Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mi

Ongelezen bericht door Zamunda »

Marjoleine schreef:
Zamunda schreef:@Marjoleine:
Dat de wetter waakt, maar ook 'ongediertebestrijder' is zou hier zeker niet slecht uitkomen haha. Mollen in óvervloed, althans, aan de molshopen te zien. Onze kat heeft er 1 keer eentje (dood) mee naar huis gebracht, maar dat heeft nog geen zoden aan de dijk gezet ;) .
Dan zit je met een wetter goed.
Mollen en ratten zijn geheid de pineut en voor een bunzing draait ie ook zijn poot niet om.
Voor dergelijke jacht hebben ze een eindeloos geduld, zeker als ze het eenmaal doorhebben liggen ze rustig een paar uur te wachten op hun kans.
En als ik dan weg wil met de hond, dan komt ie niet want... hij/zij moet 'even' wat afmaken :LOL: .
Ik kan en mag de hond wel meenemen en dat vindt ie prima, maar het eerste wat ie doet bij thuiskomst is: naar de betreffende molshoop om zijn 'bezigheid' af te maken. :cool2:
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Leonberger zou ik niet doen. Gezondheid is idd niet erg goed. Qua beweging en uitdaging denk ik dat je hem genoeg kunt bieden. De leonberger is wel een echte gezinshond die er graag bij wil zijn. De zul je niet gelukkig maken met alleen maar op het erf liggen, nee als jij binnen bent wil hij ook binnen en als jij bij de paarden bent wil hij ook mee kijken. Verder is waaksheid niet per se aanwezig. Mijn leonberger waakte helemaal niet, vond iedereen die in de straat liep zelfs gemaakt om haar te aaien (waar niet iedereen blij mee is bij zo'n reus ;) ) Dus qua uiterlijk misschien wel afschrikwekkend, en als de baas echt ergens niet mee eens is zullen ze ook wel verdedigen, maar verder vinden ze alles en iedereen leuk. Nou weet ik niet hoe dat zit met leonbergers die als erfhond gehouden worden, of die minder allemansvrienden zijn, maar de huishonden die ik ken wel. Ik ben ook absoluut geen expert in het ras, dus als het ras je toch aanspreekt zou ik vooral eens op een show met wat mensen spreken bv.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
Zamunda
Zeer actief

@jolanda.S:
Ik heb een mailtje gestuurd over Jayden, maar hij kan niet met katten. Het staat op de site van het haags dierencentrum dus goed en ze hebben een foutje gemaakt bij het invullen op dierenasiels.com.

@Melanie 74:
Dat er geen worst van de pakjesbezorger gemaakt wordt had ik wel begrepen hoor haha. Maar je schreef "de pakjesbezorger worst wel aangeblaft", dus ja... ik kon het niet laten om er even over te grappen.

Marjoleine schreef:Ik heb het regelmatig dat ze niet direct komen omdat er eerst iets af moet. Bijvoorbeeld als ze aan het muizenjagen is, kan ik roepen. Dan gebeurt er dus niks, ze kijkt even op en je hoort haar bijna zeggen: Effe bezig, kom eraan! Maar vijf minuten later komt ze dan heel blij aangehold.
Oja, dus ze maakt het af, maar voert daarna alsnog uit wat je van haar vroeg. Ze onthoudt dus dat je wat van haar wilde en wat dat was.
Erg leuke voorbeelden om te lezen trouwens! Hihi, die egels...

@pinguin20: ik moet je reactie nog lezen, dus kom ik later op terug!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Dat er geen worst van de pakjesbezorger gemaakt wordt had ik wel begrepen hoor haha. Maar je schreef "de pakjesbezorger worst wel aangeblaft", dus ja... ik kon het niet laten om er even over te grappen.
Lol, dat had ik geen eens gezien. Dat heb je hoor op de IPad :pffff: dat gaat niet altijd goed.
Maar mocht je de tatra eens in het echt zien, geef dan maar een gil.
Op 26 mei heeft TOPnl ( Tatrahondvereniging Owczarek Podhalanski Nederland) haar Tatra Lente Feest! Beetje in het midden van het land, belooft een hele leuke dag/middag te worden, helaas ben ik er niet bij want ik ga zelf op vakantie. :cheer:
Zamunda
Zeer actief

@pinguin20:
Bedankt voor je reactie. Ah, dan had ik dat dus goed onthouden over de gezondheid van de Leonberger. De jouwe klinkt als een GVR (grote vriendelijke reus).

@Melanie 74:
Heb je daar misschien een linkje van, van het tatra lente feest? Het lijkt me wel een goede gelegenheid eigenlijk, om eens kennis te maken met het ras.
Zamunda
Zeer actief

Nog even uit mijn voorsteltopic gekopieerd:
Muk schreef:Een Mastiff (old english) zie ik wel bij jullie passen. Twee ook. :mrgreen:
Hmm, ik mezelf al lopen met twee van deze :O: . Dan heb ik geen paarden meer nodig :Q:.

Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Zamunda schreef:Nog even uit mijn voorsteltopic gekopieerd:
Muk schreef:Een Mastiff (old english) zie ik wel bij jullie passen. Twee ook. :mrgreen:
Hmm, ik mezelf al lopen met twee van deze :O: . Dan heb ik geen paarden meer nodig :Q:.

Afbeelding
Nou, je hebt ze nodig om die honden te kunnen voeren.
Of in ieder geval een heftruck om die pallets voer uit te kunnen laden...
Wiel
Zamunda
Zeer actief

Biet schreef:

Afbeelding
Nou, je hebt ze nodig om die honden te kunnen voeren.
Of in ieder geval een heftruck om die pallets voer uit te kunnen laden...
:pffff: , dat kunnen ze dan toch zelf wel zeker? Werken voor dat eten zullen ze :zweep: .
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Afbeelding
Hahaha, schattig toch? :I:
Doe mij maar zo'n paard. Al is deze Mastiff wel erg groot, normaal zijn ze echt niet zo groot. En gelukkig maar, want zo geweldig is dat niet voor de gezondheid van een hond.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

De foto lijkt trouwens wel gesjopt, dus ik betwijfel of die Mastiff zo groot is. De Mastiffs die ik op shows en bij fokkers heb gezien, zijn lang niet zo groot.
Zamunda
Zeer actief

Hij lijkt me ook geshopt, maar of dat zo is weet ik niet zeker. Dit zou namelijk 'Hercules' zijn (als ik het goed onthouden heb) en die staat in het guinness book of records door zijn grootte. Ik begrijp daaruit ook dat dit niet een doorsnee OEM is :mrgreen:
Biet
Zeer actief

Zamunda schreef::pffff: , dat kunnen ze dan toch zelf wel zeker? Werken voor dat eten zullen ze :zweep: .
Komt wel goed daar, denk ik :cool2:
Wiel
Zamunda
Zeer actief

Biet schreef:
Zamunda schreef::pffff: , dat kunnen ze dan toch zelf wel zeker? Werken voor dat eten zullen ze :zweep: .
:mrgreen:
Tja, als ze graag een taak willen kunnen ze die krijgen hoor ;) .

Maar (ff serieus) het idee van werken voor voer staat me wel aan. Ik zie er een hoop voordelen van. Ik heb het ook een tijdje met 1 van mijn katten gedaan om haar zelfvertrouwen te stimuleren. Ik kon duidelijk merken dat ze er trotser van werd en zich vrijer durfde te gaan bewegen.
Biet
Zeer actief

Zamunda schreef:
Biet schreef:
:mrgreen:
Tja, als ze graag een taak willen kunnen ze die krijgen hoor ;) .

Maar (ff serieus) het idee van werken voor voer staat me wel aan. Ik zie er een hoop voordelen van. Ik heb het ook een tijdje met 1 van mijn katten gedaan om haar zelfvertrouwen te stimuleren. Ik kon duidelijk merken dat ze er trotser van werd en zich vrijer durfde te gaan bewegen.
@Jaap heeft daar heldere stukjes over geschreven hier en, hoewel ik de methode zelf niet gebruik, zie ik 'm wel zitten.

Maar als je in de gelegenheid bent om je honden te betrekken in je dagelijkse bezigheden, zou ik dat zeker doen.
Helemaal omdat je het over een wakende hond hebt.

Zelf neem ik m'n honden ook mee naar m'n werk, waar ze meestal geen actieve rol hebben, maar ik merk wel dat ze zichzelf een rol aanmeten.
Ik herken wel wat in wat @Marjoleine schreef: Biet, de Bull Mastiff ging altijd op een strategische plek liggen waar hij alles kon overzien en ondanks dat het leek alsof hij lag te slapen, had hij alles door wat in de omgeving gebeurd.
Layla, Mechelse Herder die hier tijdelijk verblijft, doet hetzelfde, maar dan actiever; die verplaatst zich meer om overzicht te houden.
Bobo, de Border Terrier, gaat vooral z'n eigen gang en wil uiteindelijk het liefst in de auto liggen. Een actieve bankhanger dus.

Als ik aan het werk ben, zijn zij dat ook, in de zin dat er dan regels gelden, op een andere manier dan dat we gaan wandelen.
Heb het idee dat honden dat oppikken en daar ook wel voldoening uit halen.
Naast actief met hun bezig zijn natuurlijk, de quality time.
Wiel
Zamunda
Zeer actief

@Biet:
Ja, ik heb al wat stukjes gelezen van Jaap hierover (en opgeslagen in een documentje :mrgreen: ).

Het betrekken in activiteiten spreekt me inderdaad ook aan. Je hebt daardoor contact met de hond, de hond moet nadenken en voelt zich gewaardeerd.
Ik herken ook wat je zegt over dat de hond 'aan het werk' is, puur doordat er regels gelden en niet zozeer door beweging. Dat 'rustig (of waakzaam) blijven liggen' ook een taak kan zijn.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Afbeelding
Dit is ook geen Old English Mastiff, maar een Mastino Napolitano.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet gefotoshopt is.

Groetjes Gretha
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zamunda schreef:En als ik dan weg wil met de hond, dan komt ie niet want... hij/zij moet 'even' wat afmaken :LOL: .
Ik kan en mag de hond wel meenemen en dat vindt ie prima, maar het eerste wat ie doet bij thuiskomst is: naar de betreffende molshoop om zijn 'bezigheid' af te maken. :cool2:
:LOL: :LOL:
Nouja, meegaan met de baas is natuurlijk het állerleukste!
Daar laten ze hier toch wel alles voor uit hun poten vallen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Biet
Zeer actief

Zamunda schreef:@Biet:
Ja, ik heb al wat stukjes gelezen van Jaap hierover (en opgeslagen in een documentje :mrgreen: ).

Het betrekken in activiteiten spreekt me inderdaad ook aan. Je hebt daardoor contact met de hond, de hond moet nadenken en voelt zich gewaardeerd.
Ik herken ook wat je zegt over dat de hond 'aan het werk' is, puur doordat er regels gelden en niet zozeer door beweging. Dat 'rustig (of waakzaam) blijven liggen' ook een taak kan zijn.
Voor de Bull Mastiff werkte dat zo, die kon 's avonds tevreden thuiskomen zo.
Voor de Mechelaar zou het wel wat intensiever mogen zijn: had ik d'r echt overgenomen, was ik nu wel met haar aan het trainen (voor mij dat KNPV/IPO zijn, omdat ik dat wel leuk vind, maar zij zou ook uitstekend presteren in bv. Agility).
Omdat deze hond een veel grotere drive heeft om wat te doen en echt plezier heeft in gestructureerde opdrachten/uitdagingen.
Wat de dagelijkse omgang weer zou vergemakkelijken; in spannende situaties appelleer ik aan haar drive om te werken en wordt ze gemakkelijker stuurbaar.
Wiel
Zamunda
Zeer actief

Biet schreef:
Zamunda schreef:@Biet:

Voor de Bull Mastiff werkte dat zo, die kon 's avonds tevreden thuiskomen zo.
Voor de Mechelaar zou het wel wat intensiever mogen zijn: had ik d'r echt overgenomen, was ik nu wel met haar aan het trainen (voor mij dat KNPV/IPO zijn, omdat ik dat wel leuk vind, maar zij zou ook uitstekend presteren in bv. Agility).
Omdat deze hond een veel grotere drive heeft om wat te doen en echt plezier heeft in gestructureerde opdrachten/uitdagingen.
Wat de dagelijkse omgang weer zou vergemakkelijken; in spannende situaties appelleer ik aan haar drive om te werken en wordt ze gemakkelijker stuurbaar.
Ja precies, iedere hond zo z'n behoefte aan beweging en (mentale) uitdaging.
Ik vind het ook mooi dat juist door (samen) te werken met de hond de band versterkt wordt, het wederzijds vertrouwen en respect toeneemt, met als gevolg dat je samen steeds meer situaties aankunt.
Ik hou er erg van om uit te zoeken hoe ik ervoor kan zorgen dat het dier graag met mij samenwerkt. Ik vind het dan ook helemaal niet erg als een hond niet slaafs is (dat zou ik waarschijnlijk saai vinden).
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Net weer naar het bos geweest met het hele span. Buurjongen van twaalf gaat veel mee, die heeft CC geadopteerd ;)
CC is bijna twee dus vol energie. Die is nu helemaal moe, want ze heeft een uur lang op buurjongen gelet en samen met hem de ballen gezocht die hij (expres_ voor haar in de bosjes en tussen het hoge gras gooit.
Hard werken, oppassen :mrgreen:

Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Marjoleine schreef:Net weer naar het bos geweest met het hele span. Buurjongen van twaalf gaat veel mee, die heeft CC geadopteerd ;)
CC is bijna twee dus vol energie. Die is nu helemaal moe, want ze heeft een uur lang op buurjongen gelet en samen met hem de ballen gezocht die hij (expres_ voor haar in de bosjes en tussen het hoge gras gooit.
Hard werken, oppassen :mrgreen:
Hihi, dus wie heeft wie nou geadopteerd? (en ik neem aan dat CC een van je honden is :mrgreen: ).
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef: Hihi, dus wie heeft wie nou geadopteerd? (en ik neem aan dat CC een van je honden is :mrgreen: ).
CC is Chaconne, onze wetterteef van bijna twee ;)
En zij heeft buurjongen geadopteerd. Dat neemt ze erg serieus :mrgreen:
Dit is de jongedame:

Afbeelding

Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Leuke foto! Hoe hoog is ze nu ongeveer, weet je dat?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Leuke foto! Hoe hoog is ze nu ongeveer, weet je dat?
Ze is enorm :Q:

Ze is 56 cm, keurige maat voor een teef.
Haar vader is 64, haar moeder 55. Haar broertjes zijn ook blokken van honden ;)
Er zit er een op het forum hier, Careltje. Die is rond de 60 cm.

edit: zo ziet het hoofd eruit. Ze kunnen erg grimmig kijken, dat hoort bij het ras.
Dat is dus waardoor mensen niet direct dat erf opstappen ;)
Afbeelding

Afbeelding

Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Het is toch echt één van m'n favoriete rassen.
Zamunda
Zeer actief

Ze kijkt je wel mooi aan zeg, ik werd direct 'gevangen' door haar blik.
jolanda.S
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door jolanda.S »

Prachtige foto,wat een blik.
Als ik jou was zou ik me zeker verdiepen in de Wetter,past perfect.
Verder wat Biet zegt,hij verwoord het precies goed.

Leuk dat je een mailtje aan Jayden hebt gewaagd.
Jammer dat hij toch niet met katten kan,ik zag hem al lopen op het erf :)
Zamunda
Zeer actief

Pff, waar is die afschrikwekkende waakhond als je 'm nodig hebt... Ik kreeg net maatje 43 weer eens met moeite tussen de deur vandaan geschoven :boos: .
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb verder niet veel nieuws toe te voegen, maar ik wil je wel complimenteren. Fijn dat je er zo bewust mee omgaat, en fijn dat je je eigen beperkingen ook kent.

Ik denk eigenlijk dat een herder niet gaat passen in jullie situatie. Je wil een echte erfwaker hebben, en dat is een herder nou eenmaal niet. Ze zijn wél waaks, maar op een andere manier.
Ook zijn herders over het algemeen nogal bemoeizuchtig. Die lange neus hebben ze voor één ding: om hem overal in te kunnen steken :mrgreen:

Zoals al gezegd, een wetter of een wartje zou perfect passen. Al worden (vooral de gele) wartjes nogal eens onderschat en voor (grote) golden retrievers aangezien.
Dat zijn ze niet :schrik:
De hovawart die ik kende was een enorm vriendelijke en aanhalige hond als ik hem buiten zijn erf tegenkwam. Echt dol op mij en mijn hond.
Maar ik hoefde écht niet te proberen om zijn erf op te komen hoor. Dan stond daar ineens een héél andere hond.
Als ik zei "Hé, Sam, IK ben het", dan keek hij me aan met een blik van 'maakt me niet uit :klaar: ' en de overduidelijke gedachte 'kom maar hier dan vreet ik je op' :mrgreen:
Kwam ik hem daarna weer een paar meter buiten zijn hek tegen, dan wist hij niet hoe hij moest kroelen en vrijen met me. Gewéldige hond :I:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Zamunda
Zeer actief

@Miranda:
Bedankt voor je fijne toevoeging! Hihi, dat bemoeizuchtige met die lange neus (en regelneverige) had ik al eens gelezen ja. Ik twijfel ook wel of een herder wel wat zou kunnen zijn, maar zo te lezen is de HH wel 'anders'. En de Shiloh werd ook aangeraden, ik heb er vorige week wel iets over gelezen, maar dat ben ik al vergeten... :vaag: . Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat ik meer op zoek ben naar een erfwaker.

Wat een leuk voorbeeld weer van die hovawart. Hihi, 'maakt me niet uit'... Ik heb beeld, prachtig! :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”