Dat is best mogelijk, volgens mij. Ze willen geen claim aan hun broek natuurlijk. Maar het is wel verwarrend. Ik las ook een keer dat wasvoorschriften vaak veel te voorzichtig zijn, ze willen niet dat men gaat aanklagen vanwege gekrompen kleding dus zijn ze extra voorzichtig met het wasadvies.crutz schreef:Hagel in hert of ree lijkt me idd heel sterk aangezien die niet met hagel geschoten worden.
Lood in wild uit Polen is dan wel weer heel goed mogelijk.
Mss is de leverancier te voorzichtig & zet hij uit voorzorg op alle wild dat er hagel in kan zitten?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hagel in vlees
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Hagel in vlees
- Mariskah
- Actief
- Mijn ras(sen): 50% Rottweiler, 25% Berner Sennen, 25% Appenseller Sennen
- Aantal honden: 1
In de Herby zat wel erg veel. Ik geef het niet meer. Zag af en toe ook wel dat er wat balletjes in de bak achter bleven. Maar Mexx kotste het echt heel vaak uit. Bij het minste of geringste ging hij kotsen en dan zaten er schrikbarend veel van die bolletjes bij.
Nu hij weer terug op Lupa staat is het braken eigenlijk helemaal weg, terwijl het op Herby meerdere keren per week was. En of dat nu wel of niet van lood was... ik vond het maar niks.
Nu hij weer terug op Lupa staat is het braken eigenlijk helemaal weg, terwijl het op Herby meerdere keren per week was. En of dat nu wel of niet van lood was... ik vond het maar niks.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat zou ook maar zo kunnen hoor...crutz schreef:Hagel in hert of ree lijkt me idd heel sterk aangezien die niet met hagel geschoten worden.
Lood in wild uit Polen is dan wel weer heel goed mogelijk.
Mss is de leverancier te voorzichtig & zet hij uit voorzorg op alle wild dat er hagel in kan zitten?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga nu iets doms vragen waarschijnlijkTara schreef:Ik heb gezien dat ze bij de Ap zelfs waarschuwen voor hagel in de tamme eendenborst.
De kans dat er hagel in je hertenvlees zit is vele malen kleiner dan de kans op hagel in je rundvlees.
Randhagel komt soms best nog wel ver, en de koeien zullen met het weidegras ook nog wel eens wat binnenkrijgen denk ik zo.
Trouwens, over randhagel gesproken: Een van mijn honden heeft ook een ingekapselde hagelkorrel onder haar huid zitten, misschien nog wel meer ook.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Niet ieder schot zit perfect . Hagelkorrels vliegen door en raken je hond, drijvers etc. Meestal zonder ernstige gevolgen. Betreffende jager kan iha een vervolguitnodiging vergeten.malinois schreef:Ik ga nu iets doms vragen waarschijnlijkTara schreef:Ik heb gezien dat ze bij de Ap zelfs waarschuwen voor hagel in de tamme eendenborst.
De kans dat er hagel in je hertenvlees zit is vele malen kleiner dan de kans op hagel in je rundvlees.
Randhagel komt soms best nog wel ver, en de koeien zullen met het weidegras ook nog wel eens wat binnenkrijgen denk ik zo.
Trouwens, over randhagel gesproken: Een van mijn honden heeft ook een ingekapselde hagelkorrel onder haar huid zitten, misschien nog wel meer ook.wat is randhagel
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Fizgig
- Zeer actief
Ahum, Biet had het over een legering over de kogel. Die is toch van metaal, lijkt mij. Als een kogel van lood is maar een metalen legering heeft en die smelt weg, kan het lood toch nog in het systeem terecht komen. Het is natuurlijk niet veel. Maar geen prettig idee. En een stuk onverteerd van meer dan een centimeter kan al voor een verstopping zorgen. Ik denk trouwens niet dat barfers zich snel laten bang maken, ik ga ook niet stoppen met barfen ofzo. Ze waarschuwen er ook voor dus je kunt het eruit halen als je wilt. Maar ja, ik ben al blij als ik de troep zonder aanraken uit het zakje kan krijgen, hahaha.Veenmug schreef:Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja, eruit halen, dan moet je een hele homp vlees ontleden... ik laat het liever heel zodat ze er zelf wat voor moeten doenFizgig schreef:Ahum, Biet had het over een legering over de kogel. Die is toch van metaal, lijkt mij. Als een kogel van lood is maar een metalen legering heeft en die smelt weg, kan het lood toch nog in het systeem terecht komen. Het is natuurlijk niet veel. Maar geen prettig idee. En een stuk onverteerd van meer dan een centimeter kan al voor een verstopping zorgen. Ik denk trouwens niet dat barfers zich snel laten bang maken, ik ga ook niet stoppen met barfen ofzo. Ze waarschuwen er ook voor dus je kunt het eruit halen als je wilt. Maar ja, ik ben al blij als ik de troep zonder aanraken uit het zakje kan krijgen, hahaha.Veenmug schreef:Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.

- Fizgig
- Zeer actief
Ja da's waar, ze zijn ook heel klein. Ik ga er ook niet aan beginnen, ik ga er bijna van over mijn nek. Maar goed, het zal ook wel meevallen, neem ik aan. Met de randhagel ook wel, neem ik aan. Maar ik zou wel witheet zijn als mijn hond een verstopping door zo'n kogeltje kreeg, daarom snap ik de voorzichtigheid ook wel.malinois schreef:Nou ja, eruit halen, dan moet je een hele homp vlees ontleden... ik laat het liever heel zodat ze er zelf wat voor moeten doenFizgig schreef:Ahum, Biet had het over een legering over de kogel. Die is toch van metaal, lijkt mij. Als een kogel van lood is maar een metalen legering heeft en die smelt weg, kan het lood toch nog in het systeem terecht komen. Het is natuurlijk niet veel. Maar geen prettig idee. En een stuk onverteerd van meer dan een centimeter kan al voor een verstopping zorgen. Ik denk trouwens niet dat barfers zich snel laten bang maken, ik ga ook niet stoppen met barfen ofzo. Ze waarschuwen er ook voor dus je kunt het eruit halen als je wilt. Maar ja, ik ben al blij als ik de troep zonder aanraken uit het zakje kan krijgen, hahaha.Veenmug schreef:Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Er wordt geen lood meer gebruikt voor in ieder geval Nederlandse hagelpatronen.Fizgig schreef:Ahum, Biet had het over een legering over de kogel. Die is toch van metaal, lijkt mij. Als een kogel van lood is maar een metalen legering heeft en die smelt weg, kan het lood toch nog in het systeem terecht komen. Het is natuurlijk niet veel. Maar geen prettig idee. En een stuk onverteerd van meer dan een centimeter kan al voor een verstopping zorgen. Ik denk trouwens niet dat barfers zich snel laten bang maken, ik ga ook niet stoppen met barfen ofzo. Ze waarschuwen er ook voor dus je kunt het eruit halen als je wilt. Maar ja, ik ben al blij als ik de troep zonder aanraken uit het zakje kan krijgen, hahaha.Veenmug schreef:Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.
Wel bismut, tungsten of staal.
Die zijn alle drie niet giftig.
Bismut is ook niet magnetisch, tungsten weet ik niet.
Staal is per definitie een legering: ijzer en koolstof.
Wiel
- Fizgig
- Zeer actief
Okee, nou wordt het wel erg ingewikkeld, haha. Ik heb natuur en scheikunde gehad tot 4 vwo dus de elemententabel zit niet meer zo voor in het geheugen. Maar het lijkt me allemaal onverteerbaar voor een hond en dat lijkt me een groter risico dan een loodvergiftiging. Je hebt ook metalen nodig, die eten honden ook en in de grond en in het water zitten ook metalen. Je krijgt niet zomaar een loodvergiftiging iig.Biet schreef:Er wordt geen lood meer gebruikt voor in ieder geval Nederlandse hagelpatronen.Fizgig schreef:Ahum, Biet had het over een legering over de kogel. Die is toch van metaal, lijkt mij. Als een kogel van lood is maar een metalen legering heeft en die smelt weg, kan het lood toch nog in het systeem terecht komen. Het is natuurlijk niet veel. Maar geen prettig idee. En een stuk onverteerd van meer dan een centimeter kan al voor een verstopping zorgen. Ik denk trouwens niet dat barfers zich snel laten bang maken, ik ga ook niet stoppen met barfen ofzo. Ze waarschuwen er ook voor dus je kunt het eruit halen als je wilt. Maar ja, ik ben al blij als ik de troep zonder aanraken uit het zakje kan krijgen, hahaha.Veenmug schreef:Ietsie pietsie chemisch (heette toe nog scheikunde) onderwijs gehad. Lood lost niet tot nauwelijks op in zoutzuur(=maagzuur). Ga maar door met schrikverhalen.
Wel bismut, tungsten of staal.
Die zijn alle drie niet giftig.
Bismut is ook niet magnetisch, tungsten weet ik niet.
Staal is per definitie een legering: ijzer en koolstof.
Ik meen me wel te herinneren ooit eens ergens te hebben gelezen dat je bestek enzo niet moet laten staan in een geopend blik of pot met voedsel erin. Dat je daar ook een loodvergiftiging van kunt krijgen. Geen idee waar ik dat heb gelezen hoor, ik neem aan dat dat een broodje aap is. Volgens mij deden ze vroeger wel lood in het handvat van bestek, om het zwaarder te doen lijken. Het is sowieso niet gezond om voedsel onafgesloten te bewaren, volgens mij. Het is alleen wel zo, als je dan een loodvergiftiging hebt opgelopen, hoop ik dat men wel op tijd de diagnose kan stellen, want hoe vaak komt zoiets voor? Bijna nooit, denk ik.
-
herder
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Vizsla & Mechelaar
- Contacteer:
Ik heb regelmatig hagel gevonden na een maaltijd pure vuile pens.
Een koe schiet je net zo min met hagel als een hert.
Het dier zal de hagel, samen met gras en planten, vast zelf opgegeten hebben.
Bij de samenstelling van hert op de verpakking stond toch ook hertenorgaan?
Noem je dit ook randhagel of is het dan zwerfhagel?
Meestal blijft de hagel keurig in de bak achter.
Ik maak mij er geen zorgen om als ze het per ongeluk toch opeten.
Hagel zal tijdens de spijsvertering niet afbreken en in het bloed komen en het is te klein om een verstopping te veroorzaken.
Behalve als er tientallen korrels in een maaltijd zitten, maar het was gemiste hagel dus hoeveel kan het zijn.
Een koe schiet je net zo min met hagel als een hert.
Het dier zal de hagel, samen met gras en planten, vast zelf opgegeten hebben.
Bij de samenstelling van hert op de verpakking stond toch ook hertenorgaan?
Noem je dit ook randhagel of is het dan zwerfhagel?
Meestal blijft de hagel keurig in de bak achter.
Ik maak mij er geen zorgen om als ze het per ongeluk toch opeten.
Hagel zal tijdens de spijsvertering niet afbreken en in het bloed komen en het is te klein om een verstopping te veroorzaken.
Behalve als er tientallen korrels in een maaltijd zitten, maar het was gemiste hagel dus hoeveel kan het zijn.
Groetjes, Marjolein