein doet het erg goed met de behendigheid, leuk om te zien!
Vond 't wel leuk staan het rokje.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ahhhhhh je bent herkend!!!

oh en ik weet niks van hondenrokjes... bij mijn terriertjes valt gewoon dagelijks een hondenvelletje aan haar eraf en dan is het weer goed
oh en ik weet niks van hondenrokjes... bij mijn terriertjes valt gewoon dagelijks een hondenvelletje aan haar eraf en dan is het weer goed

- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Als het mijn hond was zou ik wat er echt niet af gaat effileren. Met scheren wordt het haar steeds dikker en vervilter, kom je er de eerste paar keer nog bijv een 5 of 7 mm doorheen, na een paar keer scheren sta je met een beetje pech de vacht met een 2 mm eraf te stropen.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Wat jij schrijft herken ik niet, nu moet ik ook eerlijk zeggen dat wat te plukken is, geplukt wordt en ik niet vaak ruwharen scheer. Maar mijn Westie wordt al haar hele leven geschoren en die klit echt niet erger dan vroeger hoor.suzan25 schreef:Als het mijn hond was zou ik wat er echt niet af gaat effileren. Met scheren wordt het haar steeds dikker en vervilter, kom je er de eerste paar keer nog bijv een 5 of 7 mm doorheen, na een paar keer scheren sta je met een beetje pech de vacht met een 2 mm eraf te stropen.
Ik sluit me wel aan bij BP, terriërs zijn vaak kleine ettertjes die het niet zo leuk vinden als je aan buik en poten komt. Maar ik biecht op, bij Chester van mij effileer ik ook zijn buikje, omdat hij er echt een drama van maakt en je ziet het toch niet. Zijn poten wil ik niet knippen, ik vind het spuuglelijk, dus daar moet hij maar even op zijn tandjes bijten. Misschien toch nog even wachten totdat het ook daar echt plukrijp is en even doorbijten.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermixje
Bij mijn terriër zit het ook echt vast hoor, op haar borst, buik, poten en snor. Haar rug en staart plukken gaat prima....
Ik laat het voorlopig maar lekker zitten, wie weet komt het er nog vanaf. Hoewel ik eerlijk gezegd wel de neiging op voel komen om de schaar erin te zetten
Ik laat het voorlopig maar lekker zitten, wie weet komt het er nog vanaf. Hoewel ik eerlijk gezegd wel de neiging op voel komen om de schaar erin te zetten

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Mijn Bonnie heeft een halve plukvacht. Geen gezicht natuurlijk, zo'n lange ruwharige vacht van voren, een strook over haar rug tot haar staart en de rest zacht dik haar. Ze ziet er dus altijd een beetje mottig uit.
Pest is ook dat het in delen los gaat zitten dus behalve mottig, is het ook nog asymmetrisch. Scheelt wel dat ze al zo lelijk als de nacht is. Daar kan dan ook nog wel een debiele vacht bij.
Enfin, ik pluk haar dus onder het wandelen. Vooral als ze weer als een koe staat te grazen. Dan pluk ik handenvol ervan af, helaas is het ene stuk eerder rijp dan de ander, dus mottig blijft het, maar aan de andere kant heeft ze er dus geen hekel aan. Soms staat ze zelfs met gesloten ogen te genieten. Ik weet niet of het is omdat het jeukt of omdat ze gewoon van de aandacht geniet.
Pest is ook dat het in delen los gaat zitten dus behalve mottig, is het ook nog asymmetrisch. Scheelt wel dat ze al zo lelijk als de nacht is. Daar kan dan ook nog wel een debiele vacht bij.

Enfin, ik pluk haar dus onder het wandelen. Vooral als ze weer als een koe staat te grazen. Dan pluk ik handenvol ervan af, helaas is het ene stuk eerder rijp dan de ander, dus mottig blijft het, maar aan de andere kant heeft ze er dus geen hekel aan. Soms staat ze zelfs met gesloten ogen te genieten. Ik weet niet of het is omdat het jeukt of omdat ze gewoon van de aandacht geniet.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik wacht ook geregeld nog een tijdje als een deel van het edele terriërlijf nog niet los wil laten
En het zijn geen ettertjes, ze hebben karakter
Voor de buikjes pak ik de tondeuse. Ik heb nog niet gezien dat dit een rare vacht terug geeft, maar er zit natuurlijk ook niet zo heel veel haar op die buiken
De pootjes doe ik gedeeltelijk met het efileermes, dat gaat net wat makkelijker en minder gevoelig. Hoe het hoort en wat wel en niet mag, zou mij koud laten hoor. Als jij je hond echt niet geplukt krijgt, zou ik toch gaan scheren. Je kunt natuurlijk ook eerst even een trimmer raadplegen, wie weet heeft die nog briljante ideeën 

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
binnenkant van de poten en de buik doe ik ook met efileerschaar, de rest wordt geplukt, regelmatig moet ik een weekje wachten voor het laatste stuk vacht ook los genoeg zit om te plukken