Irta schreef:Inge schreef:Irta schreef:
Zou jij de gemiddelde korthaar dan wel stabiel noemen? (serieuze vraag, eigenlijk ook gewoon uit persoonlijke intresse

)
Ja, ik denk dat je de
gemiddelde korthaar wel stabiel kan noemen.
Marouck was dat overigens absoluut niet, zij was een hyperactief nerveus opdondertje, die gelukkig doorgaans wel heel sociaal was naar andere honden.
Ok... Hoe denk jij dan dat het komt dat ze bij sommigen de naam hebben dat niet te zijn?
Is dat zo? Staat de korthaar doorgaans niet als stabiel te boek?
Ik zie dat niet zo.
Wat ik wel zie/hoor is de "kift" naar de xHH,het idee dat zij de stamboom Hollander een slechtere naam bezorgen. En daar ben ik het ook al niet mee eens.
Ik zie heel wat xHH (binnen de KNPV) en ik zie niet zo'n grote verschillen met de stamboom Hollander.

Wat ik zie zijn honden die gemiddeld genomen wat "stugger" zijn dan een MH, waarmee ik bedoel dat het wat langer duurt voordat ze een commando feilloos uitvoeren. Is dat eigenwijsheid? Of noem je het zelfstandiger?

Maar zit de oefening er eenmaal in dan gaat het ook gewoon goed.
De doorsnee xHH is wellicht ietwat grover gebouwd, persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi.
Ik ben het dan ook niet eens met de "conclusie" die ***puppy**** trekt
***puppy*** schreef:
De stamboom hh losweken van de gestreepte werkhonden
Nee, je moet de xHH niet losweken. Je moet de xHH gebruiken binnen het stamboombestand. Het voegt wat massa toe, het voegt wellicht ietwat meer karaktersterkte toe...
Maar dus wel in alle openheid!
Wat dat betreft heb ik bewondering voor Marjolein, die een
Brassai durft te gebruiken!
Brassai, die aantoonbaar in zijn bloedlijn Nico van Neerland heeft (een xHH).
http://www.bloedlijnen.nl/?BRN=1583
De xHH die ik zie zijn gewoon stabiele honden. Honden die je zo (na aankeuring) in het bestand kunt gebruiken om de HH én vers bloed te geven én die een iets werk lustiger karakter kunnen toevoegen. Want ik vind dat een HH een werkhond hoort te blijven.
Daarmee zeg ik niet dat ze niet als huishond geschikt zouden kunnen zijn, maar voor degene die meer wil dan een bankhanger moet de Hollander er wel zijn. De Hollander hoort een actieve hond te zijn, de wil werken met de baas. En dan maakt het mij geen bal uit of dat africhting, behendigheid, schapen drijven of gehoorzaamheid is. Een Hollander hoort echter geen kleedje te zijn. Een Hollander is mi een hond die samen met de baas iets wil doen.