Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Re: Teken

Ongelezen bericht door Ariane »

Jee, waar zou dat nou aan liggen?
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ariane schreef:Jee, waar zou dat nou aan liggen?
Ik heb geen idee Ariane. We hebben een aardige winter gehad dus je zou verwachten dat het ongedierte aardig weggevroren is maar dat is dus niet zo. Ik denk dat de explosieve groengroei van de afgelopen maand er ook mee te maken heeft. En ik ben geen padenloper, ik bagger overal doorheen, de honden dus ook :wink: De da-assistente waar ik de banden haalde zei ook al dat het heel erg is dit jaar. Vandaag ben ik ook maar begonnen met karnemelk. Wie helpt het ook mee én het is nog gezond ook :wink:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Jion schreef:Weet iemand hoe lang een teek in een auto kan overleven?

Gisteravond heeft manlief op de terugweg een teek van Duende afgeplukt en laten vallen. En ik word een beetje gek van het idee dat dat kreng daar nog steeds rondkruipt terwijl ik met mijn sandalenvoeten aan de pedalen zit. :jank:
Geen idee, maar op je voeten zie je hem wel :wink: Ik had er eentje in mijn oor zitten :ugh:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jion schreef:Weet iemand hoe lang een teek in een auto kan overleven?

Gisteravond heeft manlief op de terugweg een teek van Duende afgeplukt en laten vallen. En ik word een beetje gek van het idee dat dat kreng daar nog steeds rondkruipt terwijl ik met mijn sandalenvoeten aan de pedalen zit. :jank:
Lang waarscchijnlijk. Maar van de andere kant merk je hem snel genoeg op als hij vast zit hoor. Gisteren een teek bij mijn navel. Zat net pas vast, maar ik heb hem eruit gedraaid met mijn vingertop zoals ik ook doe bij de honden als ik even geen tang in mijn broekzak heb.
Kan me er geen zorgen om maken hoor, hij is grotendeels uit mijn lijf ( en uiteraard fijn gaan hemelen)
alm@
moderator

Anders doe je auto toch even met omgevingsspray. 2 uurtjes de ramen potdicht en daarna een ritje maken met de ramen wijd open :wink: dan is ie wel weg. Hoop ik :schrik:
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Paar weken terug zat Hazel in haar buggy en toen liep er 1tje over haar hoofd.
Waar dat ding nou vandaan is komen waaien :19:
Maar over die karnemelk, maakt het uit wat voor??? Heb hier een halve koelkast volstaan
met een simpel huismerk (drinken hier veel karnemelk :mrgreen: )
pipetjes wordt hazel helemaal gek van, schuimbekken etc, dus die geef ik niet en een
halsband vind ik geen prettig idee met kleine kinderen over de vloer
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
alm@
moderator

Jion schreef:
alm@ schreef:Anders doe je auto toch even met omgevingsspray. 2 uurtjes de ramen potdicht en daarna een ritje maken met de ramen wijd open :wink: dan is ie wel weg. Hoop ik :schrik:
Een gifbom... dat zou afdoende moeten zijn voor één teek. :engel:

Ik ga morgen maar even de auto goed stofzuigen met de turbo-booster van de carwash.
Ik hoop dat het 1 teek is :schrik: maar stofzuigen is ook een goed idee, doe ik nu ook wat vaker :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

Ik heb geen idee. Ik begin ook paranoïde te worden :jank: :oohja: :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Jion schreef:Ik weet ook wel dat ik ze weer kan verwijderen (heb er ooit 3 opgelopen tijdens een heerlijke meditatie in het bos :mann: ), maar ik krijg dus echt de griebels van het idee alleen al dat er een teek op mijn lijf een lekker plekje loopt te zoeken.

En dat gevoel ga ik dus nog 'lang' houden. Kutbeesten... :ugh:
Ja, het zijn kutbeesten. Maar ja, dat ding zit nu eenmaal in je auto en daar overleeft hij het wel een tijdje denk ik. Zelfs er per ongeluk op gaan staan zal waarschijnlijk niet afdoende zijn :mrgreen:
Maar goed, je voelt ze gewoon wel. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik weet heel precies waar ik moedervlekjes of rijstekorrels of bultjes heb op mijn lijf. Dus ook als hij op een plekje zit waar je hem niet zo gauw kunt zien, merk je hem wel op.

Ik vind het eigenlijk bijzonderder dat mensen de ziekte van Lyme hebben opgelopen, terwijl ze nooit gemerkt hebben dat er een teek in hun lijf zat.
Marion.

Jion schreef:Die teek had Duende net daarvoor in het bos opgelopen, en die liep nog door zijn vacht, dus zat nog niet vast, dus nog geen bloed om eitjes te leggen.

Toch? :jank:
Maar zo heeft die teek toch ook de hele winter in het bos doorgebracht? Zonder eitjes, zonder bloed. Die wie in mijn navel zat was trouwens een baby-teek. Die moet eerst nog 2x ontvellen geloof ik, tot het een normale teek wordt (die met genoeg bloed kunnen uitgroeien tot zo'n druif).
alm@
moderator

Ik voel ze niet hoor Marion. Ik had er vorig jaar 1 achter mijn oor die ik toevallig voelde omdat het groter werd. Maar ik heb niet gemerkt dat ie zich in mij vastzoog. Jasses :schrik:
Afbeelding
Marion.

alm@ schreef:Ik voel ze niet hoor Marion. Ik had er vorig jaar 1 achter mijn oor die ik toevallig voelde omdat het groter werd. Maar ik heb niet gemerkt dat ie zich in mij vastzoog. Jasses :schrik:
Ik wel. Een keer liepen we 25 kilometer in de Ardennen, en we waren de weg kwijt. Het was 30 graden, en bloedjebloedje heet (we liepen voor de veiligheid over asfalt, omdat we de weg kwijt waren). Ik zweette dus als een otter, en ook in mijn knieholtes. En toch merkte ik dat daar ineens iets zat wat er niet hoorde, en dat was niet alleen een straaltje zweet.
Maar dat is misschien ook wel heel afhankelijk van de plek. Die van eergisteren bij mijn navel heb ik niet gevoeld, maar ik zag iets zwarts toen ik ging badderen wat ik weg wilde poetsen, maar dat ging niet zomaar weg :ugh:

En Jion, ik ben er altijd beducht op. Ook met rare kriebels of bobbeltjes op mijn rug ofzo. Dan ga ik dus voor een spiegel staan. Ik denk wel dat zolang je je honden bij je hebt, dat ze dan eerder op de honden springen dan op mensen (warmbloediger). Daarom moeten de honden gewoon ook mee naar bed. Teken die hun zuigplekje nog niet hebben gevonden doen dat maar op de honden, en niet op mij. Mijn honden hebben zich inmiddels bewezen bewapend tegen Babiose.
Marion.

Jion schreef:Maar het ging hier even over de hoeveelheid teken, niet over de levensduur.
Anders zeg je gewoon toch dat ik mijn bek moet houden?

In eerste instantie vroeg je volgens mij hoe lang een teek in je auto kon overleven, daar reageerde ik op. Excuse me :ugh:
Marion.

Jion schreef:
Marion. schreef:
Jion schreef:Maar het ging hier even over de hoeveelheid teken, niet over de levensduur.
Anders zeg je gewoon toch dat ik mijn bek moet houden?

In eerste instantie vroeg je volgens mij hoe lang een teek in je auto kon overleven, daar reageerde ik op. Excuse me :ugh:
Joh ik bedoel het toch helemaal niet lullig?! Ik leg alleen maar uit dat mijn discussie met Alma over de hoeveelheid teken ging, niet over de levensduur (wat inderdaad mijn oorspronkelijke vraag was).

Als ik vind dat je je bek moet houden zeg ik dat wel gewoon hoor. :wink:
Nu hadden we hier gewoon een leuk gesprek, dacht ik.
Dacht ik ook. Tot jij met je dooddoener kwam dat ik mijn bek moest houden, omdat ik niet wist waar het over ging. Heb dus mijn verhaaltje over die gevallen teek in het gras (kwijt) en maanden later een zwerm baby-teekjes over mijn arm en over Saar toen ik 3 meter verderop in het gras lag, maar weggehaald.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Jion schreef: Ik weet ook wel dat ik ze weer kan verwijderen (heb er ooit 3 opgelopen tijdens een heerlijke meditatie in het bos :mann: ),:

Hij is te mooi :mrgreen: Ik geloof er geen barst van Jion, ik denk dat het een andere meditatie was!
Maar om terug te komen op je vraag ik denk idd dat hij nog wel een tijdje door je auto rondbaggert.
Ik heb er al aardig wat gehad op armen, nek, benen maar ook ik verneem ze nooit, mijn wederhelft doet altijd
de tekencheck als ik in bos ben geweest.

Hier trouwens nog geen enkele teek *klopt af*
Groetjes Heidi
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Dagelijks de teken er af halen, zijn we hier al jaren gewend. Ik kan echt stellen dat het stukken minder is met een paar simpele Bogacare pipetten. :cheer:
Chemische rotzooi gebruik ik niet op mijn honden, aangezien ze daar erg gevoelig voor zijn.
Laat ik het afkloppen, maar ik heb nog nooit een teek gehad die zich bij mij heeft vast gezogen. Waar ik echt enorm van baal op het moment, is de hoeveelheid muggen hier in het bos en omgeving. Om krankjorum van te worden. Vind dat erger dan teken.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Zou iemand mij uit kunnen uitleggen, wat het nut is van een teek ??
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

thom schreef:Zou iemand mij uit kunnen uitleggen, wat het nut is van een teek ??
Met dank aan Google:

Teken hebben voor de mens geen direct nut. Zij gebruiken ons en andere zoogdieren om te leven en te overleven. Een teek moet zich voor zijn groei een paar keer in zijn leven barstensvol bloed zuigen.

Maar voor de natuur zijn teken wel degelijk van waarde. Ze spelen een belangrijke rol als voedsel voor andere dieren. Volgezogen teken zijn een voedzame hap voor bijvoorbeeld steekmieren en vogels. Eksters, kraaien en spreeuwen pikken deze teken van het vee af. Valt ook maar één schakel weg uit die voedselketen, dan kunnen andere dieren al in grote problemen komen.

Daarnaast hebben teken nog een andere functie, waar moeilijker begrip voor op te brengen is: teken (in de tropen) kunnen ziektes overbrengen. Ze helpen bacteriën, virussen en ziektekiemen te overleven, door ze over te dragen van het ene dier op het andere óf op de mens. Voor ons is dat niet nuttig, maar voor de natuur uiteindelijk wel.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Crista schreef:
thom schreef:Zou iemand mij uit kunnen uitleggen, wat het nut is van een teek ??
Met dank aan Google:

Teken hebben voor de mens geen direct nut. Zij gebruiken ons en andere zoogdieren om te leven en te overleven. Een teek moet zich voor zijn groei een paar keer in zijn leven barstensvol bloed zuigen.

Maar voor de natuur zijn teken wel degelijk van waarde. Ze spelen een belangrijke rol als voedsel voor andere dieren. Volgezogen teken zijn een voedzame hap voor bijvoorbeeld steekmieren en vogels. Eksters, kraaien en spreeuwen pikken deze teken van het vee af. Valt ook maar één schakel weg uit die voedselketen, dan kunnen andere dieren al in grote problemen komen.

Daarnaast hebben teken nog een andere functie, waar moeilijker begrip voor op te brengen is: teken (in de tropen) kunnen ziektes overbrengen. Ze helpen bacteriën, virussen en ziektekiemen te overleven, door ze over te dragen van het ene dier op het andere óf op de mens. Voor ons is dat niet nuttig, maar voor de natuur uiteindelijk wel.
Mijn dank :ok:
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Dagelijks de teken er af halen, zijn we hier al jaren gewend. Ik kan echt stellen dat het stukken minder is met een paar simpele Bogacare pipetten. :cheer:
Chemische rotzooi gebruik ik niet op mijn honden, aangezien ze daar erg gevoelig voor zijn.
Laat ik het afkloppen, maar ik heb nog nooit een teek gehad die zich bij mij heeft vast gezogen. Waar ik echt enorm van baal op het moment, is de hoeveelheid muggen hier in het bos en omgeving. Om krankjorum van te worden. Vind dat erger dan teken.
Tot nu toe helpt bij ons paar druppeltjes pure lavendelolie op beddengoed/kleding heel goed tegen de muggen.
M'n dochter is allergisch voor muggen en ik wilde niet hele dagen van die zooi op haar smeren, toen kreeg ik de tip van die olie.
Nu nog steeds geen muggenbult gehad.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

esenhazel schreef:
Goldendelicious schreef:Dagelijks de teken er af halen, zijn we hier al jaren gewend. Ik kan echt stellen dat het stukken minder is met een paar simpele Bogacare pipetten. :cheer:
Tot nu toe helpt bij ons paar druppeltjes pure lavendelolie op beddengoed/kleding heel goed tegen de muggen.
M'n dochter is allergisch voor muggen en ik wilde niet hele dagen van die zooi op haar smeren, toen kreeg ik de tip van die olie.
Nu nog steeds geen muggenbult gehad.
Jawel, dat helpt heel prima voor binnen en etherische oliën verdampen werkt zelfs op een tuintafel buiten in je tuin om muggen te weren. Ik heb geen last van muggen binnen, maar buiten in onze omgeving langs en in het bos. Grote enge bosmuggen, daar kom je niet vanaf en ze zijn echt overal. :U:
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Ik wordt hier echt krankjorum van al die teken. Mijn oudje chanouk heeft even afkloppen er nog geen enkele opgelopen.
Sancho en bonnie zijn ook niet zo lekker en de afgelopen dagen maar 3 teken er af geplukt.
Djuna is een teken magneet, al zoveel er af geplukt dat ik haar nu toch maar met advantix heb behandeld.
Maggi is de mega teken magneet, abnormaal hoeveel ik daar al vanaf heb geplukt.
Laatst in het bos al bij bosjes de teken van haar afgeveegd om na thuiskomst van haar en djuna samen nog eens een 50 teken lopend en vast gebeten af te plukken.
Zelfs met advantix bijten veel teken zich nog op hen beide vast, alhoewel ze wel dood lijken te zijn als ik ze er af haal.
Het is in ieder geval voor mijn gevoel dit jaar vele malen erger als afgelopen jaren, ook voor het eerst bij mezelf teken verwijderd.
Wat ik me nou wel af vroeg, wat werkt nou eigenlijk effectiever, de scalibor band of bv advantix
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Met zoveel teken had ik er allang een scalibor band omgehangen... vorig jaar in Hongarije stikte het van de teken maar ze hebben er geen enkele gehad met die banden om... dit terwijl mensen die te eigenwijs geweest waren om een band te nemen maar pipetjes hadden er dagelijks tientallen vanaf zaten te plukken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik gebruik niks tegen teken. Liever controleer ik Cyntha iedere dag even grondig. Gisteren weer eens een soort vergelijkend warenonderzoekje gedaan op de speurgroep waar de meest uiteenlopende middelen worden gebruikt. Scalibor band, Seresto band, Frontline, Advantix, you name it en nog zitten de honden na een middagje in het 'speur'bos onder de teken. Cyntha is gelukkig niet zo'n erge tekenmagneet, maar er zit bijv. ook een hond bij ons in de groep waar de eigenaresse vorige week na het speuren ondanks een tekenband maar liefst 40 van die kleine etterbakjes eraf heeft geplukt. Gisteren tijdens het evalueren van de sporen bij een hond ook binnen enkele minuten vier teken verwijderd, ondanks band. Volgens mij is geen enkel middel 100 % effectief, dus kun je m.i. eigenlijk net zo goed -of nog beter zelfs- helemaal geen synthetisch spul gebruiken. Wel belangrijk dus om goed te blijven controleren en de krengen z.s.m. te verwijderen als je ze ontdekt.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Wij hebben voor Guus sinds een week de Seresto band en die bevalt tot nu toe erg goed!
Mitch heeft weinig last van teken dus hij heeft geen band nodig, maar bij Guus waren het er echt veel te veel :ugh:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Voor al de mensen die liever geen chemische producten gebruiken, maar wel elke dag teken van hun honden plukken. Denk ook eens aan de ziekte van Lyme, ook helemaal niet onschuldig bij honden. Je ziet het steeds vaker.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

esenhazel schreef:Na aanleiding van iets op facebook http://www.tekenradar.nl/tekennieuws/ac ... er-en-zeep
Tekenbeten verwijderen , jaja . Zouden ze soms gewoon teken bedoelen ?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
esenhazel
Zeer actief

marian* schreef:
esenhazel schreef:Na aanleiding van iets op facebook http://www.tekenradar.nl/tekennieuws/ac ... er-en-zeep
Tekenbeten verwijderen , jaja . Zouden ze soms gewoon teken bedoelen ?
In artikel staat ook dat het over een teek gaat.

De aanleiding van dat artikel is dit verhaal, wat nu o.a. op FB rond gaat: (weet niet hoe ik die link hier kon plakken):
Teek Verwijdering
Een verpleegster ontdekte een veilige, gemakkelijke manier om teken te verwijderen, waardoor ze automatisch terugtrekken als je haar
eenvoudige instructies volgt. Lees dit, het zou kunnen je redden van een aantal grote problemen.

Teek Verwijdering:
De lente is er weer en de teken zullen binnenkort hun hoofd laten zien.

Hier is een goede manier om ze allemaal van je af te krijgen, van jezelf, je kinderen, of je huisdieren. Probeer het eens.
Gelieve door te sturen naar iedereen met kinderen, jagers of honden; of iedereen die buiten stapt in de zomer!

Een School verpleegster heeft de info hieronder geschreven - goed genoeg om te delen - en het werkt echt!

"Ik had een kinderarts die mij vertelde wat zij gelooft dat de beste manier is om een teek te verwijderen.

Dit is geweldig, want het werkt op die plaatsen waar het soms moeilijk is om aan te komen met
een pincet: tussen de tenen, in het midden van een hoofd vol donker haar, etc. "

"Breng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.

Bedek de teek met de zeep -doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),

de teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer u de prop weg neemt.
Deze techniek heeft gewerkt elke keer als ik heb het gebruikt (en dat was vaak),

en het is veel minder traumatisch voor de patiënt en makkelijker voor mezelf .. "

"Tenzij iemand allergisch is voor zeep, zie ik niet in dat deze techniek schadelijk zou zijn op enigerlei wijze.

Zelfs de vrouw van mijn mijn arts belde mij voor advies omdat ze een teek op haar rug had die ze niet kon bereiken met een pincet.

Ze gebruikte deze methode en meteen belde me terug om te zeggen, dat het werkte!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Dat verhaal gaat toch rond met de mededeling dat dit verhaal niet klopt?
In ieder geval, dat is hoe ik het al zo'n 300 keer langs heb zien komen. En niet het verhaal dat het werkt ;)
Een x-aantal jaar geleden was dit volgens mij wel een veel gehoord advies, maar volgens mij weten de meeste (dieren)artsen dat het ondertussen achterhaald is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”