Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag van een kennis

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Vraag van een kennis

Ongelezen bericht door Neeltje »

Die vandaag de stamboom van haar hond heeft ontvangen en waarop blijkt dat teef en reu (pa en ma) dezelfde moeder hebben. Mag dit volgens de regelgeving?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vraag van een kennis

Ongelezen bericht door nathalie »

Ja, bij mijn wel.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Blijkbaar ;-)
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ja, geweldig, lijnteelt :E:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij ons wordt ook niet over halfbroer en half zus gesproken.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Is het niet zo dat de fokker een boete betaald maar er daarna wel stambomen worden uitgegeven?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ach, lijnteelt is aan de orde van de dag, van mij hoeft t niet, maar t gebeurt heel vaak
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

waarom vraagt de kennis dit niet aan de fokker? en het liefst voor ze de pup heeft gekocht :P)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tara schreef:
S@ndr@ schreef:ach, lijnteelt is aan de orde van de dag, van mij hoeft t niet, maar t gebeurt heel vaak
Ik weet het, maar dan snap ik nog steeds niet dat het maar zo geaccepteerd is.
Ik zou mijn handen in elk geval niet aan een dergelijke combinatie durven branden. Sowieso niet, maar in de huidige tijd zéker al niet.
Helemaal mee eens. Maar ik weet dat het in sommige rassen gewoon standaard is. Die doen gewoon niet aan outcross, als je het al outcross wil noemen binnen een ras. En als het gewoon is ga je je ook niks afvragen verder. Want iedereen doet het :ugh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

De vraag die in mij opkomt is: "had dat nou niet veel beter VOOR de aanschaf van de pup kunnen worden uitgezocht en nagevraagd"...

Maar, misschien ben ik daar wel wat anders in dan anders hoor maar no way dat me dit pas was opgevallen bij het krijgen van dat stukje papier!

(En, voor mijzelf sprekend: no way dat ik die pup dan kocht, tenzij het gaat om een ras in opbouw en goed onderbouwd enzo)

Suzanne
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tara schreef:
gonnie schreef:Bij ons wordt ook niet over halfbroer en half zus gesproken.
Ik vind dat echt wel raar, waarom zou je zo'n inteeltcombinatie willen maken? :U:
In het huidige klimaat, waarin 'de Rashond' al met zulke kritische blikken wordt bekeken, is het toch eigenlijk niet meer verdedigbaar om zulke combinaties te maken? Ik zou dat nooit willen, ik zou trouwens ook nooit een pup uit zo'n combinatie willen hebben.

Ik persoonlijk zou die combinatie ook niet doen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

~Suzanne~ schreef:De vraag die in mij opkomt is: "had dat nou niet veel beter VOOR de aanschaf van de pup kunnen worden uitgezocht en nagevraagd"...

Maar, misschien ben ik daar wel wat anders in dan anders hoor maar no way dat me dit pas was opgevallen bij het krijgen van dat stukje papier!

(En, voor mijzelf sprekend: no way dat ik die pup dan kocht, tenzij het gaat om een ras in opbouw en goed onderbouwd enzo)

Suzanne
Mee eens.
Neeltje

~Suzanne~ schreef:De vraag die in mij opkomt is: "had dat nou niet veel beter VOOR de aanschaf van de pup kunnen worden uitgezocht en nagevraagd"...

Suzanne
Daar kan ik geen antwoord op geven, maar weet wel dat het gros van de mensen daar helemaal niet naar kijkt en er vanuit gaat dat de fokker het goed doet. Deze fokker heeft volgens de regels ook niets fout gedaan, of het verstandig is, is weer iets anders. Je kunt de fokker er dan ook niet op aanspreken.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 23 jun 2013 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Maeve schreef:Is het niet zo dat de fokker een boete betaald maar er daarna wel stambomen worden uitgegeven?
Nee, het mag van de Raad van Beheer (na even flink gezocht te hebben). Volle broer en zus niet, maar over halfbroer/half zus wordt niet gesproken.
~Suzanne~
Zeer actief

Neeltje schreef:

Suzanne
Daar kan ik geen antwoord op geven, maar weet wel dat het gros van de mensen daar helemaal niet naar kijkt en er vanuit gaat dat de fokker het goed doet. Deze fokker heeft volgens de regels ook niets fout gedaan, of het verstandig is, is weer iets anders. Je kunt de fokker er dan ook niet op aanspreken.
Nee, maar kennelijk levert het NU bij de eigenaren wel vragen op. En dan blijft het voor mij verbazingewekkend dat ze dit niet in een eerder stadium navroegen, wie de ouders van pup zijn. Dit zijn, voor mij, echt dingen die vooraf moeten worden uitgezocht / nagevraagd en als dat achteraf vragen oplevert vind ik dat een eh... "fout" van de pupkopers.

Waarbij "fout" tussen aanhalingstekens... kennelijk was het voordien totaal niet belangrijk wie de ouders / grootouders e.d. waren... waarom nu dan ineens wel nu blijkt dat het een halfbroer/halfzus-combi is .. DAT snap ik dan niet.

Suzanne
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

~Suzanne~ schreef:
Neeltje schreef:

Suzanne
Nee, maar kennelijk levert het NU bij de eigenaren wel vragen op. En dan blijft het voor mij verbazingewekkend dat ze dit niet in een eerder stadium navroegen, wie de ouders van pup zijn. Dit zijn, voor mij, echt dingen die vooraf moeten worden uitgezocht / nagevraagd en als dat achteraf vragen oplevert vind ik dat een eh... "fout" van de pupkopers.

Waarbij "fout" tussen aanhalingstekens... kennelijk was het voordien totaal niet belangrijk wie de ouders / grootouders e.d. waren... waarom nu dan ineens wel nu blijkt dat het een halfbroer/halfzus-combi is .. DAT snap ik dan niet.

Suzanne
Ik kan het wel begrijpen.. Ik kan me voorstellen dat ze daar totaal niet bij stil staan en het vertrouwenhebben in de fokker. Als je dan uiteindelijk de stamboom in je handen krijgt van je eigen hond, dan ga je die toch eens bekijken en dan kan dat ineens opvallen en komen er vragen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Dan zit ik anders in elkaar. Het zou mij nog kunnen gebeuren dat ik een pup koop uit zo'n combi.. maar dan wel bij volle bewust zijn ;-) Ik weet inmiddels hoe belangrijk het is te weten wie de ouders zijn. Garantie op gezondheid tot de voordeur maar als ik mij op een lijst laat zetten voor een pupje ergens dan weet ik "alles" over die combi wat er voor mij te achterhalen valt EN sta ik daarachter.
Je bent altijd afhankelijk van de eerlijkheid van fokker en anderen maar goed, ik zoek dit soort dingen op voorhand uit.

Dat is niet beter of slechter dan een andere manier, maar ik verbaas me er dus wel over dat je achter zoiets "zomaar ineens" kunt komen EN dan nog verbaast bent ;-)

Suzanne
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ja, maar iemand die gewoon een leuk pupje in huis wil halen en niet op allerlei hondenfora rondwandelt doet dat niet. Dat deed ik ook niet toen ik voor Bo ging. Ja, we keken naar gezondheid van de ouders etc, maar wie er allemaal op de stamboom stonden :19: zegt me toch niks. Ik vind het contact met de fokker belangrijker
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jeannettebo schreef:Ja, maar iemand die gewoon een leuk pupje in huis wil halen en niet op allerlei hondenfora rondwandelt doet dat niet. Dat deed ik ook niet toen ik voor Bo ging. Ja, we keken naar gezondheid van de ouders etc, maar wie er allemaal op de stamboom stonden :19: zegt me toch niks. Ik vind het contact met de fokker belangrijker
Ik wandelde in 2000 ook niet op allerlei hondenfora rond hoor, maar de stambomen van de ouders had ik toch echt al gezien voor de dekking plaats vond. En nee, die namen zeiden me niet zoveel, maar 2 dezelfde namen herken ik echt wel hoor.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Jeannettebo schreef:
~Suzanne~ schreef:
Neeltje schreef:

Suzanne

Suzanne
Ik kan het wel begrijpen.. Ik kan me voorstellen dat ze daar totaal niet bij stil staan en het vertrouwenhebben in de fokker. Als je dan uiteindelijk de stamboom in je handen krijgt van je eigen hond, dan ga je die toch eens bekijken en dan kan dat ineens opvallen en komen er vragen.
hadden wij bij Spikey ook hoor. Daar stond ook een grootvader/kleindochter combinatie op. Ik wist wie de vader was van de pups ik wist zijn stamboom naam en dat hij uit België kwam. Ik had alle uitslagen van onderzoeken gezien maar toen ik de stamboom van Spikey zag zag ik pas dat dit in zijn stamboom stond. Ik denk wel eens hoe had ik dat moeten weten? Niet elke pup koper pluist helemaal de stambomen na van de ouderhonden. Ik denk dat dit slechts 1 op de 1000 pupkopers doen. De rest vertrouwd op de fokker en de test uitslagen die aanwezig zijn.
Afbeelding
gevni havanezers
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het ligt aan je doel of je daarnaar kijkt.

lola is echt uitgezocht, sam komt uit de krant.

en de pup die we nu bijna gekocht hadden heb ik nog niet eens stambomen van bekeken.. wel gezondheidsuitslagen en karakter van de ouders.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb niets tegen een halfzus /halfbroer combi
maar dat ligt er aan wat er allemaal achterzit en nog meer in zit.

outcross is ook niet altijd zaligmakend.

het gaat mij erom dat de combinatie goed doordacht is, en dan zou een lijnteelt combi helemaal niet zo verkeerd hoeven te zijn.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Podenji schreef:ik heb niets tegen een halfzus /halfbroer combi

het gaat mij erom dat de combinatie goed doordacht is, en dan zou een lijnteelt combi helemaal niet zo verkeerd hoeven te zijn.
:ok:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
~Suzanne~
Zeer actief

Tulp schreef:

:ok:
Ik vind in eerste oogopslag halfzus x halfbroer niet een gezellig idee maar afgezien daarvan lijkt me dat het probleem nu is dat deze pupkoper dat niet wist, niet gezien heeft, niet is opgevallen.

En dat vind ik vreemd.

Maar goed, misschien ben ik wel gek? :engel:

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dit...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”