Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geen temperatuursverlaging

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

geen temperatuursverlaging

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Ik weet het nu ook nog niet zeker, maar in alle jaren heb ik 2 x een teef meegemaakt waar voorafgaand aan de bevalling, geen duidelijke en ongeveer een etmaal durende, temperatuursdaling bij was te merken.
Ik wijt dat toe aan dat ze dan misschien een lichte verhoging hadden, om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld er zat een dode pup in, of ander klein toestandje of ergens abcesje in het lichaam, kapotte tand ofzo.
De meeste teven hun temperatuur begint een paar dagen van tevoren op en neer te gaan en gaat dan ineens duidelijk omlaag, en blijft laag.
Als je begint te meten bv. een week voor de uitgerekende datum, dan meet je eerst s- morgens bijv. 37, 6 en s- avonds 38. Dan begint dat te schommelen tot zelfs 37 en je denkt, ha, het begint, maar hij stijgt weer.
Als het echt begint, komt de temperatuur bij mijn teven zo'n beetje op 36, 8 maar vaak ook nog lager, uit, en blijft een dag zo. Dan gaat het dus beginnen, dat merk je tegen die tijd ook aan de teef.
Alleen Chili had me beet jaren geleden: geen daling, en ik ging weg, en toen ik minder dan een halve dag later terugkwam had ze het hele nest pups al gekregen, ocharm, zat ze aan een looplijn aan een halsband, als ik wist dat ze puppies kreeg had ik dat nooit zo gelaten.
En nu met Cajun, trouw 2 x per dag temperaturen, of vaker, maar niks hoor, het is steeds tussen 38, 2 en 37, 3.
En ze is een tonnetje zo dik, en is morgen (vandaag al, het is ruim over 12 s- nachts) op dag 60, zeker weten want ze is maar 1 x gedekt. Ik moest die dag na mijn werk nog ff uit Belgie naar Drenthe tegen Groningen aan, op en neer voor dat spel.
Nu zette ik deze avond Cajun in een verplaatsbare loopren met goed nachthok vlak naast de tent waar ik met de kittens slaap, en het viel me toen het donker werd wel op dat ze ferm in het nachthok aan het graven was. En dat ze haar eten liet staan, min of meer. Dus deed ik er nog 2 armen vol stro bij, en zal het vannacht in de gaten houden. Gaat ze toch bevallen en behoort ze dus bij die 1 % honden waarbij de temperatuursdaling niet optreedt, dan kan ik snel de kittens boven zetten en haar in de tent halen waar een doos met kranten en deken, een handdoek, een schaar en dat soort dingen wel steeds gereed staan. Ik opteer voor een kartonnen doos omdat mijn honden heel klein zijn, het materiaal goed isoleert, en je het hele ding na de bevalling gewoon weggooit en een schone kennel pakt.
Eigenlijk zou ik morgen ergens heen gaan, maar als de situatie het vereist blijf ik natuurlijk thuis bij Cajun.
Het komt dus af en toe voor dat een hond haar temperatuur niet daalt, maar bijna nooit.
Nou ja misschien is het vals alarm en begint ze pas maandag of dinsdag, maar denk het toch niet, doe dit al te lang om de tekens niet te zien. En ze overdraagt al langer dan ik had gedacht.
De pups bewegen goed van binnen, ze zijn daar aan het voetballen, dus ook geen dooie boel zo te voelen (en zelfs te zien) op het buikje. En Cajun lijkt me verder ook prima in orde, is levendig en vrolijk.
JBK

Re: geen temperatuursverlaging

Ongelezen bericht door JBK »

Je lappen tekst zijn in mijn optiek lastig te lezen, warrig. Daarnaast past je manier van honden houden en fokken niet bij mijn idee daarvan.
Maar ik wens je teef een goede bevalling.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

terrierjunk schreef:Ik weet het nu ook nog niet zeker, maar in alle jaren heb ik 2 x een teef meegemaakt waar voorafgaand aan de bevalling, geen duidelijke en ongeveer een etmaal durende, temperatuursdaling bij was te merken.
Ik wijt dat toe aan dat ze dan misschien een lichte verhoging hadden, om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld er zat een dode pup in, of ander klein toestandje of ergens abcesje in het lichaam, kapotte tand ofzo.
De meeste teven hun temperatuur begint een paar dagen van tevoren op en neer te gaan en gaat dan ineens duidelijk omlaag, en blijft laag.
Als je begint te meten bv. een week voor de uitgerekende datum, dan meet je eerst s- morgens bijv. 37, 6 en s- avonds 38. Dan begint dat te schommelen tot zelfs 37 en je denkt, ha, het begint, maar hij stijgt weer.
Als het echt begint, komt de temperatuur bij mijn teven zo'n beetje op 36, 8 maar vaak ook nog lager, uit, en blijft een dag zo. Dan gaat het dus beginnen, dat merk je tegen die tijd ook aan de teef.
Alleen Chili had me beet jaren geleden: geen daling, en ik ging weg, en toen ik minder dan een halve dag later terugkwam had ze het hele nest pups al gekregen, ocharm, zat ze aan een looplijn aan een halsband, als ik wist dat ze puppies kreeg had ik dat nooit zo gelaten.
En nu met Cajun, trouw 2 x per dag temperaturen, of vaker, maar niks hoor, het is steeds tussen 38, 2 en 37, 3.
En ze is een tonnetje zo dik, en is morgen (vandaag al, het is ruim over 12 s- nachts) op dag 60, zeker weten want ze is maar 1 x gedekt. Ik moest die dag na mijn werk nog ff uit Belgie naar Drenthe tegen Groningen aan, op en neer voor dat spel.
Nu zette ik deze avond Cajun in een verplaatsbare loopren met goed nachthok vlak naast de tent waar ik met de kittens slaap, en het viel me toen het donker werd wel op dat ze ferm in het nachthok aan het graven was. En dat ze haar eten liet staan, min of meer. Dus deed ik er nog 2 armen vol stro bij, en zal het vannacht in de gaten houden. Gaat ze toch bevallen en behoort ze dus bij die 1 % honden waarbij de temperatuursdaling niet optreedt, dan kan ik snel de kittens boven zetten en haar in de tent halen waar een doos met kranten en deken, een handdoek, een schaar en dat soort dingen wel steeds gereed staan. Ik opteer voor een kartonnen doos omdat mijn honden heel klein zijn, het materiaal goed isoleert, en je het hele ding na de bevalling gewoon weggooit en een schone kennel pakt.
Eigenlijk zou ik morgen ergens heen gaan, maar als de situatie het vereist blijf ik natuurlijk thuis bij Cajun.
Het komt dus af en toe voor dat een hond haar temperatuur niet daalt, maar bijna nooit.
Nou ja misschien is het vals alarm en begint ze pas maandag of dinsdag, maar denk het toch niet, doe dit al te lang om de tekens niet te zien. En ze overdraagt al langer dan ik had gedacht.
De pups bewegen goed van binnen, ze zijn daar aan het voetballen, dus ook geen dooie boel zo te voelen (en zelfs te zien) op het buikje. En Cajun lijkt me verder ook prima in orde, is levendig en vrolijk.
Er teef die op t end Vd dracht loopt nog aan een looplijn (lees ketting)?????
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Juno gaat niet onder de 37...
vorige keer op dag 60 bevallen, nu op dag 63...
vorig jaar beviel ze zomaar ineens zonder voortekens, dit jaar was het een bevalling uit het boekje...
maw je kan er geen staat op maken en vanaf dag 58 blijft ze geen ogenblik alleen...
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Die daling onder de 37 duurt geen dag, hoogstens een paar uurtjes en is dus gemakkelijk te missen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat van Tulp wilde ik ook zeggen. Die daling duurt geen etmaal. Het is maar kort, daarna stijgt ie weer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij Ushi heb ik in 4 uur tijd een gewone temperatuur gemeten, een lage en weer een gewone.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
terrierjunk schreef:Ik weet het nu ook nog niet zeker, maar in alle jaren heb ik 2 x een teef meegemaakt waar voorafgaand aan de bevalling, geen duidelijke en ongeveer een etmaal durende, temperatuursdaling bij was te merken.
Er teef die op t end Vd dracht loopt nog aan een looplijn (lees ketting)?????
:denken: nou idd.
Daarnaast is het zo beroerd lezen dat je er geen touw aan vast kan knopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Tara schreef:Ik temperatuur niet, er zijn genoeg andere signalen die de geboorte aankondigen, en bovendien kun je zo'n temperatuursdaling ook makkelijk missen. Bij mijn allereerste nest heb ik wel getemperatuurd,en ik kon merken dat mijn hond er helemaal kriegel van werd. Dat deed me besluiten om het niet meer te doen, die laatste loodjes zijn al zwaar genoeg zonder dat ik steeds met een thermometer aan kom zetten.
Dit inderdaad.
geen gefoefel met de teef de dagen voor de bevalling, pure rust zodat ze zichzelf kan voorbereiden en zich op haar gemak kan voelen.

Een teef aan de ketting, in kartonnen dozen proppen, in andere kennel proppen,... jee zeg :19:

Nu ja, van hetgeen ik lees ben jij ook allesbehalve een goede fokker in mijn ogen. Maar goed, ik zal er wel naast zitten.
Succes met weer een nest kleurtjes pups, hopelijk zonder ziektes :ok:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Ik heb het meer wel dan niet voorgehad, dat de temperatuur een etmaal en langer, onder de 37 was, en dan was ik dus paraat en bij de teef, maar duurde het nog een halve tot een hele dag voor ze daadwerkelijk begon. Alleen bij Chili ontbraken al die tekens waar ik zo op had leren vertrouwen. Daarom was het voor mij volledig onverwacht dat ze pups had gekregen, dit gebeurde jaren geleden.
Normaal ben ik er altijd bij en is de teef los in een ruimte bij mij in iets wat klaarstaat, maar meestal bevallen ze op mijn bed en dus tegen mij aan, en niet in het iets wat klaarstaat, en kan ik er alleen nog een badlaken onder schuiven. Dan gaat alles naderhand in de was, ook geen onoverkomelijkheid.
Ik gebruik bij de bevalling een kartonnen doos omdat je die direct erna kan weggooien en dan teef en pups schoon in een goede kennel kan zetten.
De reden dat ik deze topic hier heb gezet is niet om rare kritiek te krijgen maar om te vragen of anderen ook zulke ervaringen hadden en/ of hoe vaak het voorkomt dat de temperatuur niet duidelijk daalt. Ik temperatuur wel vanaf iets voor de uitgerekende datum, eerst 2 x per dag. Dit komt omdat ik ook weleens moet werken, en als de teef dan echt gaat bevallen doe ik er alles aan om thuis bij haar te blijven. Als je een dag of 3 getemperatuurd hebt, zijn ze er wel aan gewend. En bij mij is het meer dan 90 % van de gevallen een betrouwbare indicatie dat ik thuis moet blijven, hoewel het meer wel dan niet gebeurt dat de temperatuur laten we zeggen s- avonds daalt en laag blijft, ik dus de volgende dag thuis blijf, maar de temperatuur die hele dag laag blijft en de teef pas de avond of nacht daarna bevalt. Dit heeft er misschien mee te maken dat de meeste honden waar ik mee gefokt heb, maar 1 of 2 x, zelden vaker, pups hebben gekregen. Dan had ik genoeg nakomelingen. Alleen Semtex heeft 3 x pups gekregen omdat zij zo goed was. Pickles heeft nu 2 x pups gehad en ik meen dat ik ook van haar nu genoeg nakomelingen heb, en dan ga ik daarmee weer verder, al is Pickles nu mijn beste werkende hond. Ik heb 3 nakomelingen van Pickles zelf gehouden en dekrecht op 2 reuen uit haar, uit 2 vaders, dat is voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”