Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oefening met lange lijn

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

oefening met lange lijn

Ongelezen bericht door sonja »

Ik vroeg me af hoe anderen tegen deze oefening aankijken.
En heeft het echt nut, of kan het ook anders??

Ik ben net begonnen met een basiscursus, voor het laten wennen aan andere mensen en honden.
alle basis comando's kent ze al van mij.
Nu moeten we als de cursus begint eerst met een lange 2 meter lijn gaan lopen over het veld, als de hond voor je gaat lopen is het de bedoeling dat je een andere richting oploopt en als de hond je niet volgt, tot drie tellen(in je hoofd) en dan een correctie geven.
De bedoeling is dan dat de hond de aandacht bij jou houd en niet bij de omgeving en uiteindelijk naast je blijft lopen.
Je mag niet op de hond reageren of oogcontact maken, en alleen als ze echt in de knoop zit mag je de lijn tussen de poten vandaan halen.

Ik hou even mijn mening voor me, want ik ben heel benieuwd hoe hier over gedacht word.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: oefening met lange lijn

Ongelezen bericht door *Esther »

Klinkt reuzegezellig en modern. Ook zo motiverend voor de hond.
Wegwezen daar :ok:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

sonja schreef:Ik vroeg me af hoe anderen tegen deze oefening aankijken.

Ik ben net begonnen met een basiscursus, voor het laten wennen aan andere mensen en honden.
Nu moeten we als de cursus begint eerst met een lange 2 meter lijn gaan lopen over het veld, als de hond voor je gaat lopen is het de bedoeling dat je een andere richting oploopt en als de hond je niet volgt, tot drie tellen(in je hoofd) en dan een correctie geven.
De bedoeling is dan dat de hond de aandacht bij jou houd en niet bij de omgeving en uiteindelijk naast je blijft lopen.
Je mag niet op de hond reageren of oogcontact maken, en alleen als ze echt in de knoop zit mag je de lijn tussen de poten vandaan halen.

Ik hou even mijn mening voor me, want ik ben heel benieuwd hoe hier over gedacht word.
Ik zou heel snel naar een andere hondenschool uitkijken, dit is zo 1892 ;)
Afbeelding
sonja
Zeer actief

hahaha ben blij dat we op 1 lijn zitten :mrgreen:

Sta dus ook tijdens deze oefening aan de kant mijn eigen aandachtsoefeningen te doen......met snoepjes en oogcontact :schrik:

Met een zwaar geïrriteerde cursusleidster in mijn ooghoek......

Ben blij dat ik het goed ingeschat heb.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

sonja schreef:hahaha ben blij dat we op 1 lijn zitten :mrgreen:

Sta dus ook tijdens deze oefening aan de kant mijn eigen aandachtsoefeningen te doen......met snoepjes en oogcontact :schrik:

Met een zwaar geïrriteerde cursusleidster in mijn ooghoek......

Ben blij dat ik het goed ingeschat heb.
:mrgreen:
Vind je de rest van de cursus wel leuk?
Anders kan je beter een andere school zoeken lijkt me.
Zowel voor jou als voor de trainster leuker :tongue:

Er zijn honden die beter op zo'n lange lijn oefening reageren dan op de gewone aandachtoefeningen, zoals ik die ook doe (net als jij dus).
Maar het lijk me niet iets om standaard mee te beginnen.

MG had die oefening in zijn programma ............. 20 jaar geleden. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Wegwezen!
Afbeelding
sonja
Zeer actief

de cursus valt me een beetje tegen, maar als je stopt krijg je geen geld terug en dan ben ik 90euro kwijt... De bedoeling van een cursus doen was ook meer om andere honden en mensen op te kunnen zoeken,mijn hond vind dat erg bedreigend dus dit leek me een goede omgeving om daaraan te werken. Maar deze hondenschool blikkt dus erg gericht op jachttraining en dan ook nog op een iets ouderwetse manier pff. Maar goed,tis niet mijn manier. maak deze curcus af en ga dan verder kijken bij andere scholen,doe alleen geen oefeningen die mij tegenstaan. Dus luna en ik improviseren ons wel een weg door de laatste lessen,en dan wegwezen. Wel jammer, een jaar of tien geleden was het een hele goede school......ze zijn alleen niet echt metde tijd meegegaan.....
ranetje
Zeer actief

Toch is het nog steeds een goede school voor zover ik kan bekijken.
Al is dat mogelijk meer de kant van de jachttraining.

Eigenlijk zou ik door die lange lijn oefening heen kijken en doorgaan, tenzij je het echt waardeloos vindt.
En heel misschien ............... is die oefening voor Luna (toch?) niet zo slecht.
Er zijn honden die daar n.l. wel goed op reageren.
Die "ruk" kan je zelf aanpassen en oogcontact............ kan altijd per ongeluk :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

sonja schreef:Ik vroeg me af hoe anderen tegen deze oefening aankijken.

wij deden een soort zelfde oefening. lopen met je hond en als de hond voor je ging lopen haalde je de pas eruit ging stil staan en rekte zover mee met de arm totdat je echt niet meer kon. tja als dan de lijn strak stond liet je deze klein beetje veren en wachte je tot de hond keek en dan clickte je.dus dan kwam je hond de beloning halen en liep je de andere kant weer op. en maar belonen als deze naast liep maar als deze weer voor je ging lopen deed je weer de pas eruit halen. Vondik geen slechte oefening en pearl had het vrij snel door.
wij gaven geen correctie maar wachte totdat de hond je aankeek of zelfs terug kwam lopen.
Afbeelding
sonja
Zeer actief

Ik heb ook geen probleem met de oefening opzich,maar wel met het geen oogcontact maken. Ik loop met een verloren, gestreste hond aan de riem, die echt niet snapt wat nou de bedoeling is.Doe ik deze oefening iets milder,dus met oogcontact en af en toe een zacht "goedzo meis" heb ik een super blij hondje dat alleen mij ziet. maar dat mag dus niet........ Verder is het best een leuke cursus en arno(de eigenaar) is heel leuk. dus tja,misschien toch mijn probleem bij hem voorleggen.
ranetje
Zeer actief

sonja schreef:Ik heb ook geen probleem met de oefening opzich,maar wel met het geen oogcontact maken. Ik loop met een verloren, gestreste hond aan de riem, die echt niet snapt wat nou de bedoeling is.Doe ik deze oefening iets milder,dus met oogcontact en af en toe een zacht "goedzo meis" heb ik een super blij hondje dat alleen mij ziet. maar dat mag dus niet........ Verder is het best een leuke cursus en arno(de eigenaar) is heel leuk. dus tja,misschien toch mijn probleem bij hem voorleggen.
Doen dus :8): :wink:

Lekker aanpassen :ok:
Afbeelding
sonja
Zeer actief

Doe ik ook wel ja. Het is alleen jammer dat het meisje dat de cursus leid, alles volgens de regeltjes wil doen. Volgens mij is ze net van de opleiding af en mag ze de basiscursus geven. Het moet echt volgens het boekje van haar en ze snapt niet dat als je al 12 jaar honden hebt dat je dan ook je eigen hond best kan inschatten en de dingen beter werken als je ze iets op de hond aanpast......snap haar wel,ze probeert zich te bewijzen, maar liever niet ten kosten van mijn hond......
ranetje
Zeer actief

sonja schreef:Doe ik ook wel ja. Het is alleen jammer dat het meisje dat de cursus leid, alles volgens de regeltjes wil doen. Volgens mij is ze net van de opleiding af en mag ze de basiscursus geven. Het moet echt volgens het boekje van haar en ze snapt niet dat als je al 12 jaar honden hebt dat je dan ook je eigen hond best kan inschatten en de dingen beter werken als je ze iets op de hond aanpast......snap haar wel,ze probeert zich te bewijzen, maar liever niet ten kosten van mijn hond......
Zo is dat :ok:

Bespreek eens met Arno als je kunt.
Als hij het verschil kan zien (droevig of blij hondje) kan hij het de trainster vast wel uitleggen. :wink:
Je kunt je trainster ook nog voorstellen om het verschil in houding van de hond eens te observeren :D
Afbeelding
sonja
Zeer actief

Ik ga dit donderdag avond is even heel tactvol aankaarten :mrgreen:
Nee, het is echt een goede school op dit ene detail na dan.
Maar als ik het rustig bespreek is er vast wel iets op te verzinnen. En zo niet dan kan ik altijd nog opstappen :engel:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”