Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samojeed

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita
Aantal honden: 1

Samojeed

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

Wij willen er ooit nog een tweede hond bij nemen. Hoewel we de AA een geweldig ras vinden, willen we liever geen AA-reu erbij. Mijn vriend en ik zijn heel erg gecharmeerd van de Samojeed. In Duitsland zijn er regelmatig leuke Samojeden ter herplaatsing te vinden. We willen dan graag een volwassen herplaatser en geen pup erbij nemen. Voordat er een tweede hond bijkomt, zullen we zeker een jaar of zelfs een paar jaar verder zijn, maar we willen graag wel weten wat we in huis halen.

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met Samojeden en ons er meer over kunnen vertellen? Hoe zijn ze bijvoorbeeld met andere honden? Hoe zijn ze naar (vreemde) mensen toe? Willen ze in huis de hele tijd bij je zijn, of kunnen ze zich soms ook zelfstandig vermaken? Zijn ze rustig in huis, mits ze genoeg hun energie kwijt kunnen? Hoe veel beweging hebben ze minimaal nodig (als sledehond zijnde, lijkt me dat bijvoorbeeld wat meer dan een akita)? Kun je ze redelijk leren alleen te zijn voor een paar uurtjes (in ons geval zou de hond dan wel samen met onze huidige hond zijn)? Hoe trainbaar zijn ze? Enz enz. Alle info is in principe welkom :D
ZomerStorm
Zeer actief

Re: Samojeed

Nanna schreef:
ZomerStorm schreef: Hoe veel beweging hebben ze minimaal nodig (als sledehond zijnde, lijkt me dat bijvoorbeeld wat meer dan een akita)?
Volgens mij is de Samoyeed naar de letteren der wet niet eens een echte sledehond. Maar herdershond, jawel. :mrgreen:
Hij is veel meer ingezet bij het werken bij de rendierkudde dan voor de slede gespannen. Daar is ie nooit specifiek voor gefokt.
Is mij tenminste wijsgemaakt.

Volgens de verenigingssite werden de honden inderdaad heel divers ingezet. Van inderdaad rendierhoeden, tot jagen en soms voor de slee gespannen en 's avonds mochten ze als bedverwarmer dienen. Zou goed kunnen dat ze vaker voor rendierhoeden werden ingezet dan voor de slee gespannen. Ik weet ook niet of ze net zo'n hoog energielevel hebben als bijvoorbeeld husky's.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

jelle&syb heeft een Samojeed, dus zij kan je er vast meer over vertellen.
Ik ken ze van poolhondenwandelingen. De één heeft duidelijk meer gebruiksaanwijzing dan de ander, maar volgens mij zijn het geen hele moeilijke types.
Als je een waardige Mal of Akita gewend bent zijn het wel ineens enorme blafbekken...maar dat is natuurlijk enorm relatief.
ZomerStorm
Zeer actief

Lief schreef:jelle&syb heeft een Samojeed, dus zij kan je er vast meer over vertellen.
Ik ken ze van poolhondenwandelingen. De één heeft duidelijk meer gebruiksaanwijzing dan de ander, maar volgens mij zijn het geen hele moeilijke types.
Als je een waardige Mal of Akita gewend bent zijn het wel ineens enorme blafbekken...maar dat is natuurlijk enorm relatief.
Ja, blaffen ze veel? Ik heb een uitzonderlijk blafferige akita (als ik het vergelijk met haar broers, zussen en andere akita's die ik ken), dus ik ben wel wat gewend :wink:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik ken er een paar, alleen 1 heel goed.
Blaft de hele buurt bij elkaar, heel de wandeling blaft hij en hij heeft een rette irritante blaf :wink:
Is wel heel vriendelijk naar mensen en kinderen, niet zo vriendelijk naar sex genoten.
Wil overal achteraan, auto's, fietsen etc
In huis vreselijk irritant, heel de tijd achter je aan lopen en kan slecht alleen zijn.
Maar dit is er maar 1 of ze allemaal zo zijn :19: blaffen hoor ik ze altijd wel doen :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik ken er genoeg, leuke honden, stuk rustiger dan husky's maar weer niet zo rustig als een AA, alleen dat eeuwige gekef :oeps: nou zal dat vast ook met opvoeding te maken hebben hoor maar degene die ik ken keffen/blaffen wat af.
Op wedstrijden wil ook nooit iemand naast een sammen team staan :F:
ZomerStorm
Zeer actief

Angelique. schreef:Ik ken er genoeg, leuke honden, stuk rustiger dan husky's maar weer niet zo rustig als een AA, alleen dat eeuwige gekef :oeps: nou zal dat vast ook met opvoeding te maken hebben hoor maar degene die ik ken keffen/blaffen wat af.
Op wedstrijden wil ook nooit iemand naast een sammen team staan :F:
Ai, dat klinkt wel ernstig :schrik: :tongue: Daarbij valt mijn waakse AA-teef toch denk ik toch in het niet. Ik ga ze over een tijdje waarschijnlijk ook meemaken tijdens een wandeling, dus ik zal me voorbereiden op een hoop kabaal. Weet iemand of ze in huis/ in de tuin ook zo blafferig/lawaaierig zijn?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Mijn ex-schoonouders hadden een Samoyeed. Ontzettend lief dier, kon alleen niet zo heel goed alleen thuis zijn.
Het blaffen vond ik heel erg meevallen. Ze was wel waaks, maar niet overdreven blafferig. Ze was erg sociaal naar andere honden, en naar mensen ook.
Ze was het liefst buiten in de tuin, behalve in de zomer, dan lag ze het liefst binnen onder de eettafel.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben 17 jaar elke zomer op een camping in Oostenrijk geweest. De eigenaren waren inmiddels goede vrienden geworden en die hadden 4 samojeden. Die gingen 's winters voor de slee en zomers liepen ze er hele tochten mee in de bergen.
Prachtige honden. Als ze thuis waren mocht ik na een paar jaar ze alleen uitlaten, gordel om honden eraan en lopen maar... moet zeggen dat dit erg handig was :F: je had geen idee dat je een berg op aan het lopen was... Ze hadden een enorme kennel achter hun boerderij waar ze allemaal samen liepen. Maar echt veel blaffen deden ze echt niet... ja als ze mee uit mochten even maar de rest van de dag helemaal niet. Maar daar werd dan ook veel mee gedaan, goed opgevoed (want zij hadden zelf een hekel aan keffende honden zeker op een camping vonden ze dat gasten daar geen last van mochten hebben) sociaal, etc. Ik weet wel dat ze een paar keer ontsnapt zijn en een aantal kippen rijker weer thuis kwamen :schrik: Ze liepen om die reden ook nooit los, want ze konden behoorlijk jagen.
Ik heb er nog altijd een zwak voor (naast een husky overigens :wink: )
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ZomerStorm
Zeer actief

malinois schreef:Ik ben 17 jaar elke zomer op een camping in Oostenrijk geweest. De eigenaren waren inmiddels goede vrienden geworden en die hadden 4 samojeden. Die gingen 's winters voor de slee en zomers liepen ze er hele tochten mee in de bergen.
Prachtige honden. Als ze thuis waren mocht ik na een paar jaar ze alleen uitlaten, gordel om honden eraan en lopen maar... moet zeggen dat dit erg handig was :F: je had geen idee dat je een berg op aan het lopen was... Ze hadden een enorme kennel achter hun boerderij waar ze allemaal samen liepen. Maar echt veel blaffen deden ze echt niet... ja als ze mee uit mochten even maar de rest van de dag helemaal niet. Maar daar werd dan ook veel mee gedaan, goed opgevoed (want zij hadden zelf een hekel aan keffende honden zeker op een camping vonden ze dat gasten daar geen last van mochten hebben) sociaal, etc. Ik weet wel dat ze een paar keer ontsnapt zijn en een aantal kippen rijker weer thuis kwamen :schrik: Ze liepen om die reden ook nooit los, want ze konden behoorlijk jagen.
Interessant om te horen dat de samojeden die jij kende zo'n jachtinstinct hadden. Op de site van de rasvereniging staat over gedrag en karakter: "Vriendelijk. open, oplettend en levendig. Het jachtinstinct is erg gering aanwezig. Nooit schuw, noch agressief. Heel sociaal, kan niet als waakhond gebruikt worden". Maar elk individu kan daar natuurlijk ook weer anders in zijn.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ZomerStorm schreef:
malinois schreef:Ik ben 17 jaar elke zomer op een camping in Oostenrijk geweest. De eigenaren waren inmiddels goede vrienden geworden en die hadden 4 samojeden. Die gingen 's winters voor de slee en zomers liepen ze er hele tochten mee in de bergen.
Interessant om te horen dat de samojeden die jij kende zo'n jachtinstinct hadden. Op de site van de rasvereniging staat over gedrag en karakter: "Vriendelijk. open, oplettend en levendig. Het jachtinstinct is erg gering aanwezig. Nooit schuw, noch agressief. Heel sociaal, kan niet als waakhond gebruikt worden". Maar elk individu kan daar natuurlijk ook weer anders in zijn.
Ja deze konden dat erg goed en hadden ook veel succes gehad trouwens dat zal vast meegespeeld hebben...
hele boekwerken kan ik er over schrijven en dan te bedenken dat ik er maar max 4 weken per zomer was... naakte boeren (was een beetje van het padje af hoor die man dat moet ik toegeven) die met de hooivork achter de honden aanzaten enzo :schrik: :schrik:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ZomerStorm
Zeer actief

malinois schreef:
ZomerStorm schreef:
Ja deze konden dat erg goed en hadden ook veel succes gehad trouwens dat zal vast meegespeeld hebben...
hele boekwerken kan ik er over schrijven en dan te bedenken dat ik er maar max 4 weken per zomer was... naakte boeren (was een beetje van het padje af hoor die man dat moet ik toegeven) die met de hooivork achter de honden aanzaten enzo :schrik: :schrik:
Hahahah! Klinkt, ehm, vrij apart... :tongue:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kom er met wandelen ook regelmatig één tegen en die blaft inderdaad wel veel (zo'n schel kefje). Verder een sociale en vrij rustige hond, ik vind het wel een leuk dier.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Het jacht instinkt zit er bij die ik ken ook goed in, net zo goed als bij mijn engeltjes :F:

Ik ben bij 4 mensen met samojeden geweest, bij 1 is het alleen bij binnenkomst een hoop geblaf (gekef want blaffen wil ik het niet echt noemen, het gaat echt door merg en been :ugh: ) en dan klaar (zijn er 4) bij de andere 3 gezinnen word er veel meer geblaft, bij elke beweging zo ongeveer :F:

Nou moet ik zeggen dat die 4 die niet blaffen, de eigenaar de wind er echt goed onder heeft en de andere volgens mij wat uhhhh makkelijker zijn :mrgreen:

Dus ik denk ook dat in dit geval alles valt of staat met de opvoeding (net zoals dat husky's niet los kunnen zeg maar, die van mij lopen allemaal los :F: )
Alleen is het met een herplaatser maar afwachten natuurlijk, en ook die kunnen nog opgevoed maar nooit meer zoals een pup natuurlijk.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Die van mijn ex-schoonouders liep heel veel los, ook in de woonwijk.
In het bos, duinen of op het industrieterrein wilde ze weleens achter een konijn aan gaan, maar kwam wel gewoon terug, ze ging niet uit het zicht.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”