Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koelvest?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Goldendelicious

Re: Koelvest?

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Hier regelen de honden het ook prima zelf. Activiteit 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Ze zoeken zon op wanneer het hun uitkomt en de schaduw als het te gek wordt. Ik denk dat ik mijn honden helemaal geen plezier doe met zo'n vest zo strak om hun lijf met volle vacht.
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

duitse herder schreef:Hoe werken die vestjes dan als ik vragen mag? Het gaat toch juist om de buik die koud word en niet op de rug zelf?
Afgelopen zondag had ik met Noah een flyballwedstrijd en normaal is ze met warm(er) weer niet vooruit te branden. Dit keer zaten we in de schaduw met wind en ze had voor het eerst een koelhalsband op. Volgens mij deed die prima zijn werk, Noah heeft de hele dag kunnen lopen zonder last te hebben gehad van de hitte :E: Ik heb ook een koelmat maar mevrouw verdomt het om erop te gaan liggen :roll:
Je houdt de jas onder de kraan totdat hij door en door nat is, vervolgens wring je hem uit, hij blijft ongeveer 1 uur koel. De stof van de jas neemt het water op vervolgens verdampt het water langzaam, het verdampingsproces zorgt voor de koeling (hetzelfde principe als zweten). Daarnaast reflecteert de jas de warmtestraling van de zon i.p.v. dat Sam's mat zwarte vacht de zon absorbeert.
Jaap* schreef:Het gaat niet alleen om de temperatuur. De meeste dieren willen bij warm weer helemaal niet in de zon zijn, maar zoeken juist de rust en de schaduw op. Omdat hun instinct dat zegt.
Ik laat het hem daarom graag zelf uitzoeken, en wil niet met kunstgrepen aan de slag omdat ik zonodig iets voor hém in moet vullen. Hij weet het zelf het beste. Als hij iets wil meld hij zich heus wel :wink:
's Ochtends en 's avonds heb ik tijd genoeg om er met hem op uit te trekken, maar ik ga hem niet meeslepen als hij zelf liever de hele dag lekker onder de hulstboom wil liggen :wink:
Tja dan vraag ik me af of het instinct hier wel goed werkt, Sam is een gewoontediertje en houdt van structuur en regelmaat. Hij weet precies wanneer we gaan wandelen en wil dan ook graag wandelen . Er is ook hier geen sprake van meeslepen. Alleen begint hij 3 straten verder dan al te puffen.
Goldendelicious schreef:Hier regelen de honden het ook prima zelf. Activiteit 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Ze zoeken zon op wanneer het hun uitkomt en de schaduw als het te gek wordt. Ik denk dat ik mijn honden helemaal geen plezier doe met zo'n vest zo strak om hun lijf met volle vacht.
Tja iedereen zijn mening, het enige verschil is dat jij denkt dat je je honden geen plezier doet, ik ondervind dat mijn hond er baat bij heeft (net als de anderen die reeds in dit topic gereageerd hebben en een koeljas hebben gekocht en hier positief over zijn). Daarnaast heb ik het idee dat eigenaren van licht gekleurde honden soms onderschatten dat zwart/donker gekleurde honden het over het algemeen beduidend warmer hebben dan honden met een lichte vacht.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Bij normale activiteiten hier ook geen koeljas aan bij de honden. Met een behendigheidswedstrijd vraag ik met deze temperaturen vrij veel van ze. Dan krijgen ze tussendoor een koeljas aan om ze koel en fit te houden. Je hebt dan ook niet altijd de mogelijkheid om in de schaduw te staan . Merk echt dat het werkt. Honden voelen koeler aan en zijn actiever dan zonder. Als we thuis zijn en het is warm dan moeten ze het vooral zelf uitzoeken waar en wat ze willen doen. Voordeel is wel dat we aan het water wonen, dus altijd koel zwemwater voorhanden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ga ook maar zo'n ding bestellen voor Csiva. Merkte zondag dat ze het best warm vond en toen hoefde ze niet eens te lopen :F:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Sam! schreef:
Goldendelicious schreef:Hier regelen de honden het ook prima zelf. Activiteit 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Ze zoeken zon op wanneer het hun uitkomt en de schaduw als het te gek wordt. Ik denk dat ik mijn honden helemaal geen plezier doe met zo'n vest zo strak om hun lijf met volle vacht.
Tja iedereen zijn mening, het enige verschil is dat jij denkt dat je je honden geen plezier doet, ik ondervind dat mijn hond er baat bij heeft (net als de anderen die reeds in dit topic gereageerd hebben en een koeljas hebben gekocht en hier positief over zijn). Daarnaast heb ik het idee dat eigenaren van licht gekleurde honden soms onderschatten dat zwart/donker gekleurde honden het over het algemeen beduidend warmer hebben dan honden met een lichte vacht.
In elk geval van 1 hond weet ik het zeker. Heb ooit eens van die artrosejasjes uitgeprobeerd bij de oudste. Hij vond het een regelrechte ramp. Dus nee, niet geslaagd. Hij (zij) moet(en) niets aan hun lijf hebben. Maar bij extreme hitte koel ik zeker wel. Alleen niet met jasjes. Ik ben het met je eens dat een donkere hond zijn hitte moeilijker kwijt raakt dan een lichte. Voorheen heb ik ook donkere honden gehad in de sport. Toen had je overigens niet de luxe van koelvestjes etc. Dat is iets van de laatste tijd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”