Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opgezwollen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Opgezwollen

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb vanaf gisteravond 23.00 u. tot nu bij Xito gezeten. Ik haalde hem uit de kennel voor laatste rondje voor de nacht en zag dat ie een keer zo dik was als normaal. Paniek in de tent torsie of dillatie was mn eerste gedachte alleen toonde hij alles behalve ziek niet kwijlen geen (poging tot)overgeven etc. Maar werd ook niet dikker en niet minder... da gebeld en bij een dillatie of torsie zou je toch zienderogen verslechtering moeten zien en opblazen met de 5 a 10 min.
Hij heeft nu de hele nacht bij me in de kamer gelegen en ik zie nog weinig verandering. Ligt gewoon rustig. Hij is alles behalve ziek maar wel nog opgeblazen. Sporadisch boert hij wel of laat een scheet... (iets wat ie normaal niet doet en t ruikt beiden naar rotte eieren) eerder vanacht lukte dit alleen als je zn maag/buik wat masseerde. Wat kan dit nu zijn? Hij heeft gezwommen gisteravond dus een combi van water en lucht? Zwaar getafeld (runderstrot)maar zie je dat ruim 12 uur later nog? Een combi van?
Heeft normaal gepoept net niet veel maar dat heeft ie nooit.
Ik ben inmiddels net zo'n zombi... geen sec geslapen en ik was gister al zo ziek als een hond.... maar goed dat is niet belangrijk.. hij wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Opgezwollen

Ongelezen bericht door Inge »

Wat een schrik. Geen idee wat dat kan zijn :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Bij mensen betekend zo'n rotte eieren lucht vaak een ontsteking van de maagwand. Geen idee of dat bij honden ook zo is maar de lucht die je omschrijft doet me daar wel aan denken.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Geen idee wat het zou kunnen zin, maar sterkte !!
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Waardeloos zeg, ik zou ook de hele nacht naast mijn hond blijven
Geen idee hoor, maar om dit te voorkomen krijgt Kenzo metacloperamide, misschien dat Inge hier iets van weet? Ik zie zijn buik dan vrij snel slinken. Hoop dat het snel weg trekt!
En voor jou ook beterschap!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Geen idee wat het is, maar kan het niet met die haas te maken hebben? dat daar iets mis mee was?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou dit ook helemaal niks vinden en bang zijn voor een torsie :ugh: kun je in overleg met de da hem iets geven wat hem meer laat boeren/winden zodat de gassen wegkunnen (als dat het geval is)? De kans op toch een torsie zou mij te groot zijn :schrik:
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Jeetje wat rot zeg...sterkte ermee hoor!! :knuffel:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat raar. Ik zou er niet gerust op zijn en nogmaals de da bellen. Beterschap allebei :ok:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou toch naar de da gaan, laat die het maar beoordelen. Beterschap voor jullie allebei:flower:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik weet het ook niet.

Wel hebben mijn beide honden een gevoelige maag, als ze hier last van hebben willen ze gras eten en rommelt de buik hoorbaar. Ook wil de buik wel wat gezwollen en hard zijn, maar ze zijn nog nooit 1x zo dik als normaal geweest.

Beterschap voor jou en je hond.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik denk dat het een maagdilatatie kan zijn, dat is een stadium voor maagtorsie waarbij er gassen in de maag opgehoopt raken die de hond zelf niet goed kwijt kan raken. Wat erg, als dat het is. Ze kunnen dan een sonde inbrengen en de maaginhoud met gassen laten ontsnappen.

Ben je naar de da geweest al? Of is ie alweer okee?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

gadver mal, wat eng :ugh:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
thom
Zeer actief
Contacteer:

Hoe gaat het nu ??
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ff via mobiel heb ff proberen wat te slapen samen met Xito. Het lijkt wat beter te gaan hij laat behoorlijke scheten en boeren en heeft inmiddels 3x gepoept. Volgens mij is hij ook wat minder opgezet maar ik zie op dit moment natuurlijk in alkes spoken. Vanavond komt mb trainer die hem gisteravobd zo opgeblazen ook heeft gezien die heeft een wat nuchtere kijk. Da wel gebeld maar die zou op dit moment maar weinig kunnen omdat t overtollige gas wel zn weg naar buiten vind inmiddels. Meneer vind t zelf wel prima en heb em al 2 x aan de rand van de vijver vandaan moeten plukken omdat hij t wel zwemweer vind.

Fizgig volgens de da kon dat t niet zijn want dan was hij niet zoaks hij is en was: alles behalve ziek en aangezien dit al vanaf 23.00 gisteravond speelt zou dat geen optie meer zijn. Wat t dan wel is is me nog steeds een raadsel. Hij wil eten (mag niet) hij poept hij drinkt hij is vrolijk toont totaal niet ziek laat scheten en boeren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nou ja wat een vreemd gedoe. Ben je mooi klaar mee met al die scheten en boeren en die bijbehorende lucht als je zelf al niet lekker bent :ugh: Maar het klinkt in elk geval niet zo zorgwekkend meer, hopelijk knalt ie snel alles eruit :ok:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Contacteer:

Heb je wel een gasmasker in de buurt :mrgreen:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Nou laat maar komen, die wind, ja toch. Goed boeren en scheten laten is de remedie. Maar wel gek dat hij verder niet ziek is. Kan het niet zo zijn dat ie dat toch heel goed verbergt misschien? Die herders zijn zo taai. Ik weet niet of zo'n maagdilatatie altijd pijnlijk is, als de maag flink is opgezet door gas, dat zal toch pijn doen? Er lijken toch gassen in zijn maag/darmen te zitten die er niet horen, dus ik vraag me af wat de diagnose dan moet zijn. Ik zou wel naar de da gaan als het weer meer op gaat zetten, die buik. En hij moet wel echt leeglopen nu met het boeren en scheten, lijkt mij. He gat, lekker weekend heb je zo! Sterkte.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Toen Socrates door een wesp was gestoken hebben we elk uur even een foto gemaakt, ik ken dat je kijkt elke 5 minuten en dan weet je niet of het nu erger is geworden of niet.
Verder geen ervaring met opgezette buiken, veel beterschap!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Gatver Fenel.. hopelijk valt het mee, betershap voor jullie beide;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

malinois schreef:Ik heb vanaf gisteravond 23.00 u. tot nu bij Xito gezeten. Ik haalde hem uit de kennel voor laatste rondje voor de nacht en zag dat ie een keer zo dik was als normaal. Paniek in de tent torsie of dillatie was mn eerste gedachte alleen toonde hij alles behalve ziek niet kwijlen geen (poging tot)overgeven etc. Maar werd ook niet dikker en niet minder... da gebeld en bij een dillatie of torsie zou je toch zienderogen verslechtering moeten zien en opblazen met de 5 a 10 min.
Hij heeft nu de hele nacht bij me in de kamer gelegen en ik zie nog weinig verandering. Ligt gewoon rustig. Hij is alles behalve ziek maar wel nog opgeblazen. Sporadisch boert hij wel of laat een scheet... (iets wat ie normaal niet doet en t ruikt beiden naar rotte eieren) eerder vanacht lukte dit alleen als je zn maag/buik wat masseerde. Wat kan dit nu zijn? Hij heeft gezwommen gisteravond dus een combi van water en lucht? Zwaar getafeld (runderstrot)maar zie je dat ruim 12 uur later nog? Een combi van?
Heeft normaal gepoept net niet veel maar dat heeft ie nooit.
Ik ben inmiddels net zo'n zombi... geen sec geslapen en ik was gister al zo ziek als een hond.... maar goed dat is niet belangrijk.. hij wel.
De reactie die jij beschrijft, krijgt 1 van mijn honden bij teveel vet. Een dik bevleesde runderstrot is voor hem dus ook te vet. Op ander mager rundvlees heeft hij geen reactie, al geef ik dan liever biologisch rundvlees.

Sterkte met je hond.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Oke dan... nog nooit last gehad maar ze waren idd. Erg goed bevleesd... hmm iets om rekening mee te houden heb zat andere dingen event voor hem liggen
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Hoe gaat het nu met hem? Ergste afgezakt?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Hoe gaat het nu met hem? Ergste afgezakt?
Ja t wordt zichtbaar minder gelukkig maar nog niet helemaal weg hij is alleen erg moe en laat nog steeds scheten ... als t er maar uitkomt iig...
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Klinkt eng, maar als het eruit komt zal het wel weer goed komen, sterkte!!!
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Gelukkig dat het minder wordt. Denk idd dat hij een dikke bal van die runderstrot in z'n maag had die niet makkelijk verteerde. Eng idee als dit gebeuren kan.
Afbeelding
Neeltje
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

malinois schreef:
Branka schreef:Hoe gaat het nu met hem? Ergste afgezakt?
Ja t wordt zichtbaar minder gelukkig maar nog niet helemaal weg hij is alleen erg moe en laat nog steeds scheten ... als t er maar uitkomt iig...
Nou gelukkig is het al minder! hopelijk zet die lijn door.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik denk wel dat je dit als een lichte dilatatie kan zien maar dan van het 'brave' soort, waarbij de maag dus wel nog actief blijft en de lucht naar buiten werkt. er zat blijkbaar ook gas in de darmen, voor mij valt het dan eerder onder 'indigestie' met veel gasvorming.

maar neemt niet weg dat het er griezelig moet hebben uitgezien :schrik: .
Wat kun je hier nu t beste aan doen? Nu kwam ik niet verder dan de maag masseren maar kun je iets geven om t gas kwijt te raken? Zijn er dingen die je absoluut niet moet doen? Ik twijfelde bijv om met hem te gaan lopen zodat t wat 'los' kwam maar anderzijds was ik juist weer bang dat dit miss een torsie zou bevorderen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:ik denk wel dat je dit als een lichte dilatatie kan zien maar dan van het 'brave' soort, waarbij de maag dus wel nog actief blijft en de lucht naar buiten werkt. er zat blijkbaar ook gas in de darmen, voor mij valt het dan eerder onder 'indigestie' met veel gasvorming.

maar neemt niet weg dat het er griezelig moet hebben uitgezien :schrik: .
Wat kun je hier nu t beste aan doen? Nu kwam ik niet verder dan de maag masseren maar kun je iets geven om t gas kwijt te raken? Zijn er dingen die je absoluut niet moet doen? Ik twijfelde bijv om met hem te gaan lopen zodat t wat 'los' kwam maar anderzijds was ik juist weer bang dat dit miss een torsie zou bevorderen.
in alle gevallen waarbij ik het risico op dilatatie --> torsie te groot vind geef ik in ieder geval altijd motilium zodat de maag goed actief blijft, zolang ze dat is is er weinig gevaar.

lichte beweging werkt waarschijnlijk juist goed om de de maag/darmen actief te houden - los van het torsie-onderzoek weet ik nog wel dat ik zelf van een :evil: -verpleegster onder mijn voeten kreeg omdat ik in bed was blijven liggen (duhh, dat doe je al een keer als je 's ochtends om 5.00u liters bocht moet beginnen te drinken en er wordt je niks gezegd over bewegen :roll: ) tijdens het voorbereidende drinken voor een darmonderzoek (en alles er aan de verkeerde kant weer was uiitgekomen :F: ).
Dat idee had ik ook, daarom heb ik hem zeer regelmatig maar meegenomen even naar buiten... na 3 x kon hij zelf ook eindelijk het gas kwijt voorheen lukte dat alleen maar door zn buik te masseren :ugh:
Maar goed, op dat moment twijfel je wel zeker omdat de DA niet wist wat het zou kunnen zijn en ik in mn achterhoofd natuurlijk nog steeds heb dat de dierenartsen nog steeds rust etc. voorschrijven ter voorkoming van torsies...
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

@Inge O, ik las ergens dat je een maagdilatatie niet kunt voorkomen door de maag vast te laten zetten. Een torsie kun je zo wel voorkomen maar een dilatatie dus niet. Klopt dat? Wat gebeurt er dan als een hond met een vastgezette maag een dilatatie krijgt, is het dan nog steeds iets levensbedreigends, of niet? Want de maag kan dan niet meer draaien. Of kan een dilatatie ook levensbedreigend zijn/worden zonder een kanteling van de maag?

Want ik zit er wel eens aan te denken om zo'n operatie bij Bruno te laten doen, maar als een maagdilatatie nog steeds voor kan komen en zijn leven kan beëindigen, vind ik het weer een grote operatie aangaan terwijl je niet alle risico's wegneemt. Ik hoor ook bijna nooit over mensen die de maag van hun hond vast laten zetten hier, wat vind jij van zo'n operatie? En wanneer doe je dat, als een hond het al heeft meegemaakt, of doen mensen het ook wel omdat ze gewoon bang zijn dat het zal gebeuren, door de statistieken. Ik las dat het doodsoorzaak nummer één is onder de grotere hondensoorten. Bruno is niet zo hoog maar heeft wel een hele diepe borstkas. Dus ik maak me er wel eens zorgen om. Wat kost zo'n operatie eigenlijk? Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik durf niet zo goed een topic aan te maken erover eigenlijk omdat ik niet de discussies en controverses ken die er misschien zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”