Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broodfokkers winnen het weer

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Broodfokkers winnen het weer

Ongelezen bericht door Gollum »

Tja je komt aan hun 'brood', dan kun je tegenstand verwachten. Het helpt ook niet, zo lang er vraag is zal er aanbod blijven. Het is voor de klant zeer aantrekkelijk om een 'rashond' voor de helft van de prijs te kopen. Direct, zonder moeilijke vragen.
Ik denk dat het al een stuk zou schelen als de prijs van een goedgefokte pup omlaag zou gaan zodat het niet aantrekkelijk meer is voor broodfokkers om ze voor de helft van de prijs te verkopen. Ook zouden kopers beter geïnformeerd moeten worden, het internet bereikt niet iedereen. De tv zou hier ook een grote rol in kunnen spelen bijvoorbeeld.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

malinois schreef:Ik heb het nu 4 x gelezen maar ik snap werkelijk geen hout van wat je nu zegt... en nog minder van wat je bedoelingen zijn...
En wat wil je nu wat wij doen dan? :denken:
Ik dacht al dat ik de enige was die er geen bal van snapte :ugh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik snap het heel goed: TS is uiterst verontwaardigd en wil dat "wij" (=iedereen) veel meer bekend maakt over broodfokkers. Niet zozeer met naam en toenaam (liefst wel) maar zeker ten aanzien van voorlichting naar potentiele pupkopers.

Zou er geen vraag zijn, is er geen aanbod.

Daar ben ik wel mee eens maar de "pest" is, hoe bereik je op voorhand een potentiele pupkoper?

Consumentenorganisaties? Radar? Je moet echt alles en alles en alles meehebben en dan ook nog op zo'n manier brengen dat de bedoeling overkomt. Tegenwoordig wordt broodfok haast gepromoot "in tegenstelling tot reguliere, goede stamboomfok" (waar ook excessen in zijn!).
En, het zou wel prettig zijn als de wetgeving aan de goede kant staat; dat is nu ook niet zo.

Ik snap de verontwaardiging en ik begrijp dat TS de barricade op wil... maar hoe.. hoe pak je dit nou echt goed aan? Begin je bij wetgeving? Begin je ermee terug te dreigen? Begin je bij voorlichting?

Suzanne
baasje van nesco
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

zolang de stamboekhonden niet goedkoper worden en je de hoofdprijs moet betalen bij hun.

Blijven de broodfokkers bestaan.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

baasje van nesco schreef:zolang de stamboekhonden niet goedkoper worden en je de hoofdprijs moet betalen bij hun.

Dat geldt ook niet voor iedereen.

Ik hoef namelijk geen stamboomhond maar heb ook geen broodfuk pup....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

baasje van nesco schreef:zolang de stamboekhonden niet goedkoper worden en je de hoofdprijs moet betalen bij hun.
ach en als de goede fokkers met hun prijs omlaag gaan kunnen ze nog niet voldoen aan de vraag om gisteren een hond als men vandaag beslist dat die komen moet.
maar het is wel makkelijk om alles op het bordje van de goede fokkers te gooien natuurlijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

De prijs is helaas niet het enige voordeel van een broodfokker. Een 'voordeel' waar veel moeilijker mee te concurreren valt is 'beschikbaarheid'.
Vaak besluiten mensen vandaag dat ze een pup willen en moet die er morgen al zijn. Tja, dan moet je bij een broodfokker zijn want die heeft altijd 'genoeg op voorraad', dan kun je lekker kiezen en zit er altijd wel wat van je gading bij. So simple.
Geduld is een schone zaak, helaas wordt het door veel mensen niet beoefend en niet op waarde geschat.

Helaas kom je er met enkel voorlichting niet. Het moet mensen namelijk ook nog iets kunnen schelen, het lot van die dieren, daar schort het vaak nogal aan.
De meeste mensen maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang zij er maar geen last van hebben. Het eigen belang (geld, gemak) vinden ze zoveel belangrijker dan het welzijn van een dier. De moeite die mensen over hebben voor een dier is vaak schrikbarend weinig.
Dan heb je nog de mensen die het wel erg vinden, maar niet willen geloven dat die negatieve zaken ook gelden voor de broodfokker waar zij hun hondje gaan halen.
En dan nog die gewéldige mensen die schrikken als ze bij de broodfokker zijn, maar dat ene zielige pupje toch écht moeten redden uit die verschrikkelijke omstandigheden. Zucht.

Het gaat dus helaas niet enkel om prijzen of voorlichting. Het gaat om de waarde die dieren hebben in de ogen van mensen, de moeite die mensen over hebben voor een/hun dier. Dieren zijn er vaak puur voor de mens en worden niet gerespecteerd om hun intrinsieke waarde. Mensen die zo denken bereik je niet. :(:
renee-uk
Zeer actief

Zamunda schreef:

De prijs is helaas niet het enige voordeel van een broodfokker. Een 'voordeel' waar veel moeilijker mee te concurreren valt is 'beschikbaarheid'.
Vaak besluiten mensen vandaag dat ze een pup willen en moet die er morgen al zijn. Tja, dan moet je bij een broodfokker zijn want die heeft altijd 'genoeg op voorraad', dan kun je lekker kiezen en zit er altijd wel wat van je gading bij. So simple.
Geduld is een schone zaak, helaas wordt het door veel mensen niet beoefend en niet op waarde geschat.

Helaas kom je er met enkel voorlichting niet. Het moet mensen namelijk ook nog iets kunnen schelen, het lot van die dieren, daar schort het vaak nogal aan.
De meeste mensen maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang zij er maar geen last van hebben. Het eigen belang (geld, gemak) vinden ze zoveel belangrijker dan het welzijn van een dier. De moeite die mensen over hebben voor een dier is vaak schrikbarend weinig.
Dan heb je nog de mensen die het wel erg vinden, maar niet willen geloven dat die negatieve zaken ook gelden voor de broodfokker waar zij hun hondje gaan halen.
En dan nog die gewéldige mensen die schrikken als ze bij de broodfokker zijn, maar dat ene zielige pupje toch écht moeten redden uit die verschrikkelijke omstandigheden. Zucht.

Het gaat dus helaas niet enkel om prijzen of voorlichting. Het gaat om de waarde die dieren hebben in de ogen van mensen, de moeite die mensen over hebben voor een/hun dier. Dieren zijn er vaak puur voor de mens en worden niet gerespecteerd om hun intrinsieke waarde. Mensen die zo denken bereik je niet. :(:
wat heb je dat ongelofelijk goed gezegd :ok: :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb voor Kiki niet de hoofdprijs betaald :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Bij de Hollandse Smous houden ze de prijs ook bewust laag (250) om broodfok tegen te gaan. Ik vond dat wel een goed idee.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef:
renee-uk schreef:
ach en als de goede fokkers met hun prijs omlaag gaan kunnen ze nog niet voldoen aan de vraag om gisteren een hond als men vandaag beslist dat die komen moet.
maar het is wel makkelijk om alles op het bordje van de goede fokkers te gooien natuurlijk.
En die goede fokkers moeten ook maar met hun prijs omlaag KUNNEN gaan. :roll:
Ik denk dat dat bij een aantal rassen ook best kan want je maakt mij niet wijs dat een pup een kostprijs heeft van € 1500,- .Althans niet als je puur en alleen geboorte , voeding enz totdat ze de deur uit gaan neemt .
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef:als de goede fokkers met hun prijs omlaag gaan kunnen ze nog niet voldoen aan de vraag om gisteren een hond als men vandaag beslist dat die komen moet.
Dat is niet eens het enige nadeel.
Bij broodfokkers krijgen mensen geen (lastige) kritische vragen over hoeveel ze werken, wat ze met de hond willen gaan doen, enzovoort enzovoort.
Néé, ze worden bij de broodfokkers als kóningen ontvangen en hebben ruime keus.
Niks de fokker kijkt samen met jou mee welke pup het beste voor je geschikt is. Gewoon lekker graaien in de bakken :ok:
ach ja en gaat ie de pijp uit haal je een nieuwe en is ie niet wat je zoekt, pleur je hem in het asiel en haal je ook een nieuwe: easy peasy lemon squeezy :cheer:
Afbeelding

Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

dagmar88 schreef:[quote....

En daar doet de rvb dan natuurlijk wat mee :ok:
Als je aanwijzingen hebt dat er rvb-stamboompapieren vervalst worden en/of er honden een stamboom mee krijgen die niet volgens de rvb regels zijn gefokt, dan kunnen ze er iets mee. Ik zou die aanwijzingen dan even helder bij elkaar leggen en aan de rvb opsturen.

Vervalste stambomen zijn zaken waar de rvb iets mee moet kunnen, aangezien het hun naam rechtstreeks schade berokkent en dat heeft weer een economisch tintje waar onze wetgeving op in kan grijpen... Niet elke rechtszaak hoeft over dierenwelzijn te gaan, zolang ze het die broodfokkers maar moeilijk kunnen maken :engel:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”