terrierjunk schreef:De mensen die de sables hebben, weten dat ze merle zijn.
Ja, maar dat betekent niet dat ze het altijd zeggen.
En daardoor kun je er dus een hebben zonder dat je het weet.
Als merle pigment vernietigt, doet wit (= geen kleur, blokkering van kleur) dat dan ook dus.
Nee. Merle maakt de cellen als het ware stuk, zodat ze zich niet kunnen uiten. Merle is ook progressief, wit niet. Wit (bij bont) blokkeert de uiting, maar die cellen zijn niet kapot. Dat is een ander procedee.
Alleen, de nakomelingen van honden met het "vernietigde pigment" kunnen weer volkomen normaal pigment hebben.
Ja, uiteraard.
Zolang de destructieve genen niet worden doorgegeven is er niets aan de hand.
Zowel bij lever als bij blauw (de dilutions) meen ik dat er intussen verschillende genetische variaties bekend zijn. Uiterlijk is dit verschil niet zichtbaar.
Dat klopt. Er zijn drie varianten bekend van bruin, en er zijn meerdere fenotypische varianten bekend, maar de verbanden tussen de genotypische en fenotypische verschillen zijn nog niet gevonden.
Die lijken althans niet door de varianten op B te ontstaan.
Bij dilute zijn er ook meerdere bekend en ook daar zijn de fenotypische uitingen anders dan de genotypische doen vermoeden.
Bij dilute is het wel zo dat bepaalde problemen aan een specifieke variant kunnen worden gekoppeld overigens.
Van de 3 witte pups van Pickles is er een die niet zichtbaar merle is, deze is sable? met zwart masker en wit, en 2 die merle en wit zijn, met geen oog en oorafwijkingen.
Wat is de link? Want je kunt geen foto's plaatsen geloof ik?
Wel blauwe/ groene/ cracked ogen, maar het pigment is nog aan het toenemen en het kan zijn dat er op volwassen leeftijd bijna of geen blauw meer in de iris is. Pickles had als pup ook een cracked blauw oog en dat is nu bijna niet meer zichtbaar, haar ogen zijn in het eerste jaar naar bruin doorgekleurd. (met cracked wordt bedoeld een oog waarvan de iris gedeeltelijk blauw is en gedeeltelijk bv. bruin)
Als de ogen cracked zijn neem ik aan dat er een merle gen is, ja.
Echter, wit (bont) met merle is bij mij niet voor herhaling vatbaar, voor de zekerheid, geen fokdoel dus, de andere merle terriers van me zijn zeer donker gekleurd.
Ik heb met deze wit/ merles geluk gehad, (dat ze niet doof zijn en geen oogafwijkingen hebben) en houd er een wit merle zelf, deze teef is de grootste en sterkste van het nest, veel sterker dan de niet merle en ook groter dan het reutje.
Als je een bonte aanhoudt houd je dus 100% zeker bont in die lijn. Het is recessief dus daar kom je dan niet makkelijk vanaf