Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen dat mensen uiteindelijk goedkoper uit zijn als ze hun hond bij een verantwoorde fokker kopen. Denk dat het (die indruk krijg ik meer en meer) vaak meer met "geluk" te maken heeft. En daarbij maakt het volgens mij niet uit of het om een stamboomloze hond gaat, een stamboomhond bij de Huis,tuin en keuken (brood)fokker, of een stamboomhond bij een "verantwoorde" fokker.
Is voor jou misschien onzin, maar je wilt ze de kost niet geven hoor. Zeker niet waar het de meer "populaire" rassen betreft. Dus zo uitzonderlijk is dat nu ook weer niet.
Ik zeur verder ook niet over de prijs hoor. Ik zeg alleen dat er genoeg rassen zijn waarbij er naar mijn idee gewoon is doorgeslagen vwb de aanschafprijs. En tuurlijk kun je dan gaan zoeken naar een fokker die en verantwoord bezig is en minder geld vraagt, maar dat zullen er niet zo heel erg veel zijn en is dat een beetje zoeken naar een naald in een hooiberg. Daarbij worden (verantwoorde) fokkers die minder dan de standaard vragen (zo heb ik hier meer dan eens gelezen) vaak toch wel zwartgemaakt door "collega" fokkers juist omdat zij onder de prijs zijn gaan zitten
Tuurlijk kun je wat langer sparen als je een bepaalde fokker op het oog hebt. Maar jij bent niet de "standaard" voor mensen die een (gezins) hond zoeken

Daarbij zit er natuurlijk wel een verschil ook tussen een huis tuin en keuken fokker en een "broodfokker".
Tuurlijk hoeft een fokker die verschillende rassen fokt niet perse een broodfokker te zijn en kan het zo zijn dat de honden van die fokker op verantwoorde wijze gehouden worden en er gezondheidstesten mee gedaan worden. Maar dat is naar mijn idee dan toch ook een "broodfokker". Weliswaar niet dezelfde als de broodfokker die totaal niet naar zijn/haar teef(teven) omkijkt. Maar wel een broodfokker die fokt voor de winst. Immers. Waarom zou je anders verschillende rassen fokken en meerdere nesten tegelijkertijd hebben?
Ik zou er alvast geen pup vandaan willen iig
Er zijn altijd rassen waaarbij "veel" onderzoeken nodig zijn .Maar dan heb ik weer zoiets (noem het negatief) dan hangt het ras toch wel een beetje van ellende aan elkaar als er al zoveel ziektes/gebreken voorkomt waar op getest moet worden? Kan het verkeerd zien hoor, zeker. Maar dat is wel de indruk die ik dan weer krijg.
Ikzelf heb het idee dat des te minder "testen" er eigenlijk nodig zijn bij een bepaald ras, des te gezonder is het ras (nog) des te meer testen, des te ongezonder. ff heel zwart wit gezien/gezegd
Tuurlijk houd men er geld aan over (uitzonderingen daargelaten) en tuurlijk mag dag. Daar zal je mij verder ook nooit over horen hoor. Ik heb het enkel over die extreem hoge prijzen die men soms wel eens vraagt. Kun je wel zeggen dat als je 1000 euro voor een ipad neerlegt (ik neit trouwens

) je dat zeker voor een hond over hebt. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen
De (specifieke) hond die ik tzt wil kost ook veel geld. En ja, dat is idd iets waar je voor moet sparen, en dat is idd iets wat ik er (voor die hond) idd net als jij voor over heb. Maar mocht dat niet lukken. Ed is er immers ook nog

Dan wordt het gewoon weer een leuk huis tuin en keuken hondje waar ik toch echt geen honderden euros(1000+) voor op tafel ga leggen