Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar een ander ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Asta

Re: Op zoek naar een ander ras

Ongelezen bericht door Asta »

gewoon een wetter :engel:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Muk schreef:
silvester schreef: Muk? Jonge honden hebben altijd meer energie, tot nu toe heb je namelijk alleen maar ouwetjes gehad :wink:
Vooral als je voor een puppie besluit, zal het een aktievere hond zijn, zelfs een NF.
Dat is zeker waar. En dat zal voor ons al een hele omschakeling zijn, zeker het hebben van een pup. Ik vind oudere honden veel leuker, maar van sommige rassen zijn er geen herplaatsers te krijgen of zijn de herplaatsers te verknipt. Gelukkig zijn honden maar even pup, dat scheelt. :mrgreen:
Een Newfoundlander zie ik mijzelf niet zo snel meenemen tijdens mijn bunkertochten, daarvoor zijn ze te log. Toen Jaymz indruk probeerde te maken op jullie Wanda door van een helling af te denderen naar een beekje kregen wij al een hartverzakking. Gelukkig ging het goed, maar jee een newf is niet zo bewegelijk als de meeste andere hondenrassen.

En ik snapte niet waarom jullie ze druk maakte, voor onze honden is het peanuts :Q:
Daarom hebben ze van die "spillenpootjes" zodat ze recht die gaat de bergen in kunnen rennen.
Waar wij netjes een pad volgen, rennen hun recht omhoog.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Zucht, ben bang dat ik al weet wat het gaat worden als het geen NF wordt.
silvester

Muk, ik hen eens na zitten denken, als je geen NF meer neemt dat je dan echt een keuze moet maken tussen schoonheid (wat je mooi vind) en karakter, want aan een NF heb je je hart verloren, die heeft eigenlijk bijde voor je.
Een wetter is eigenlijk ook een jachthond, een sint bernhard is te ongezond, enz enz. Dan blijven er maar een paar over, en die vallen dan net weer niet in je schoonheids idee (mops bvb) :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

silvester schreef:Een wetter is eigenlijk ook een jachthond
Een wetter is een waterhond die ook gebruikt werd als erf- en trekhond.
De plaats in groep 8 is erg omstreden, veel mensen vinden dat hij in groep 2 hoort en qua karakteristieken is dat ook zo, ware het niet dat hij ook bereidheid tot apporteren heeft.
Maar een doorsnee jachthond is het zeker niet (voor zover die er al zijn).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Als de golden je aanspreekt kun je ook een labrador overwegen misschien. Lotus heeft niet zo'n dikke vacht, maar dat verschilt nogal binnen het ras en qua vachtverzorging heb je aan een labrador minimaal werk. Ik heb Prinses Doetje, maar ik denk dat het in het algemeen wel opgaat dat de gemiddelde labrador wat meer onverschrokken is dan de gemiddelde golden. Een wetter zou denk ik ook wel goed passen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Kells schreef:Wat dacht je van een Ierse setter uit werklijnen? Is natuurlijk wel een jachthond maar is prima op te voeden als je er niet mee aan het werk wil. Mij Kells is daar een schoolvoorbeeld van. Werksetters zijn vanwege hun bouw niet zo maagtorsie gevoelig, handzamer vanwege het kleinere formaat en en de vacht heeft weinig onderhoud nodig. Edit, het karakter van die honden vind ik echt geweldig, altijd vrolijk, vriendelijk naar alles en iedereen. Ze zoeken geen ruzie met andere honden.

Ierse Setters zijn heel moeilijk te gehoorzamen , en zeker jachthonden !.. maar wel heel lief naar andere honden , vind ik belangrijk !
.
silvester

Een labrador, lol, ze vroeg om een rustige hond, geen stuiterbal :mrgreen:
Marjoleine, een wetter is wel degelijk een jachthond die op klein wild jaagt, en dat is bij Muk nou net niet zo handig daar, met het wild in de achtertuin. ;)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

silvester schreef:Muk, ik hen eens na zitten denken, als je geen NF meer neemt dat je dan echt een keuze moet maken tussen schoonheid (wat je mooi vind) en karakter, want aan een NF heb je je hart verloren, die heeft eigenlijk bijde voor je.
Een wetter is eigenlijk ook een jachthond, een sint bernhard is te ongezond, enz enz. Dan blijven er maar een paar over, en die vallen dan net weer niet in je schoonheids idee (mops bvb) :mrgreen:
Ik heb gisteravond met meneer Muk eens gesproken over de eisen voor onze nieuwe hond. Karakter en gezondheid zijn wij het allebei over eens. Het karakter moet vergelijkbaar zijn met een newf en de kans op gezondheidsproblemen moet zo klein mogelijk zijn. Over het uiterlijk verschillen we van mening. Het maakt mijn man namelijk totaal niet uit hoe de hond eruitziet. Als het karakter en de gezondheid maar goed zijn. En de hond niet te blafferig is, de rust hier in dit gehucht moet wel bewaard blijven namelijk. :mrgreen:
Muk

silvester schreef:Een labrador, lol, ze vroeg om een rustige hond, geen stuiterbal :mrgreen:
Marjoleine, een wetter is wel degelijk een jachthond die op klein wild jaagt, en dat is bij Muk nou net niet zo handig daar, met het wild in de achtertuin. ;)
Klein wild hebben we hier in overvloed, muizen, mollen en ongetwijfeld ook ratten bij de beek. Daar mag de nieuwe hond best op jagen in de tuin. Op hazen, vogels, eekhoorns, reëen en zwijnen weer niet. Ook die komen trouwens in de tuin. Laatst moest de avondwandeling wat aangepast worden omdat een ree niet weg wilde uit de tuin, onze struiken smaakten te goed. Nu snap ik wel waarom onze struiken en bomen zulke bijzondere vormen hebben. :mrgreen:
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef: Klein wild hebben we hier in overvloed, muizen, mollen en ongetwijfeld ook ratten bij de beek. Daar mag de nieuwe hond best op jagen in de tuin. Op hazen, vogels, eekhoorns, reëen en zwijnen weer niet. Ook die komen trouwens in de tuin.
meen je het nu serieus dat eeen hond dat verschil zou moeten kunnen maken?
Nee natuurlijk niet. Wij moeten de toekomstige hond aanleren wat wel en niet mag. En jagen mag niet, punt. Gewoon helemaal niet. Al vind ik het niet erg als de hond per ongeluk eens een muis in de tuin doodt. Alles beter dan dat die de muis levend apporteert en dan in ons huis loslaat. :schrik: :mrgreen:
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Wat vind je van de toller?
RIP Cena :roos:
    silvester

Muk, ik heb je eisen eens op een rijtje gezet.
    -ze mogen niet jagen, dus de jachthonden en terriers vallen dan al af.
    -ze mogen niet te veel blaffen, dus de waakhonden vallen dan ook af.
    -ze mogen niet drijven, dus de drijvers vallen ook al af.
    Dan blijven alleen de gezelschapshondjes en de berghonden over, waarbij de berghonden er wel een paar passen, maar die zijn weer te ongezond.

Wat dacht je van een Bart Smit elektro hondje?
    Muk

SannePP schreef:Wat vind je van de toller?
    Nee, die vind ik te nerveus.

@silvester
    Wie weet, is wel makkelijk in het onderhoud. :mrgreen:
    silvester

:mrgreen:

Er is een mix tussen Tatra en Sint Bernhard, zijn leuke hondjes om te zien, zijn niet zo ongezond als de Sint Bernhard (de Tatra is redelijk tot goed gezond). Maarje, is natuurlijk een mix :D
    Hoe het karakter is, geen idee, blijkbaar een hond die eerst het slachtoffer opspoort in de sneeuwlawine om het daarna te schredderen :mrgreen:
    Naima
    Zeer actief

silvester schreef:Een labrador, lol, ze vroeg om een rustige hond, geen stuiterbal :mrgreen:
    Mwah, zo zijn echt niet alle labradors hoor. Als je een goede fokker zoekt en je doet aan een combinatie van opvoeden en voldoende actie, dan kom je een heel eind. Als Macho van Samantha bijvoorbeeld ooit pups zou verwekken ergens, zou ik de eerste zijn die mezelf op de wachtlijst wringt.
    Sita
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Heb het al eerder geschreven, maar ik denk dat een Barbet prima zou passen als ik je wensen zo lees.
    Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
    silvester

Nha, een labje is kwa drukte toch echt heel wat anders dan een newf of een berghond, daar zit een wereld van verschil in, tevens, labrador = jachthond.

Ik zat al aan een korthaar collie te denken, heeft alleen twee nadelen, 1 is foei lelijk, 2 heeft dat achterlijke mdr gen, en dat is in een bosrijk teken gebied niet echt verstandig.
    Marjoleine
    Zeer actief
    Contacteer:

O. Dat vind ik geen jachthond. Dat is een ongedierteverdelger en hoort bij een erfhond.
    Muk schreef: Klein wild hebben we hier in overvloed, muizen, mollen en ongetwijfeld ook ratten bij de beek. Daar mag de nieuwe hond best op jagen in de tuin. Op hazen, vogels, eekhoorns, reëen en zwijnen weer niet. Ook die komen trouwens in de tuin. Laatst moest de avondwandeling wat aangepast worden omdat een ree niet weg wilde uit de tuin, onze struiken smaakten te goed. Nu snap ik wel waarom onze struiken en bomen zulke bijzondere vormen hebben. :mrgreen:
    Ik kom hier regelmatig edelherten tegen. Die moeten wel uit zicht, vindt CC. Maar als ze dat zijn is het okee ;)
    Wetters hetzen zelden tot nooit.
    En ze jagen vrijwel alleen op klein roofwild, gek genoeg (okee, Lobke heeft wel eens een pul gesnaaid, maar dat is het dan ook).

Afbeelding

silvester

Marjoleine, een Wetter is een jachthond, heb zelf even gegoogled, en dan vind ik in de rasbeschrijving toch echt dat het jachthonden zijn. Tevens zal de buurman van Muk het minder vinden als ie eens een keer een gans te pakken heeft. (Die hij daar fokt voor de verkoop)
    Tevens, bij Muk staan de reeën letterlijk in de tuin, dat was geen grapje, maar de werkelijkheid.
    Asta

En de labrador is helemaal niet per definitie een stuiterbal :19: je een beetje verdiepen in lijnen en karakters mag wel hoor
    Naima
    Zeer actief

Asta schreef:En de labrador is helemaal niet per definitie een stuiterbal :19: je een beetje verdiepen in lijnen en karakters mag wel hoor
    Dat idd en daarnaast vergt vooral een jonge Golden ook echt wel een en ander aan beweging als je ze een beetje zen wil houden. Al zal een golden zich mss eerder neerleggen bij te weinig beweging, maar dat doet niet af aan de behoefte. Leuk dat je weer terug bent trouwens :wink:
    Melanie 74

Ja maar ...
    Muk woont echt heel bosrijk, en ik weet hoe een hond kan reageren als er zoveel wildluchtjes zijn. Zelfs de meest duffe hond, die misschien ergens een vergeten sprankje jachtinstinct heeft, wordt aangewakkerd door een overvloed aan deze luchten.
    Ik heb het zelf gezien.
    Marjoleine
    Zeer actief
    Contacteer:

silvester schreef:Marjoleine, een Wetter is een jachthond, heb zelf even gegoogled, en dan vind ik in de rasbeschrijving toch echt dat het jachthonden zijn. Tevens zal de buurman van Muk het minder vinden als ie eens een keer een gans te pakken heeft. (Die hij daar fokt voor de verkoop)
    Tevens, bij Muk staan de reeën letterlijk in de tuin, dat was geen grapje, maar de werkelijkheid.
    Je mag het googelen hoor, maar ken je ze ook?
    Ik heb ze al even namelijk.

Ik weet wat ze officieel zijn. Ik weet hoe ze zijn en wat ze doen. En ze hetzen dus niet. Ze jagen alleen klein roofwild.
    En de herten lopen hier ook gewoon, dat was ook geen grapje.
    Maar goed, je hebt weer zo'n bui, zie ik al ;)

Afbeelding

Marjoleine
    Zeer actief
    Contacteer:

Melanie 74 schreef:Ja maar ...
    Muk woont echt heel bosrijk, en ik weet hoe een hond kan reageren als er zoveel wildluchtjes zijn. Zelfs de meest duffe hond, die misschien ergens een vergeten sprankje jachtinstinct heeft, wordt aangewakkerd door een overvloed aan deze luchten.
    Ik heb het zelf gezien.
    Jaja. En ik weet er niks van.
    Wat jullie willen hoor. Alsof hier geen bossen zijn.

Afbeelding

silvester

Marjoleine schreef:
    silvester schreef:Marjoleine, een Wetter is een jachthond, heb zelf even gegoogled, en dan vind ik in de rasbeschrijving toch echt dat het jachthonden zijn. Tevens zal de buurman van Muk het minder vinden als ie eens een keer een gans te pakken heeft. (Die hij daar fokt voor de verkoop)
    Je mag het googelen hoor, maar ken je ze ook?
    Ik heb ze al even namelijk.

Ik weet wat ze officieel zijn. Ik weet hoe ze zijn en wat ze doen. En ze hetzen dus niet. Ze jagen alleen klein roofwild.
    En de herten lopen hier ook gewoon, dat was ook geen grapje.
    Maar goed, je hebt weer zo'n bui, zie ik al ;)
    Je schrijft het hier dus zelf al, ze jagen, dus jachthond, punt. Komt dus niet in aanmerking.

Tevens hebben we ze hier ook nog wel in de hondeschool.
    Labradors zijn best leuke hondjes hoor, maar vergeleken met newf collies en berghonden, zijn het gewoon stuiterballen, het vervelende is dat ze dat ook hun hele leven blijven.
    Goldens zou idd ook nog bij Muk passen, doch, is ook een jachthond.
    Asta

Naima thx :wink:
    Melanie, mijn hond jaagt niet hoor, gewoon niet. Die bestaan hoor, echt. Ja als een haas onder haar door rent heeft ze een sprintje getrokken 1x in 6 jaar, en die werd opgehetzt door 3 huskys. NIet dat ik perse een lab wil aanraden hoor, maar je kan je hond natuurlijk ook gewoon een stukje opvoeden ipv oh er zit iets van jacht in helaas pindakaas.
    silvester

Marjoleine schreef:
    Ik heb het zelf gezien.
    Als jij die drie bomen bij elkaar een bos noemt :mrgreen:

Maar goed, dat maakt verder niet uit, het jaagt, dus komt het niet in aanmerking.
    Asta

Wat een kortzichtig gedoe weer zeg, fijn dat Muk ook zelf mag beslissen silvester :ok:
    Melanie 74

Marjoleine schreef:
    Ik heb het zelf gezien.
    Is geen aanval hoor Marjoleine :19: maar het bos in Nederland is niet te vergelijken met waar Muk nu woont. Ze woont in een prachtig mooi natuurgebied, waar je niet af en toe een ree tegen komt maar echt groepen reeen, wilde zwijnen, enz.
    Ik dacht er ook zo over als jij, tot ik hier woonde en zag hoe mijn honden en bezoekershonden veranderen als ze wild in hun neus krijgen. Is geen uit de duim gesuigd verhaal van mij.
    Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”