Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op zoek naar een ander ras
Moderator: moderatorteam
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Op zoek naar een ander ras
Ik denk meteen aan een russische terrier. Ik denk dat dit ras meer dan uitstekend bij je past. Qua vachtverzorging kost het zo veel moeite als je zelf wil. Je kan de hond bijvoorbeeld een paar keer per jaar scheren en dan kost het nauwelijks gedoe verder.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Als je een rustige hond in huis wil zeker niet neeHeavy schreef:Ik zou zéker niet van een Newfoundlander naar een Schapendoes gaan.......![]()
Maar de andere punten (makkelijk mee kunnen en met andere honden kunnen, qua grootte en gezondheid) zijn weer wel positief.
Maar als ik zo naar Yara kijk en haar familie in gedachten neem... Nee. NIET DOEN!

-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Dan moet je een Dieber nemen. 1 keer in de 5 a 6 weken een keer kammen en klaar, af en toe tussen door een klit weghalen meer doe ik niet. Ze is behoorlijk waaks maar een klaar is klaar. Jagen doet ze bijna niet en al helemaal niet als je een tennisbal in je jaszak hebt. Ze heeft wel veel energie en wil graag uitdagingen maar samen met de baas iets doen, iets mogen dragen of andere taakjes is voor veel honden voldoende.Muk schreef: Een Schapendoes is een leuk en moor ras (tenminste Sam vind ik een leuke en mooie hond), maar die vacht, pfff. Ik wil voor de verandering geen langharige hond in huis hebben en hoewel 1x per 2 weken borstelen zeker niet veel is, wil ik nu eens nog minder tijd besteden aan de vachtverzorging. Het geblaf vind ik ook minder, ik hou van rust.Sam blafte wel veel (maar alles is in mijn ogen al veel in vergelijking met een Newfoundlander), maar ook niet extreem veel. Dat ze wel lekker mee kunnen met het wandelen is echt wel een pluspunt, maar dat kunnen andere rassen ook.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Haha, herkenbaar!Muk schreef: maar die vacht, pfff. Ik wil voor de verandering geen langharige hond in huis hebben en hoewel 1x per 2 weken borstelen zeker niet veel is, wil ik nu eens nog minder tijd besteden aan de vachtverzorging.
Fien hoeft niet vaak gekamd, maar toch, he. Ik ben die wetters gewend.
Die kam je alleen als ze ruien en verder klop je ze af en toe uit, zeg maar.
Daar wordt een mens dus echt lui van
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik kam Luca 4x per jaar. 2x in het voorjaar en 2x in het najaar, ideaal! Ik vind vachtverzorging stom werk zeg maar.. 4x per jaar voetjes en neusjes knippen bij die andere 2 kan er nog net vanaf, meer wil ik niet 
-
Vitalia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Een bullmastiff? Ik heb er enkele gekend en dat waren allemaal van die leuke, zachte loebassen!
Of een Belgische Mastiff? Zijn ook toffe honden.
Of een Belgische Mastiff? Zijn ook toffe honden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat grote spul is maagtorsiegevoelig. Dat wil TS dus juist niet.
-
Vitalia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Dat snap ik, maar Belgische Mastiff is een gezond ras, degene die ik ken, hebben hier nog geen problemen mee gehad. Ik heb ook altijd grote honden gehad en geen van mijn honden heeft ooit last gehad van maagtorsie, ik denk dat je daar wat geluk moet in hebben ook. Er zijn genoeg grote rassen in mijn omgeving waar ik van weet dat dat probleem zich nooit heeft voorgedaan. Trouwens, dan mag je ook geen labrador nemen, ik heb er ooit één gekend die daaraan gestorven is.
Wat je ook kiest, laat die angst voor maagtorsie niet de bovenhand nemen en kies een ras dat je op het lijf geschreven is
Wat je ook kiest, laat die angst voor maagtorsie niet de bovenhand nemen en kies een ras dat je op het lijf geschreven is
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Wat denk je van een chihuahua? Hangen heel erg aan de baas, zijn waaks, lief, de kans op een torsie is 0,0 en nemen maar een klein beetje ruimte in in bed
Ze kunnen ook mee als je enge bunkers ingaat om te fotograferen, want dan stop je ze in je lege cameratas. Ik zie voordelen
Ze kunnen ook mee als je enge bunkers ingaat om te fotograferen, want dan stop je ze in je lege cameratas. Ik zie voordelen
-
Muk
Toevallig heb ik ook geïnformeerd naar de Belgische Mastiff.
Die is een stuk kleiner, minder overbouwd, minder huidlel en minder grof dan de Engelse Mastiff. Moet nog wat meer informatie opvragen, want het is wel een heeeeeel klein ras. En inteeltellende wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen. Maar ja, maagtorsies dus en ik vraag mij ook af of je er lang mee kunt lopen. Maar dat ga ik ook allemaal navragen. Voor zover ik weet is er maar 1 fokker die ze fokt en dat vind ik persoonlijk wel te weinig.
Een Chihuahua wordt het sowieso niet, ik wil een hond die zelf die afstanden kan lopen en die ik niet hoef te dragen.
Het is best lastig zo'n zoektocht, maar gelukkig hebben we nog even de tijd.
Een Chihuahua wordt het sowieso niet, ik wil een hond die zelf die afstanden kan lopen en die ik niet hoef te dragen.
Het is best lastig zo'n zoektocht, maar gelukkig hebben we nog even de tijd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij (als in: bij de Hondenwereld) zijn ermee bezig, ze zijn het ras terug aan het fokken. Het was zo goed als weg, maar die Belgische Ardennen leveren soms rare snuiters met honden op waarvan geen mens wist dat ze nog leefden en zoMuk schreef:Toevallig heb ik ook geïnformeerd naar de Belgische Mastiff.Die is een stuk kleiner, minder overbouwd, minder huidlel en minder grof dan de Engelse Mastiff. Moet nog wat meer informatie opvragen, want het is wel een heeeeeel klein ras. En inteeltellende wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen. Maar ja, maagtorsies dus en ik vraag mij ook af of je er lang mee kunt lopen. Maar dat ga ik ook allemaal navragen. Voor zover ik weet is er maar 1 fokker die ze fokt en dat vind ik persoonlijk wel te weinig.
Ik kan je wel meer info sturen als ik dat heb?
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een flatcoat misschien? Of zijn dat jagers? Binnen de retrievers zijn best wel leuke gezinshonden te vinden denk ik! 
Qua energie denk ik dat honden zich vaak prima aan jou aanpassen. Ik bedoel, kijk naar Cena. X herder-border collie, maar zo lui als...... Ik! Op en top gezinshond wat dat betreft. Tuurlijk is ze actief, maar een dag even wat minder is geen enkel probleem.
Herders zouden misschien best een optie zijn?
Een shiloh zou wat dat betreft best een goede keus zijn.
Qua energie denk ik dat honden zich vaak prima aan jou aanpassen. Ik bedoel, kijk naar Cena. X herder-border collie, maar zo lui als...... Ik! Op en top gezinshond wat dat betreft. Tuurlijk is ze actief, maar een dag even wat minder is geen enkel probleem.
Herders zouden misschien best een optie zijn?
Een shiloh zou wat dat betreft best een goede keus zijn.
RIP Cena
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
Ik was in een milde buiInge O schreef:zwaar understatementFrederique schreef: Humor is ze ook niet geheel onbekend..
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
-
Muk
Dat zou ik wel leuk vinden ja.Marjoleine schreef:Wij (als in: bij de Hondenwereld) zijn ermee bezig, ze zijn het ras terug aan het fokken. Het was zo goed als weg, maar die Belgische Ardennen leveren soms rare snuiters met honden op waarvan geen mens wist dat ze nog leefden en zoMuk schreef:Toevallig heb ik ook geïnformeerd naar de Belgische Mastiff.Die is een stuk kleiner, minder overbouwd, minder huidlel en minder grof dan de Engelse Mastiff. Moet nog wat meer informatie opvragen, want het is wel een heeeeeel klein ras. En inteeltellende wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen. Maar ja, maagtorsies dus en ik vraag mij ook af of je er lang mee kunt lopen. Maar dat ga ik ook allemaal navragen. Voor zover ik weet is er maar 1 fokker die ze fokt en dat vind ik persoonlijk wel te weinig.
Ik kan je wel meer info sturen als ik dat heb?
@SannePP
Een flatcoated vind ik wat nerveuze honden, tenminste de honden die ik ken dan. Dus dat ras valt voor mij af. De shiloh ga ik mij nog in verdiepen.
-
Sita
- Zeer actief
Of een barbet, dat lijkt mij ook wel een geschikte kandidaat. Degene die ik ken zijn heel relaxed maar zeker in voor een fikse wandeling. Of ze waaks zijn weet ik niet, maar dat zal Rosita wel kunnen vertellen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Broholmer? Of ook torsie gevoelig? Ik ben wel een beetje bang dat er maar zeer weinig tot geen rassen zijn die je kan vergelijken met een newfie qua energieniveau en andere eigenschappen wat geen groter ras is 
-
Muk
De komende hond moet wel een wat groter energieniveau hebben, dan kan de hond tenminste mee met alle uitstapjes die ik maak. Het zou fijn zijn als de volgende hond zeker tot zijn 10e levensjaar lekker mee op stap kan. En dan vallen eigenlijk alle molossers al af jammer genoeg. Zelfs de Belgische Mastiff ben ik bang, want die is ook vrij groot en log.Tamara. schreef:Broholmer? Of ook torsie gevoelig? Ik ben wel een beetje bang dat er maar zeer weinig tot geen rassen zijn die je kan vergelijken met een newfie qua energieniveau en andere eigenschappen wat geen groter ras is
Wij wonen in een wandelparadijs en het is eigenlijk van den zotte dat wij daar tot nu toe nog nauwelijks wat van hebben gezien.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ok, dat geeft al wat meer mogelijkhedenMuk schreef:De komende hond moet wel een wat groter energieniveau hebben, dan kan de hond tenminste mee met alle uitstapjes die ik maak. Het zou fijn zijn als de volgende hond zeker tot zijn 10e levensjaar lekker mee op stap kan. En dan vallen eigenlijk alle molossers al af jammer genoeg. Zelfs de Belgische Mastiff ben ik bang, want die is ook vrij groot en log.Tamara. schreef:Broholmer? Of ook torsie gevoelig? Ik ben wel een beetje bang dat er maar zeer weinig tot geen rassen zijn die je kan vergelijken met een newfie qua energieniveau en andere eigenschappen wat geen groter ras is
Wij wonen in een wandelparadijs en het is eigenlijk van den zotte dat wij daar tot nu toe nog nauwelijks wat van hebben gezien.
Wat vind je van een cardigan
KloptInge O schreef:alles vanaf maatje labrador is torsiegevoeligTamara. schreef:Broholmer? Of ook torsie gevoelig?.
Daarom de cardigan
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Dat zijn wel honden met karakter! Ik vind ze leukTamara. schreef:.....
Daarom de cardigan
RIP Cena
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik respecteer je keus voor een rashond Muk (zo zou ik zelf echt wel ooit weer een Golden willen, dus ik snap heus de wens naar een bepaald 'soort' hond) maar waarom toch niet op zoek naar een volkomen onherleidbare kruising?
Mijn ervaring is toch dat ze over het algemeen erg fit en gezond zijn.
Mijn ervaring is toch dat ze over het algemeen erg fit en gezond zijn.
-
Muk
Een cardigan vind ik niet zo mooi. Natuurlijk bestaan er geen mooiere honden dan een Newfoundlander, zeg ik geheel onbevooroordeeld
, maar dit is een van de rassen die ik echt niet mooi vind. Samen met de Teckel, de Stabij en alle platsnuiten.
@Rami
Een onherleidbare kruising is ook zeker niet verkeerd, maar onze voorkeur gaat uit naar een rashond omdat je dan weet wat je ongeveer kunt verwachten aan karakter. En dat vind ik bij een pup wel belangrijk. Gina (de hond die wij nu nog hebben) is denk ik ook geen zuivere Newfoundlander, maar zij is volwassen en haar karakter is al gevormd en vast.
@Rami
Een onherleidbare kruising is ook zeker niet verkeerd, maar onze voorkeur gaat uit naar een rashond omdat je dan weet wat je ongeveer kunt verwachten aan karakter. En dat vind ik bij een pup wel belangrijk. Gina (de hond die wij nu nog hebben) is denk ik ook geen zuivere Newfoundlander, maar zij is volwassen en haar karakter is al gevormd en vast.
-
Pakdebal
Muk schreef:Jazeker wel, maar ik ben ook benieuwd of er andere rassen zijn die in de buurt komen. Een Wetter maakt absoluut een hele grote kans om hier te komen, maar misschien zijn er meerdere rassen die in de buurt komen.renee-uk schreef:is de wetter toch niet wat je zoekt?
had de indruk dat je daar behoorlijk geinteresseerd in was?
Een peludo (naakthond toch?) wil ik liever niet. Is wel minimale vachtverzorging, maar een hond hoort een vacht te hebben in mijn ogen.
wat lief, want de Wetter staat op punt van straks uitsterven, omdat die niet zoveel gevraagd wordt !
mensen " slaan hem over " en gaan gelijk voor de stabij .
hij is goed waaks , en het jachtinstinct van de stabij heeft hij niet , maar is een echte lieverd ,
en ik vind hem zo zielig
omdat hij niet zo populair is , en zo kijkt hij ook, " ze willen me niet meer " , snik ...
maar boeren wilden dit allebei , waakszaam, en voor de jacht, dus daarom die kruisingen , toen ..
.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Broholmer is toriegevoelig en bovendien haast niet aan te komen.
Beschermd erfgoed en zo.
Beschermd erfgoed en zo.
-
Melanie 74
En een Bergamasco?
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Gewoon een leuke doen Jovka, volgens mij loop je er vanzelf tegen aan
En de groeten van de mannen 

-
silvester
Muk? Jonge honden hebben altijd meer energie, tot nu toe heb je namelijk alleen maar ouwetjes gehadMuk schreef:De komende hond moet wel een wat groter energieniveau hebben, dan kan de hond tenminste mee met alle uitstapjes die ik maak. Het zou fijn zijn als de volgende hond zeker tot zijn 10e levensjaar lekker mee op stap kan. En dan vallen eigenlijk alle molossers al af jammer genoeg. Zelfs de Belgische Mastiff ben ik bang, want die is ook vrij groot en log.Tamara. schreef:Broholmer? Of ook torsie gevoelig? Ik ben wel een beetje bang dat er maar zeer weinig tot geen rassen zijn die je kan vergelijken met een newfie qua energieniveau en andere eigenschappen wat geen groter ras is
Vooral als je voor een puppie besluit, zal het een aktievere hond zijn, zelfs een NF.
-
Muk
Dat is zeker waar. En dat zal voor ons al een hele omschakeling zijn, zeker het hebben van een pup. Ik vind oudere honden veel leuker, maar van sommige rassen zijn er geen herplaatsers te krijgen of zijn de herplaatsers te verknipt. Gelukkig zijn honden maar even pup, dat scheelt.silvester schreef: Muk? Jonge honden hebben altijd meer energie, tot nu toe heb je namelijk alleen maar ouwetjes gehad![]()
Vooral als je voor een puppie besluit, zal het een aktievere hond zijn, zelfs een NF.
Een Newfoundlander zie ik mijzelf niet zo snel meenemen tijdens mijn bunkertochten, daarvoor zijn ze te log. Toen Jaymz indruk probeerde te maken op jullie Wanda door van een helling af te denderen naar een beekje kregen wij al een hartverzakking. Gelukkig ging het goed, maar jee een newf is niet zo bewegelijk als de meeste andere hondenrassen.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Daar dacht ik ook aan, weinig vachtverzorging, niet te groot of te klein, aangenaam karakter....Melanie 74 schreef:En een Bergamasco?
Groetjes, Marjan
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Je vond Sam ook wel heel leuk, niet een jager, wil bij je in de buurt blijven, kan lang lopen enz.

- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
en een chesapeak bay retriever? actief, waaks, goed trainbaar...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja