Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Ras promotie

Ongelezen bericht door Agostini »

Wellus schreef: OP nestendagen zie je dat regelmatig. Een tierende hond die in de lijn hangt en baaslief doet niks. En als je er wat van zegt
lachen ze alleen een beetje schaapachtig. Ik erger me er mateloos aan.
De jongste van mij, 10 weken LH, wil er nu ook mee beginnen, alleen wordt dat gelijk de kop ingedrukt. Ik wil dat niet hebben.
Klopt helemaal, daar zie je soms dingen gebeuren... :80:

En net zoals je zegt, mijn jonge KH is 14weken, maar dat vervelende blafgedrag van der wordt nu ook al aangepakt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wellus schreef:
Grappig, ik heb vooral ruwharen gekend en die deden me altijd denken aan de wetters: ook dat lollige, een tikje onbezonnen, wel baasgericht maar ook snel afgeleid. Niet zo bemoeizuchtig als de meeste herders zijn (en dat vind ik dan wel prettig).
Haha grappig. Ik vind de ruwhaar wel een bemoeizuchtige hond :mrgreen:
Maar heilig vergeleken bij een Duitser. ;)

Nouja, en al die mindere eigenschappen moet je dus niet ontkennen maar gewoon benoemen en dan zeggen hoe je daarmee om moet gaan en hoe je erin moet staan.

Als ik alleen maar zeg dat een wetter koppig is, gaan mensen uit hun plaat als hun hond voor de dertigste keer éérst die mol uitgraaft voor ie komt, en dan komt ie dus niet meer, is de verhouding naar de maan en komt het niet goed. Want een wetter is nou eenmaal zo en is zich van geen kwaad bewust. Dat is geen ongehoorzaamheid maar een stukje aanleg dat in dat ras zit. Ik benoem het liever positief: ze maken altijd af waar ze mee bezig zijn.

Als je het uitlegt zorgen ze dat ze hem niet loslaten als ze haast hebben en gaan ze er even bij zitten als ze die krul in de lucht zien steken en de kluiten in het rond zien gaan. Want die hond komt écht wel. Als ie die mol heeft. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Het hier ook beschreven blok beton voor de kop en eigenwijze karakter wordt op het forum veel beschreven, misschien iets teveel... :wink:
Ik zou dus dat hele woord eigenwijs al niet gebruiken.
Dat is leuk als je blind bent van een ras. Als je je orienteert is daar niks lolligs aan.
En het is ook een verkeerde benaming: ze zijn zelfstandig. Dat heeft een reden en een oorzaak en vraagt een bepaalde aanpak.

Eigenwijs geeft de indruk van een dwarse puber waar je geen grip op kunt krijgen.
Volgens mij gaat het hier om redelijk zelfstandige honden die volhardend kunnen zijn in waar ze mee bezig zijn. Dat is heel wat anders.
:ok: Hier kan ik me ook helemaal in vinden. Ik denk ook dat zelfstandig een betere en meer passende benaming is. Als ik naar mijn kruising kijk zie ik die zelfstandigheid enorm terug in hoe zij het (naast dat ze het geweldig vind om iets met mij te doen) ook meer dan prima vind om zelf dingen te ondernemen, rare balspelletjes te verzinnen etc. En dat is nou juist een vd dingen die ik zo heerlijk aan haar vind!

Nu ik er zo over na zit te denken..... Van de DD wordt ook vaak gezegd dat ze eigenwijs zijn. In het nemen van beslissingen zeg maar is hij enorm zelfstandig (om die bewoording maar aan te houden :wink: ), als hij ergens geen zin in heeft doet hij het niet of pas na een minuut of 5 :mrgreen: . Maar wanneer het op spelen bv aankomt is hij weer totaal niet zelfstandig. Hij wil ook niet naar buiten zonder dat er iemand mee gaat. Tadej vind het wel heel leuk als je meegaat de tuin in, maar zo niet vind ze het ook goed. En spelen kan ze zoals gezegd ook heel goed in haar eentje. Maar als er dan even geluisterd moet worden staat ze er wel (al weet ik dat dit niet bij iedere HH zo makkelijk gaat). Een ander verschil wat ik gemerkt heb wat betreft zelfstandigheid is dat Tadej heel makkelijk alleen kan zijn, dat heb ik haar ook nooit hoeven leren. Ik kon haar als pup al op een kleed leggen en zelf 10 meter verder gaan zitten, om maar een voorbeeld te noemen. Caleb zou dan compleet in paniek geraakt zijn. Die verschillen tussen 2 honden die beide zelfstandig genoemd kunnen worden is imo ook best belangrijk. Er moet wel een duidelijk beeld ook geschetst worden wat die zelfstandigheid dan in de praktijk inhoud.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of HH eigenaren dit beeld van Tadej herkennen of dat het toch weer anders is (al zijn er natuurlijk altijd individuele verschillen)...???
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar

Ongelezen bericht door Wellus »

Volgens mij wordt een hond algauw betiteld als eigenwijs als ze niet (gelijk) doen wat de baas wil :wink:

In de beschrijving van Tadej zie ik veel in mijn eigen honden terug.
Ze vinden het leuk als je met ze mee de tuin in gaat maar als je dat niet doet vinden ze het ook prima.
Zichzelf vermaken kunnen ze ook goed.
Opmerkzaam zijn ze ook. Als ze in de tuin lopen en de deur is open en ik meen stiekum weg te kunnen gaan zijn ze er als de kippen bij en staan eerder bij de voordeur dan ik :mrgreen:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Zo, de foto's zitten erop. Zoals de da kon zien zag het er prima uit, ze vond laicka zelfs zeer soepel. Nou weet ik niet of dat iets positiefs is.

Ik heb alles even doorgelezen en om even een korte samenvatting te maken:
Openheid
Neuzen 1 richting op
Goede rasbeschrijving
Meer verhalen en foto's van de honden
De stamboom hh losweken van de gestreepte werkhonden
Fundag ( doe ik niet, heb denk ik hier mijn handen al vol aan)
Coi naar beneden halen

Via fb is er geadviseerd om de boeken er op na te slaan om daar de steekwoorden over het karakter vandaan te halen, dus ben ik bezig met lezen.

Einde van de week kunnen een rits foto's verwachten van ruwhaar pups, ik ga een dagje oppassen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Wellus schreef: Opmerkzaam zijn ze ook. Als ze in de tuin lopen en de deur is open en ik meen stiekum weg te kunnen gaan zijn ze er als de kippen bij en staan eerder bij de voordeur dan ik :mrgreen:
:lol1: :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

***puppy*** schreef: Fundag ( doe ik niet, heb denk ik hier mijn handen al vol aan)
Je hoeft ook niet alles zelf te doen natuurlijk, ik denk dat je met een dag als dit in 1x een heleboel publiciteit en aandacht kunt trekken.
***puppy*** schreef:Einde van de week kunnen een rits foto's verwachten van ruwhaar pups, ik ga een dagje oppassen.
:cheer: :cheer: :cheer:
Kansje dat je er eentje in je zak of tas mee kunt nemen? Mag je hem of haar hier komen brengen. :wink:
Irta
Zeer actief

***puppy*** schreef:Zo, de foto's zitten erop. Zoals de da kon zien zag het er prima uit, ze vond laicka zelfs zeer soepel. Nou weet ik niet of dat iets positiefs is.

Ik heb alles even doorgelezen en om even een korte samenvatting te maken:
Openheid
Neuzen 1 richting op
Goede rasbeschrijving
Meer verhalen en foto's van de honden
De stamboom hh losweken van de gestreepte werkhonden
Coi naar beneden halen

Via fb is er geadviseerd om de boeken er op na te slaan om daar de steekwoorden over het karakter vandaan te halen, dus ben ik bezig met lezen.

Einde van de week kunnen een rits foto's verwachten van ruwhaar pups, ik ga een dagje oppassen.
:ok:
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
***puppy*** schreef: Fundag ( doe ik niet, heb denk ik hier mijn handen al vol aan)
Je hoeft ook niet alles zelf te doen natuurlijk, ik denk dat je met een dag als dit in 1x een heleboel publiciteit en aandacht kunt trekken.
***puppy*** schreef:Einde van de week kunnen een rits foto's verwachten van ruwhaar pups, ik ga een dagje oppassen.
:cheer: :cheer: :cheer:
Kansje dat je er eentje in je zak of tas mee kunt nemen? Mag je hem of haar hier komen brengen. :wink:
Citeren gaat lastig via de iPad. De fun/fan dag zal door andere mensen opgenomen worden dus dat komt wel goed.

En die pups, ik geloof dat de fokker nog pups te kort komt, dus nog 1 missen zullen de mensen wel begrijpen :lol1:
Afbeelding
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar

Ongelezen bericht door Wellus »

Daar is tussen neus en lippen door een hele tijd al eens ovregesproken.
En ipv alleen een Fandag voor de ruwharen kunnen we net als Duitsland volgend jaar natuurlijk
een Fandag gaan doen voor allen.
Er zullen toch vast wel liefhebbers zijn die hun medewerking hierin willen verlenen.
ik stel me alvast beschikbaar :D
Irta
Zeer actief

Inge schreef:
Irta schreef: Zou jij de gemiddelde korthaar dan wel stabiel noemen? (serieuze vraag, eigenlijk ook gewoon uit persoonlijke intresse :wink: )
Ja, ik denk dat je de gemiddelde korthaar wel stabiel kan noemen.
Marouck was dat overigens absoluut niet, zij was een hyperactief nerveus opdondertje, die gelukkig doorgaans wel heel sociaal was naar andere honden.
Ok... Hoe denk jij dan dat het komt dat ze bij sommigen de naam hebben dat niet te zijn?
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:
Daar is tussen neus en lippen door een hele tijd al eens ovregesproken.
En ipv alleen een Fandag voor de ruwharen kunnen we net als Duitsland volgend jaar natuurlijk
een Fandag gaan doen voor allen.
Er zullen toch vast wel liefhebbers zijn die hun medewerking hierin willen verlenen.
ik stel me alvast beschikbaar :D
Ik wil wel weer stand zitten met de dames, moet je wellus nog kwijt, zal die vast waarderen :80:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Irta schreef:
Inge schreef:
Irta schreef: Zou jij de gemiddelde korthaar dan wel stabiel noemen? (serieuze vraag, eigenlijk ook gewoon uit persoonlijke intresse :wink: )
Marouck was dat overigens absoluut niet, zij was een hyperactief nerveus opdondertje, die gelukkig doorgaans wel heel sociaal was naar andere honden.
Ok... Hoe denk jij dan dat het komt dat ze bij sommigen de naam hebben dat niet te zijn?
Is dat zo? Staat de korthaar doorgaans niet als stabiel te boek?
Ik zie dat niet zo.
Wat ik wel zie/hoor is de "kift" naar de xHH,het idee dat zij de stamboom Hollander een slechtere naam bezorgen. En daar ben ik het ook al niet mee eens.
Ik zie heel wat xHH (binnen de KNPV) en ik zie niet zo'n grote verschillen met de stamboom Hollander. :denken:
Wat ik zie zijn honden die gemiddeld genomen wat "stugger" zijn dan een MH, waarmee ik bedoel dat het wat langer duurt voordat ze een commando feilloos uitvoeren. Is dat eigenwijsheid? Of noem je het zelfstandiger? :wink: Maar zit de oefening er eenmaal in dan gaat het ook gewoon goed.
De doorsnee xHH is wellicht ietwat grover gebouwd, persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi.
Ik ben het dan ook niet eens met de "conclusie" die ***puppy**** trekt
***puppy*** schreef: De stamboom hh losweken van de gestreepte werkhonden
Nee, je moet de xHH niet losweken. Je moet de xHH gebruiken binnen het stamboombestand. Het voegt wat massa toe, het voegt wellicht ietwat meer karaktersterkte toe...
Maar dus wel in alle openheid!
Wat dat betreft heb ik bewondering voor Marjolein, die een Brassai durft te gebruiken!
Brassai, die aantoonbaar in zijn bloedlijn Nico van Neerland heeft (een xHH).
http://www.bloedlijnen.nl/?BRN=1583

De xHH die ik zie zijn gewoon stabiele honden. Honden die je zo (na aankeuring) in het bestand kunt gebruiken om de HH én vers bloed te geven én die een iets werk lustiger karakter kunnen toevoegen. Want ik vind dat een HH een werkhond hoort te blijven.
Daarmee zeg ik niet dat ze niet als huishond geschikt zouden kunnen zijn, maar voor degene die meer wil dan een bankhanger moet de Hollander er wel zijn. De Hollander hoort een actieve hond te zijn, de wil werken met de baas. En dan maakt het mij geen bal uit of dat africhting, behendigheid, schapen drijven of gehoorzaamheid is. Een Hollander hoort echter geen kleedje te zijn. Een Hollander is mi een hond die samen met de baas iets wil doen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Irta
Zeer actief

Inge schreef:
Irta schreef:
Inge schreef:
Is dat zo? Staat de korthaar doorgaans niet als stabiel te boek?
Ik zie dat niet zo.
Wat ik wel zie/hoor is de "kift" naar de xHH,het idee dat zij de stamboom Hollander een slechtere naam bezorgen. En daar ben ik het ook al niet mee eens.
Ik zie heel wat xHH (binnen de KNPV) en ik zie niet zo'n grote verschillen met de stamboom Hollander. :denken:
Wat ik zie zijn honden die gemiddeld genomen wat "stugger" zijn dan een MH, waarmee ik bedoel dat het wat langer duurt voordat ze een commando feilloos uitvoeren. Is dat eigenwijsheid? Of noem je het zelfstandiger? :wink: Maar zit de oefening er eenmaal in dan gaat het ook gewoon goed.
De doorsnee xHH is wellicht ietwat grover gebouwd, persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi.
Ik ben het dan ook niet eens met de "conclusie" die ***puppy**** trekt
***puppy*** schreef: De stamboom hh losweken van de gestreepte werkhonden
Nee, je moet de xHH niet losweken. Je moet de xHH gebruiken binnen het stamboombestand. Het voegt wat massa toe, het voegt wellicht ietwat meer karaktersterkte toe...
Maar dus wel in alle openheid!
Wat dat betreft heb ik bewondering voor Marjolein, die een Brassai durft te gebruiken!
Brassai, die aantoonbaar in zijn bloedlijn Nico van Neerland heeft (een xHH).
http://www.bloedlijnen.nl/?BRN=1583

De xHH die ik zie zijn gewoon stabiele honden. Honden die je zo (na aankeuring) in het bestand kunt gebruiken om de HH én vers bloed te geven én die een iets werk lustiger karakter kunnen toevoegen. Want ik vind dat een HH een werkhond hoort te blijven.
Daarmee zeg ik niet dat ze niet als huishond geschikt zouden kunnen zijn, maar voor degene die meer wil dan een bankhanger moet de Hollander er wel zijn. De Hollander hoort een actieve hond te zijn, de wil werken met de baas. En dan maakt het mij geen bal uit of dat africhting, behendigheid, schapen drijven of gehoorzaamheid is. Een Hollander hoort echter geen kleedje te zijn. Een Hollander is mi een hond die samen met de baas iets wil doen.
Dankjewel, dat is duidelijk :ok:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Misschien dat de SZH nog wat ideeën heeft? Helaas hebben ze dit jaar geen Dag van het Levend Erfgoed, anders was dat ook een mooie gelegenheid geweest. Maar ik hoorde al dat de HH dit jaar ras van het jaar is, dus dat is ook al goed voor wat extra promotie.
Misschien moet je mensen hier aanzetten al hun brieven te versturen met een HH-postzegel. :mrgreen: http://szh.nl/postzegels/
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ik doelde meer op de XHH los weken in de zin van dat veel mensen denken dat elke herdershond met strepen een HH is ;)

@Veertje, dag van het levend erfgoed zijn we sowieso aanwezig :)

Trouwens, ik ben op pup bezoek geweest, viewtopic.php?f=26&t=266905
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Ras promotie, menining nodig pag. 9

Oud stuk geschreven door iemand van de NHC. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

De Hollandse Herdershond geschiedenis en rasbeschrijving

Oorsprong
De oorsprong van de Hollandse Herdershond ligt op het platteland. Nederland was al vroeg in de geschiedenis een cultuurlandschap dat onder meer werd onderhouden met behulp van schaapskuddes. De honden moesten de schapen uit de cultuurgewassen houden en dat deden ze door naast de kudde te patrouilleren op wegkant of akkerrand. Ook begeleidden zij de kuddes op weg naar de gemeenschappelijke weides, markten en havens.
Op de boerderij hielden ze de kippen uit de moestuin, haalden de koeien op voor het melken en trokken de melkkar. Zodra er vreemd volk het erf op kwam, werd de baas gewaarschuwd.
Rond 1900 waren de schaapskuddes grotendeels verdwenen. De veelzijdigheid van de Hollandse Herdershond maakte hem geschikt voor de toen beginnende dressuur. Zo begon hij een nieuwe carrière als politiehond, speurhond en blindengeleidehond. Hij is nog steeds
geschikt voor het hoeden van schapen.

Ontstaan van het ras
Herdershonden met bovengenoemde taken waren er al vele eeuwen in Europa. Het uiterlijk was nauw verbonden met de oorspronkelijke taak en bij de fokkerij werd slechts op werkeigenschappen en karakter gelet.
In de negentiende eeuw kwam er met name in Engeland, maar later ook in de rest van de wereld, belangstelling voor honden met een vast verervend uiterlijk, het begrip rashond deed zijn intrede. De eerste rasstandaard van de Hollandse Herder dateert van 12 juni 1898. Kort hiervoor waren ook de standaarden van herdershondenrassen in het buitenland beschreven zoals de Duitse Herder en de Belgische Herder. De Hollandse Herder werd nooit een modehond en daarom benadert hij meer dan zijn buitenlandse verwanten het oorspronkelijke type: heel natuurlijk, sterk gelijkend op zijn voorvader de wolf maar wel wat kleiner, de schofthoogte bedraagt voor reuen 57 tot 62 cm en voor teven 55 tot 60 cm. Het gewicht van een reu is ca 28 kg en van een teef ca 23 kg.
Het type landslag herder waar onze Hollandse Herder van afstamt kende nog veel verscheidenheid van vachttype. Bij de vastlegging van de rasstandaard werd o.a. geschreven over korthaar, ruwhaar, ruighaar, stekelhaar, langhaar aanliggend en langhaar staand. Er waren vele kleurslagen maar uiteindelijk is gekozen voor de kleuren goudgestroomd en zilvergestroomd, waarbij de stroming bij de ruwhaar door de vachtstructuur wat minder tot uitdrukking komt. De vachtvariatie werd teruggebracht tot drie variëteiten: korthaar, langhaar en ruwhaar.

Rasstandaard
De rasstandaard staat bij de overkoepelende hondenorganisatie FCI, waar de Nederlandse stamboekhouding van de Raad van Beheer onder valt, geregistreerd onder nummer 223 en is voor het laatst aangepast op 21 oktober 2009. Deze laatste herziening betrof geen wijzigingen in het ras, maar gaf een verbeterde en meer uitgebreide beschrijving.

Karakter
In de rasstandaard staat: Zeer trouw en betrouwbaar, steeds oplettend, waakzaam, actief, zelfstandig, met doorzettingsvermogen, intelligent, bereid te gehoorzamen en begaafd met de ware herdershonden aard. De Hollandse Herdershond werkt graag samen met de baas en hij voert een taak die hem wordt opgedragen zelfstandig uit. Hij moet bij grotere kuddes kunnen samenwerken met meerdere honden.

De Hollandse Herder is een sportieve levendige hond, een echte allrounder die geschikt is voor veel takken van hondensport, zoals behendigheid, schapenhoeden, reddingshond, Gedrag&Gehoorzaamheid, maar ook voor zwaardere vormen van africhting. Bij het IPO zijn er zeker rassen die in doorsnee geschikter zijn voor deze tak van sport, maar er is een groep Hollandse Herder bezitters en dan met name bij de korthaar, die goede resultaten behalen bij het IPO.
In 2010 is de NHC Werkgroep Herderen gestart met het afnemen van aanlegtesten voor het schapenhoeden. Hierbij wordt gekeken of de hond een goede verstandhouding met zijn baas heeft, voor hem wil werken en of hij instinct toont voor het oorspronkelijke werk bij de schapen. Het grootste deel van de deelnemende honden blijkt dit instinct nog te bezitten en dit geld voor alle drie de variëteiten. Het heeft een aantal eigenaren zo enthousiast gemaakt dat ze zijn gaan trainen. Er is nu een officiële test: de FCI-Herding Working Test (HWT). De Hollandse Herder is van nature een ander soort schapenhoeder dan de populaire Border Collie, die een drijver is. De Hollandse Herder bewaakt de grenzen van wegen en weidegronden door uit zichzelf en zonder verdere commando’s, voornamelijk in draf, langs dit soort scheidslijnen heen en weer te lopen. De aanleg hiervoor is in de hoedende herdershond van nature aanwezig.

De belangen van het ras worden in Nederland, het moederland, als sinds 1898 behartigd door de NHC (Nederlandse Herdershonden Club). Er is een sinds enige jaren een tweede door de Raad van Beheer erkende rasvereniging, de VVHH (Vereniging voor de Hollandse Herder) die vooral de kortharige variëteit vertegenwoordigt.

Auteur: Mieke Schmid-Clemens
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik vind dit eigenlijk best een leuk duidelijk stukje.
Afbeelding
gevni havanezers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

ik ook, mooi duidelijk stuk. Er komt uit dat het honden zijn die graag met de baas aan het werk gaan. Prima stuk :ok:
Irta
Zeer actief

Nouja, wat mij meteen weer opvalt is dat er over oorsprong, ontstaan en werk/sport in verhouding veel meer geschreven staat dan over het karakter vd hond zelf. Het hele stuk gaat hoofdzakelijk over de geschiedenis. Als ik het ras niet zou kennen en zou willen weten wat voor hond het is en of het ras bij mij past zou ik hier weinig mee kunnen. Ik zou eerst willen weten hoe die kraktertrekken zich uiten, met (veel meer) voorbeelden en duidelijke uitleg. Ik zie op zich wel wat in een goed stuk over geschiedenis, karakter (buiten de sport dus) en sport/activiteit als daarbij ook in de stukken over de geschiedenis en sport steeds weer a.h.v. voorbeelden en uitleg het karakter naar voren komt (naast het karakter buiten de sport dus).

Verder zie ik het nut van het stukje "rasstandaard" in deze tekst niet in, voor iemand die overweegt een hh in huis te nemen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind ook absoluut dat er uitgebreid op het karakter in gegaan moet worden met zeker een uitlichting tot zelfstandigheid. Ik ga dit stuk naar Marjoleine door sturen met de vraag of zij meer kan met dit stuk
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind weer dat er te weinig instaat over de verschillende karaktertrekken van de verschillende varieteiten.
als je wel geinteresseerd maar niet bekend bent met het ras is dit geen informatie waar je gericht wat mee kunt, hoe leuk om te lezen ook.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb iig nu een "rode" draad waar ik wat mee kan, incl jullie opbouwende kritiek. Ben er heel blij mee
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Er loopt nu een onderwerp op FB waarbij ook vooral de negatieve punten beschreven gaan worden, ik ben benieuwd. Ik heb zelf afgetrapt, najagen, zelfstandig denken, onzekere honden zijn mij de pijnpunten. Volgens mij is najagen de gene die met stip op 1 komt te staan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”