Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
samenstelling en kwaliteit lotgering veranderd?
Moderator: moderatorteam
-
woefboef
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Duitse Staande Draadhaar
Dashond ruwhaar - Aantal honden: 2
samenstelling en kwaliteit lotgering veranderd?
Hallo allemaal,
jarenlang heb ik tot volle tevredenheid Lotgering aan mijn honden gevoerd. Dit waren Duitse staande draadharen en teckels.
Momenteel heb ik een teckel en een Spinone. De teckel wordt ineens modder vet, terwijl ze de zelfde hoeveelheid krijgt als anders en zelfs meer beweging. Mijn Spinone ( 7 1/2 maand oud ) krijgt van Lotgering te slappe ontlasting ( laatste 3 maanden ), terwijl bij andere kvv voeders zijn ontlasting heel mooi stevig is.
Nu hoorde ik dat ze de vethoeveelheid hadden verlaagd. Maar tot mijn schrik staat op hun website bij de analyse heel iets anders.
http://www.voerwijzer.com/lotgering
Verder heb ik dit jaar al 2x een geel stuk oormerk in het vlees gevonden en zaten bij 1 krat pakjes , waarvan het vlees grijs verkleurd was. Het lag onderin zodat ik het pas thuis zag.
Hebben jullie hier ervaring mee?
jarenlang heb ik tot volle tevredenheid Lotgering aan mijn honden gevoerd. Dit waren Duitse staande draadharen en teckels.
Momenteel heb ik een teckel en een Spinone. De teckel wordt ineens modder vet, terwijl ze de zelfde hoeveelheid krijgt als anders en zelfs meer beweging. Mijn Spinone ( 7 1/2 maand oud ) krijgt van Lotgering te slappe ontlasting ( laatste 3 maanden ), terwijl bij andere kvv voeders zijn ontlasting heel mooi stevig is.
Nu hoorde ik dat ze de vethoeveelheid hadden verlaagd. Maar tot mijn schrik staat op hun website bij de analyse heel iets anders.
http://www.voerwijzer.com/lotgering
Verder heb ik dit jaar al 2x een geel stuk oormerk in het vlees gevonden en zaten bij 1 krat pakjes , waarvan het vlees grijs verkleurd was. Het lag onderin zodat ik het pas thuis zag.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: samenstelling en kwaliteit lotgering veranderd?
Volgens mij is Lotgering juist minder vet geworden vergeleken met een paar jaar geleden.
Ik voer alleen de lam compleet, vismix en kipmix.
Ik voer alleen de lam compleet, vismix en kipmix.
-
kanche
- Zeer actief
- Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
- Contacteer:
Waarom neem je geen contact op met lotgering, als je iets koopt bij de slager wat bedorven is , dan ga je toch ook terug 
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier geen verandering waargenomen, idd Tim even bellen mits je natuurlijk een half uur de tijd heb
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
woefboef
- geregistreerd lid
Duitse Staande Draadhaar
kanche schreef:Waarom neem je geen contact op met lotgering, als je iets koopt bij de slager wat bedorven is , dan ga je toch ook terug
Heb ik gedaan. Volgens hun was verkleuring normaal. Kwam doordat het vlees in een niet gekoelde vrachtwagen bij de verkoopadressen aangeleverd werd.
Het was ook niet bedorven, maar in mijn ogen niet helemaal vers meer. Van de stukjes oormerken wilde hij niets weten, want dat kon niet.
Je moet ze trouwens bellen, want op mail reageren ze niet.
De waarde man blijft gewoon kletsen aan de telefoon en is van mening dat veel vet goed is voor een hond en dat een jonge hond best wat dunnere ontlasting mag hebben. Hier ben ik het dus niet mee eens.
Ik geef nu Tamro , afgewisseld met Smuldier en indien ik het heb wild. De ontlasting van mijn jonge hond is nu perfect. Bij wijze van spreken kan je de keutel met de vingers oppakken zonder dat je vingers vuil worden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat staat op hun site toch?woefboef schreef:Je moet ze trouwens bellen, want op mail reageren ze niet.
Nou, dat kan, maar een hond heeft wel degelijk meer vet nodig dan een mens.De waarde man blijft gewoon kletsen aan de telefoon en is van mening dat veel vet goed is voor een hond en dat een jonge hond best wat dunnere ontlasting mag hebben. Hier ben ik het dus niet mee eens.
Percentages weet ik zo niet, maar het is in elk geval ruimschoots meer dan je denkt.
-
kanche
- Zeer actief
- Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
- Contacteer:
Ik geef ook Lotgering en ben er heel tevreden over, kan niet anders zeggen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ben er 1-1,5 jaar geleden al mee gestopt omdat ik de ontlasting er niet goed op vond en er te veel (ja, was schijnbaar bij de oude vettere samenstelling een vd weinigen) van moest voeren in verhouding....
-
woefboef
- geregistreerd lid
Duitse Staande Draadhaar
Volgens een voedingdeskundige , waar ik les van heb gehad ,is teveel vet voeren niet goed , omdat je dan minder gaat voeren waardoor op lange termijn tekorten kunnen ontstaan. Dat heb ik tenminste geleerd bij de KK1 en KK2 cursus.
Een vetpercentage tussen de 15-20 % was goed en daarboven moest je uitkijken . In ieder geval niet op lange termijn voeren.
in Lotgering zit tussen de tussen de 20,8 en 28 % vet. In de light versie minder, maar dat is niet geschikt voor een opgroeiende hond.
Weinig voeren klopt ook niet helemaal, want mijn jonge hond moest er ook 50 gram per kilo lichaamsgewicht van hebben. Dat is op dit moment dus 1300 gram per dag.
Nu hij een ander KVV krijgt begint hij eindelijk wat meer spiermassa op te bouwen.
Een vetpercentage tussen de 15-20 % was goed en daarboven moest je uitkijken . In ieder geval niet op lange termijn voeren.
in Lotgering zit tussen de tussen de 20,8 en 28 % vet. In de light versie minder, maar dat is niet geschikt voor een opgroeiende hond.
Weinig voeren klopt ook niet helemaal, want mijn jonge hond moest er ook 50 gram per kilo lichaamsgewicht van hebben. Dat is op dit moment dus 1300 gram per dag.
Nu hij een ander KVV krijgt begint hij eindelijk wat meer spiermassa op te bouwen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Leg me dit eens uit?woefboef schreef:Volgens een voedingdeskundige , waar ik les van heb gehad ,is teveel vet voeren niet goed , omdat je dan minder gaat voeren waardoor op lange termijn tekorten kunnen ontstaan.
Hoe kun je tekorten van een totaalvoer oplopen als je alleen de hoeveelheid aanpast?
Nee, sinds hij dat krijgt.woefboef schreef:Nu hij een ander KVV krijgt begint hij eindelijk wat meer spiermassa op te bouwen.
Of er een oorzakelijk verband is weet je namelijk niet
- Bink2009
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Over dat vet moet je wel oppassen, (te)veel is hartstikke slecht en dan spreek ik uit eigen ervaring!
Bink heeft een acute alvleesklier ontsteking gehad en dat was hem bijna fataal geworden. Het is nu chronisch bij hem en hij mag enkel kvv met magere vleessoorten (wild, paard etc) aangevuld met pancreas, dat gaat al een jaar perfect.. De DA denkt (ze weet het voor 99% zeker) dat die acute ontsteking door die slechte/te vette KVV is gekomen.
Bink was afgevallen, hij was meer gaan bewegen én kreeg een KVV die er bekend om stond mager te zijn en waar je dus meer van moest voeren dan andere KVV merken, dat deed ik dus ook en vooral van de vettere soorten zodat hij weer op zijn oude gewicht zou komen. Tja dat ging dus hartstikke fout. Zelfs de paardversie was vet, ik heb het laten ontleden door de DA en door een slager en zij vonden hele brokken vet, teveel om in een paardversie te zitten, laat staan hoeveel vet er in geit en lam had gezeten.
EDIT:
een toevoeging om te bevestigen dat vet oorzaak kan zijn van pancreatitis: "In veel gevallen is de oorzaak van pancreatitis bij de hond niet te achterhalen, maar het is bekend dat het eten van voedsel dat de hond normaal niet krijgt of voedsel dat veel vet bevat, het risico op acute pancreatitis kan vergroten" bron: http://www.dkbuitenveldert.nl/pages/LSS ... &token=1@1
Bink heeft een acute alvleesklier ontsteking gehad en dat was hem bijna fataal geworden. Het is nu chronisch bij hem en hij mag enkel kvv met magere vleessoorten (wild, paard etc) aangevuld met pancreas, dat gaat al een jaar perfect.. De DA denkt (ze weet het voor 99% zeker) dat die acute ontsteking door die slechte/te vette KVV is gekomen.
Bink was afgevallen, hij was meer gaan bewegen én kreeg een KVV die er bekend om stond mager te zijn en waar je dus meer van moest voeren dan andere KVV merken, dat deed ik dus ook en vooral van de vettere soorten zodat hij weer op zijn oude gewicht zou komen. Tja dat ging dus hartstikke fout. Zelfs de paardversie was vet, ik heb het laten ontleden door de DA en door een slager en zij vonden hele brokken vet, teveel om in een paardversie te zitten, laat staan hoeveel vet er in geit en lam had gezeten.
EDIT:
een toevoeging om te bevestigen dat vet oorzaak kan zijn van pancreatitis: "In veel gevallen is de oorzaak van pancreatitis bij de hond niet te achterhalen, maar het is bekend dat het eten van voedsel dat de hond normaal niet krijgt of voedsel dat veel vet bevat, het risico op acute pancreatitis kan vergroten" bron: http://www.dkbuitenveldert.nl/pages/LSS ... &token=1@1
-
woefboef
- geregistreerd lid
Duitse Staande Draadhaar
Marjoleine schreef:Leg me dit eens uit?woefboef schreef:Volgens een voedingdeskundige , waar ik les van heb gehad ,is teveel vet voeren niet goed , omdat je dan minder gaat voeren waardoor op lange termijn tekorten kunnen ontstaan.
Hoe kun je tekorten van een totaalvoer oplopen als je alleen de hoeveelheid aanpast?
Nee, sinds hij dat krijgt.woefboef schreef:Nu hij een ander KVV krijgt begint hij eindelijk wat meer spiermassa op te bouwen.
Of er een oorzakelijk verband is weet je namelijk niet
Doordat je de hoeveelheid aanpast, veranderd ook het totaal wat hij binnen krijgt. De calorieën kunnen dan wel voldoende zijn. Maar er kan dan toch te weinig van een bepaalde stof in de hoeveelheid voer zitten.
Stel je geeft 1000gram voer waarvan 10 % stof A is. Dat is 100gram stof A. Nu geef je 800 gram van dat zelfde voer. Je hond krijgt nu nog steeds 10% van die stof binnen , immers het voer bevat 10 % van die stof.. Alleen is 10 % van 800 gram, maar 80 gram en niet de 100 gram die hij nodig heeft.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Je maakt een denkfout.woefboef schreef:Doordat je de hoeveelheid aanpast, veranderd ook het totaal wat hij binnen krijgt. De calorieën kunnen dan wel voldoende zijn. Maar er kan dan toch te weinig van een bepaalde stof in de hoeveelheid voer zitten.
Stel je geeft 1000gram voer waarvan 10 % stof A is. Dat is 100gram stof A. Nu geef je 800 gram van dat zelfde voer. Je hond krijgt nu nog steeds 10% van die stof binnen , immers het voer bevat 10 % van die stof.. Alleen is 10 % van 800 gram, maar 80 gram en niet de 100 gram die hij nodig heeft.
Wat je hond nodig heeft is niet een hoeveelheid van iets maar een percentage ervan in relatie tot de rest van de ingrediënten van het voedsel.
Als je minder van iets voert veranderen alleen de totale hoeveelheden maar niet de verhoudingen en die verhoudingen, die zijn dus essentieel.
Ik snap wel waarom je dit denkt, hoor. Dat komt door dat geleuter van 200 gram groente en fruit per dag, ons voorgehouden door allerlei bureaus van voeding.
Maar een kind van 15 kilo heeft natuurlijk niet die 200 gram groente nodig als dat ook voldoende is voor een volwassen vent van 95 kilo, of wel?
De totale hoeveelheid voedsel pas je aan het formaat van het individu aan. De verhoudingen pas je aan het soort individu aan: mens, hond, kat, goudvis.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Ik vind Lotgering al een hele tijd minder vet.
Moet er dus ook meer van voeren helaas.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook, eerlijk gezegd.Suske schreef:Ik vind Lotgering al een hele tijd minder vet.
Maar het hangt misschien af van welke smaak je voert.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Hier vlees compleet en vis vompleet.Marjoleine schreef:Ik ook, eerlijk gezegd.Suske schreef:Ik vind Lotgering al een hele tijd minder vet.
Maar het hangt misschien af van welke smaak je voert.
Kip gaan ze van aan de race.
Maar kan eigenlijk weer terug naar Smuldier voor het geld.
Niet voor het gemak
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
bij kk1 leer je ook dat vers voeren niet goed is en brokken veel beter dus tot zover de info van de kk1woefboef schreef:Volgens een voedingdeskundige , waar ik les van heb gehad ,is teveel vet voeren niet goed , omdat je dan minder gaat voeren waardoor op lange termijn tekorten kunnen ontstaan. Dat heb ik tenminste geleerd bij de KK1 en KK2 cursus.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja dat is helemaal waar dat ligt echt aan Lotgering...woefboef schreef:

Even voor de duidelijkheid... hij krijgt dus alleen Lotgering
Ik begrijp dat ik hem dus niet een ander kvv moet gaan voeren want dan knapt ie

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voer hier voor 3 honden zo'n 2 kg per dag in totaal dus samen. De reuen wat meer en Xena iets minder.woefboef schreef:
Ze weten 29, 24 en 26 kg ongeveer.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Met het vinden van plastic, wel in de smuldier, daar vond ik er wekelijks wel een stukje in heel vaak stukken oormerk. En alleen in de pensversies wat ook logisch is. Een van de redenen dat ik al mijn kvv altijd uit elkaar trek voor ik het mijn honden geef. Koeien eten weleens wat en dat komt in de pens he...woefboef schreef: Verder heb ik dit jaar al 2x een geel stuk oormerk in het vlees gevonden en zaten bij 1 krat pakjes , waarvan het vlees grijs verkleurd was. Het lag onderin zodat ik het pas thuis zag.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik voer het al bijna een jaar niet meer. Een van mijn honden moest ik best een boel botwerk bijvoeren om zijn ontlasting stevig te houden. En geloof me, een Puli met dunne ontlasting dat wil je echt niet! Voor hem was het blijkbaar of te vet of te veel orgaan ofzo 
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hier al jaren tevreden over Lotgering.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- wenmart20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
- Aantal honden: 4
Hier ook geen veranderingen van lotgering
Ik voer altijd de totaal , totaal-pens en totaal vis
Ik voer altijd de totaal , totaal-pens en totaal vis

- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
Hier al een paar jaar heel tevreden over lotgering zonder ooit rare voorwerpen in het voer tegen gekomen te zijn.
Groetjes Patries

-
woefboef
- geregistreerd lid
Duitse Staande Draadhaar
bellabeest schreef:bij kk1 leer je ook dat vers voeren niet goed is en brokken veel beter dus tot zover de info van de kk1woefboef schreef:Volgens een voedingdeskundige , waar ik les van heb gehad ,is teveel vet voeren niet goed , omdat je dan minder gaat voeren waardoor op lange termijn tekorten kunnen ontstaan. Dat heb ik tenminste geleerd bij de KK1 en KK2 cursus.
Was bij ons bij KK2 gelukkig anders. Daar werd tijdens de lessen over voeding KVV of Barf aangeraden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja.woefboef schreef:Was bij ons bij KK2 gelukkig anders. Daar werd tijdens de lessen over voeding KVV of Barf aangeraden.
Maar heb je nu al gelezen wat ik zei?
Oftewel: minder voer maakt niet dat er tekorten ontstaan.Marjoleine schreef:Je maakt een denkfout.
Wat je hond nodig heeft is niet een hoeveelheid van iets maar een percentage ervan in relatie tot de rest van de ingrediënten van het voedsel.
Als je minder van iets voert veranderen alleen de totale hoeveelheden maar niet de verhoudingen en die verhoudingen, die zijn dus essentieel.
Ik snap wel waarom je dit denkt, hoor. Dat komt door dat geleuter van 200 gram groente en fruit per dag, ons voorgehouden door allerlei bureaus van voeding.
Maar een kind van 15 kilo heeft natuurlijk niet die 200 gram groente nodig als dat ook voldoende is voor een volwassen vent van 95 kilo, of wel?
De totale hoeveelheid voedsel pas je aan het formaat van het individu aan. De verhoudingen pas je aan het soort individu aan: mens, hond, kat, goudvis.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Hoe zit lotgering tegenwoordig verpakt?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Fendi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog + teckel/corgi mixje
Bij mij per 500 g in plastick"zakje"nathalie schreef:Hoe zit lotgering tegenwoordig verpakt?
Groetjes,
Kristel
Kristel
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Gesealde verpakkingennathalie schreef:Hoe zit lotgering tegenwoordig verpakt?

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Plastic rolletjes/zakjes met label per verpakking. Beter dan vroeger met die folie eromheen.nathalie schreef:Hoe zit lotgering tegenwoordig verpakt?