Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tweeling honden?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

tweeling honden?

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik heb pas iets op tv gezien over tweelingen, en toen vroeg ik me af of het bij honden ook voorkomt.
En dan bedoel ik echte tweelingpuppies, niet gewoon twee pups uit hetzelfde nest die er hetzelfde uit zien.
Google maakte me niet echt wijzer, dus zijn er hier fokkers waarvan de hond al eens een tweeling gehad heeft?
Als het al voorkomt tenminste. Dus twee pups in hetzelfde vlies, met één of een gedeelde placenta?
Hebben die pups dan ook dezelfde kleur/aftekeningen?
Gedragen ze zich hetzelfde, of trekken ze erg naar elkaar toe, net zoals mensen tweelingen vaak een hele hechte band hebben?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: tweeling honden?

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb het nog nooit gehad.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou het niet weten, maar wel een heel interessante vraag! :D
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Je bedoelt eeneiig? Nog nooit van gehoord. Zag laatst wel bij een Chihuahua fokker een nestje waarbij twee pups in één vruchtzak zaten. Leken allebei een ander kleurtje te hebben en één had een blesje geloof ik. Wel zelfde geslacht.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Tring schreef:Je bedoelt eeneiig? Nog nooit van gehoord. Zag laatst wel bij een Chihuahua fokker een nestje waarbij twee pups in één vruchtzak zaten. Leken allebei een ander kleurtje te hebben en één had een blesje geloof ik. Wel zelfde geslacht.
In theorie zijn alle honden uit 1 nest niet identieke tweelingen, drielingen, vierlingen, etc. Maar ik bedoel dus idd echt eeneiige tweelingen. Als het bij mensen kan dan moet het toch bij honden ook kunnen. Je ziet ook weleens kalveren of lammetjes met twee koppen of 8 poten ofzo, dat zijn dan siamese tweelingen maar wel identiek.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Toen ik nog baby was hadden we een hond die een "ongelukje" had voor het pand van de slager en na een paar weken kwamen er 11 pups.
2 pups zaten in het zelfde vlies en leken wel op elkaar; maar waren ook allebei helemaal zwart.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

ik heb het in mijn vorige nestje gehad. 2 identieke pups in 1 vlies en met 1 nageboorte en ook maar de helft qua grootte van een normale pup en helaas alletwee overleden....
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Danielle schreef:ik heb het in mijn vorige nestje gehad. 2 identieke pups in 1 vlies en met 1 nageboorte en ook maar de helft qua grootte van een normale pup en helaas alletwee overleden....

ja, maar dat zegt nog niet, dat het dan ook een tweeling is, er zijn idd verhalen bekend van 2 pups in 1 vlies, met 1 nageboorte, alleen is het ook nog zo, dat twee placenta's aan elkaar kunnen groeien/hechten, zeker bij een groter nest, waar de ruimte beperkt is. er is wel wat onderzoek naar gedaan, maar bewezen dat 1-eiige tweelingen bij honden bestaan, dat is er niet, puur omdat er dus meerdere redenen kunnen zijn waarom het zo kan lijken dat het zo is.

stukje in het engels iig :

Sure, dogs can be fraternal twins – or triplets, or octuplets and so on – but what about identical?

Unlike fraternal twins, which arise from two independently fertilized eggs, identical twins come from the same fertilized egg, which splits and becomes two separate embryos. Depending on when the split occurs, the twins may or may not share a single placenta. The earlier the split, the greater the chance they will each have their own placenta.

Some dog breeders have reported puppies born with only one placenta between them, but even that’s not foolproof. There’s always a chance that two puppies were born one after another and that one placenta became detached and was delivered later. It’s also possible two placentas could grow together and appear to be a single entity.

What about reports of dogs with identical markings? It could be coincidence. But to complicate matters, identical twins would not necessarily share the same markings anyway. That’s because certain characteristics, such as the size and placement of spots, are determined during development by random cell splits that occur after the fertilized egg split.

DNA tests are the only conclusive way to prove identical twin dogs, and no reports exist of dogs proven to be genetically identical. Conjoined animals are often identical twins. Reports of conjoined dogs would be consistent with the idea that they are identical twins because conjoined twins usually result from an incomplete split of a fertilized egg that would have produced identical twins. But although conjoined kittens are not that unusual, conjoined puppies are rarely if ever reported.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Ja, interessante materie. Theoretisch zou het weleens voor moeten (kunnen) komen.
Misschien dat siamese tweelingen bij de hond geresorbeerd worden in een vroeg stadium? Om te weten of dat bij honden voorkomt, zou je alle misgeboorten op sterk water in musea en bij verzamelaars, moeten afchecken, daar zou wellicht iets tussen zitten. Want als het bij rashonden gebeurt, zal er wel weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden? En meestal zijn die siamese tweelingen niet levensvatbaar, of worden die niet levensvatbaar geacht. Of kunnen niet langs natuurlijke weg geboren worden en worden bij de da met keizersnee geboren, en meteen ingeslapen.
Ik heb nu ook in een nest pups 2 reutjes die precies even groot zijn, en met de vlekken vrijwel op dezelfde plaats, wat bij een dergelijke losse lijnteelt met uitkruising wel heel vergezocht is, en ik dacht er toevallig aan dat het een 1 eiige tweeling zou kunnen zijn.
Eerder heb ik nog nooit in alle jaren 2 pups in 1 worp gehad, die zo op elkaar leken, zelfs niet vroeger bij de rashonden.
Ik heb weleens een 1 eiig tweelingkalf gezien (Fries zwartbont koe) en die hadden inderdaad wel ongeveer dezelfde vlekken, maar niet identiek dezelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”