Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de belgische broodfokmafia

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

de belgische broodfokmafia

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Niet alleen hebben de Belgische hondenfabrieken de wet helemaal naar hun hand kunnen zetten, ook bedreigen ze nu particulieren die een nestje op bv. een internet site zetten.
Voor zover ik ongeveer weet, is de hondenverkoop/ handel in Vlaanderen in handen van plusminus een tiental personen. Deze hebben onderling contact, en ook connecties met Waalse fokschuren en handelaars.
Dit is gecentraliseerd sinds in Belgie geen honden en katten meer in het openbaar en op markten mochten worden verkocht. De broodfokmafia heeft nu het monopolie.
Een journalist zou het eens moeten uitzoeken en in een bekend tijdschrift op een rijtje moeten zetten wat hier allemaal gebeurt, en met de namen erbij.
Een van de gevolgen van deze draak van een nieuwe wet, die zogenaamd "de broodfok moest beteugelen:"
alleen lieden met een handelsregisternummer (dus de geregistreerde bedrijfsfokkerijen) mogen nog dieren adverteren. Een particulier mag dit niet. Het is weer onduidelijk, in die zin dat volgens de wet iemand die 2 nestjes per jaar of minder fokt, geen bedrijf is. Maar deze particulieren mogen dus geen honden/ katten adverteren van hun 1 of 2 nestjes per jaar omdat ze geen bedrijfs- handelsnummer hebben.
Zo is alles in handen van de broodfokmafia.
En deze bedienen zich van alle truukjes om niet als zodanig herkend te worden: ze adverteren, weliswaar met hun erkenningsnummer, maar zetten daar dan "particulier" bij, hebben wisselende namen en e- mail adressen en bieden per advertentie maar 1 ras/ nest aan.
Het sterkste wat ze presteren ondervond ik toen ik het waagde, toch 1 nest puppies op een site te adverteren die voor Belgie EN Nederland is: ik werd per mail bedreigd door anonieme broodfokkers om onmiddellijk de advertentie te verwijderen, want anders zouden ze mij aangeven bij het ministerie of andere bevoegde instanties???
Nou, van mij mogen ze dat dan doen, want ik kan aantonen dat ik maar 2 nestjes honden heb geadverteerd dit jaar, en van 1 van die 2 nestjes maar 1 pup, en ik wil ook nog wel op de bres springen voor andere kleinschalige partikulieren in Belgie, want ik vind het schandalig dat een liefhebber/ fokker met kennis van zaken niks meer mag, en die criminelen die vrachtwagens vol pups uit Oost Europa laten komen als vee, en deze dan houden als vee, waarbij ziektes zich als een lopend vuur verspreiden, dat allemaal wel mogen.
Er zijn intussen vele mensen gewaarschuwd, ook door de bewustmaking op de Belgische hondenforums, om geen pups van deze broodfokkers te kopen, en ze doen dat dan ook steeds minder. Al zul je altijd volksstammen houden die na de vakantie een pup willen shoppen en daarbij de keus uit 60 rassen willen hebben en direct leverbaar, deze figuren moeten ook niet achteraf komen zagen dat de pup ziek was en veel dierenartskosten heeft gegeven en dan alsnog dood, of levenslang zwak.
De broodfokkers geven immers de garantie dat je bij eentje die onherstelbaar stuk is, een nieuwe geleverd krijgt. Bij inlevering van de oude dan, als die nog leeft. Dat doet dan ook weer niemand, want intussen zijn ze aan het wrakje gehecht geraakt en iedereen weet wat ermee gebeurt bij retour.
Er is geen excuus meer om daar een pup te gaan "redden" want daarmee houd je het verschijnsel in stand: voor elke pup die je daar koopt en waarbij je opgelicht wordt waar je bijstaat, komt direct een andere kandidaat/ slachtoffer in de plaats, en door te kopen ben je dus medewerkend aan het fenomeen broodfok.
Maar als die lui zich dan in de advertenties gaan voordoen als kleine fokkers, met alle misleiding van dien, de pups komen thuisleveren etc., (uiteraard zonder dat je een ouderhond te zien krijgt, of zomaar een uitgezogen teef die zgn. de moeder is, en je de omstandigheden waarin ze opgroeiden niet kent) en je dus als klant niet meer weet dat je van een bedrijf koopt.
Dan wordt het ook weer moeilijk.
En niet iedereen wil nu eenmaal een rashond met stamboom.
En wat moeten degenen met een oepsnestje, of de hele kleinschalige fokkers van niet FCI erkende honden in Belgie? Die kunnen geen kant op.
Dus wat gebeurt er met die pups, die niet geadverteerd kunnen/ mogen worden?
Voor mij zou dat vermelde handelsregisternummer, als er geen sprake is van FCI (In Belgie St. Hubertus), al alle alarmbellen laten rinkelen.
Waarom zou je je laten registreren met zo'n nummer als het niet lucratief is? Niet, dus.
Intussen zit er op Nederlandse sites, aan geadverteerde honden uit Belgie, al bij voorbaat een bijsmaak. Zal wel broodfok zijn, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Maar dat ze per mail, particulieren bedreigen, is voor mij weer nieuw, en niet een beetje erover.
Bij deze dus, aan andere hondenmensen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: de belgische broodfokmafia

Ongelezen bericht door crutz »

terrierjunk schreef:Niet alleen hebben de Belgische hondenfabrieken de wet helemaal naar hun hand kunnen zetten, ook bedreigen ze nu particulieren die een nestje op bv. een internet site zetten.
Voor zover ik ongeveer weet, is de hondenverkoop/ handel in Vlaanderen in handen van plusminus een tiental personen. Deze hebben onderling contact, en ook connecties met Waalse fokschuren en handelaars.
Dit is gecentraliseerd sinds in Belgie geen honden en katten meer in het openbaar en op markten mochten worden verkocht. De broodfokmafia heeft nu het monopolie.
Een journalist zou het eens moeten uitzoeken en in een bekend tijdschrift op een rijtje moeten zetten wat hier allemaal gebeurt, en met de namen erbij.
Een van de gevolgen van deze draak van een nieuwe wet, die zogenaamd "de broodfok moest beteugelen:"
alleen lieden met een handelsregisternummer (dus de geregistreerde bedrijfsfokkerijen) mogen nog dieren adverteren. Een particulier mag dit niet. Het is weer onduidelijk, in die zin dat volgens de wet iemand die 2 nestjes per jaar of minder fokt, geen bedrijf is. Maar deze particulieren mogen dus geen honden/ katten adverteren van hun 1 of 2 nestjes per jaar omdat ze geen bedrijfs- handelsnummer hebben.
En deze bedienen zich van alle truukjes om niet als zodanig herkend te worden: ze adverteren, weliswaar met hun erkenningsnummer, maar zetten daar dan "particulier" bij, hebben wisselende namen en e- mail adressen en bieden per advertentie maar 1 ras/ nest aan.
Het sterkste wat ze presteren ondervond ik toen ik het waagde, toch 1 nest puppies op een site te adverteren die voor Belgie EN Nederland is: ik werd per mail bedreigd door anonieme broodfokkers om onmiddellijk de advertentie te verwijderen, want anders zouden ze mij aangeven bij het ministerie of andere bevoegde instanties???
Nou, van mij mogen ze dat dan doen, want ik kan aantonen dat ik maar 2 nestjes honden heb geadverteerd dit jaar, en van 1 van die 2 nestjes maar 1 pup, en ik wil ook nog wel op de bres springen voor andere kleinschalige partikulieren in Belgie, want ik vind het schandalig dat een liefhebber/ fokker met kennis van zaken niks meer mag, en die criminelen die vrachtwagens vol pups uit Oost Europa laten komen als vee, en deze dan houden als vee, waarbij ziektes zich als een lopend vuur verspreiden, dat allemaal wel mogen.
Er zijn intussen vele mensen gewaarschuwd, ook door de bewustmaking op de Belgische hondenforums, om geen pups van deze broodfokkers te kopen, en ze doen dat dan ook steeds minder. Al zul je altijd volksstammen houden die na de vakantie een pup willen shoppen en daarbij de keus uit 60 rassen willen hebben en direct leverbaar, deze figuren moeten ook niet achteraf komen zagen dat de pup ziek was en veel dierenartskosten heeft gegeven en dan alsnog dood, of levenslang zwak.
De broodfokkers geven immers de garantie dat je bij eentje die onherstelbaar stuk is, een nieuwe geleverd krijgt. Bij inlevering van de oude dan, als die nog leeft. Dat doet dan ook weer niemand, want intussen zijn ze aan het wrakje gehecht geraakt en iedereen weet wat ermee gebeurt bij retour.
Er is geen excuus meer om daar een pup te gaan "redden" want daarmee houd je het verschijnsel in stand: voor elke pup die je daar koopt en waarbij je opgelicht wordt waar je bijstaat, komt direct een andere kandidaat/ slachtoffer in de plaats, en door te kopen ben je dus medewerkend aan het fenomeen broodfok.
Maar als die lui zich dan in de advertenties gaan voordoen als kleine fokkers, met alle misleiding van dien, de pups komen thuisleveren etc., (uiteraard zonder dat je een ouderhond te zien krijgt, of zomaar een uitgezogen teef die zgn. de moeder is, en je de omstandigheden waarin ze opgroeiden niet kent) en je dus als klant niet meer weet dat je van een bedrijf koopt.
En wat moeten degenen met een oepsnestje, of de hele kleinschalige fokkers van niet FCI erkende honden in Belgie? Die kunnen geen kant op.
Voor mij zou dat vermelde handelsregisternummer, als er geen sprake is van FCI (In Belgie St. Hubertus), al alle alarmbellen laten rinkelen.
Waarom zou je je laten registreren met zo'n nummer als het niet lucratief is? Niet, dus.
Intussen zit er op Nederlandse sites, aan geadverteerde honden uit Belgie, al bij voorbaat een bijsmaak. Zal wel broodfok zijn, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Maar dat ze per mail, particulieren bedreigen, is voor mij weer nieuw, en niet een beetje erover.

Nu kan je wel "blaten" over Belgische broodfokkers, maar volgens mij wist jij zelf te vertellen dat een teef van jou op 60 dagen dracht nog aan de ketting lag & zo bevallen is, op een ander forum dat je er nu spijt van hebt dat je de reuen die geboren zijn niet kapot gemaakt hebt, dat je honden in kartonnen dozen bevallen etc.
Dus pot, ketel, zwart zien....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Veel te veel tekst.
Op je toetsenbord vind je een enter key, als je die nou eens wat vaker zou gebruiken, dan was het al een stuk leesbaarder.

Afbeelding

En misschien moet je zelf eens een artikel schrijven voor een krant, als het je allemaal zo hoog zit. :wink:
Ik heb t dus wel gelezen

klaagzang tegen Belgische broodfokkers met registratie nummer die dus mogen adverteren door een Belgische broodfokker zonder registratie nummer die niet mag adverteren & volgens zeggen daarom met pus blijft zitten die ze dan liever na de geboorte kapot gemaakt had, de reutjes dan......(beknopte samenvatting)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

crutz schreef:
Tara schreef:Veel te veel tekst.
Op je toetsenbord vind je een enter key, als je die nou eens wat vaker zou gebruiken, dan was het al een stuk leesbaarder.

Afbeelding

En misschien moet je zelf eens een artikel schrijven voor een krant, als het je allemaal zo hoog zit. :wink:
Ik heb t dus wel gelezen

klaagzang tegen Belgische broodfokkers met registratie nummer die dus mogen adverteren door een Belgische broodfokker zonder registratie nummer die niet mag adverteren & volgens zeggen daarom met pus blijft zitten die ze dan liever na de geboorte kapot gemaakt had, de reutjes dan......(beknopte samenvatting)
Ah, wat nobel :ugh: .
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
crutz schreef:
Ik heb t dus wel gelezen

Tja, over die motieven kun je nog eens je bedenkingen hebben, maar dat die regelgeving niet deugt is natuurlijk wel een feit. :wink:

Das ook wel weer waar!
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

crutz schreef:
terrierjunk schreef:Niet alleen hebben de Belgische hondenfabrieken de wet helemaal naar hun hand kunnen zetten, ook bedreigen ze nu particulieren die een nestje op bv. een internet site zetten.

Nu kan je wel "blaten" over Belgische broodfokkers, maar volgens mij wist jij zelf te vertellen dat een teef van jou op 60 dagen dracht nog aan de ketting lag & zo bevallen is, op een ander forum dat je er nu spijt van hebt dat je de reuen die geboren zijn niet kapot gemaakt hebt, dat je honden in kartonnen dozen bevallen etc.
:blauwoog: :S: :kotz: :kotz: :kotz: :kotz:
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Even voor mijn beeldvorming: een handelsregisternummer, valt daar ook een kennelregistratie onder? Ofte wel, mogen particuliere fokkers die een kennelnaam geregistreerd hebben staan bij St. Hubertus in België dan wél adverteren?
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

LongFields schreef:Even voor mijn beeldvorming: een handelsregisternummer, valt daar ook een kennelregistratie onder? Ofte wel, mogen particuliere fokkers die een kennelnaam geregistreerd hebben staan bij St. Hubertus in België dan wél adverteren?
Neen, particuliere fokkers die een kennelnaam hebben bij St. Hubertus mogen niet adverteren.
Wanneer je wil adverteren moet je een HK nr. aanvragen.
Dit HK nr. staat los van fokker met of zonder stamboom.
Een handelsregister nr. wordt in België niet meer gebruikt.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:Nu kan je wel "blaten" over Belgische broodfokkers, maar volgens mij wist jij zelf te vertellen dat een teef van jou op 60 dagen dracht nog aan de ketting lag & zo bevallen is, op een ander forum dat je er nu spijt van hebt dat je de reuen die geboren zijn niet kapot gemaakt hebt, dat je honden in kartonnen dozen bevallen etc.
Dit dus en dat is nog niet eens de helft met wat er is vermeld ;)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dus alleen bedrijven mogen nog pups aanbieden?

dat vind ik een heel slechte zaak die de broodfok niet tegen gaat houden maar de goedwillende fokkers wel.

dat dit geplaatst wordt door iemand die schijnbaar zelf niet zo fijn bezig is staat daarbuiten wat mij betreft.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

massam schreef:dus alleen bedrijven mogen nog pups aanbieden?

dat vind ik een heel slechte zaak die de broodfok niet tegen gaat houden maar de goedwillende fokkers wel.

dat dit geplaatst wordt door iemand die schijnbaar zelf niet zo fijn bezig is staat daarbuiten wat mij betreft.
Ja, exact wat ik wilde gaan typen. :ok:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Dit is overigens niets nieuws, is al jaren zo & idd de zaak is slecht, maar zitten hier toch wel meerdere Belgische fokkers die hier tegenaan lopen (of juist niet omdat ze beter bezig zijn)
M@scha
Zeer actief

ik wist het niet. dus als ik in belgie woon en ik heb pups dan mag ik die nergens aanbieden?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

massam schreef:ik wist het niet. dus als ik in belgie woon en ik heb pups dan mag ik die nergens aanbieden?
Ik denk dat de meeste fokkers die aangesloten zijn bij de Hubertus Stichting een website hebben en daar staat wel vaak op dat ze puppies hebben/krijgen. Misschien dat ze in kranten en zo bedoelen??
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

massam schreef:ik wist het niet. dus als ik in belgie woon en ik heb pups dan mag ik die nergens aanbieden?
Nee Belgische fokkers mogen op Belgische adverteer sites geen pups meer aanbieden, tenzij ze een HK nummer hebben.
Heel veel Belgische fokkers bieden hun pups niet alleen via hun website aan, maar ook via MP, FB en zo
Kapaza en 2de hands, gaat ook niet, omdat die zowel een belgische als nederlandse afdeling hebben en als je er op zet "buitenland", zeggen ze dat je het op het belgische deel moet doen, wat dus niet meer mag.
in de Woef (boekje) mag je nog wel pups gratis aanbieden, maar daar staan ook broodfokkers in (woefkesranch bv)
verder mag er nergens meer (gratis) pups aangeboden worden, ook niet in kranten of zo.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
jawel hoor, als je een erkenningsnummer aanvraagt bij een dienst van dierenwelzijn. die komen vervolgens alle fokomstandigheden bij jou controleren en oplijsten en als dat in orde is krijg je een erkenningsnummer en kan je wel adverteren.

blijft nog altijd heel jammer dat inderdaad juist daardoor de broodfokkers in het voordeel zijn omdat die dat nummer natuurlijk allemaal hebben en heel veel kopers te naïef (of erger) zijn om dat te doorzien.

de wet is er gekomen om alle broodfokkers geregistreerd (en dus gecontroleerd) te krijgen en wat dat punt aangaat heeft hij wel geholpen maar het advertentievoordeel vind ik ook een crime.
Als je je zaakjes voor elkaar hebt is het dus wel degelijk mogelijk...
M@scha
Zeer actief

ah kijk, dat is alweer anders. het kwam op mij over alsof je echt een "kvk-nummer"/ bedrijf moest hebben.

maar ik zou dus ook gewoon pupjes mogen adverteren daar zoals het nu lijkt (ik heb een officiele kennelnaam, kennelcontrole gehad etc)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:

Dit dus !
Als je ff verder leest blijkt t dus wel wat anders....
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
massam schreef:ah kijk, dat is alweer anders. het kwam op mij over alsof je echt een "kvk-nummer"/ bedrijf moest hebben.

maar ik zou dus ook gewoon pupjes mogen adverteren daar zoals het nu lijkt (ik heb een officiele kennelnaam, kennelcontrole gehad etc)
als je door 'ons' gecontroleerd bent wel :mrgreen: .

ik heb het nog even overwogen een aantal jaren terug, voor ik een eigen site had, maar eens ik die site had leek het me nogal nutteloos en je moet er tenslotte wel voor betalen.
zonder HK nummer kan je toch niet gratis adverteren?
dat kan toch alleen maar betalend of met HK nummer?

met mijn nest in 2010 wilde ik mijn pups mee op kapaza.be zetten en dat ging dus niet, ook niet op kapaza.nl bijvoorbeeld
eerst werd het goedgekeurd en 2minuten later kreeg ik een mailtje dat het tegen de regels was en het er dus afgehaald werd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

oh maar crutz, dan vind ik het nog steeds niet van belang voor dit topic wat ts allemaal uitvreet hoor. het verhaal is alleen wel minder ernstig dan ik dacht
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:
Inge O schreef:
massam schreef:ah kijk, dat is alweer anders. het kwam op mij over alsof je echt een "kvk-nummer"/ bedrijf moest hebben.

als je door 'ons' gecontroleerd bent wel :mrgreen: .

ik heb het nog even overwogen een aantal jaren terug, voor ik een eigen site had, maar eens ik die site had leek het me nogal nutteloos en je moet er tenslotte wel voor betalen.
zonder HK nummer kan je toch niet gratis adverteren?
dat kan toch alleen maar betalend of met HK nummer?

met mijn nest in 2010 wilde ik mijn pups mee op kapaza.be zetten en dat ging dus niet, ook niet op kapaza.nl bijvoorbeeld
eerst werd het goedgekeurd en 2minuten later kreeg ik een mailtje dat het tegen de regels was en het er dus afgehaald werd.
maar dat HK nummer is toch dat registratienummer dat ik bedoel?
volgens mij wel (moet je aanvragen bij weet ik veel welke instelling en dan komen die kijken of alles wel naar hun normen is)
maar zonder die HK nummer (die massam niet heeft, naar wat ik versta) kan je toch in België niet adverteren?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

sorry!! ik bedoelde als ik in belgie woonde en dus mijn kennelnaam incl. controle had etc
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Kapaza en tweedehands staat echt vol met broodfokkers. Er zit geen enkele particulier meer tussen. Ik heb van in het begin gezegd dat dit de broodfok alleen maar meer uitbreid. Mensen zijn naïef (of doen alsof) en denken dat ze dus bij mensen thuis terecht komen, sommige van die advertenties zijn namelijk heel misleidend.

Ook op facebook is de hetze bezig. Ik zie constant mensen klagen over de hoeveelheid pups en kittens die aangeboden worden terwijl dit helemaal niet mag. Er worden mensen aangegeven, mails verstuurd naar instanties, petities ed. Vroeger kon je nog eens bij iemand thuis terecht komen maar nu staan er alleen nog maar broodfokpups op internet.

Aan de ene kant mogen van mij al die oepsnestjes wel eens ophouden, maar de mogelijkheid om bij iemand thuis een nestje te vinden is nu wel verdwenen. Het is of broodfok, of hopen dat er in het asiel ook iets leuks zit. En waar gaan de mensen dan heen die gewoon een hond willen en niet uit het asiel? Naar de broodfokker die doet alsof hij gezellig thuis pupjes heeft natuurlijk.
Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

sTefaniA schreef:En waar gaan de mensen dan heen die gewoon een hond willen en niet uit het asiel?
Wij liepen tegen hetzelfde aan, hebben Pippa uiteindelijk gevonden via hier (Ivystoeter heeft een zusje van Pippa). Maar wij moesten dus ook naar Nederland voor een 'gewoon' nestje... En zo zijn er héél veel mensen, zeker in België, die gewoon een leuke gezinshond willen en niet goed thuis zijn in het hele fokgebeuren. Die vinden een hond met stamboom al snel te chique, of denken dat dat wel veel meer zal kosten (alsof een broodfokpup altijd goedkoper is). Ik ken echt enorm veel mensen in mijn omgeving en familie die honden hebben uit van die massakennels want naast stamboomfokkers en het asiel is er dus gewoon niks te vinden. En er zijn dus echt heel veel mensen die gewoon een gezinshondje willen zonder al te veel poespas. Zo hebben ze het de broodfokkers alleen maar makkelijker gemaakt... Onlangs nog vroeg iemand mij om een advertentie te beoordelen, volgens haar was het wel een goeie fokker. Want mooie foto's van lieve puppies met kindjes in de tuin. Als je dan zoekt op het HK-nummer, blijkt het een kennel te zijn waar ze 62 rassen fokken...

Ik zie wel soms advertenties hangen bij de dierenwinkel of bij de dierenarts. Daar staat volgens mij geen HK-nummer op. Mag dus officieel niet, maar gebeurt wel.
Afbeelding
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Die zgz fokkers adverteren zelf in een bekend Belgisch blad .
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Lynnepien schreef:
sTefaniA schreef:En waar gaan de mensen dan heen die gewoon een hond willen en niet uit het asiel?
Wij liepen tegen hetzelfde aan, hebben Pippa uiteindelijk gevonden via hier (Ivystoeter heeft een zusje van Pippa). Maar wij moesten dus ook naar Nederland voor een 'gewoon' nestje... En zo zijn er héél veel mensen, zeker in België, die gewoon een leuke gezinshond willen en niet goed thuis zijn in het hele fokgebeuren. Die vinden een hond met stamboom al snel te chique, of denken dat dat wel veel meer zal kosten (alsof een broodfokpup altijd goedkoper is). Ik ken echt enorm veel mensen in mijn omgeving en familie die honden hebben uit van die massakennels want naast stamboomfokkers en het asiel is er dus gewoon niks te vinden. En er zijn dus echt heel veel mensen die gewoon een gezinshondje willen zonder al te veel poespas. Zo hebben ze het de broodfokkers alleen maar makkelijker gemaakt... Onlangs nog vroeg iemand mij om een advertentie te beoordelen, volgens haar was het wel een goeie fokker. Want mooie foto's van lieve puppies met kindjes in de tuin. Als je dan zoekt op het HK-nummer, blijkt het een kennel te zijn waar ze 62 rassen fokken...

Ik zie wel soms advertenties hangen bij de dierenwinkel of bij de dierenarts. Daar staat volgens mij geen HK-nummer op. Mag dus officieel niet, maar gebeurt wel.
Mijn collega heeft 1200 euro betaald voor haar broodfok engelse bull. Mensen zijn nu eenmaal zo dat ze niet willen wachten en gewoon een leuke hond willen. Ze zijn naar het asiel geweest en daar zaten de gewoonlijke herders, staffords en jack hussels. En vind maar eens een thuisnestje engelse bullen. Dus toen vonden ze een advertentie die er goed uitzag en zijn naar hezehof geweest en hebben daar hun pup gekocht.

Realiteit is gewoon dat het merendeel van de mensen geen besef heeft van de achterliggende problematiek van broodfok, of dat het een ver van hun bed show is en dat ze het niet willen beseffen. Die willen gewoon een hond en als er in het dorp en het asiel geen te vinden is dan nemen ze er wel één van de kennel want die beestjes moeten toch ook een thuis hebben? Mensen zoals jij en ik nemen een hond op basis van principes. De rest wil gewoon een pup, want die kunnen ze dan nog zelluf opvoeden, en waar het beest vandaan komt daar denkt niemand over na.

Al is het nu zeker een pak beter dan vroeger, qua bewustwording. Je moet het niet proberen om op een belgisch forum trots te zijn op je broodfokpup, want daar krijg je net zoveel gezeik over je heen als hier. En nu met die situatie over de vrachtwagen vol oostblokpups die hondsdolheid hadden hoor je er ook veel over op het nieuws en op de radio. Ik zie steeds meer bv's zich inzetten voor asielen. Reportages, films, betogingen tegen broodfok. Er is wel iets veranderd onder de mensen maar nog lang niet genoeg.
Afbeelding
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Kun je als goedwillende fokker niet gewoon via de rasvereniging adverteren in België? Bij de belgische whippetclub lukt dit in ieder geval prima, ook als Nederlandse fokker.
Annemarie Rouw
Zeer actief

Kun je als goedwillende fokker niet gewoon via de rasvereniging adverteren in België? Bij de belgische whippetclub lukt dit in ieder geval prima, ook als Nederlandse fokker.
Annemarie Rouw
Zeer actief

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”