Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Pakdebal

sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
wat is de functie nu eigenlijk van het geven van sperciebonen ?

Ik heb het mijn hond nooit gegeven , want ik vond het zo " mensen-eten "

maar wat is het eigenlijk, dat ze het wel geven aan hun hond .. wat drijft hun dan ?

.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Ongelezen bericht door sbientje »

maagvulling zonder calorieën.. dus bij honden die af moeten vallen enzo. Het is verder nergens goed voor :)
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Als er wat overblijft in de pan, is dat wel een goed moment.
Gemengd met de rest van hun voer.
Wiel
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Het wordt inderdaad aangeraden voor te zware honden. Dan hebben ze hun maag gevuld,maar in de bonen zitten weinig calorieen en niets wat slecht is. Beetje voor de fop dus. Moeten ze wel boontjes lusten natuurlijk!
RIP Cena :roos:
    Pakdebal

sbientje schreef:maagvulling zonder calorieën.. dus bij honden die af moeten vallen enzo. Het is verder nergens goed voor :)

onder ons ..

ik heb een hele mooie slanke logeerhond , die ik elke avond toch sperciebonen MOET geven . :80:

wat kan je hier aan doen ????
    En hoe komt het dan , dat bij sommige eigenaren , dit zo ingebakken is ??.... :80:

Hoe is dit eigenlijk ontstaan, en wie is hiermee begonnen ?

.
    TessaThomas
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

De hond bij mijn ouders vroeger kreeg het ook. Die werd snel te dik en als ze minder eten kreeg, snaaide ze alles leeg. Met sperziebonen erbij niet en bleef ze netter op gewicht.

Maar bij een slanke hond???
    Pakdebal

Biet schreef:Als er wat overblijft in de pan, is dat wel een goed moment.
    Gemengd met de rest van hun voer.

ze krijgt er pate bij, honden-blikvoer , geen " overblijvers van de mensentafel " , wat vroeger heel normaal was

ik vind dit zeer dubbel, want :

bonen is er dan om " af te vallen " , en de pate is lekker vet om weer "aan te komen " .. :roll:

TessaThomas schreef:.

Maar bij een slanke hond???

juist , maar als oppas kan je niets zeggen, ze luisteren niet naar je
    .
    .
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Waarschijnlijk een oude gewoonte? Vroeger gaven mijn grootouders ook standaard boontjes,omdat ze ergens opgevangen hadden dat dat goed was voor de hond. Tja...
      thom
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
      Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Voor onze Yla is het 'sperziebonendieet' na 2 maanden net weer afgelopen. Ze begon toch echt flink zwaarder te worden en dmv dit dieet en meer beweging is ze weer in haar oude 9 jarige vorm.
      Afbeelding
      Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Als ik teveel over heb? :Q:
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Onze Henk valt nog liever uitgehongerd neer dan dat hij boontjes eet... Verwende zwerfjoekel!
        kooi
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb dan weer van een da gehoord dat het als maagvulling helemaal niet zo geweldig is.
        juist vanwege die weinige caloś.
        Maar het fijne weet ik er ook niet meer van.
        dagmar88
        Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pakdebal schreef: juist , maar als oppas kan je niets zeggen, ze luisteren niet naar je

Dat hoeft ook niet. Je kunt ze hooguit wat informatie geven.
        malinois
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
        Aantal honden: 3
        Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:.

maar wat is het eigenlijk, dat ze het wel geven aan hun hond .. wat drijft hun dan ?

.
        vulling van de maag... zonder er veel van aan te komen.
        Afbeelding
        In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
        malinois
        Zeer actief
        Contacteer:

Kells schreef:Hier krijgen ze elke dag een klein hapje van tafel, gewoon voor het lekker. Vanavond was dat ieder een mini gehaktballetje, een half aardappeltje en een eetlepel sperciebonen.
        Da's alleen maar goed, hier krijgen ze ook restjes wat er maar overblijft... :wink:
        Afbeelding
        In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
        gonnie
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Toen we in de wachtkamer van de dierenarts zaten zei iemand dat haar hond komkommers kreeg om af te vallen, was een mopshond die moest gewogen worden en door de komkommers was ze al afgevallen.
        Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
        Groetjes Gonnie.
        Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
        Fizgig
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Misschien houdt die hond wel van sperciebonen? Het kan iig geen kwaad, er was een tijdje geleden een topic over een hondje dat 22 jaar oud was en nog steeds redelijk gezond. En die at met de pot mee elke dag, menseneten dus, en er werd speciaal voor haar een maaltijd gekookt, geen restjes dus.

Ik vind voer uit blik ook niet zo geweldig, ik geef het wel eens maar bij wijze van junkfood. En die hopen dan, pff, drie keer flink poepen de volgende dag. Maar honden kunnen bijna overal op leven, ik zou me er niet druk om maken. Met het sperciebonen-blikvoer dieet blijft de hond evengoed slank, en ik neem aan dat ie gezond is. Je zou natuurlijk een praatje kunnen houden over goeie voeding maar dan kun je beter zelf een winkeltje beginnen, ik zou me een soort verkoper voelen dan. Of je vraagt gewoon aan de mensen waarom ze de hond zo voeren, dat is nog het makkelijkst.
        Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Toen mijn veel te vette Mops hier kwam wonen ging hij van een huis met onbeperkt brokken, naar een huis waar hij flink op dieet moest. Hier kreeg hij 100 gram KVV per dag en dat is heel weinig dus heb ik hem sperziebonen erbij gegeven voor vulling. Deed ik dat niet dan liep hij om half vier al te gooien met zijn bak vanwege de honger. Als wij tafelrestjes hebben krijgen ze het nog steeds wel eens maar nu voor het lekker.
        Loek
        Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

.
        Te dikke honden geeft men dat omdat het calorie arm is. Zelf ben ik er geen voorstander van, meer beweging lijkt me beter :wink:
        dagmar88
        Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Loek schreef:

.
        Te dikke honden geeft men dat omdat het calorie arm is. Zelf ben ik er geen voorstander van, meer beweging lijkt me beter :wink:

:LOL: Nou Loek, je hebt in ieder geval al één ding met Malinois gemeen.
        malinois
        Zeer actief
        Contacteer:

Loek schreef:

.
        Maar bij sommige honden werkt dat ook niet of kan het niet ivm lichamelijke conditie en dan vind ik er niks mis mee (mits de hond het lust, want Dusty vond het niet te vreten... de rest heeft het nog nooit nodig gehad).
        Afbeelding
        Loek
        Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

malinois schreef:
        Loek schreef:

.
        Maar bij sommige honden werkt dat ook niet of kan het niet ivm lichamelijke conditie en dan vind ik er niks mis mee (mits de hond het lust, want Dusty vond het niet te vreten... de rest heeft het nog nooit nodig gehad).
        als je verse sperciebonen geeft is er niet zoveel mis mee maar meestal wordt een blik opengetrokken en daar zit nogal veel zout in :wink:
        Fizgig
        Zeer actief

Kells schreef:
        Fizgig schreef:Misschien houdt die hond wel van sperciebonen? Het kan iig geen kwaad, er was een tijdje geleden een topic over een hondje dat 22 jaar oud was en nog steeds redelijk gezond. En die at met de pot mee elke dag, menseneten dus, en er werd speciaal voor haar een maaltijd gekookt, geen restjes dus.

Ik vind voer uit blik ook niet zo geweldig, ik geef het wel eens maar bij wijze van junkfood. En die hopen dan, pff, drie keer flink poepen de volgende dag. Maar honden kunnen bijna overal op leven, ik zou me er niet druk om maken. Met het sperciebonen-blikvoer dieet blijft de hond evengoed slank, en ik neem aan dat ie gezond is. Je zou natuurlijk een praatje kunnen houden over goeie voeding maar dan kun je beter zelf een winkeltje beginnen, ik zou me een soort verkoper voelen dan. Of je vraagt gewoon aan de mensen waarom ze de hond zo voeren, dat is nog het makkelijkst.
        Nou, ik mag wel graag een praatje maken met mensen als ze tegen mij beginnen over voer. Tuurlijk zijn er zat honden die knap oud worden op de grootste rommel. Dat werden de honden bij mijn ouders thuis en mijn eerste hond ook. Mijn tweede hond was ziek en toen pas begon het mij te dagen dat voeding een belangrijke rol zou kunnen spelen. Ik vind het nu zelfs genant dat ik 18 jaar allerlei meuk heb gevoerd dat werd aanbevolen door topfokkers en dierenartsen! :oeps:
        O ja, als ze er zelf over beginnen wel. Maar als ik hoor dat iemand bonzo voert, ga ik geen voorlichtingspraatje geven hoor. Ik vind het wel suf als een hond gezondheidsproblemen heeft en men niet aan de voeding denkt idd. Toen Bruno hier kwam, zat ie onder de pukkels en huidontstekingen, daar heeft ie sindsdien nooit meer last van gehad.

Veel mensen denken dat dierenartsen het wel zullen weten als het om voeding gaat, dat is frustrerend, ik had het een tijdje geleden met iemand met een zieke kat. En dan kan je dus zeggen dat ze tegen het advies van de dierenarts in moet gaan, maar ja, daar hebben sommige mensen veel moeite mee. Nu voert ze, na vele honderden euro's lichter te zijn gemaakt, wel kvv en goeie brokken. Weg met de gezondheidsproblemen, had ik al tegen haar gezegd, maar ja. Ze wilde liever een paar maanden het rc voer van meer dan 10 euro per kilo proberen. Ze dacht er goed aan te doen om naar de da te luisteren en dat kan ik ook wel weer begrijpen. Ik heb haar verteld dat ze haar licht eens moest opsteken op internet en forums en dat zorgde ervoor dat ze zelf ook overtuigd raakte.
        Pakdebal

SannePP schreef:Waarschijnlijk een oude gewoonte? Vroeger gaven mijn grootouders ook standaard boontjes,omdat ze ergens opgevangen hadden dat dat goed was voor de hond. Tja...
        ja, en vooral als iemand zegt , dat je hond niet te dik mag worden, is die keus snel gemaakt, voor de rest van zijn leven ... :(:
        thom schreef:Voor onze Yla is het 'sperziebonendieet' na 2 maanden net weer afgelopen. Ze begon toch echt flink zwaarder te worden en dmv dit dieet en meer beweging is ze weer in haar oude 9 jarige vorm.

maar zonder die bonen , en gewoon minder snoepen , meer beweging, was het dan niet hetzelfde resultaat geweest ?

.
        Pakdebal

kooi schreef:Ik heb dan weer van een da gehoord dat het als maagvulling helemaal niet zo geweldig is.
        juist vanwege die weinige caloś.
        Maar het fijne weet ik er ook niet meer van.

het is net als mijn vorige bericht .. een gewoonte geworden , dat van vroeger kwam

maar nu moet ik wel zeggen, dat sommige ouderwetse dierenartsen nog steeds met dit advies komen .. :blauwoog:
        .
        sas&Billy
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel

Ongelezen bericht door sas&Billy »

De mijne kijkt er eens vies naar als ik hem sperziebonen geef. Ik moet groenten al pureren en dan onder de kvv mengen. dan eet hij het wel.
        Zou het dan nog steeds zijn zelfde doel treffen? Ik zoek namelijk zoiets en meer lopen is al geen optie gezien hij al een aardige loop/ren losloopsessie heeft op een dag...
        Pakdebal

Fizgig schreef: Je zou natuurlijk een praatje kunnen houden over goeie voeding maar dan kun je beter zelf een winkeltje beginnen, ik zou me een soort verkoper voelen dan. Of je vraagt gewoon aan de mensen waarom ze de hond zo voeren, dat is nog het makkelijkst.

ik heb het met zijn dierenarts over gehad , want ik vond de hond zo mager , net een marathonloper uit Kenia !
        toen zei zijn assistente , dat die sperciebonen dan totaal overbodig zijn,
        maar
        hij wist wat voor type de baas was, dus m.a.w. .. je kan er niets aan toe voegen, het wordt toch niet opgevolgd .

ik heb aan de baas wel een beetje uitgelegd , dat een marathonloper geen dieet voor afvallen nodig heeft , maar tegen een muur !.. :roll:

.
        Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Als ik nog steeds dezelfde Mops even als voorbeeld mag gebruiken. Natuurlijk moest hij ook meer bewegen maar de eerste 14 dagen hier kon hij dat helemaal niet. Hij was zo dik en kon zo slecht lopen dat ik om hem heen moest dweilen omdat hij niet op kon staan. Je zag hem wel iedere dag wat opknappen en ik ging zes keer per dag een heel klein stukje met hem lopen. Die stukjes werden langer en langer terwijl zijn gewicht afnam. Inmiddels heeft hij zijn ideale gewicht en loopt makkelijk zes kilomerer.
        Pakdebal

sas&Billy schreef:De mijne kijkt er eens vies naar als ik hem sperziebonen geef. Ik moet groenten al pureren en dan onder de kvv mengen. dan eet hij het wel.
        Zou het dan nog steeds zijn zelfde doel treffen? Ik zoek namelijk zoiets en meer lopen is al geen optie gezien hij al een aardige loop/ren losloopsessie heeft op een dag...

ik heb zelf eens teveel bonen gegeten .. jeetje, de hele avond had ik een opgeblazen gevoel ..

volgens mij is het niet zo gezond , hoor .... :80:

.
        Fizgig
        Zeer actief

Tja, het is zijn hond. Ik vind het wel jammer als mensen slecht voeren maar ik ga er geen actie op ondernemen. Als de hond ziek zou zijn, zou ik misschien wel wat vragen maar het is toch hún hond, niet de mijne. En van sperciebonen krijg je geen opgeblazen gevoel hoor, bruine bonen wel.
        Plaats reactie

Terug naar “Voeding”