Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
duck compleet of niet?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
duck compleet of niet?
Boris krijgt ongeveer één keer per week Duck compleet, het valt me op dat er nogal veel granen in zitten. Duck is het enige diepvriesversvlees dat ik hier kan kopen. Nu vroeg ik me af of ik hem beter een niet-complete versie kan geven, dus enkel het vlees omdat het toch maar voor een keer in de week is of is dit niet goed?
groetjes!

- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Bea. schreef:*Daar heb ik helemaal geen last van,laatste tijd is het zelfs vrij droog.mechelaar_fan schreef:Bij Hagim in Booischot kun je Rodi kopen, het kost wel een pak meer (meer dan 3 euro per kg) , maar er komt wat minder water uit als je het ontdooit. Bij Duck zitten er blijkbaar niet alleen granen.
Hier ook geen last van "water of vocht" bij het ontdooien van de Duck

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Wat voor groente pak je dan en hoeveel gram in verhouding tot een pond vlees?miranda schreef:Voor 1x in de week zou je ook bij de slager terecht kunnen.
Pondje soepvlees of een pondje lamshart
Rauw eitje erdoor... scheutje yoghurt... wat groenten die je pureerd en je hond heeft een verantwoorde maaltijd zonder granen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
Dat wil ik ook wel weten, van Duck eet Boris een kilo per dag, moet je van zoiets zelfgemaakt evenveel geven.Wilma schreef:Wat voor groente pak je dan en hoeveel gram in verhouding tot een pond vlees?miranda schreef:Voor 1x in de week zou je ook bij de slager terecht kunnen.
Pondje soepvlees of een pondje lamshart
Rauw eitje erdoor... scheutje yoghurt... wat groenten die je pureerd en je hond heeft een verantwoorde maaltijd zonder granen.
groetjes!

Je gaat dan wel zoetjes aan richting het Barf... Eigenlijk Marf.. Barf staat voor Bones and raw food en Marf (eigen bedenksel) Meat and raw foodannemie schreef:Dat wil ik ook wel weten, van Duck eet Boris een kilo per dag, moet je van zoiets zelfgemaakt evenveel geven.Wilma schreef:
Wat voor groente pak je dan en hoeveel gram in verhouding tot een pond vlees?

De verhoudingen zijn dat je 2 a 3 % van het volwassen gewicht neemt
Daarvan 60% vlees geeft 15% groentemix 5% fruitmix 10% orgaanvlees en 10% granen En daarbij nog vitamines mineralen olieen zuivel etc, Maar dit is verdeeld over een maand
Dus Duncan weegt 20 kg = 2000 gram
3% daarvan is 600 gram voedsel per dag
60% daarvan vlees is 360 gram
15% groenten is 90 gram
5% fruit is 30 gram
10% granen is 60gram
10% orgaanvlees is 60 gram
Omdat jij je hond al brokken voert, waar granen, vitamines, mineralen etc etc inzitten is het een beetje moeilijk om een goede berekening te maken, dan zou je precies moeten weten hoeveel granen etc etc er in die voeding zitten en dat is geen doen.
Dus voor jou zou ik voor zo'n dagje 70% uit vlees laten bestaan en 30% uit groenten en fruit mix
Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik zie dat het een labrador is dus die zit gemiddeld rond de 25kg
25kg is 25000 gram
3% daarvan is 750 gram voedsel per dag
70% van die 750 gram vlees is 525 gram (zat er niet ver naast met die pond

30% groenten en fruitmix van die 750 gram is 225 gram
Wat voor groenten ik pak
Allerhande verse groenten behalve ui en kolen
Ik maak om de 2 weken een flinke pan puree aan en die gooi ik in de vries
In de blender gaat vanalles zoals komkommer, worteltjes, gemengde sla, witlof, bietjes, doperwten, mais, boontjes appel sinaasappel peer banaan aardbeien druiven etc etc
(Ik meng de groenten en de fruit al door elkaar)
Als je dit nu teveel werk vind dan zou je nog de hond per week vuile pens kunnen geven. (van de slager)
In deze pens zit al groenten (wat het runderdier heeft gegeten) en de pens is vlees.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
en wat als je hond geen groente eet en al helemaal zijn neus optrekt voor fruitmiranda schreef:Je gaat dan wel zoetjes aan richting het Barf... Eigenlijk Marf.. Barf staat voor Bones and raw food en Marf (eigen bedenksel) Meat and raw foodannemie schreef:Dat wil ik ook wel weten, van Duck eet Boris een kilo per dag, moet je van zoiets zelfgemaakt evenveel geven.Wilma schreef:
Wat voor groente pak je dan en hoeveel gram in verhouding tot een pond vlees?![]()
De verhoudingen zijn dat je 2 a 3 % van het volwassen gewicht neemt
Daarvan 60% vlees geeft 15% groentemix 5% fruitmix 10% orgaanvlees en 10% granen En daarbij nog vitamines mineralen olieen zuivel etc, Maar dit is verdeeld over een maand
Dus Duncan weegt 20 kg = 2000 gram
3% daarvan is 600 gram voedsel per dag
60% daarvan vlees is 360 gram
15% groenten is 90 gram
5% fruit is 30 gram
10% granen is 60gram
10% orgaanvlees is 60 gram
Omdat jij je hond al brokken voert, waar granen, vitamines, mineralen etc etc inzitten is het een beetje moeilijk om een goede berekening te maken, dan zou je precies moeten weten hoeveel granen etc etc er in die voeding zitten en dat is geen doen.
Dus voor jou zou ik voor zo'n dagje 70% uit vlees laten bestaan en 30% uit groenten en fruit mix
Ik weet niet hoe zwaar je hond weegt maar ik zie dat het een labrador is dus die zit gemiddeld rond de 25kg
25kg is 25000 gram
3% daarvan is 750 gram voedsel per dag
70% van die 750 gram vlees is 525 gram (zat er niet ver naast met die pondper dag)
30% groenten en fruitmix van die 750 gram is 225 gram
Wat voor groenten ik pak
Allerhande verse groenten behalve ui en kolen
Ik maak om de 2 weken een flinke pan puree aan en die gooi ik in de vries
In de blender gaat vanalles zoals komkommer, worteltjes, gemengde sla, witlof, bietjes, doperwten, mais, boontjes appel sinaasappel peer banaan aardbeien druiven etc etc
(Ik meng de groenten en de fruit al door elkaar)
Als je dit nu teveel werk vind dan zou je nog de hond per week vuile pens kunnen geven. (van de slager)
In deze pens zit al groenten (wat het runderdier heeft gegeten) en de pens is vlees.

Deed vande week een klein stukje wortel door zijn vers.......dat was het enige wat na afloop nog in zijn bak lag

- cloris
- Zeer actief
En als je de groete in de blender gooit? en dan met joghurt of vlees?anubis schreef: en wat als je hond geen groente eet en al helemaal zijn neus optrekt voor fruitYoghurt gaat er nog wel in bij Ramses maar groente en fruit....oj jojo
nope trekt hij meteen een vieze tronie en eet om de groente heen. Stom beest hoor voorheen at hij sla, wortels bloemkool, sinaasappel maar sinds hij pup af is dus niet meer.
Deed vande week een klein stukje wortel door zijn vers.......dat was het enige wat na afloop nog in zijn bak lag:p: :p:

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
Al geprobeert laat hij alles staancloris schreef:En als je de groete in de blender gooit? en dan met joghurt of vlees?anubis schreef: en wat als je hond geen groente eet en al helemaal zijn neus optrekt voor fruitYoghurt gaat er nog wel in bij Ramses maar groente en fruit....oj jojo
nope trekt hij meteen een vieze tronie en eet om de groente heen. Stom beest hoor voorheen at hij sla, wortels bloemkool, sinaasappel maar sinds hij pup af is dus niet meer.
Deed vande week een klein stukje wortel door zijn vers.......dat was het enige wat na afloop nog in zijn bak lag:p: :p:

-
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik vraag me af of een hond wel expliciet groenten nodig heeft als ie de rest van de week compleet krijgt.
Of je kunt idd een groentenmixje maken die je heel kort en in weinig water kookt, met het kookvocht pureren, laten afkoelen en dan door het vlees heen. Of je vervangt de groente door vuile pens, kruidenmix (carnibest) of fytomix (bibi). Krijgt je hond tóch een soort van groenvoer binnen.
Of je kunt idd een groentenmixje maken die je heel kort en in weinig water kookt, met het kookvocht pureren, laten afkoelen en dan door het vlees heen. Of je vervangt de groente door vuile pens, kruidenmix (carnibest) of fytomix (bibi). Krijgt je hond tóch een soort van groenvoer binnen.
Als je hond de rest van de week brok krijgt, zou ik de granen helemaal achterwege laten. Brok heeft sowieso al meer graan dan compleet versvlees en die ene dag in de week lijkt mij niet zoveel uit te maken. Dan zou ik persoonlijk liever investeren in vlees/kalkbron (hele verse eierschalen).miranda schreef:Daarvan 60% vlees geeft 15% groentemix 5% fruitmix 10% orgaanvlees en 10% granen

Nai nauvalyë moica alasailarin...
Dat zeg ikJanet schreef:Ik vraag me af of een hond wel expliciet groenten nodig heeft als ie de rest van de week compleet krijgt.
Als je hond de rest van de week brok krijgt, zou ik de granen helemaal achterwege laten. Brok heeft sowieso al meer graan dan compleet versvlees en die ene dag in de week lijkt mij niet zoveel uit te maken. Dan zou ik persoonlijk liever investeren in vlees/kalkbron (hele verse eierschalen).miranda schreef:Daarvan 60% vlees geeft 15% groentemix 5% fruitmix 10% orgaanvlees en 10% granen

Als het voor een dagje vers tussendoor is zou je groenten er door kunnen doen maar als je hond geen groenten lust zou je of vuile pens kunnen geven of gewoon lamshart.
-
- Zeer actief
Nee want in de voeding die jij geeft door de weeks in de vorm van brok zit al kalk in.annemie schreef:Hier kan ik mee aan de slagAls je af en toe botten geeft moet je dan ook nog extra kalk onder de vorm van eierschalen geven?
In de botten zit al kalk
Dus dan wordt het een beetje te veel denk ik
Te veel aan kalk kun je goed zien aan de uitwerpselen... die zijn dan wit

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik had het al gelezenJanet schreef:Lees vóór je enthousiast aan de slag gaat met bot geven, eerst even het bottendocument!
Als je dan besluit om alsnog bot te geven, hoef je geen eierschalen toe te voegen. Als je besluit om géén bot te geven, kun je dat wel doen.

groetjes!