Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie?
Moderator: moderatorteam
Wat vinden jullie?
Ik lees hier veel over broodfokkers en topfokkers, nou vraag ik me eigenlijk af in welke catogorie de fokker van tommie valt. Onze fokker had een advertentie staan op marktplaats, hij heeft een stuk of acht westies waarvan hij dus af en toe een nestje heeft. De westies zitten in een buitenkennel. Tommie heeft geen stamboom en toen we hem kregen had hij luizen en wormen.
Nu ik hier veel op het forum kom weet ik wel dat er zeker fokkers zijn die beter werk verichten dan die van mij, en heb ik helemaal geen hoge pet meer op van onze fokker. De volgende keer pakken we het dus ook wel anders aan. Maar ik deze fokker nu een broodfokker of gewoon een slechte fokker? Of is hij niet eens een fokker te noemen?
Nu ik hier veel op het forum kom weet ik wel dat er zeker fokkers zijn die beter werk verichten dan die van mij, en heb ik helemaal geen hoge pet meer op van onze fokker. De volgende keer pakken we het dus ook wel anders aan. Maar ik deze fokker nu een broodfokker of gewoon een slechte fokker? Of is hij niet eens een fokker te noemen?
-
- Zeer actief
Hoi
"broodfokker" is niet echt een goed gedefinieerde term... dat kan iedereen voor zichzelf invullen.
Maar als ik je verhaal zo hoor valt deze vent toch duidelijk in de foute categorie. Zonder stamboom is wat mij betreft al foute boel, een enkele vlo kan er eventueel tussendoor glippen maar als ie vol luizen zat is het volgens mij qua hygiene niet al te best gesteld geweest. En een fokker met een beetje hart voor z'n dieren ontwormt de pups meerdere malen al voor ze mee naar de baasjes mogen. Maarja, dat kost wel wat centjes natuurlijk.
Wat heeft jou er toe gebracht om daar een pup te kopen?
Zien zijn Westies er uberhaupt nog uit als Westies? Ik wist niet dat Tommie een "volbloed Westie" had moeten zijn, dan had ik eigenlijk een wat boller koppie verwacht...?
"broodfokker" is niet echt een goed gedefinieerde term... dat kan iedereen voor zichzelf invullen.
Maar als ik je verhaal zo hoor valt deze vent toch duidelijk in de foute categorie. Zonder stamboom is wat mij betreft al foute boel, een enkele vlo kan er eventueel tussendoor glippen maar als ie vol luizen zat is het volgens mij qua hygiene niet al te best gesteld geweest. En een fokker met een beetje hart voor z'n dieren ontwormt de pups meerdere malen al voor ze mee naar de baasjes mogen. Maarja, dat kost wel wat centjes natuurlijk.
Wat heeft jou er toe gebracht om daar een pup te kopen?
Zien zijn Westies er uberhaupt nog uit als Westies? Ik wist niet dat Tommie een "volbloed Westie" had moeten zijn, dan had ik eigenlijk een wat boller koppie verwacht...?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Tja, achteraf denk ik ook: "wat zijn we eigenlijk stom geweest." Maar dat is achteraf en dan kan je jezelf alleen nog maar hard voor je kop slaan en proberen er het beste van te maken.
We zochten een leuke huishond, geen showhond en vandaar dat we een stamboom niet belangrijk vonden. Mijn katten hebben beide een stamboom die in de kast ligt en waar we niets mee doen. Bovendien wist ik dat een stamboom geen garantie zou zijn voor een gezonde hond.
En als je dan bij zo'n fokker komt en je ziet al die vrolijke hondjes van hem rond dartelelen in een grote tuin en dan ook nog eens een vertederend nestje puppies....tja...daar is het ergens fout gegaan.
We zochten een leuke huishond, geen showhond en vandaar dat we een stamboom niet belangrijk vonden. Mijn katten hebben beide een stamboom die in de kast ligt en waar we niets mee doen. Bovendien wist ik dat een stamboom geen garantie zou zijn voor een gezonde hond.
En als je dan bij zo'n fokker komt en je ziet al die vrolijke hondjes van hem rond dartelelen in een grote tuin en dan ook nog eens een vertederend nestje puppies....tja...daar is het ergens fout gegaan.
- TaMa
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Er is dus geen echte definitie van de term broodfokker. Bovendien zijn er ook GOEDE fokkers die door hun werk met de honden uiteindelijk hun brood verdienen, al zal dat geen vette boterham zijn in de meeste gevallen.miekmiek schreef:Dat snap ik dus niet, ik dacht dat broodfokkers honden fokken enkel en alleen om er geld mee te verdienen. Om zeg maar hun 'brood' te verdienen dus.
Maar je denkt nog steeds dat de fokker van Tommie dit niet voor het geld doet? Waarom dán? Als je het doet omdat je zoveel van hondjes houdt verkoop je echt geen stamboomloze pups onder de luizen en wormen... dat is gewoon puur om de centjes.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

- Moos
- Zeer actief
Ik denk inderdaad dat iedereen zelf een mening heeft over wat een broodfokker nou precies is.
Alleen het feit dat Tommie helemaal onder de vlooien zat vind ik niet echt helemaal lekker klinken........dat duidt er naar mijn mening op dat hij het in ieder geval niet doet uit liefde voor de hondjes.
Alleen het feit dat Tommie helemaal onder de vlooien zat vind ik niet echt helemaal lekker klinken........dat duidt er naar mijn mening op dat hij het in ieder geval niet doet uit liefde voor de hondjes.
Laatst gewijzigd door Moos op 02 jan 2006 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Geen vlooien maar luizen, dat is nog veel erger. Ik zei al eerder dat ik achteraf erg spijt heb gehad dat we voor deze 'fokker' gekozen hebben. Juist doordat we hier een pup gekocht hebben zal de man doorgaan met nestjes fokken, het zou beter zijn als hij zijn pups niet kwijt kon en daardoor zou stoppen. Maarja...dat is achteraf lullen en daar schiet ik nu niets mee op. Kan me hoogstens voornemen om nooit en te never meer een pup bij zo'n fokker te kopen.
En inderdaad, het zal het toch ook voor het geld te doen zijn geweest, al was het een lage prijs. De man heeft op deze manier ook geen kosten aan het nestje gehad, dus heeft hij nog steeds dikke winst.
Met tommie hebben we ook al vaak bij de dierenarts gezeten, en misschien ligt de oorzaak daarvoor ook wel bij die fokker. Weet ik wel zeker eigenlijk. Nooit meer op deze manier dus, en ik probeer mensen uit mijn omgeving nu ook te overtuigen geen dieren bij dit soort mensen te kopen. Is wel het minste wat ik nu kan doen.
Maar goed, ik begon deze topic niet om mijn spijt te betuigen
maar om achter de juiste definitie van broodfokker te komen. Ik neem aan dat met broodfokker gewoon een slechte fokker bedoeld wordt.
En inderdaad, het zal het toch ook voor het geld te doen zijn geweest, al was het een lage prijs. De man heeft op deze manier ook geen kosten aan het nestje gehad, dus heeft hij nog steeds dikke winst.
Met tommie hebben we ook al vaak bij de dierenarts gezeten, en misschien ligt de oorzaak daarvoor ook wel bij die fokker. Weet ik wel zeker eigenlijk. Nooit meer op deze manier dus, en ik probeer mensen uit mijn omgeving nu ook te overtuigen geen dieren bij dit soort mensen te kopen. Is wel het minste wat ik nu kan doen.
Maar goed, ik begon deze topic niet om mijn spijt te betuigen

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ja een echte definitie is er niet van het woord broodfokker. Krijgen ze dan brood te eten of verdiend de fokker er zijn brood mee?
Het is een hondenvermeerderaar het is hem niet te doen om een zo goed mogelijke westie op de wereld te zetten maar gewoon om het geld hij doet het ook niet omdat hij de mensen een leuk hondje gunt.
De gezondheidsproblemen die Tommy nu heeft zijn misschien wel terug te voeren op zijn niet zo gelukkige jeugd maar misschien ook niet.
Een stamboom is niet meer en niet minder dan een overzicht van de voorouders van de hond. Het is geen garantie voor een gezonde hond helaas
Het is een hondenvermeerderaar het is hem niet te doen om een zo goed mogelijke westie op de wereld te zetten maar gewoon om het geld hij doet het ook niet omdat hij de mensen een leuk hondje gunt.
De gezondheidsproblemen die Tommy nu heeft zijn misschien wel terug te voeren op zijn niet zo gelukkige jeugd maar misschien ook niet.
Een stamboom is niet meer en niet minder dan een overzicht van de voorouders van de hond. Het is geen garantie voor een gezonde hond helaas

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
een broodfokker is iemand die letterlijk voor zijn brood honden fokt, hij leeft ervan, dat zijn vaak wel handelaren en slechte fokkers maar per definitie is een broodfokker geen slechte fokker!!!!
de term broodfokker heeft alleen raar luchtje om het maar zo te zeggen en dan denkt men gelijk dat een broodfokker per definitie een slechte fokker is die het puur voor het geld doet en niet denkt aan het welzijn en gezondheid van honden.
de term broodfokker heeft alleen raar luchtje om het maar zo te zeggen en dan denkt men gelijk dat een broodfokker per definitie een slechte fokker is die het puur voor het geld doet en niet denkt aan het welzijn en gezondheid van honden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Denk dat de term toch meer voor slechte hondenhandelaren gebruikt wordt dan voor topfokkers die ook geld aan hun honden verdienen.Podenji schreef:een broodfokker is iemand die letterlijk voor zijn brood honden fokt, hij leeft ervan, dat zijn vaak wel handelaren en slechte fokkers maar per definitie is een broodfokker geen slechte fokker!!!!
De betekenis van het woord is met de tijd denk ik veranderd nadat mensen het voor die handelaren ging gebruiken. Denk dat geen enkele topfokker nu graag bestempeld wordt als broodfokker...
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
nee dat denk ik ook, ik wilde alleen maar even vermelden wat de term broodfokker letterlijk inhoudt en dat het niet persé handelaren hoeven te zijn en tja dat die term in de loop der jaren nou eenmaal een raar luchtje heeft gekregen en men er andere ideen bij krijgt als men die term hoort dat verandert niets aan de oorspronkleijke betekenis van de term.miekmiek schreef:Denk dat de term toch meer voor slechte hondenhandelaren gebruikt wordt dan voor topfokkers die ook geld aan hun honden verdienen.Podenji schreef:een broodfokker is iemand die letterlijk voor zijn brood honden fokt, hij leeft ervan, dat zijn vaak wel handelaren en slechte fokkers maar per definitie is een broodfokker geen slechte fokker!!!!
De betekenis van het woord is met de tijd denk ik veranderd nadat mensen het voor die handelaren ging gebruiken. Denk dat geen enkele topfokker nu graag bestempeld wordt als broodfokker...
wat is volgens jou dan een topfokker? ook een vreemde term vind je niet?
in mijn ogen is een topfokker die verantwoordelijk is voor de gezondheid, type en karakter van zijn honden EN die verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn honden en de juiste mensen zoekt voor zijn pups en de kopers ook begeleidt na de aankoop. Dat vind ik TOP!! en dus niet zo'n zogenaamde topfokker die weet ik veel hoeveel honden heeft in kennels en die wel om de gezondheid en type van het ras denkt maar eigenlijk puur fokt om kampioen te worden op shows koste wat het kost
terwijl de rest van de honden verpeitert in kenneltje sen enkel uit de kennel mogen komen voor de dagelijkse showtraining en loopbandtraining want zulke fokker heb je ook genoeg.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ben het helemaal met je eens. Een topfokker is iemand die het welzijn van zijn honden op de eerste plek heeft staan. Zowel door een positieve inpuls aan het ras te geven door te fokken, als door ervoor te zorgen dat zijn honden gezond en gelukkig zijn. Niet iemand die vele rassen heeft en maar door blijft kweken zonder daarbij aan de hond zelf te denken.