Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

brok en kvv/vers

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

JBK

Re: brok en kvv/vers

Ongelezen bericht door JBK »

fes/lou schreef:
Rosita Compagner schreef:mijn vlees, aardappels, marsen en rauwe wortels verteren ook heel anders. Toch eet ik ze door en met elkaar op een dag.

Commercieel praatje inderdaad dat het niet mag
Rauwe wortels zijn voor paarden :D
Maar idd, commercieel geneuzel....
Komt er even een op het forum die alles ff beter weet....
Heb ik gelijk mn buik van vol :D

Als je het dan maar niet in grote onverteerde hopen uitschijt ;)
DierenshopNaDiVo
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Rasloos: Pointermix X Whippetmix(?)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DierenshopNaDiVo »

malinois schreef:Wat is er dan gevaarlijk aan?
En voor mij is een hond een carnivoor en geen omnivoor. Wat niet wil zeggen dat ze dan ineens geen brok/kvv kunnen eten.
Het verteert anders. Brokken doen er veel langer over dan vlees, als het samen in één maag zit kan het problemen geven, zoals een maagtorsie. Wanneer er minimaal 8 uur tussen zit (brok naar vlees dan, vlees naar brok kan wel eerder omdat vlees sneller verteerd) is er over het algemeen niks aan de hand. Waarom brokken er zo lang over doen bij honden komt door hun korte verteringsstelsel die gebouwd is om vlees en botten te kunnen verteren, maar plantaardige producten en koolhydraten hebben een stuggere structuur die ze niet of nauwelijks kunnen afbreken. Een rund heeft niet voor niks 4 magen...

Ja, een hond is een carnivoor. Maar... met omnivore trekjes! Ze lusten een heleboel, kunnen ook aan een heleboel dingen wennen: stukje aardappel van je bord, fruitstukjes, groente stukjes, karnemelk etc. etc. Kijk maar naar wolven, die eten ook af en toe schors van takjes, besjes, beetje gras. Ze weten vaak zelf goed wat ze nodig hebben in een bepaalde periode. Omdat onze huishonden niet zelf kunnen grijpen wat ze maar willen is het belangrijk dat wij hun variatie kunnen aanbieden, zodat ze zelf uit die voeding en supplementen de voedingsstoffen halen die ze op dat moment nodig hebben.

(PS: Dan lijkt het alsof ik mezelf tegenspreek, maar ik had er staan dat ik er zelf geen voorstander van ben om brok en vlees bij elkaar in te mixen. Als jouw hond het gewend is vlees gevarieerd met brok te krijgen, of altijd op brok heeft gestaan en daarnaast wat vlees krijgt, dan is zijn verteringsstelsel er aan gewend (geraakt). Altijd op vlees gestaan, en dan brok voeren; daar vind ik het gevaarlijk worden)

Uit een artikel van Uwartikel.nl:

"Zijn honden nu eigenlijk carnivoren (vleeseters) of omnivoren (alleseters)? Het is en blijft een hot topic onder hondenbezitters, want hoe kun je de geschikte hondenvoeding uitkiezen als je niet weet op wat voor soort voeding je hond gebouwd is? Een carnivoor heeft tenslotte heel andere voedingsstoffen nodig dan een omnivoor; de eerste zal het vooral goed doen op vlees, vlees en nog eens vlees, terwijl de tweede juist een gevarieerd dieet van vlees, groenten, fruit, granen en zuivel nodig heeft.

In de wetenschappelijke wereld is men het er tot nu toe over eens dat een hond toch echt een carnivoor is, maar dan met omnivore trekjes. Vreemd? Dat valt wel mee. Onze trouwe viervoeters stammen namelijk af van de Amerikaanse wolf of timberwolf, die overduidelijk carnivoor is. Van deze bet-bet-bet-bet-(etcetera)-overgrootouder heeft onze hedendaagse hond zijn gebit, zijn darmsysteem en een groot deel van zijn gedrag geërfd. Honden leven niet voor niets graag in groepssetting, ofwel in een roedel; dit is genetisch bepaald door hun afkomst. Kijk daarnaast ook eens naar de tanden van je hond; het zijn allemaal puntige snijtanden. Wij mensen zijn 100% omnivoor en daarom hebben we vooraan in ons gebit snijtanden en achterin brede, platte tanden waarmee we kauwen. Honden daarentegen hebben alleen puntige tanden, die uiterst geschikt zijn om vlees mee in kleine stukjes te happen.

Hoe dan ook, sinds de domesticatie van de hond is hij een steeds gevarieerder dieet gaan eten, wat ertoe heeft geleid dat onze honden van nu totaal geen problemen hebben met groenten, fruit, yoghurt en andere non-vleesproducten. Ze hebben geleerd te overleven door restjes mensenvoedsel te eten en zijn hier uiteindelijk ook naar geëvolueerd; ze zijn dieren geworden die op heel veel soorten voeding kunnen leven. Kortom, in essentie is je hond een carnivoor, maar met de tijd heeft zijn soort aangewend om ook andere voedingsproducten te eten en te verteren, wat uiteindelijk heeft geleid tot verwarring over of de hond carnivoor of omnivoor is.
".
Groetjes van Simone & Pootjes van Valero

http://www.diervoedingnatuurlijk.nl
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Maw, je praat van alles na, maar je hebt geen eigen mening en/of er niet over nagedacht.
Wat denk je, als mijn hond een konijn eet, verteren de botje en het vlees dan ook tegelijk?
Zo nee, is dat niet schadelijk dan?
Zo nee, waarom zou het dan wel schadelijk zijn als brokken anders verteren dan vlees?
Ik vind het ook wel grappig dat, als een hond iets gewend is dat het wel goed is (brokken gemengd met vlees), maar als je een hond ergens aan wilt wennen dat het dan gevaarlijk is....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

DierenshopNaDiVo schreef:
malinois schreef:Wat is er dan gevaarlijk aan?
En voor mij is een hond een carnivoor en geen omnivoor. Wat niet wil zeggen dat ze dan ineens geen brok/kvv kunnen eten.
Het verteert anders. Brokken doen er veel langer over dan vlees, als het samen in één maag zit kan het problemen geven, zoals een maagtorsie. Wanneer er minimaal 8 uur tussen zit (brok naar vlees dan, vlees naar brok kan wel eerder omdat vlees sneller verteerd) is er over het algemeen niks aan de hand. Waarom brokken er zo lang over doen bij honden komt door hun korte verteringsstelsel die gebouwd is om vlees en botten te kunnen verteren, maar plantaardige producten en koolhydraten hebben een stuggere structuur die ze niet of nauwelijks kunnen afbreken. Een rund heeft niet voor niks 4 magen...
Linkje?
DierenshopNaDiVo
geregistreerd lid

fes/lou schreef:Och heden, wat een commercieel geneuzel weer over brok en vlees....
Het zal ook weer eens niet....
Mijn honden eten al jaren brokken en vlees gemengd en niks grote hopen...
Commercieel?? Ik noem geen merken, ik zeg niet dat ze het bij mij moet kopen, wat is er dan commercieel aan?

Ze vraagt of het samen kan en ik leg uit dat er risico's aanzitten. We zijn er toch om van elkaar wat te leren? :wink: Als ik er geen onderschrift onder had met mijn bedrijf, zou je me dan ook commercieel noemen?

Als zo'n onderschrift zoveel problemen geeft, dan verklein ik het wel. Geen probleem!

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb onderschriften uitstaan, dus ik heb geen idee wat voor onderschrift je hebt.
Je praat blijkbaar allerlei fabrikanten na, die graag hun merkk exclusief willen verkopen.Doe je dit niet, is het wat mij betreft niet commercieel, maar gewoon onnozel....
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

fes/lou schreef:Och heden, wat een commercieel geneuzel weer over brok en vlees....
Het zal ook weer eens niet....
Mijn honden eten al jaren brokken en vlees gemengd en niks grote hopen...
Commercieel?? Ik noem geen merken, ik zeg niet dat ze het bij mij moet kopen, wat is er dan commercieel aan?

Ze vraagt of het samen kan en ik leg uit dat er risico's aanzitten. We zijn er toch om van elkaar wat te leren? :wink: Als ik er geen onderschrift onder had met mijn bedrijf, zou je me dan ook commercieel noemen?

Als zo'n onderschrift zoveel problemen geeft, dan verklein ik het wel. Geen probleem!

heet niks met het feit dat je een winkel hebt te maken. het is het standaard praatje over dit onderwerp zonder enig argument wáár het risico dan zit. ok, het een zweeft en het ander verteert sneller, is dat erg dan? etc zijn de vragen die allemaal open blijven.

dat wordt bedoeld met commercieel praatje. het staat op elke KVV site en in elke folder maar zegt eigenlijk niks. ja dat bananen lang zijn en appels rond.

niet het feit dat jij een winkel hebt.
Afbeelding
DierenshopNaDiVo
geregistreerd lid

Hmm... ik snap jullie reacties niet helemaal...

Er aan wennen wil niet zeggen dat het goed is.. Wij kunnen toch ook wennen aan om de dag patat met mayo, wordt het daarmee goed voedsel? Nee, maar elke dag alleen groente en fruit eten is ook niet goed. Dan bouw je geen immuunsysteem op. Dit is geheel mijn eigen mening, ontwikkeld door wat ik weet over kvv voeding, BARF/NRV, brok met ervaringen bij mijn eigen dieren als dieren van derden. Als jullie het vinden lijken op een commercieel praatje, dan is dat jullie mening daarover. Daar kan ik verder niks aan veranderen, alleen vind ik het jammer dat het zo wordt opgevat...

Waarom ontwikkelt de ene hond een rundvleesallergie? Terwijl de andere hond het alleen op rundvlees hartstikke goed doet? Ja, dat weet ik ook niet. Ik ben geen dierenarts. Waarom wordt de ene hond op een geëxpandeerde brok 15 jaar oud, terwijl een hond die altijd netjes op rauw vleesvoeding met botten heeft gestaan, voldoende variatie in diersoorten heeft gehad, maar 6 jaar wordt? Dat is net zoiets als uitleggen waarom de aarde rond is en niet vierkant, ofwel een oneindige discussie.

Het enige wat ik ermee wilde uitleggen is dat je moet kiezen voor hetgeen wat past bij je hond en waar je zelf het beste bij voelt. (Welke meningen/theorieën vindt je logisch klinken en welke totaal niet) Daarnaast spelen hygiëne en gemak ook vaak een grote rol. Persoonlijk had ik uitgelegd dat ik het zelf een risico vind om brokken door kvv te mengen. Er werd toch gevraagd om ieders mening daarover?

dagmar88
Zeer actief

DierenshopNaDiVo schreef:Persoonlijk had ik uitgelegd dat ik het zelf een risico vind om brokken door kvv te mengen.
Als je dan ook even uitlegt waarom met een degelijke onderbouwing...
Nu roep je dat het een hoger risico op maagkanteling 'en andere dingen' geeft en gevaarlijk is.
Bij mijn weten is daar helemaal geen onderzoek naar gedaan of nog niet naar buiten gebracht.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 22 mei 2013 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ja maar dan wel graag een waarom erbij. ik hoor namelijk heel graag waarom jij het een risico vindt. je legt uit wat er gebeurt maar niet waarom dat erg zou zijn en dat is wat ik steeds hoor als het over dit onderwerp gaat (en dus zéker niet alleen van jou)
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb nog geen serieuze onderbouwing gezien
DierenshopNaDiVo
geregistreerd lid

Allereerst goed om te onthouden is dat een hond een kort darmstelsel heeft, t.o.v. zijn lichaam. Dit houdt in dat het verteringsproces dus ook kort is en daarom zeer efficiënt moet zijn. Het moet geen tijd en energie verspillen aan voedingsstoffen waar het lichaam niks aan heeft, zoals afvalstoffen en stoffen die niet geheel opgenomen kunnen worden. Honden hoeven tegenwoordig niet meer voor hun voedsel te jagen, maar hun hele bouw is daar nog voor gemaakt. Wolven hebben niet altijd kans van slagen bij de jacht en daar is een heel goed systeem op gebouwd; hun maag kan uitrekken. Wanneer de jacht wel is geslaagd, proppen ze zich helemaal vol! En daarna.....rust, rust en nog eens rust. Tot ze weer een prikkel krijgen dat zegt: "Ik krijg honger, ik moet jagen!".

Dus om een efficiënte vertering te kunnen krijgen, moet alles meewerken. Precieze pH waarde, precieze temperatuur, juiste aanbod van voedingsstoffen, voldoende variatie (verschillende diersoorten, verschillende delen van het dier: bepaalde moment heeft hij meer lever nodig en het andere moment meer calcium uit de niet-dragende botten)

De reden waar het grote gevaar is, is het verschil in de pH waarde. Bij een hond gevoed met rauw vleesvoeding en botten is de pH-waarde van de maag 1-2. Bij brok gevoerde honden is dit 7-8. Een hond waarbij de zuurtegraad in de maag 1-2 is, kan door deze zure omgeving rauwe botten optimaal verteren. Ga je het mengen dan zal de pH waarde er tussenin komen en is de hond NIET in staat botten te kunnen verteren met als gevolg dat er stukken minder tot niks van de broodnodige calcium (calciumhydroxyapatiet) uit het bot wordt opgenomen.
Maar in brok zit toch ook calcium zou je zeggen? Ja, maar deze is verhit. Hierdoor heeft het weinig tot geen voedingswaarde. Het werkt namelijk alleen onder de juiste pH waarde en de juiste temperatuur) Het wordt dus niet of nauwelijks opgenomen en wordt uitgescheiden met de overige afvalproducten.

Daarnaast zorgt de juiste pH-waarde (1-2), ofwel het zuur, dat bacteriën, parasieten, virussen e.d. geen kans krijgen. Wordt er geschommeld met de pH-waarde, dan heeft het dier meer kans om besmet te raken, en zal de verminderde weerstand telkens verslechteren, want immers; het juiste aanbod aan voedingsstoffen blijft ontbreken.
Tevens zit er dan wel een gevaar in het rauw voeren. Door de hogere pH waarde is de hond niet bestand tegen eventuele bacteriën in de rauwe voeding (waar hij het met een pH waarde van 1-2 makkelijk van zou winnen).

Voedsel van mindere kwaliteit zorgt er ook voor dat de darmwand meer moet werken. Zie het als een oorlog, de darmbacteriën (de goede soldaten) moeten het opnemen tegen een paar slechte soldaten. Maar als de slechte soldaten in hoeveelheid blijven toenemen, kunnen ze het op den duur nooit meer winnen. Ofwel, de hond is sneller vermoeid (eten verteren kost al energie, maar nu nog tien keer meer), de 'slechte soldaten' spreiden zich uit naar meerdere organen, zoals de lever. Met als gevolg dat deze het op den duur ook niet meer aan kan etc. etc.

Daarnaast ook nog dit (dit wist ik ook niet, maar heb het opgezocht. Geschreven door een (o.a.) dierenarts en dierosteopaat), waardoor ik helemaal ga afraden om te combineren. Afwisselt brokken met rauw vleesvoeding voeren denk je dat compleet voert. Qua voedingsstoffen lijkt het wel ja (ook al is de voedingsstoffen van de brok verhit en zal er sowieso niet tot weinig van worden opgenomen, maar dat terzijde), maar het zorgt juist tot gebrek! Hoe dat? Daarvoor nu even theoretisch gedeelte :

"De alvleesklier scheidt o.a. tryplase, lipase en amylase uit. Dat zijn de verteringsenzymen. Lipase verteert vet, tryplase verteert eiwiti en amylase verteert zetmeel. Terwijl dit in de twaalfvingerige darm gebeurt, scheidt de twaalfvingerige darm secretine af. Dit is een lokaal hormoon wat ervoor zorgt dat de maag stopt met de productie van zoutzuur. Eén van de vele voorbeelden hoe precies het allemaal op elkaar is afgestemd. Als er dus maar iets fout gaat met de vertering, leidt dit tot braken en/of diarree. Het maag-darmstelsel van de hond is zo kort dat er geen compensatiemogelijkheden zijn. Braken en diarree zijn dus verdedigingsmechanismen om zich te ontdoen van afval in het maag-darmstelsel.

Na het duodenum (twaalfvingerige darm) volgt het jejunum (nuchtere darm) en ileum (kronkeldarm). Alle drie zijn ze onderdeel van de dunne darm. In de laatste twee vinden hoofdzakelijk resorptieprocessen plaats. De resorptie van voeding vindt plaats onder invloed van drie mechanismen: 1, Diffusie 2, Osmose en 3, Aktief transport."

We gaan even gelijk door naar Aktief transport :

"Actief transport kost energie. Deze mechanismen bevinden zich in cellen en transporteren de voedselmoleculen actief van de ene kant van de cel naar de andere kant van de cel.
Deze drie transportmechanismen worden door alle verteerde voedseldelen gebruikt om van de darm in de bloed- of lymfebanen te komen. Zo kan het gebeuren dat meerdere voedseldelen van eenzelfde transportmechanisme gebruik maken.
Als dit gebeurt is het zo dat een voedselcomponent A een grotere aantrekking heeft op dit transport dan voedselcomponent B. Zo kan een compleet voer dus tot tekorten leiden door de onderlinge competitie van de voedselcomponenten voor de transportmechanismen. Een voorbeeld is de competitie tussen calcium en zink. Compleet voeren leidt tot een tekort van zink. Doordat calcium voorrang krijgt t.o.v. zink. Dus tot een schilferige huid leiden kan. Uiteraard gaat dit niet op korte termijn. Echter wel in drie tot vier jaar.
Compleet voeren moet dus liever gebeuren over een tijd van vier tot zes weken. Zo voorkomt men tekorten in de opname van voeding."

En verder onderdeel : Commercieel of niet. Misschien is het dan juist wel dé verkooptruc geweest van de verkoper om je kvv voeding mét een zak brokken aan te smeren. Rauw vleesvoeding en botten, mits voldoende variatie, maakt het al tot compleet voeren. Waarom vitamine c pillen slikken als je elke dag al voldoende fruit en groente eet?

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

En waar heb je dat weer van gekopieerd?
dagmar88
Zeer actief

DierenshopNaDiVo schreef: En verder onderdeel : Commercieel of niet. Misschien is het dan juist wel dé verkooptruc geweest van de verkoper om je kvv voeding mét een zak brokken aan te smeren. Rauw vleesvoeding en botten, mits voldoende variatie, maakt het al tot compleet voeren. Waarom vitamine c pillen slikken als je elke dag al voldoende fruit en groente eet?

Dat geldt niet voor iedere hond.
Daarbij kan ik prima zelf bedenken wat ik wil voeren, daar heb ik geen 'verkooptruc' voor nodig.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Alles wat je schrijft lijkt ook alweer achterhaald.
Er is ook geen onderzoek dat aantoont dat rauwe voeding beter is dan brok. Er is geen onderzoek dat aantoont dat je brok en rauw niet samen kan geven. Als je een goed artikel kan geven zet hem dan neer, ik heb nog geen goed onderzoek gezien.
Daarbij praat je over vertering van bot, in KVV zit niet eens altijd bot of is het gemalen waardoor er minder maagzuur nodig is.

Prima dat je geen brok en KVV samen wilt voeren, dat betekend niet dat het niet kan.
Het is wel zo dat niet iedere hond/kat goed op deze combinatie reageert en misselijk worden.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

En verder onderdeel : Commercieel of niet. Misschien is het dan juist wel dé verkooptruc geweest van de verkoper om je kvv voeding mét een zak brokken aan te smeren.
Oh, doe jij dat zo? Aansmeren?
Ik niet hoor, ik beslis zelf wat ik mn honden voer....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

DierenshopNaDiVo schreef:Allereerst goed om te onthouden is dat een hond een kort darmstelsel heeft, t.o.v. zijn lichaam. Dit houdt in dat het verteringsproces dus ook kort is en daarom zeer efficiënt moet zijn. Het moet geen tijd en energie verspillen aan voedingsstoffen waar het lichaam niks aan heeft, zoals afvalstoffen en stoffen die niet geheel opgenomen kunnen worden. Honden hoeven tegenwoordig niet meer voor hun voedsel te jagen, maar hun hele bouw is daar nog voor gemaakt. Wolven hebben niet altijd kans van slagen bij de jacht en daar is een heel goed systeem op gebouwd; hun maag kan uitrekken. Wanneer de jacht wel is geslaagd, proppen ze zich helemaal vol! En daarna.....rust, rust en nog eens rust. Tot ze weer een prikkel krijgen dat zegt: "Ik krijg honger, ik moet jagen!".

Dus om een efficiënte vertering te kunnen krijgen, moet alles meewerken. Precieze pH waarde, precieze temperatuur, juiste aanbod van voedingsstoffen, voldoende variatie (verschillende diersoorten, verschillende delen van het dier: bepaalde moment heeft hij meer lever nodig en het andere moment meer calcium uit de niet-dragende botten)

De reden waar het grote gevaar is, is het verschil in de pH waarde. Bij een hond gevoed met rauw vleesvoeding en botten is de pH-waarde van de maag 1-2. Bij brok gevoerde honden is dit 7-8. Een hond waarbij de zuurtegraad in de maag 1-2 is, kan door deze zure omgeving rauwe botten optimaal verteren. Ga je het mengen dan zal de pH waarde er tussenin komen en is de hond NIET in staat botten te kunnen verteren met als gevolg dat er stukken minder tot niks van de broodnodige calcium (calciumhydroxyapatiet) uit het bot wordt opgenomen.
Maar in brok zit toch ook calcium zou je zeggen? Ja, maar deze is verhit. Hierdoor heeft het weinig tot geen voedingswaarde. Het werkt namelijk alleen onder de juiste pH waarde en de juiste temperatuur) Het wordt dus niet of nauwelijks opgenomen en wordt uitgescheiden met de overige afvalproducten.

Daarnaast zorgt de juiste pH-waarde (1-2), ofwel het zuur, dat bacteriën, parasieten, virussen e.d. geen kans krijgen. Wordt er geschommeld met de pH-waarde, dan heeft het dier meer kans om besmet te raken, en zal de verminderde weerstand telkens verslechteren, want immers; het juiste aanbod aan voedingsstoffen blijft ontbreken.
Tevens zit er dan wel een gevaar in het rauw voeren. Door de hogere pH waarde is de hond niet bestand tegen eventuele bacteriën in de rauwe voeding (waar hij het met een pH waarde van 1-2 makkelijk van zou winnen).

Voedsel van mindere kwaliteit zorgt er ook voor dat de darmwand meer moet werken. Zie het als een oorlog, de darmbacteriën (de goede soldaten) moeten het opnemen tegen een paar slechte soldaten. Maar als de slechte soldaten in hoeveelheid blijven toenemen, kunnen ze het op den duur nooit meer winnen. Ofwel, de hond is sneller vermoeid (eten verteren kost al energie, maar nu nog tien keer meer), de 'slechte soldaten' spreiden zich uit naar meerdere organen, zoals de lever. Met als gevolg dat deze het op den duur ook niet meer aan kan etc. etc.

Daarnaast ook nog dit (dit wist ik ook niet, maar heb het opgezocht. Geschreven door een (o.a.) dierenarts en dierosteopaat), waardoor ik helemaal ga afraden om te combineren. Afwisselt brokken met rauw vleesvoeding voeren denk je dat compleet voert. Qua voedingsstoffen lijkt het wel ja (ook al is de voedingsstoffen van de brok verhit en zal er sowieso niet tot weinig van worden opgenomen, maar dat terzijde), maar het zorgt juist tot gebrek! Hoe dat? Daarvoor nu even theoretisch gedeelte :

"De alvleesklier scheidt o.a. tryplase, lipase en amylase uit. Dat zijn de verteringsenzymen. Lipase verteert vet, tryplase verteert eiwiti en amylase verteert zetmeel. Terwijl dit in de twaalfvingerige darm gebeurt, scheidt de twaalfvingerige darm secretine af. Dit is een lokaal hormoon wat ervoor zorgt dat de maag stopt met de productie van zoutzuur. Eén van de vele voorbeelden hoe precies het allemaal op elkaar is afgestemd. Als er dus maar iets fout gaat met de vertering, leidt dit tot braken en/of diarree. Het maag-darmstelsel van de hond is zo kort dat er geen compensatiemogelijkheden zijn. Braken en diarree zijn dus verdedigingsmechanismen om zich te ontdoen van afval in het maag-darmstelsel.

Na het duodenum (twaalfvingerige darm) volgt het jejunum (nuchtere darm) en ileum (kronkeldarm). Alle drie zijn ze onderdeel van de dunne darm. In de laatste twee vinden hoofdzakelijk resorptieprocessen plaats. De resorptie van voeding vindt plaats onder invloed van drie mechanismen: 1, Diffusie 2, Osmose en 3, Aktief transport."

We gaan even gelijk door naar Aktief transport :

"Actief transport kost energie. Deze mechanismen bevinden zich in cellen en transporteren de voedselmoleculen actief van de ene kant van de cel naar de andere kant van de cel.
Deze drie transportmechanismen worden door alle verteerde voedseldelen gebruikt om van de darm in de bloed- of lymfebanen te komen. Zo kan het gebeuren dat meerdere voedseldelen van eenzelfde transportmechanisme gebruik maken.
Als dit gebeurt is het zo dat een voedselcomponent A een grotere aantrekking heeft op dit transport dan voedselcomponent B. Zo kan een compleet voer dus tot tekorten leiden door de onderlinge competitie van de voedselcomponenten voor de transportmechanismen. Een voorbeeld is de competitie tussen calcium en zink. Compleet voeren leidt tot een tekort van zink. Doordat calcium voorrang krijgt t.o.v. zink. Dus tot een schilferige huid leiden kan. Uiteraard gaat dit niet op korte termijn. Echter wel in drie tot vier jaar.
Compleet voeren moet dus liever gebeuren over een tijd van vier tot zes weken. Zo voorkomt men tekorten in de opname van voeding."

En verder onderdeel : Commercieel of niet. Misschien is het dan juist wel dé verkooptruc geweest van de verkoper om je kvv voeding mét een zak brokken aan te smeren. Rauw vleesvoeding en botten, mits voldoende variatie, maakt het al tot compleet voeren. Waarom vitamine c pillen slikken als je elke dag al voldoende fruit en groente eet?
Ik neem aan dat je dit zelf onderzocht hebt? Aangezien ik de bronvermelding mis....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

DierenshopNaDiVo schreef:Rauw vleesvoeding en botten, mits voldoende variatie, maakt het al tot compleet voeren.
het aandeel orgaan vergeten we maar even?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik weet niet wie je onder 'jullie' verstaat maar ik hoef niet in een dierenwinkel te vragen wat ik nodig heb.
Sterker nog de keren dat ik in een dierenwinkel kom kun je op 1 hand tellen per jaar. Ik voer ook geen brok en kvv, de basis is hier kvv, daarbij eens of een paar keer per week BARF en daarnaast krijgen ze dagelijks onderweg als beloning wat brokjes (hele simpele supermarktbrokjes van de Jumbo), met speuren op het spoor wat brokjes maar thuis krijgen ze alles... en dan ook zo goed als alles wat niet gevaarlijk is voor ze. Dat kunnen dus restjes te zijn van mijn avondeten, groentes, aardappeltjes, pasta, maar ook brood elke dag krijgen ze een boterhammetje, verder een beker karnemelk en als ik op pad ben en ik neem wat te eten waar zij bij zijn krijgen ze ook wat mee of het nu frietjes zijn of een komkommer.

Je wil toch niet zeggen dat men daaraan geld verdient om mij dit wijs te maken. Wel is mijn ervaring inmiddels na ruim 7 honden gehad te hebben, dat hoe meer je een pup/jonge hond went aan allerlei voedsel hoe minder problemen hij er mee heeft later... en dat zijn geen complete maaltijden maar wel overal een stukje van. Daar heb ik ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig, wel logisch nadenken. Ik ben blij dat mijn vorige dierenarts die ruim 11 jaar geleden eens heeft voorgesteld toen ik zo'n ellende had met een hond die alleen maar brokjes kende bij de fokker en als ie maar een snee brood at op straat was het al spuitpoep. Dit 'dieet' heeft wonderen gedaan en geen enkele hond meer gehad daarna met voedselproblemen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”