Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontwormen
Moderator: moderatorteam
- Milotje
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Chihuahua's
- Aantal honden: 3
Ontwormen
Hallo Allemaal,
Ik lees steeds andere info bij dierenartsen en info op het internet. En het gaat over het ontwormen van je hondje als ze zwanger is. Ik lees net zo vaak dat je je hondje 2 weken voor de bevalling nog moet ontwormen en lees dan net zo vaak dat je dat absoluut niet moet doen. Het lijkt mij ook dat jet het niet moet doen, maar vraag bij deze hoe jullie mening is.
Alvast bedankt voor jullie reactie's!
Groetjesssss
Ik lees steeds andere info bij dierenartsen en info op het internet. En het gaat over het ontwormen van je hondje als ze zwanger is. Ik lees net zo vaak dat je je hondje 2 weken voor de bevalling nog moet ontwormen en lees dan net zo vaak dat je dat absoluut niet moet doen. Het lijkt mij ook dat jet het niet moet doen, maar vraag bij deze hoe jullie mening is.
Alvast bedankt voor jullie reactie's!
Groetjesssss
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
- Aantal honden: 2
Re: Ontwormen
Ik ontworm mijn hond nooit!
Ik doe mest onderzoeken.
Vergif in mijn hond stoppen als het niet nodig is, dan liever niet!
Ontwormen is om de wormen te verwijderen, maar als ze geen wormen hebben heeft het geen enkele zin.
Die gif lijkt me ook erg gevaarlijk voor de pups!
Ik doe mest onderzoeken.
Vergif in mijn hond stoppen als het niet nodig is, dan liever niet!
Ontwormen is om de wormen te verwijderen, maar als ze geen wormen hebben heeft het geen enkele zin.
Die gif lijkt me ook erg gevaarlijk voor de pups!
-
Melanie 74
Ik doe het nooit tijdens de dracht, twee weken na de geboorte is de eerste keer en neem ik moeders mee.
Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.
Mijn dames hebben in mei een mestonderzoek gehad, geen wormen en geen giardia. Dus ook geen wormmiddel hier.
Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.
Mijn dames hebben in mei een mestonderzoek gehad, geen wormen en geen giardia. Dus ook geen wormmiddel hier.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik ontworm de teef als de pups twee weken zijn en dan later met de pups mee. Ik ontworm op vijf en zeven weken trouwens.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind een drachtige teef ontwormen ook geen fijne gedachte.Inge O schreef:maar dat doen ze dus ook al tijdens de dracht, dat is hét moment voor slapende larven in de teef om de pups te gaan besmetten.Melanie 74 schreef: Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.
- Milotje
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Chihuahua's
Bedankt voor jullie reactie. De meningen zijn zo verdeeld hier over, dus dacht is even op het forum vragen. Ik ben er zelf ook niet voor om maar van alles te geven. Maar blijf het vreemd vinden dat sommige dierenartsen op hun site hebben staan dat je ze 2 weken voor de bevalling moet ontwormen.
Groetjesss
Groetjesss
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Als die wormen dan de pups gaan besmetten, komen ze dan ook in de ontlasting van de moeder terecht? Want mijn teef is tijdens haar dracht twee keer getest in Utrecht (nou ja, haar ontlasting dan) en helemaal niks gevonden. Ik heb eigenlijk nog nooit wormen gezien bij mijn pups. Laatste twee nesten heb ik dan ook niet met 2 weken ontwormd, maar pas later, ik denk op 5 weken.Inge O schreef:maar dat doen ze dus ook al tijdens de dracht, dat is hét moment voor slapende larven in de teef om de pups te gaan besmetten.Melanie 74 schreef: Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is zo.Inge O schreef:dat zeg ik ook niet maar je moet de dingen wel benoemen zoals ze zijn en daar hoort gewoon ook het feit bij dat alle pups tijdens de dracht besmet worden via slapende larven vanuit de teef die zij ooit zelf ook al eens als pup heeft gekregen.Marjoleine schreef:Ik vind een drachtige teef ontwormen ook geen fijne gedachte.
Ik ga er gewoon standaard vanuit dat de pups wormen hebben en ik ontworm nooit vroeg want dat vind ik dus ook niks.
En ik heb een duidelijk verhaal over die cyclus in mijn puppenboekje staan en ik leg het ook nog eens uit allemaal.
Ik had ooit een prof die dat buitengewoon beeldend vertelde, van die toxocara canis, dat was bijna cabaret, met lichtbeelden en al
Maar niettemin ontworm ik dus die teef niet, ik vind het niks. Ik ontworm dan weer wel tijdens loopsheid trouwens.
-
Melanie 74
Nou, ik zeg noooit nooit meer, vrijdag zag ik de spoelwormen zitten in haar ontlasting. Tjah wat doe je dan, 4 weken dracht en je ziet (en niet eentje) ze kronkelen in haar poep. Ze heeft er ook last van, in overleg met mijn dierenarts er toch voor gekozen om te ontwormen.
Nu, geen worm meer te vinden in haar ontlasting, de andere dame en de katten in huis ook gelijk meegenomen.
Ze heeft geen last meer, en ik niets meer gevonden in haar ontlasting.
Nu, geen worm meer te vinden in haar ontlasting, de andere dame en de katten in huis ook gelijk meegenomen.
Ze heeft geen last meer, en ik niets meer gevonden in haar ontlasting.
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ga ik volgende keer ook doen. Vijf en zeven weken komt met de entingen gewoon beter uit. Als de pups twee weken zijn, dan vind ik ze gewoon nog te klein voor rechtstreeks die rommel in hun lijfje. En volgens de bijsluiter moet je inderdaad moeders mee doen, dan krijgen ze dus dubbel want het komt ook door via de melk. Dus ik ga doen wat jij doet!Marjoleine schreef:Ik ontworm de teef als de pups twee weken zijn en dan later met de pups mee. Ik ontworm op vijf en zeven weken trouwens.
Ik ken de theorie hoor, dat wormen actief worden etc, maar ik vraag me wel eens af, komt dat nou eigenlijk wel voor? Ik bedoel, als je de dierenartsen moet geloven dan zitten honden barstensvol wormen, maar uit o.a. dat wormonderzoek bij de UvU blijkt dat bij versgevoerde honden (er loopt een topic over op een versvoerforum, daar lees je flink wat uitslagen) enorm mee te vallen en ook mijn eigen honden zijn elke keer wormvrij. Ik bedoel, zit er ook niet een financieel belang aan ontwormingsadviezen?

- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus, ik heb nog nooit jonge pups met wormen gezien. Ook niet als ik niet ontwormde de eerste vier weken.Inge O schreef:hoe zouden jonge pupjes anders aan wormen komen denk je?MirandaH schreef:Dat ga ik volgende keer ook doen. Vijf en zeven weken komt met de entingen gewoon beter uit. Als de pups twee weken zijn, dan vind ik ze gewoon nog te klein voor rechtstreeks die rommel in hun lijfje. En volgens de bijsluiter moet je inderdaad moeders mee doen, dan krijgen ze dus dubbel want het komt ook door via de melk. Dus ik ga doen wat jij doet!Marjoleine schreef:Ik ontworm de teef als de pups twee weken zijn en dan later met de pups mee. Ik ontworm op vijf en zeven weken trouwens.
Ik ken de theorie hoor, dat wormen actief worden etc, maar ik vraag me wel eens af, komt dat nou eigenlijk wel voor?

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zou me ook niet blind staren op zo'n ontlastingsonderzoek. Wij hebben twee keer kort na elkaar ontlasting laten onderzoeken van een hond met chronische diarreeklachten, 1 x bij de GD en 1 x in Utrecht. Beide keren niks gevonden. Daarna endoscopie laten doen omdat de klachten aanhielden en tijdens het onderzoek kwam de dierenarts toch een volwassen spoelworm tegen (en helaas darmkanker in een vergevorderd stadium
)
Wij ontwormen de teef als ze loops is en de pups voor het eerst op 3 weken.
Wij ontwormen de teef als ze loops is en de pups voor het eerst op 3 weken.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de teef slapende larven heeft, zijn die dan via een mestonderzoek te vinden?Inge O schreef:maar dat doen ze dus ook al tijdens de dracht, dat is hét moment voor slapende larven in de teef om de pups te gaan besmetten.Melanie 74 schreef: Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.
& stel, je ontwormt de pups helemaal niet, wanneer is een mestonderzoek dan zinnig qua wormcyclus?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Hier dus ook, katten met panacur gedaan, omdat ze lang niet ontwormd waren, omdat de honden Giardia hadden en omdat e kat liep te kuchen, reden te over dus, alles is nu weer rustig en gezond. geen gekuch meerInge O schreef:mijn katten (die ook lang niet ontwormd waren en waarvan ik wist dat de oudste besmet was) zaten een paar weken terug erg te hoesten van de spoelwormen, heb ze maar vlug 'meegepakt' met de puppen, hoesten was meteen voorbij.Kruimel53 schreef:OK, goed om te wetenInge O schreef:panacur, oa. omdat dat ook tegen giardia werkt en dat zit hier ook overal - dat weet ik omdat puppen hier vandaan daar al mee gediagnosticeerd zijn en ze hier ook altijd een aantal dagen wat slappe ontlasting hebben, blijkbaar tot ze er overheen groeien, met de hulp van die panacur.Kruimel53 schreef:Welk middel gebruik jij dan Inge?![]()
Ik sta ook niet te springen om gif in puppen te stoppen maar als je dat afweegt tegen de schade die wormen doen in zo'n klein lijfje ga ik toch voor ontwormen.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
ThanksInge O schreef:nee, via een mestonderzoek vind je alleen de eitjes, van volwassen wormen dus. van die slapende larven vind je sowieso niks want die zitten niet in de darm.Badu schreef:Als de teef slapende larven heeft, zijn die dan via een mestonderzoek te vinden?Inge O schreef:maar dat doen ze dus ook al tijdens de dracht, dat is hét moment voor slapende larven in de teef om de pups te gaan besmetten.Melanie 74 schreef: Door de hormonen komen de wormen vrij, vraag anders even na bij je dierenarts.
ergens tussen de twee en de vijf weken (bron).& stel, je ontwormt de pups helemaal niet, wanneer is een mestonderzoek dan zinnig qua wormcyclus?
twee weken vind ik wel erg vroeg, dan geen eitjes terugvinden zou mij nog niks zeggen - vijf weken zou ik dan betrouwbaarder vinden.

[/url]