Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje aan de speurwonders onder ons

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Vraagje aan de speurwonders onder ons

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken , heb veel gelezen en bepaalde methodes ken ik.

Iedere hond is verschillend en als je met 2 of 3 honden speurt merk je dat heel goed.
Ik moet voor alles 3 ook een totaal ander spoor op een totaal andere manier neer leggen.

Vwb die bal , die kan hij in het gras niet zien liggen . T is een groene en zelfs ik heb moeite om hem te zien liggen haha ;)
Voer wat op t spoor ligt zijn kleine stukjes rookworst.

Ben vandaag weer geweest, maar heb t toch ietsje anders aangepakt.

Voor ik het spoor ging uitleggen in de auto al duidelijk laten zien dat ik zn bal en t bakje met vlees pakte.
Spoor uitgelegd, om de 3 pas een voertje, op t einde zn bal en een stuk verder de bak met vlees.

T moest even blijven liggen want ik moest nog de sporen van Kenji en Ziva uitleggen.

Daarna ketting om , en terwijl we naar t paaltje liepen zei ik hey Kyto we gaan je bal zoeken.
Bij t paaltje aangezet, commando zoek , lijn wat korter en goed strak gehouden en daar gingen we hoor.

Heb die hond nog nooit zo goed zien speuren :80: , heeft niet alle voertjes gepakt maar hij bleef keurig in een constant tempo ( niet te hard, niet te langzaam ) op t spoor.

Hoorde hem ook echt snuffelen nu , en dat over t hele spoor.

Balletje gevonden, goed beloont, beetje gespeeld en daarna de bak met voer.
Nou dat ging er wel met smaak in.

Denk dat ik dit even vol ga houden , deed nl eerst t voer en daarna de bal.

Hoop dat t zich zo wel voort blijft zetten :D
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Inge O schreef:
CharlesvdBerkt schreef:
malinois schreef: Voertjes overlopen wil ik niet dus als pup al direct geleerd elk brokje te pakken....
Hier ook hoor
In het begin in ieder pas een voertje hoe minuscuul ook en dat voertje overslaan was verboden.
daar snap ik niks van, waarom :denken: ?
Omdat we willen dat de hond echt iedere pas nazoekt van linkerpas naar rechterpas.
Is de hond helemaal geconditioneerd op iedere pas een voertje dan kan je ook eens een pas overslaan en dan vertoont hij toch het gedrag wat je wilt zien.
Dan ga je wisselen met soms stukken van 10 - 20 pas niets en dan ineens weer in iedere pas.
Daarna bouw je heel geleidelijk de voertjes af totdat er op een spoor van 600 pas nog maar in enkele passen een voertje te vinden is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

CharlesvdBerkt schreef:
Inge O schreef:
CharlesvdBerkt schreef:
malinois schreef: Voertjes overlopen wil ik niet dus als pup al direct geleerd elk brokje te pakken....
Hier ook hoor
In het begin in ieder pas een voertje hoe minuscuul ook en dat voertje overslaan was verboden.
daar snap ik niks van, waarom :denken: ?
Omdat we willen dat de hond echt iedere pas nazoekt van linkerpas naar rechterpas.
Is de hond helemaal geconditioneerd op iedere pas een voertje dan kan je ook eens een pas overslaan en dan vertoont hij toch het gedrag wat je wilt zien.
Dan ga je wisselen met soms stukken van 10 - 20 pas niets en dan ineens weer in iedere pas.
Daarna bouw je heel geleidelijk de voertjes af totdat er op een spoor van 600 pas nog maar in enkele passen een voertje te vinden is.
Dit... en om de rust er dus ook in te houden... anders stuift ie inderdaad over het spoor op weg naar het einde... Ik weet niet of het filmpje van Xavi als jonge hond nog ergens staat die speurde ook voertje voor voertje... zal eens ff zoeken... (je hoeft echt niet bang te zijn dat er een miniscuul brokje blijft liggen bij hem :8): )

Hier het filmpje (helemaal aan het begin)

Overigens speur ik tussen de voetstappen dus niet er in... hij weet dat die minimaal de grens zijn en dat daarbuiten niks is...
En ik heb om de zoveel meter een handjevol brokken liggen, ook dus om de rust in te bouwen...
Dit was dus al 2 jaar geleden :schrik: inmiddels is hij gelukkig een heel stuk verder :cool2:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CharlesvdBerkt
Zeer actief

@Angela
Inderdaad goed kijken naar je hond en als jij je goed voelt bij dit systeem dan moet je dat ook gewoon zo blijven doen.

Maar dit pik ik er toch even uit
** Angela ** schreef: Ik moet voor alles 3 ook een totaal ander spoor op een totaal andere manier neer leggen.
Waarom zou je voor een andere hond op een andere manier je spoor moeten leggen?
Straks op je IPO1 moet je ook normaal lopen en spoorleggers bij IPO2 en IPO3 doen ook gewoon hun ding en lopen ook niet anders.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

CharlesvdBerkt schreef:@Angela
Inderdaad goed kijken naar je hond en als jij je goed voelt bij dit systeem dan moet je dat ook gewoon zo blijven doen.

** Angela ** schreef: Ik moet voor alles 3 ook een totaal ander spoor op een totaal andere manier neer leggen.
Straks op je IPO1 moet je ook normaal lopen en spoorleggers bij IPO2 en IPO3 doen ook gewoon hun ding en lopen ook niet anders.
Dat vroeg ik me ook af... ik laat vaak een ander een spoor lopen zodat ik niet onbewust kan inwerken of me aanpassen aan de hond.
En ja, je moet doen waar je zelf achter staat anders gaat het hem niet worden. En ook al zou hij morgen weer weigeren te speuren dan toch door blijven gaan op die manier...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Excuseer @**Angela**, gebruik dit topic even; maar als ik nu alleen wil dat een hond me naar het doel brengt, gebruik makend van het spoor, zonder dat ik rekening hoef te houden met hoe het er uit ziet, puur resultaatgericht, zou je dan ook voer sporen gebruiken, of zou je dat anders aanpakken?
Wiel
** Angela **
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:@Angela

Omdat ze alle 3 op n ander nivo zitten.

Voor n pup leg je natuurlijk ook herl wat anders neer dan voor n hond die al langer speurt ;)
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Als het er om gaat heel snel bij je doel te komen dan is alles geoorloofd.

We hebben bij Cor Oldenburg van de speurhonden instructieschool wel eens aan Canadees speuren gedaan (zo noemde hij dat). Dat is wel te vergelijken met mantrailing.
De hond mocht hoog speuren laag speuren en als de hond het tempo opvoerde dan ging de geleider daar in mee tot ze in looppas het spoor afgingen.
Aan alles er om heen (grond struiken verwaaiing) kon de hond ruiken en vaststellen waar het spoor heen ging.

maar ja we doen aan IPO sport en dan heb je je ook te houden aan de exameneisen en dan kost de snelheid van speuren weliswaar geen strafpunten maar wel een wisselend tempo.
Zo kost het ook punten als de hond 1 meter over de hoek heen is en kost het weer punten als de hond de goede kant opdraait en 1 meter voorbij de hoek weer op het spoor komt.
Wil je dat voorkomen dan train je er op dat de hond uiterst geconcentreerd blijft werken.

Dit laat wel zo ongeveer zien wat ik bedoel
Julien Clement met Dusty Tiekerhook op de Wereldkampioenschappen 2010 Spanje

Edit
nog een mooi stukje speuren met uiterste concentratie
Henriette Bohnstedt & Beckenberry Casper, WUSV 2010 met 99 punten
Laatst gewijzigd door CharlesvdBerkt op 31 mei 2013 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Biet
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:Als het er om gaat heel snel bij je doel te komen dan is alles geoorloofd.

We hebben bij Cor Oldenburg van de speurhonden instructieschool wel eens aan Canadees speuren gedaan (zo noemde hij dat). Dat is wel te vergelijken met mantrailing.
De hond mocht hoog speuren laag speuren en als de hond het tempo opvoerde dan ging de geleider daar in mee tot ze in looppas het spoor afgingen.
Aan alles er om heen (grond struiken verwaaiing) kon de hond ruiken en vaststellen waar het spoor heen ging.

maar ja we doen aan IPO sport en dan heb je je ook te houden aan de exameneisen en dan kost de snelheid van speuren weliswaar geen strafpunten maar wel een wisselend tempo.
Zo kost het ook punten als de hond 1 meter over de hoek heen is en kost het weer punten als de hond de goede kant opdraait en 1 meter voorbij de hoek weer op het spoor komt.
Wil je dat voorkomen dan train je er op dat de hond uiterst geconcentreerd blijft werken.

Brr, dat is wel zeer gecontroleerd.
Maar dan zou ik denken, met m'n lekenverstand, zo'n bal op het eind maakt dat een hond alles wat ie in zijn mars heeft erin gooit om daar te komen, wat prima is als het puur om het resultaat gaat, maar, wil je dit soort controle krijgen, je onderweg toch een rem moet inbouwen, in eerste plaats gestuurd door de neus.
Vind het knap hoor, om dat uit te vogelen, zeker met het resultaat zoals in dat filmpje.
Wiel
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Biet schreef:
CharlesvdBerkt schreef:Als het er om gaat heel snel bij je doel te komen dan is alles geoorloofd.

Maar dan zou ik denken, met m'n lekenverstand, zo'n bal op het eind maakt dat een hond alles wat ie in zijn mars heeft erin gooit om daar te komen, wat prima is als het puur om het resultaat gaat, maar, wil je dit soort controle krijgen, je onderweg toch een rem moet inbouwen, in eerste plaats gestuurd door de neus.
Vind het knap hoor, om dat uit te vogelen, zeker met het resultaat zoals in dat filmpje.
al lagen er daar 1000 ballen op het eind, de hond moet rustig zijn wil hij vooruit geraken.
Met Kjerro kun je rustig zonder riem speuren als je dan zou willen (maar dat willen we niet), die zou zelfs net iets sneller mogen speuren zelfs. Een hond die gekker is op een bal dan die hond, bestaat er niet denk ik (of het zou zijn moeder moeten zijn, die krijgt zelfs maar haar bal op het eind van het spoor als ze er eerst voor gaat kwijlen :lol1: )

Idem met runar, gek op die bal, maar hij speurt wel tot de pas dat hij de bal tegenkomt, ook al heeft hij die bal al er voor geroken.... Er stond onlangs in het hondensport magazine lovende commentaar over zijn speuren :pffff:
Biet
Zeer actief

maart schreef:
Biet schreef:

al lagen er daar 1000 ballen op het eind, de hond moet rustig zijn wil hij vooruit geraken.
Met Kjerro kun je rustig zonder riem speuren als je dan zou willen (maar dat willen we niet), die zou zelfs net iets sneller mogen speuren zelfs. Een hond die gekker is op een bal dan die hond, bestaat er niet denk ik (of het zou zijn moeder moeten zijn, die krijgt zelfs maar haar bal op het eind van het spoor als ze er eerst voor gaat kwijlen :lol1: )

Idem met runar, gek op die bal, maar hij speurt wel tot de pas dat hij de bal tegenkomt, ook al heeft hij die bal al er voor geroken.... Er stond onlangs in het hondensport magazine lovende commentaar over zijn speuren :pffff:
Ik geloof je op je woord, maar hoe zit dat als je de hond nog aan het leren bent hoe die moet speuren?
Zit daar dan verschil in, of maakt dat niet uit?
Hoe krijg je dat gecontroleerde er dan in?
Wiel
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Knap hoor! Erg leuk om te zien en te lezen allemaal!
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gos schreef:Toch kan ik me voorstellen dat afhankelijk van de hond zo'n opzet zonder voer ook kan werken. Dat zeg ik omdat we zelf een apart geval thuis hebben die van nature al met zijn neus aan de grond wil zitten en de diepte opzoekt (zal de kwart duitser in hem wel zijn). Hij is een enorm vreetbeest en best wel voergemotiveerd, maar niet in alle situaties. Als pup heeft hij wel eens hele korte stukjes gespeurd met voertjes, maar toen ik hem met een paar maand eens voor de lol meenam naar de zoekhondenclub en we een klein spoortje probeerden, was hij zo gefascineerd door het spoor zelf dat hij eigenlijk alle voertjes, inclusief de jackpot aan het eind, overliep. Daar waar er van het spoor afgesprongen was aan het einde, zocht hij gewoon verder en liep vervolgens het hele terugspoor zonder beloning moeiteloos uit.

Blijkbaar geeft het uitwerken van het spoor zelf de hond in dit geval al een beloning in de zin van dat hij het blijkbaar "lekker" vindt om te doen. Dat hij aan het einde dan iets krijgt, is een leuke extra, maar blijkbaar niet de kern van zijn motivatie (eerder een teken dat je aan het einde van de opdracht bent).
Numa doet dat ook, die heb ik als pup geprobeerd op te zetten met voer maar dat interesseerde hem weinig, terwijl hij elders wel heel voergericht is. Dus dat heel snel afgebouwd en het zoeken al heel snel moeilijker gemaakt door alla zoekhonden ook voorwerpjes een stukje van het spoor af te gooien. Het is een betere zoeker dan een speurder, maar zijn neus werkt :engel:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Biet schreef: Ik geloof je op je woord, maar hoe zit dat als je de hond nog aan het leren bent hoe die moet speuren?
Ik begin al voor het paaltje (beginpunt). Daar breng ik er de rust al in.
Mijn honden staan uit zichzelf al een meter voor het paaltje stil. Dat breng ik er al meteen vanaf de eerste keer in. Eerst ff rust, alles voorbereiden, en dan vertrekken we.
Ik heb de riem altijd strak staan, ik bepaal het tempo. Gaat de hond (te) snel, dan ga ik gewoon trager en sta desnoods stil. Pas wanneer hij weer kalm is, gaan we verder. Ook al vanaf de eerste les. Het tempo bepaal ik en niet de hond.
Als je telkens hetzelfde tempo blijft aanhouden, wordt het voor de honden ook een routine en houden ze het vanzelf aan.

Al vanaf pup speur ik ook altijd met prikband, onbewust houdt ze dat ook al tegen om voluit in de lijn te gaan hangen. Ze mogen er in hangen, maar er wordt niet aan gesleurd.

Verder speur ik maandenlang op érg makkelijke ondergronden en altijd rechtdoor, dan heb je al geen zorgen dat de hond het spoor ineens kwijt zou zijn en dat jij als geleider zelf ook niet meer precies zou weten waar exact het spoor ook alweer liep. Maandenlang gewoon rechtdoor, makkelijke ondergrond... genoeg om een hond boordevol vertrouwen te hebben in zijn werk en absoluut zeker te zijn van wat hij aan het doen is.
Biet
Zeer actief

maart schreef:
Biet schreef: Ik geloof je op je woord, maar hoe zit dat als je de hond nog aan het leren bent hoe die moet speuren?
Ik begin al voor het paaltje (beginpunt). Daar breng ik er de rust al in.
Mijn honden staan uit zichzelf al een meter voor het paaltje stil. Dat breng ik er al meteen vanaf de eerste keer in. Eerst ff rust, alles voorbereiden, en dan vertrekken we.
Ik heb de riem altijd strak staan, ik bepaal het tempo. Gaat de hond (te) snel, dan ga ik gewoon trager en sta desnoods stil. Pas wanneer hij weer kalm is, gaan we verder. Ook al vanaf de eerste les. Het tempo bepaal ik en niet de hond.
Als je telkens hetzelfde tempo blijft aanhouden, wordt het voor de honden ook een routine en houden ze het vanzelf aan.

Al vanaf pup speur ik ook altijd met prikband, onbewust houdt ze dat ook al tegen om voluit in de lijn te gaan hangen. Ze mogen er in hangen, maar er wordt niet aan gesleurd.

Verder speur ik maandenlang op érg makkelijke ondergronden en altijd rechtdoor, dan heb je al geen zorgen dat de hond het spoor ineens kwijt zou zijn en dat jij als geleider zelf ook niet meer precies zou weten waar exact het spoor ook alweer liep. Maandenlang gewoon rechtdoor, makkelijke ondergrond... genoeg om een hond boordevol vertrouwen te hebben in zijn werk en absoluut zeker te zijn van wat hij aan het doen is.
Duidelijk, sluit ook wel aan bij de uitleg van @CharlesvdBerkt in het andere topic met het filmpje over speuren, in de zin dat je als geleider strak stuurt in hoe het er uit moet zien.
Wel is me duidelijk dat je voor jezelf erg helder moet hebben waar je mee bezig bent.
Moet eerlijk bekennen dat ik een wat dubbele agenda heb in dit topic: ben erg geïnteresseerd in hoe jullie in KNPV/IPO dit soort dingen aanleren, omdat het een beeld geeft hoe je met de werkdrift omgaat, maar wil iets dergelijks met Bobo doen, en dan echt alleen resultaatgericht, wat weer helemaal niets met KNPV/IPO te maken heeft.
Maar goed, Bobo is ook een werklijnhondje..
Wiel
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Inge O schreef: ah, oké :ok: . maar wat doe je dan als de hond de voertjes niet eet?
Als je bedoeld dat hij het voertje wil overslaan dan is het een kwestie van tegenhouden en als je bedoeld dat hij het voertje niet wil eten dan stop ik en zoek dan een voertje wat hij wel wil eten.
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Voorbeeldje van onze Berry

Vier en halve maand oud
http://www.youtube.com/watch?v=2D5F4xHnWOA

en heel veel later is dit ook mogelijk
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=267414
** Angela **
Zeer actief

Wow gaaf zeg.

En ook mooi om te zien hoe iedereen t toch weer anders aanleert.
Tegenwoordig zie je hier veel dat ze eerst beginnen met een vierkantje en dat zo uitbouwen.

Met Ziva ben ik ook zo begonnen , maar dat uitbouwen hebben we nooit gedaan. Toen speurde ik nog bij iemand anders trouwens.

Als je het goed doet zal t best een goede methode zijn, maar ik moest na 4x vierkantje ineens een recht spoor gaan leggen.
Ja en dat snapte ze niet.

Dus helemaal opnieuw begonnen op dezelfde manier als op dat filmpje maar dan liep ik erachter, ging ineens 10x beter :mrgreen:
CharlesvdBerkt
Zeer actief

met Bertje ook begonnen met een vierkantje hoor
en dat er naast lopen is om er voor te zorgen dat hij echt alle voertjes in elke pas pakt en dat zie je haast niet als je er achter loopt.
** Angela **
Zeer actief

Even een klein updateje

Ik had dit topic veel eerder moeten plaatsen , want blijkbaar is ineens het kwartje gevallen :D

Vandaag voor het eerst sinds 3 weken weer onder begeleiding gespeurd.
Had andere voertjes voor op t spoor mee ( gekregen van de Kivo meneer :D )

Nou die zijn een schot in de roos hoor

Je kon heel goed zien dat ik er hard aan gewerkt heb , moet m nu een beetje gaan temperen.
Maar goed als je bedenkt dat hij eerst helemaal niet meer speurde was dit ook niet zo heel erg

Hij heeft voor t eerst sinds ik met hem werk ook echt diep gespeurd , alle voertjes op 1 of 2 na gepakt .
Kortom voor zijn doen echt super.

Ziva was trouwens ook meer dan uitstekend , kreeg dan ook 2 keer complimenten en mijn begeleider is daar niet zo scheutig mee .

Dus ook echt dik verdient :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”