Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Hypoallergeen'

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

James87
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

'Hypoallergeen'

Ongelezen bericht door James87 »

Ik kom zojuist terug van een bezoekje aan de dierenarts. Mijn hond had wat etter in z'n oor afgelopen week en dat hadden we zelf opgelost. Maar hij had ineens rond zijn oor diverse wonden waar wondvocht uitkwam dus toch maar even naar laten kijken. Het bleek hotspot te zijn.

Afijn, prikje hier en een zalfje daar en we konden weer gaan. De dierenarts vroeg nog even wat voor een voeding we gaven. Ik geef KVV van Lotgering (de normale).
Ze adviseerde me om over te stappen op een hypoallergene brok.
Nu weet ik niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Ik was in de veronderstelling dat juist vlees goed is om allergische reacties tot een minimum te beperken. Maar aan de andere kant; een dierenarts zou toch moeten weten waarover hij/zei het heeft.

Ik heb hier nog een hele zak met dog lovers gold staan, die ik evt zou kunnen proberen (of is dat niet hypoallergeen)?

Alvast bedankt
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 'Hypoallergeen'

Ongelezen bericht door Kirry »

'Hypoallergeen' is zo'n prachtige algemene term met een hoog lucht. Het houdt enkel in dat het product ingrediënten bevat die weinig kans op een allergische reactie geven. Dog Lover's Gold kan je hieronder scharen, want het bevat als koolhydraat enkel rijst, waar veel honden reageren op granen of mais. Maar het zegt weinig eerlijk gezegd.

Ik zou zelf het gegeven advies over de brok links laten liggen en je eigen instinct volgen, want niks is zo 'hypoallergeen' als kvv. Dierenartsen komen daarentegen al gauw met brokken op de proppen gezet.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Geen idee wat je precies geeft van Lotgering maar volgens mij hebben die vaak kip, lam en rund. Laten kip en lam nou vaak iets zijn waar honden allergisch voor zijn/worden. Je zou dus kunnen kiezen om de komende zes tot tien weken een andere diersoort te gaan geven bv paard, geit of eend. Let wel op dat er ook idd maar 1 diersoort inzit. Degomeat heeft heel veel diersoorten en is redelijk geprijst.
Neem ook tussendoortjes eens onder de loep. Daar zou bv graan in kunnen zitten.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Een gemiddelde dierenarts weet vrij weinig van verse voeding, zover is duidelijk. Hot spot kan een gevolg zijn van ontgifting. Vervuiling wat er al zat, komt abrupt naar buiten tijdens een omschakeling. Hot spots kunnen ook ontstaan bij een hond die al vatbaar is voor atopie en komt van binnenuit, eventueel getriggerd door voeding. Dan is er meer voor nodig dan een soortgerichte voeding om de atopie het hoofd te bieden. Een holistisch dierenarts is dan een goede optie om je hond hierin te ondersteunen, is mijn ervaring.
De inhoud van een hypallergene fabrieksmatige dieetvoeding vind ik zeer ongezond voor mijn honden. Dat krijgen ze dan ook niet. Vervanging van 'hypoallergeen' kun je doen met een eliminatiedieet op basis van tijdelijk 1 diersoort (spiervlees/orgaan/bot). Zo kun je bepalen waar wel en niet goed op wordt gereageerd. Beter nog dan op een hypoallergene voeding dat nog enorm veel triggers bevat die niet bevorderlijk zijn voor allergieën. Wil je hierover meer weten, dan zijn er pro rauw dierenartsen die je betrouwbaar advies kunnen geven. Elimineren op zelf samengestelde voeding vind ik voor mijn honden nog het beste, omdat ik dan redelijk goed zelf in de hand heb wat ik voer en de voeding ook indirect zorgt voor meer verzadiging, waardoor er minder gevoerd hoeft te worden.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Maar is je hond allergisch dan?
Als je al kvv voert.. Ja het kan dat je hond allergisch is voor een bepaalde diersoort. Dan heb je aan kvv juist een goede, je kunt makkelijk selecteren welke diersoorten je wilt voeren. Je weet bij kvv doorgaans beter wat er in zit dan bij brok.
Afbeelding
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

oorklachten( dunne huid, net als tussen de tenen) en klachten van de weerstand, kunnen soms worden veroorzaakt door voeding.
Dat KVV hypo allergeen is, is natuurlijk kul- gewoon niet waar.
er bestaan wel versies die het zijn, misschien een kijken or t überhaupt een optie is om die te gaan proberen.
je zou evt kunnen testen of je hond overigens ergens allergisch op reageert, dan weet je wat.
en Ik ben al jaren vreselijk blij met brok :wink: zo errug is een brok nu ook weer niet :Q:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een hotspot en het ligt direct aan het voer terwijl er voorheen dus niks aan de hand was :denken:
Ik zou vriendelijk knikken en gewoon verder gaan met wat ik deed, dus Lotgering voeren.
Het is prima voer en met dit broeierige warme weer kunnen zulke nare dingetjes gewoon makkelijk ontstaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
James87
Actief

Als ik dus gewoon van plan ben om KVV te blijven voeren, kan ik dus het beste een eliminatiedieet gaan volgen?
Ik zal even wat research gaan doen op google om te kijken hoe dat precies in zijn werk gaat.

Bedankt
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

@Sandra, Ik formuleerde mijn zin heel krom en beperkt. Ik bedoelde te zeggen dat honden met een voedselallergie over het algemeen beter reageren op kvv dan op brok, dit omdat brokken vaak meer ingredienten bevatten, ergo; kvv is dan 'hypogener'. (ik heb niks tegen brok hoor. :wink:)
James87 schreef:Als ik dus gewoon van plan ben om KVV te blijven voeren, kan ik dus het beste een eliminatiedieet gaan volgen?
Ik zal even wat research gaan doen op google om te kijken hoe dat precies in zijn werk gaat.
Ik denk echt dat het een storm in een glas water is.
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Hypoallergeen voer is gewoon dat er slechts 1 eiwitbron wordt gebruikt (1 diersoort) en 1 bron van koolhydraten (vaak rijst omdat tarwe veel allergische reacties veroorzaakt)
Nadeel van het voer wat de DA voorschrijft is dat er vaak wel 'gewoon' nog synthetische conserveermiddelen in zitten. Héél veel honden krijgen daar ook last van.

De top 5 van veel voorkomende allergenen:

rund
zuivel
kip
tarwe
kippenei
James87
Actief

In die soort van Lotgering die ik heb zit Rund, Kip en Lam. En juist daarin zitten dus allergenen. Misschien op zoek naar een ander voer.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Het blijft sowieso lastig. Bij brok wordt het vlees vaak behoorlijk verhit, hierdoor veranderd de eiwit structuur. Kan best zijn dat je hond bijvoorbeeld niet tegen kip kan dat in brokken zit, maar met verse kip helemaal geen problemen heeft.
Bij kvv weet je vaak beter welke soort vlees er in zit. Niet kip smaak met dierlijke vet wat weer van een ander dier is bijvoorbeeld.
Afbeelding
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Kirry schreef:@Sandra, Ik formuleerde mijn zin heel krom en beperkt. Ik bedoelde te zeggen dat honden met een voedselallergie over het algemeen beter reageren op kvv dan op brok, dit omdat brokken vaak meer ingredienten bevatten, ergo; kvv is dan 'hypogener'. (ik heb niks tegen brok hoor. :wink:)
James87 schreef:Als ik dus gewoon van plan ben om KVV te blijven voeren, kan ik dus het beste een eliminatiedieet gaan volgen?
ik heb juist de omgekeerde ervaring,
nu al tot 3 honden aan toe die het net zo goed, of veel beter doen op brok dan op vers.
maar goed, ik meng me niet in deze discussie verder :wink:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

James87 schreef:In die soort van Lotgering die ik heb zit Rund, Kip en Lam. En juist daarin zitten dus allergenen. Misschien op zoek naar een ander voer.
Als je met kvv wil gaan uitzoeken of jouw hond mogelijk een voedselallergie heeft, moet je hem gedurende 8-12 weken een enkelvoudige kvv geven van een diersoort die hij nog nooit gehad heeft. Om zo zeker mogelijk te zijn, zou ik zelf alle gevogelte uitsluiten als je wel al eerder kip hebt gevoerd. Afhankelijk van wat jouw hond al gehad heeft, zijn konijn, paard, hert of vis mogelijke keuzes. In de eliminatie-periode is het heel belangrijk, dat je je hond niets erbij geeft, dus wil je hem belonen of wat knaagwerk laten doen, kies dan wel voor hetzelfde dier als zijn hoofdvoeding.
Bij sommige honden (de mijne bijvoorbeeld) is binnen een week duidelijk dat de voeding een rol speelt bij de klachten, bij anderen duurt dat 10 weken.

En even opletten, sommige zogenaamd enkelvoudige kvv's bevatten toch iets van een andere soort, altijd even navragen, dus.
Goldendelicious

Bedankt
Het is een optie. En in tegenstelling tot de voorstanders van het merk wat jij nu geeft, zou ik dit zelf niet voeren. Maar goed, ieder zijn meug. Wil je weten of iets voedingsgerelateerd is, dan is elimineren een optie.
In plaats van hypoallergeen (zo allergenenvrij zijn dergelijke fabrieksmatige voedingen zeer beslist niet, maar dat terzijde), kun je binnen het vers voeren ook elimineren en uitsluiten, als je gewoon vers wilt blijven voeren. Strak elimineren, semi-eliminatiediëten. Dat is geen enkel probleem.
James87
Actief

Maar kan het kwaad om een keer over te gaan op een brok (DLG)? Gewoon, om te kijken hoe dat gaat? Of is dat, vooral nu (ivm die hotspots) niet aan te raden?
Goldendelicious

Ook Dog Lovers Gold kan triggers geven, want het zijn geen geschikte eliminatiediëten, net zoals het hypoallergene voer dat niet is, evenal Lötgering compleet niet of welk ander ongeschikt eliminatievoer. Maar ten opzichte van hypoallergene voeding vind ik de inhoud van DLG meer geoorloofd dan een gemiddeld hypoallergeen voer eventueel op basis van gehydrolyseerd sojaeiwit en granen. http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/ingredienten.html

Jouw hond heeft geen spijsverteringsproblematiek, enkel een flinke hotspot. Daar kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen. Om maar een voorbeeld te noemen. Mijn honden staan ruim 8,5 jaar op hun rauwe voeding, waarvan beide met behoorlijke huidproblematiek kampten. De onderliggende oorzaak tot die huidproblemen zijn/waren totaal verschillend, waarvan een foute voeding (toen brok) maar een bijkomstigheid was die de boel verergerde. De 1 heeft atopie en de ander had lichte nier- en leverschade door vaccinatieschade, waarbij ook de huid bij nek en keel aangetast was. Dan bereik je niets meer met een geschikte voeding alleen en zal je verder moeten handelen (in mijn geval dus niet regulier maar via een holistische visie, waarbij mijn honden flink zijn opgeknapt). Waarmee ik wil aangeven; ik heb een bewuste keuze gemaakt om rauwe voeding te blijven verstrekken, omdat ze daar dus enorm goed op reageren en niet op brokvoeding. Zover is gebleken.
Ik heb me in die zin ook nooit laten leiden door de visie van mijn reguliere dierenarts, want ondertussen had ik met 1 hond al diverse voedingen geprobeerd wat hem totaal niet hielp. Die tijd ben ik al een tijdje voorbij.
Als jij je goed voelt bij DLG om je dierenarts tegemoet te komen, dan is dat een keuze. Die snap ik overigens wel.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Kirry schreef:@Sandra, Ik formuleerde mijn zin heel krom en beperkt. Ik bedoelde te zeggen dat honden met een voedselallergie over het algemeen beter reageren op kvv dan op brok, dit omdat brokken vaak meer ingredienten bevatten, ergo; kvv is dan 'hypogener'. (ik heb niks tegen brok hoor. :wink:)

tot ze een allergie hebben voor een vleessoort omdat die in kvv veel directer aanwezig zijn dan in brok (duh! :engel: )

hier krijgt sam daarom visbrok, hij is namelijk voor rund én gevolgelte allergisch en heeft de gave het maximaal 3 weken goed te doen op een nieuwe diersoort (geit, eend etc)
Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Is het niet zo dat in een hypoallergene brok de eiwitdeeltjes zo klein gemaakt zijn dat ze niet meer de eigenschappen van dat eiwit hebben? Dus niet meer de reactie oproepen.
Wel weet ik dat er dus honden zijn die allergisch reageren op hypoallergene brok.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Goldendelicious

Nee hoor, de term hypoallergeen is niet enkel gebaseerd op gehydroliseerd eiwit (meestal op soja basis, dat schiet op...).
S@ndr@
Zeer actief

mwah, volgens mij is dat meestal op vis basis, maar ik kan me vergissen natuurlijk :wink:
Goldendelicious

Een gemiddeld merk (zal het niet noemen...) dat via een dierenarts te verkrijgen is.

Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, sojaolie, FructoOligo-Sacchariden, visolie, taurine, bernagieolie, L-tyrosine, Tagetes
(Afrikaan) extract (bron van luteïne)

Geef mijn portie dan maar niet aan Fikkie. :wink:

'Hypoallergeen' is een kreet die veelvuldig gebruikt wordt bij holistische brokkenmerken, graan- en glutenvrij, sojavrij etc.
Een modern naampje van een brok die minder triggers bevat. Maar over het algemeen bevat het nog genoeg triggers om ook weer niet niet voor hypoallergeen door te gaan.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 24 jun 2013 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Een gemiddeld merk (zal het niet noemen...) dat via een dierenarts te verkrijgen is.

Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, sojaolie, FructoOligo-Sacchariden, visolie, taurine, bernagieolie, L-tyrosine, Tagetes

ah, dat verklaart sam zijn allergische reactie op het hypoallergene voer :engel:
Afbeelding
Annabel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie x Friese stabij en Border collie x border terrier

Ongelezen bericht door Annabel »

Het gevaar is wel dat als je dan 10 weken met het eliminatiedieet bezig bent en het werkt, wat werkt er dan, het voer of eventuele stofjes in de lucht (pollen, grassen enz) die verdwijnen door weersomstandigheden.
Goldendelicious

massam schreef:
Goldendelicious schreef:Een gemiddeld merk (zal het niet noemen...) dat via een dierenarts te verkrijgen is.

ah, dat verklaart sam zijn allergische reactie op het hypoallergene voer :engel:
Zou 't echt............? Net die ene procent op de rest van andere triggers? :mrgreen:
Goldendelicious

Annabel schreef:Het gevaar is wel dat als je dan 10 weken met het eliminatiedieet bezig bent en het werkt, wat werkt er dan, het voer of eventuele stofjes in de lucht (pollen, grassen enz) die verdwijnen door weersomstandigheden.
10 weken elimineren op 1 eiwitbron wordt echt niet gedaan, hoor. :wink:
Er zijn zat semi-eliminatiediëten die naar mijn mening en ervaring ook hun effect hebben bewezen. Een hond met atopische aanleg en die dus ook reageert op invloeden van buitenaf is vaak ook allergisch voor iets uit de voeding. Dan kan elimineren eventueel bijzonder nuttig zijn.
M@scha
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
massam schreef:

Zou 't echt............? Net die ene procent op de rest van andere triggers? :mrgreen:

geen idee, ik weet alleen dat na uitvoerig testen sam allergisch is voor vlees, granen behalve mais en rijst (al moet hij daar ook niet teveel van hebben)

hij is dus sinds een jaar of 5 zeehond en dat gaat wel goed :engel:
Afbeelding
Goldendelicious

Jaja, die bekende test...kan me dat nog wel herinneren. Daar heb ik een mening over, maar goed. Als het jouw Sam helpt, dan is dat toch OK.
M@scha
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Jaja, die bekende test...kan me dat nog wel herinneren. Daar heb ik een mening over, maar goed. Als het jouw Sam helpt, dan is dat toch OK.
inderdaad. en daar gaat het om, niet of men de test gelooft of niet.

ik weet hoeveel dieren er al mee geholpen zijn en ook dat het niet altijd zijn werk doet. maar mijn hond die bijna dood was is nu 10. dat is voor mij voldoende, hoe hard de "gevestigde diergeneeskunde" er ook over gilt. want juist zij konden niks meer voor mijn hond doen.
Afbeelding
James87
Actief

Als ik dit zo'n beetje lees, en een beetje relativeer, moet het probleem dus eigenlijk gewoon aagepakt worden. Het is namelijk niet voor het eerst dat hij zoiets als dit heeft. Dan weer een tussenteenontsteking, dan weer een oorontsteking. Ben geneigd te denken dat het dan atopie is. Maar daarvoor moet dus eigenlijk een bloedonderzoek gedaan worden? Dan zouden we dus weten waarvoor hij allergisch en, wat we juist wel en niet moeten doen en dus aan de hand daarvan een voeding gaan kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”